Майстер-клас на тему "Використання ейдетики на уроках в початковій школі"

Про матеріал
Даний матеріал має мету ознайомити із методами ейдетики – нової освітньої технології практичного використання у навчальному процесі, що дає змогу комфортно та легко здобувати знання, розвивати у дітей образне мислення, пам’ять, уяву, увагу
Перегляд файлу

 

 

Комунальний заклад
«Нікопольська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 5»

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас

 

Використання ейдетики
на уроках
в початковій школі

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Сичова Олена Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Нікополь 
2019 рік

Використання методів ейдетики на уроках в початковій школі

 

Майстер-клас

 

Думай про успіх, уявляй собі успіх і пустиш у хід силу, що здійснює бажання.

Н.Піл.

 

Мета: ознайомити слухачів майстер-класу із  методами ейдетики – нової освітньої  технології практичного використання у навчальному процесі, що дає змогу комфортно та легко здобувати знання, розвивати у дітей образне мислення, пам’ять, уяву, увагу.

 

Одним з основних завдань, яке ставить перед педагогами сучасна школа - формування ключової компетентності уміння вчитися. Діти по­винні навчитися здобувати, переробляти, запам’ятовувати інформацію, об­сяг якої щорічно зростає.

Як наслідок, програми предметів та їхній обсяг теж швидко зроста­ють. Це, в свою чергу, супроводжується труднощами у засвоєнні програм­ного матеріалу. Таким чином, нині існує суперечність між усезростаючим обсягом знань, які потрібно засвоїти, й обмеженими можливостями пам’яті дитини.

Пропоную таке завдання:

- Один раз прочитайте слова і повторіть, що запам’ятали.

листок   кільце

море   джміль  

будинок   яблуко

вогнище   дзеркало

пальма   бант

телевізор   самовар

Результати:

запам’ятали менше 4-х слів - 3 бали,

4-7 слів - 7 балів

8-11 слів - 9 балів

12 слів (але переплутали порядок) - 15 балів

запам’ятали всі слова в правильному порядку - 25 балів.

Як покращити запам’ятовування? Спробуємо знайти відповідь на це питання на сьогоднішньому майстер-класі.

Одним із шляхів є розвиток образної пам’яті, образного мислення та уяви. Методика розвитку пам’яті, образного мислення та уяви - ейдетика, - автором якої є Ігор Матюгін - доктор педагогічних наук, професор Росій­ської академії наук, автор численних методик.

Назва «ейдетика» походить від давньогрецького слова «ейдос» - об­раз. Отож, ми говоримо не просто про пам'ять, а про образну пам'ять.

Згадайте, які моменти життя ви пам'ятаєте добре, які знання закарбу­валися у вашій пам'яті. Аналізуючи, ви зробите висновок: те, що при ви­вченні вразило вас найбільше, закарбувалося міцно і надовго. Тому що легко згадується не сам матеріал, а відновлюється образ або асоціація на ту подію, враження.

Тому стійка цікавість до матеріалу — це перша і найголовніша умова міцного запам'ятовування.

Якщо ми бажаємо закарбувати його у пам'яті, треба викликати асоціа­цію на новий матеріал, щоб зв'язати відоме з невідомим.

Третя умова довгострокового запам'ятовування — поетапне по­вторення. Повторювати матеріал потрібно кілька разів, але через деякий час. Якщо матеріал треба вивчити на завтра (тобто короткострокове запа­м'ятовування), варто повторити його не раніше, ніж через 1-2 години або більше. Краще — ввечері вивчити, а вранці повторити.

Але якщо вам потрібно запам'ятати надовго, цього повторення недо­статньо. Варто відпрацювати поетапну систему повторів протягом року.

Цікавість — це увага до об'єкта пізнання, яка може бути мимовільною або довільною.

Увагу, як і інші психічні процеси, можна тренувати і розвивати. Спро­буйте використати деякі вправи для тренування уваги.

Цифрові таблиці Шульте

У них цифри можуть бути невпорядковані ні за порядком, ні за розмі­ром, ні за кольором.

Розшукайте цифри за порядком очима від 1 до 25, ЗО, 35 (помічаємо час). Продовжуємо час від часу виконувати цю вправу, щоразу змінюючи таблиці і збільшуючи кількість цифр.

Шульте_А3.jpg

Ця вправа розвиває уміння зосереджуватися, переключати увагу. Коли ви очима шукаєте цифри, ваші думки ніде не блукають, вони тут, у табли­ці. Тому її корисно виконувати перед тим, як треба щось вчити, щоб зібра­ти думки.

Гра «Сонечко» («Муха»)

Відволікання блукаючих думок га зосередження в одному місці. Діти очима стежать за рухом сонечка по клітинках: угору, ліворуч, униз, право­руч і т. д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.homeo.su/img/meditatia_3.png

 

 

 

Говоримо дітям: «Комашка сіла тут. Простежте за рухом сонечка».

Гра «Решітка» (ускладнена)

Стеження подумки, не дивлячись на клітинки, за метеликом, який лі­тає по квіточках.

Показуємо дітям «решітку»: метелик у себе в «будиночку». За­криваємо зображення. Діти слідкують подумки. Наприклад, метелик по­летів угору, праворуч, униз, ліворуч. Де метелик?

Решетка.png

 

«Крапка на дошці»

Її варто використовувати під час пояснення, коли увага дітей починає розсіюватися. Вчитель раптово ставить крапку на дошці, наголошуючи: «Увага! Крапка!» Одразу (без пояснення вправи) починає розповідь.

 

ДЕЯКІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ЕЙДЕТИКИ

На уроках читання при вивченні літературних творів, на уроках розвитку зв’язного мовлення для опису будь-якого малюнка варто використати метод «входження». Наприклад, «Зима у лісі».

зима в лесу.jpg

 

  •    Погляньте на цю картину. Уявіть, що ви опинилися у цьому лісі. Ро­здивіться навкруги. Що ви бачите? (Все вкрите білим снігом. На снігу сліди зайця. З гілки на гілку стрибає білка у пошуках їжі. З гущавини вийшов лось.)
  •    Прислухайтесь. Що чуєте? (Завиває вітер. Риплять дерева. Стукає дятел. Скрипить сніг під ногами.)
  •    Чим пахне зимовий ліс? (Свіжим повітрям, хвоєю.)
  •    Що відчуває шкіра? (Холодно. Мороз щипає за щоки.)
  •    А тепер опишіть свої відчуття, що ви бачили, відчували, чули.

Таким чином, описуючи картину, дитина використовує всі органи чуття, описує свої відчуття, уявляє, фантазує.

Робота зі словниковими словами

Щоб полегшити процес запам'ятовування тієї чи іншої орфограми, можна запропонувати замалювати слово за допомогою піктограми, але так, щоб у малюнку була схована саме та літера, яку необхідно запам'ятати.

Наприклад:

диван.jpgдятел.jpgмедведь.jpgапельсин.jpgабрикос.jpg

Піктограми

Завдяки вмінню складати й уявляти піктограми, учні легко запам'ято­вують будь-який текст на уроках читання, природознавства.

Ось приклад застосування комбінованого методу запам'ятовування при вивченні напам'ять віршів.

C:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image2.jpeg

 

 «Їжаки»

Два веселі їжаки
накололи на голки
всі грибки
і сказали:

-  Ми - пеньки,
наросли у нас грибки,
як горбки.

Т. Коломієць

 

 

Після того, як діти повністю змалювали вірш, до різних малюнків-піктограм варто задати запитання. Якщо є помилки при називанні слів, не­обхідно до малюнків щось домалювати, уточнити образ (закінчення слова, першу букву). Коли діти можуть зчитати інформацію з малюнків без по­милок, тоді прискорюється швидкість зчитування. Наступний крок - від­новити вірш, не дивлячись на малюнки. Розповідають спочатку разом по­вільно, потім - кожен учень окремо.

За допомогою кінестетичної пам’яті

Кінестетична пам'ять - це пам'ять на рухи та відчуття. Діти, в яких ро­звинутий цей вид пам’яті, не тільки легко уявляють події, а й самі відтво­рюють їх. Цей метод краще підходить для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, яким подобається рухатись.

Наприклад:

Івасик іграшками грався,

А по двору ішов індик.

Івась побачив і злякався,

І від індика в дім утік.

                         Н. Забіла.

Вивчаючи цей вірш за допомогою кінестетичної пам’яті, дітям треба уявити себе хлопчиком Івасиком і виконувати всі дії, що є у віршику (гра­тися іграшкою, імітувати ходу індика, зобразити переляк, швидко побігти в дім).

Пропоную побувати всім присутнім у ролі учнів і методом «Ожив­лення і послідовних асоціацій» запам’ятати назви планет сонячної системи у порядку віддаленості від Сонця.

планеты.jpg

Далі всі гуртом «оживляємо» кожну літеру (добираємо слово, яке по­чиналося б на цю літеру) та зв'язуємо слова у цікавий мультфільм.

Наприклад: М — мама, В — варила, 3 — з, М м'яса, Ю — юшку, С — співаючи, У — українські, Н — народні, П — пісні.

Таким чином, придумане речення «Мама варила з м'яса юшку, співа­ючи українські народні пісні» легко запам'ятовується дітьми (за умови по­вторень у різних видах: всі гуртом, у парах, струмочком і т. д.).

Але є умова: вчитель не повинен давати дітям для запам'ятовування готове речення. Воно запам'ятається, якщо діти складуть його самі.

Діти важко запам’ятовують правила знаходження невідомих компо­нентів дії віднімання. Пропоную ігровий момент. До нас в гості прийшов Крихітка Єнот. Він допоможе вивчити нам правила. Згадайте, як називаються числа при відніманні? (відповіді учнів)

  •              А чи знаєте, що числа можна намалювати? Крихітка Єнот намалював зменшуване помаранчевим кольором, від’ємник - жовтим, різницю - чер­воним.

 

 

  •              Але, коли він малював, пішов дощ, і змив помаранчевий колір. Як же бути? Фарба у крихітки Єнота закінчилась. Як отримати помаранчевий ко­лір? (змішати жовтий і червоний).
  •              Яку математичну дію треба виконати, щоб змішати? (додавання)
  •              Отже, щоб знайти зменшуване, треба додати різницю і від’ємник.
  •              А якщо з помаранчевого кольору вимити червоний, який колір за­лишиться? (жовтий)
  •         Отже, щоб знайти від’ємник, требі від зменшуваного відняти різни­цю.

  Додавання і віднімання одного

Примовляй:

11.tif      «Один додаю -
                    сусіда зверху впізнаю».
                    «Один віднімаю -
                    сусіда знизу зустрічаю».

 

 

 

 

 

 

 

 

03.tifСклад числа

  4«машина» (кодове слово)

  На машину є права?

Коліс в ній скільки?

Два (2) плюс два (2)1

Не виходячи з квартири,

•>


Скажу одразу — їх «чотири» (4).

 

 

- Складаємо приклади.

  •              Додаю - малюнок впізнаю.

2+2 = 4             3+1= 4      1+3 = 4

 

5 - «пальці» (кодове слово)

13.tifПальців на руці є п’ять (5).

Вирішили ручку взять.

Троє (3) пишуть,

Два (2) тримають,

До письма охоту мають.

3+2=5      2+3=5

 

6 - «вершник на коні», «ріпка» (кодові слова)

13.tif              Примовляй: «Вершник на коні ріпку везе»,
              їде вершник і міркує,

Ніг ніяк не порахує.

В мене ніг є лише «дві» (2),

В коня «чотири» (4) у траві.

Коник хай травичку їсть,

А ніг ми нарахуєм «шість» (6).

2+4=6       4+2=6

Дідусь, бабуся, внучка,

15.tifКотик. Мишка, Жучка.

Три (3) людини, три (3) тварини

Тягнуть ріпку вже годину.

Хто найшвидше відповість:

Робітників всіх скільки? - Шість (6).

 

 3+ 3=6

 


16.tif7 - «коса», «віз» (кодові слова)

П’ять (5) днів косив я по росі,

Відпочивав лише два (2) дні,

Днів у тижні рівно сім (7).

А ви вірите мені?

5 + 2 = 7       2+5=7

 

 

«Четвірка» (4) віз і «трійка» (3) кінь

Возять сіно вони всім.

Порахувати нам не лінь:

«Чотири» (4) і «три» -

Це буде чим (7).

Щоб швидше біг мій

Кінь-дружок,

«сімка», наче батіжок          4+3=7

                                               3+4=7                                                                        


 

Повернемось до нашого першого завдання. Який метод можна вико­ристати, щоб запам’ятати слова? (Метод послідовних асоціацій)

Практична робота.  Порівняння результатів.

Підведемо підсумки нашого майстер-класу і «зберемо плоди» нашо­го заняття. Перед вами три яблучка. Кожне з них відображає ступінь заці­кавленості тим матеріалом, який ми сьогодні обговорювали. Покажіть, будь ласка, наскільки вас зацікавили методи ейдетики.

C:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\яблоки.jpg     Мене це дуже зацікавило, буду використовувати в своїй роботі.

C:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\яблоки2.jpg     Корисна  інформація.

C:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\яблоки1.jpg    Мені байдуже.

C:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\корзинка.jpgC:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\корзинка2.jpgC:\Users\Администратор\Desktop\Эйдетика\корзинка1.jpg

 

Дати дітям знання - цього недостатньо! Тільки тоді знання перетворюються у вміння, коли ними користують­ся. Необхідно, щоб вони зачепили почуття того, кому передаються. Ними треба проникнутися, тоді життя стане новим, цікавим, сповне­ним нескінченними відкриттями та знахідками.

Бажаю успіхів в роботі та навчанні!

 

docx
Додав(-ла)
Сичова Олена
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
2284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку