Комунальний заклад
«Нікопольська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 5»
Майстер-клас
Використання ейдетики
на уроках
в початковій школі
Підготувала:
вчитель початкових класів
Сичова Олена Миколаївна
м. Нікополь
2019 рік
Використання методів ейдетики на уроках в початковій школі
Майстер-клас
Думай про успіх, уявляй собі успіх і пустиш у хід силу, що здійснює бажання.
Н.Піл.
Мета: ознайомити слухачів майстер-класу із методами ейдетики – нової освітньої технології практичного використання у навчальному процесі, що дає змогу комфортно та легко здобувати знання, розвивати у дітей образне мислення, пам’ять, уяву, увагу.
Одним з основних завдань, яке ставить перед педагогами сучасна школа - формування ключової компетентності уміння вчитися. Діти повинні навчитися здобувати, переробляти, запам’ятовувати інформацію, обсяг якої щорічно зростає.
Як наслідок, програми предметів та їхній обсяг теж швидко зростають. Це, в свою чергу, супроводжується труднощами у засвоєнні програмного матеріалу. Таким чином, нині існує суперечність між усезростаючим обсягом знань, які потрібно засвоїти, й обмеженими можливостями пам’яті дитини.
Пропоную таке завдання:
- Один раз прочитайте слова і повторіть, що запам’ятали.
листок кільце
море джміль
будинок яблуко
вогнище дзеркало
пальма бант
телевізор самовар
Результати:
запам’ятали менше 4-х слів - 3 бали,
4-7 слів - 7 балів
8-11 слів - 9 балів
12 слів (але переплутали порядок) - 15 балів
запам’ятали всі слова в правильному порядку - 25 балів.
Як покращити запам’ятовування? Спробуємо знайти відповідь на це питання на сьогоднішньому майстер-класі.
Одним із шляхів є розвиток образної пам’яті, образного мислення та уяви. Методика розвитку пам’яті, образного мислення та уяви - ейдетика, - автором якої є Ігор Матюгін - доктор педагогічних наук, професор Російської академії наук, автор численних методик.
Назва «ейдетика» походить від давньогрецького слова «ейдос» - образ. Отож, ми говоримо не просто про пам'ять, а про образну пам'ять.
Згадайте, які моменти життя ви пам'ятаєте добре, які знання закарбувалися у вашій пам'яті. Аналізуючи, ви зробите висновок: те, що при вивченні вразило вас найбільше, закарбувалося міцно і надовго. Тому що легко згадується не сам матеріал, а відновлюється образ або асоціація на ту подію, враження.
Тому стійка цікавість до матеріалу — це перша і найголовніша умова міцного запам'ятовування.
Якщо ми бажаємо закарбувати його у пам'яті, треба викликати асоціацію на новий матеріал, щоб зв'язати відоме з невідомим.
Третя умова довгострокового запам'ятовування — поетапне повторення. Повторювати матеріал потрібно кілька разів, але через деякий час. Якщо матеріал треба вивчити на завтра (тобто короткострокове запам'ятовування), варто повторити його не раніше, ніж через 1-2 години або більше. Краще — ввечері вивчити, а вранці повторити.
Але якщо вам потрібно запам'ятати надовго, цього повторення недостатньо. Варто відпрацювати поетапну систему повторів протягом року.
Цікавість — це увага до об'єкта пізнання, яка може бути мимовільною або довільною.
Увагу, як і інші психічні процеси, можна тренувати і розвивати. Спробуйте використати деякі вправи для тренування уваги.
У них цифри можуть бути невпорядковані ні за порядком, ні за розміром, ні за кольором.
Розшукайте цифри за порядком очима від 1 до 25, ЗО, 35 (помічаємо час). Продовжуємо час від часу виконувати цю вправу, щоразу змінюючи таблиці і збільшуючи кількість цифр.
Ця вправа розвиває уміння зосереджуватися, переключати увагу. Коли ви очима шукаєте цифри, ваші думки ніде не блукають, вони тут, у таблиці. Тому її корисно виконувати перед тим, як треба щось вчити, щоб зібрати думки.
Відволікання блукаючих думок га зосередження в одному місці. Діти очима стежать за рухом сонечка по клітинках: угору, ліворуч, униз, праворуч і т. д.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Говоримо дітям: «Комашка сіла тут. Простежте за рухом сонечка».
Гра «Решітка» (ускладнена)
Стеження подумки, не дивлячись на клітинки, за метеликом, який літає по квіточках.
Показуємо дітям «решітку»: метелик у себе в «будиночку». Закриваємо зображення. Діти слідкують подумки. Наприклад, метелик полетів угору, праворуч, униз, ліворуч. Де метелик?
«Крапка на дошці»
Її варто використовувати під час пояснення, коли увага дітей починає розсіюватися. Вчитель раптово ставить крапку на дошці, наголошуючи: «Увага! Крапка!» Одразу (без пояснення вправи) починає розповідь.
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ЕЙДЕТИКИ
На уроках читання при вивченні літературних творів, на уроках розвитку зв’язного мовлення для опису будь-якого малюнка варто використати метод «входження». Наприклад, «Зима у лісі».
Таким чином, описуючи картину, дитина використовує всі органи чуття, описує свої відчуття, уявляє, фантазує.
Робота зі словниковими словами
Щоб полегшити процес запам'ятовування тієї чи іншої орфограми, можна запропонувати замалювати слово за допомогою піктограми, але так, щоб у малюнку була схована саме та літера, яку необхідно запам'ятати.
Наприклад:
Піктограми
Завдяки вмінню складати й уявляти піктограми, учні легко запам'ятовують будь-який текст на уроках читання, природознавства.
Ось приклад застосування комбінованого методу запам'ятовування при вивченні напам'ять віршів.
«Їжаки»
Два веселі їжаки
накололи на голки
всі грибки
і сказали:
- Ми - пеньки,
наросли у нас грибки,
як горбки.
Т. Коломієць
Після того, як діти повністю змалювали вірш, до різних малюнків-піктограм варто задати запитання. Якщо є помилки при називанні слів, необхідно до малюнків щось домалювати, уточнити образ (закінчення слова, першу букву). Коли діти можуть зчитати інформацію з малюнків без помилок, тоді прискорюється швидкість зчитування. Наступний крок - відновити вірш, не дивлячись на малюнки. Розповідають спочатку разом повільно, потім - кожен учень окремо.
За допомогою кінестетичної пам’яті
Кінестетична пам'ять - це пам'ять на рухи та відчуття. Діти, в яких розвинутий цей вид пам’яті, не тільки легко уявляють події, а й самі відтворюють їх. Цей метод краще підходить для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, яким подобається рухатись.
Наприклад:
Івасик іграшками грався,
А по двору ішов індик.
Івась побачив і злякався,
І від індика в дім утік.
Н. Забіла.
Вивчаючи цей вірш за допомогою кінестетичної пам’яті, дітям треба уявити себе хлопчиком Івасиком і виконувати всі дії, що є у віршику (гратися іграшкою, імітувати ходу індика, зобразити переляк, швидко побігти в дім).
Пропоную побувати всім присутнім у ролі учнів і методом «Оживлення і послідовних асоціацій» запам’ятати назви планет сонячної системи у порядку віддаленості від Сонця.
Далі всі гуртом «оживляємо» кожну літеру (добираємо слово, яке починалося б на цю літеру) та зв'язуємо слова у цікавий мультфільм.
Наприклад: М — мама, В — варила, 3 — з, М м'яса, Ю — юшку, С — співаючи, У — українські, Н — народні, П — пісні.
Таким чином, придумане речення «Мама варила з м'яса юшку, співаючи українські народні пісні» легко запам'ятовується дітьми (за умови повторень у різних видах: всі гуртом, у парах, струмочком і т. д.).
Але є умова: вчитель не повинен давати дітям для запам'ятовування готове речення. Воно запам'ятається, якщо діти складуть його самі.
Діти важко запам’ятовують правила знаходження невідомих компонентів дії віднімання. Пропоную ігровий момент. До нас в гості прийшов Крихітка Єнот. Він допоможе вивчити нам правила. Згадайте, як називаються числа при відніманні? (відповіді учнів)
Додавання і віднімання одного
Примовляй:
«Один додаю -
сусіда зверху впізнаю».
«Один віднімаю -
сусіда знизу зустрічаю».
Склад числа
4 — «машина» (кодове слово)
На машину є права?
Коліс в ній скільки?
Два (2) плюс два (2)1
Не виходячи з квартири,
•>
Скажу одразу — їх «чотири» (4).
- Складаємо приклади.
2+2 = 4 3+1= 4 1+3 = 4
5 - «пальці» (кодове слово)
Пальців на руці є п’ять (5).
Вирішили ручку взять.
Троє (3) пишуть,
Два (2) тримають,
До письма охоту мають.
3+2=5 2+3=5
6 - «вершник на коні», «ріпка» (кодові слова)
Примовляй: «Вершник на коні ріпку везе»,
їде вершник і міркує,
Ніг ніяк не порахує.
В мене ніг є лише «дві» (2),
В коня «чотири» (4) у траві.
Коник хай травичку їсть,
А ніг ми нарахуєм «шість» (6).
2+4=6 4+2=6
Дідусь, бабуся, внучка,
Котик. Мишка, Жучка.
Три (3) людини, три (3) тварини
Тягнуть ріпку вже годину.
Хто найшвидше відповість:
Робітників всіх скільки? - Шість (6).
3+ 3=6
7 - «коса», «віз» (кодові слова)
П’ять (5) днів косив я по росі,
Відпочивав лише два (2) дні,
Днів у тижні рівно сім (7).
А ви вірите мені?
5 + 2 = 7 2+5=7
«Четвірка» (4) віз і «трійка» (3) кінь
Возять сіно вони всім.
Порахувати нам не лінь:
«Чотири» (4) і «три» -
Це буде чим (7).
Щоб швидше біг мій
Кінь-дружок,
«сімка», наче батіжок 4+3=7
3+4=7
Повернемось до нашого першого завдання. Який метод можна використати, щоб запам’ятати слова? (Метод послідовних асоціацій)
Практична робота. Порівняння результатів.
Підведемо підсумки нашого майстер-класу і «зберемо плоди» нашого заняття. Перед вами три яблучка. Кожне з них відображає ступінь зацікавленості тим матеріалом, який ми сьогодні обговорювали. Покажіть, будь ласка, наскільки вас зацікавили методи ейдетики.
Мене це дуже зацікавило, буду використовувати в своїй роботі.
Корисна інформація.
Мені байдуже.
Дати дітям знання - цього недостатньо! Тільки тоді знання перетворюються у вміння, коли ними користуються. Необхідно, щоб вони зачепили почуття того, кому передаються. Ними треба проникнутися, тоді життя стане новим, цікавим, сповненим нескінченними відкриттями та знахідками.
Бажаю успіхів в роботі та навчанні!