Майстер – клас
«Нестандартні завдання на заняттях з варіативного курсу
«Розвиток продуктивного мислення»
Підготувала і провела
для заступників директорів
учитель початкових класів
Маріупольського
НВК «гімназія-школа» № 1
Булгар Любов Іванівна
У презентації до майстер – класу використані картинки з Інтернет ресурсів та музика М. Таривердієва до фільму «Маленький принц»
м. Маріуполь
2021 рік
Тема. Формування розумових і пізнавальних здібностей молодших школярів шляхом реалізації діяльнісного підходу на заняттях варіативного курсу з розвитку продуктивного мислення (РПМ)
Мета: популяризувати досвід роботи з формування розумових і пізнавальних здібностей учнів; ознайомити з різноманітністю найефективніших нестандартних творчих завдань з розвитку психічних процесів учнів на заняттях з варіативної частини програми, які сприяють підвищенню якості знань школярів та формуванню у них ключових компетентностей.
Шановні колеги!
Виховати дитину – шукача знань, невтомну, творчу, наполегливу особистість, спроможну нестандартно мислити, творити, діяти, яка хоче і може самовдосконалюватись – пріоритетна задача сучасної освіти. Такою дитина може стати, якщо вміє добре логічно мислити, має хорошу пам’ять, стійку увагу, достатньо володіє мовленнєвими навичками. Тому я вважаю, що саме систематична й цілеспрямована робота в напрямку розвитку всіх психічних процесів дитини, виконання нестандартних завдань дасть змогу їй легко й успішно долати програму кожного класу і сприятиме формуванню у неї ключових компетентностей. Широкі можливості для цього нам надає курс за вибором з варіативної частини — РПМ (розвиток продуктивного мислення). Він спрямований на всебічний розвиток дитини, на якому немає традиційної схеми навчання. Головне при його вивченні – нестандартні творчі завдання, ігрові форми роботи, максимальна самостійність учнів, їх прагнення до успіху і мінімальне втручання педагога. Тут немає готової відповіді чи стандартного алгоритму.
Запрошую вас подивитися майстер – клас з розвитку продуктивного мислення (за програмою О. М. Гісь), на якому хочу показати різноманітність нестандартних творчих завдань, які використовую на цих заняттях слайди (1, 2, 3, 4)
1. Створення емоційного настрою
─ Моя долонька сьогодні чарівна. Покажіть мені свої долоньки. Своїм подихом зі своєї долоньки я відправляю вам на ліву долоньку уважність, наполегливість, творчість, а на праву я подарую вам терпіння і любов. Погляньте один на одного, назвіть своє ім’я, доторкніться долоньками, побажайте успіхів своїм сусідам. Із промінчиками добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо.
2. Актуалізація знань учнів . Робота в групах. Вправа «Розгадай шифрограму».
(Звучить сигнал повідомлення: слайд 5 )
─ Спокійно, не хвилюйтеся, це нам надійшов сигнал повідомлення від наших добрих друзів із планети Міркувань.
─ Спробуємо розшифрувати отримане повідомлення.
(Додаток 1)
─ Хто вже прочитав шифровку? (Запрошуємо в гості). То ж не гаємо часу, збираємось у космічну подорож! (слайд 6)
3. Підготовка зорельоту. Гра «Танграм». ( Колективна робота біля дошки).
-- Для польоту нам перш за все потрібна ракета. Зараз ми з вами її побудуємо з фігур гри «Танграм». (Фігури великі за розміром, щоб ракета вийшла на всю дошку. Бажаючі учні по черзі вибігають до дошки та прикріплюють наступну фігуру)
4. Знайомство з командою зорельоту. Вправа на розвиток зорової пам’яті.
─ Наш зореліт готовий! А ось команда сміливців, які допоможуть здійснити нашу міжзоряну мандрівку. Спробуйте протягом хвилини запам’ятати їхні обличчя разом з посадою, яку вони обіймають на космічному кораблі. (Додаток 2)
-- А тепер переверніть, будь ласка, листочок. Згадайте імена та посаду кожного члена екіпажу та напишіть їх. (Самоперевірка на слайді 7)
─ Команда готова! Шановні пасажири! Наш зореліт стартує за мить: три, два, один, старт… (слайд запуску ракети в космос: слайд 8)
-- Ось ми і в космосі! (слайд 9). Яка краса навколо! Подивіться, стільки тут зірок! А чи знаєте ви, що в нашій галактиці близько 410 мільярдів зірок, але око людини може розрізняти на небі лише близько 5 тисяч.
-- Космос дуже цікавий, але мало вивчений. Багато інформації про нього ви знайдете на нашому стенді.
─ Ми вже підлітаємо. На зоредромі нас зустрічає наш давній друг – координатор Мудрик, який сьогодні буде нашим гідом.
5. Робота в парі. Вправа «Знайди закономірність».
Мудрик. Щиро вітаю вас на нашій чудовій планеті і запрошую здійснити віртуальну бліц - екскурсію до міст побратимів двох М: Мислення і Мовлення (слайд 10). Ми побуваємо у найцікавіших місцях. То ж почнемо!
-- Ось перед нами знаходиться різноплановий центр закономірностей (слайд 11). Тут зібрана величезна їх колекція: і числові, і буквені, малюнкові, геометричні. Ми з вами якраз знаходимося у відділку кольорових геометричних закономірностей (слайд 12) Одну із них пропоную вам розв’язати. Візьміть, будь ласка, картку №1. Спробуйте визначити, яка фігура з 5 запропонованих варіантів буде наступною у кожному з 4 завдань і запишіть їх номери по порядку. В результаті отримаєте чотиризначне число. Яка група назве його першою?
Картка № 1
Відповідь: 3413
6). Робота в групах. Вправа з числами «Скарбниця чисел» (слайд)
-- А це -- неповторна скарбниця чисел(слайд 13). Тут зібрано найбагатший «золотий» запас вправ і головоломок з числами. Ось одна із них на картці № 2.
У числі 526450193 треба закреслити будь – які чотири цифри так, щоб число, яке залишиться, було:
група Касіопея– найменшим з можливих;
група Андромеда – найбільшим з можливих
(змінювати порядок цифр у числі не можна)
Відповідь: найменше – 20193
найбільше -- 65193
7). Зоряна фізхвилинка «Танці для очей» (музика М. Таривердієва до кінофільму «Маленький принц»)
-- Шановні гості! Зараз ми знаходимось на найвеселішій і найцікавішій міжнародній площі розваг (слайд 14). Давайте теж трохи розважимось і відпочинемо. Запрошую вас на танці. Але ми спробуємо танцювати очима разом із планетами, астероїдами та зорельотами (слайд 15)
8). Інтерактивна робота. «Жартівливі» питання.
-- Якщо вже ми знаходимось на площі розваг, то не можна не завітати в кімнату жартів. Тут якраз клоун Віртуоз тренується в своїх жартах (слайд 17). Декілька простеньких запитань він підготував і для нас. Я впевнена, ви їх швидко відгадаєте.
а) як трьома буквами можна записати слово мишоловка? (кіт)
б) чим закінчується вечір і починається ранок? (буквою р)
в) яке слово починається на ос, закінчується глибокою ямою, а посередині -- має букву т? (острів)
9). Індивідуальна робота. Математичний фокус.
-- А ось наша школа фокусного мистецтва (слайд 18). Тут відбуваються таємничі, захоплюючі дійства. (слайд 19) Маг пропонує взяти участь лише в одному маленькому фокусі, який називається «Таємниця дати народження». Він зможе розкрити цю таємницю всього за 5 кроків. Давайте перевіримо його. Але для цього нам знадобляться калькулятори.
1 крок: дату народження помножте на 2;
2 крок: до отриманого результату додайте 5;
3 крок: отримане число помножте на 50;
4 крок: додайте номер місяця, в якому ви народилися;
5 крок: від отриманої суми відніміть 250.
-- Хто бажає назвати число, яке отримали? (учні називають отримане число, у якому останні дві цифри означають місяць, а перші дві або одна – дату народження)
10. Робота біля дошки. «Лабіринти Геометрії»
-- Залишаємо площу розваг і потрапляємо в цікаві та заплутані лабіринти геометрії. Пропоную пограти в гру «Землемір» (схема ділянки накреслена на великому аркуші. Ділимо ділянки біля дошки маркером).
-- Ділянку землі прямокутної форми треба чесно і розумно розділити між усіма жителями оазису. Так називаються на планеті Міркувань населені пункти. Кожному члену оазису виділявся однаковий шматок землі, незалежно від його віку, за такими правилами:
а) кожна сім’я отримує прямокутну земельну ділянку;
б) земельних ділянок повинно бути стільки, скільки сімей в оазису;
в) число, що позначає кількість членів сім’ї (позначено на схемі ділянки), має бути розміщеним в межах прямокутної ділянки, яка наділяється;
г) земля має бути поділена вся і ніде не накладатися одна ділянка на іншу.
3 |
|
|
|
5 |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
|
|
|
|
2 |
|
|
4 |
2 |
Відповідь:
3 |
|
|
|
5 |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
|
|
|
|
2 |
|
|
4 |
2 |
(можуть бути й інші варіанти)
11). Робота в парі. Вправа на розвиток просторової уяви.
-- Поряд знаходиться фабрика уяви (слайд 20) Давайте завітаємо до неї та виконаємо таке завдання. Перед вами лежить серветка, згорнена вчетверо. Після того, як серветку склали, в ній зробили фігурний виріз. Визначте, який вигляд матиме серветка, якщо її розгорнути (не розгортати, поки не назвете варіант відповіді). А тепер перевірте себе, розгорніть серветку
12. Відгадування ребусів.
-- А за фабрикою перед нами красується національний парк ребусів (слайд 21). Спробуємо відгадати декілька з них (на листах)
(Інтернет, затишок, вовк)
-- Об’єднайте слова – відгадки одним реченням, однією історією (можна придумати жартівливу, фантастичну чи нереальну історію. Наприклад: вовк сидів у затишку та читав новини в інтернері).
13. «Задачі з сірникової коробки».
-- (слайд 22). Ми якраз підійшли до міжгалактичного інституту комбінаторики і завітаємо на кафедру (слайд 23) сірникових головоломок (на дошці є великі магнітні «сірники». Працює по 1 учню від кожної команди)
а). Перекладіть 1 сірник так, щоб вірність стала вірною.
б) Перекладіть 3 сірники так, щоб стріла змінила свій напрямок на протилежний.
14. «Салон Мови». Робота в парах. Вправа «Розгадай кросворд».
(Додаток 4)
─ (слайд 24). Тепер я запрошую вас до «Салону Мови» у кабінет кросвордів. Відгадайте загадки і викресліть відгадки у кросворді. Із букв, що залишилися, прочитайте ключову фразу (Щасти вам, люди Землі!)
-- Це побажання вам від всіх жителів планети Міркувань. Прийшов час нам попрощатися. Але ми будемо раді ще вас бачити на нашій планеті. У нас тут ще дуже багато є цікавого і корисного.
15. Рефлексія. «Книга відвідувачів» (плакат зоряного неба від таємничої планети до Землі, на який прикріплюються зірочки)
─ Ось і завершилася наша екскурсія. Час залишати планету Міркувань. Ви стали справжніми міжзоряними туристами. Давайте зробимо «запис» в «Книзі відвідувачів», яка має вигляд зоряного неба. Ми будемо прокладати шлях повернення на Землю (слайд 25). Перед вами місячні кошики із зірочками різного кольору. Якщо вам подорож сподобалась, оберіть зірочку золотистого кольору, якщо ви залишились байдужими – синього; якщо не сподобалась подорож – коричневого.
(«Зоряний шлях додому»)
16. Підсумок уроку. Повернення додому.
─ На планеті Міркувань усе можна здійснити силою думки. То ж і повернення додому у нас буде миттєвим. Закривайте очі та подумки повертаємося до класу. Хай залишаться у вас приємні спогади про нашу зустріч. Щасти вам!
Додаток 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
КЛЮЧ:
|
И |
|
|
Т |
|
|
З |
|
Є |
|
А |
|
С |
||
|
Ш |
|
Е |
|
Р |
||
|
У |
|
О |
|
М |
||
|
І |
|
Г |
|
П |
Додаток 2
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ ЗА 1 ХВИЛИНУ
Перевірка Додаток 3
Додаток 4
КРОСВОРД
Відгадайте загадки, слова – відгадки
закресліть. Із букв, що залишаться,
складіть ключову фразу.
Ч |
О |
Б |
Л |
Ю |
Щ |
А |
О |
Т |
Д |
К |
С |
С |
И |
И |
Л |
Т |
И |
Н |
І |
У |
Р |
А |
К |
Г |
Б |
О |
К |
З |
Е |
В |
А |
М, |
Т |
М |
Х |
Ь |
Н |
І |
Л |
М |
А |
Р |
А |
І! |
1. Без крил, а літає, ніхто не б’є, а плаче.
2. Щоб не згинуть у біді, держить ножиці в воді.
3. Упаде з неба – не розіб’ється, впаде у воду -- розпливеться.
4. Удень з ногами, а вночі без ніг.
5. Кругле, як м’яч, хвіст має, але за нього не піднімеш.
6. Іде по соломі – не шелестить, по воді – не тоне, йде
скрізь вогонь -- не горить.