Майстер-клас
«Нетрадиційні прийоми в розвитоку музикальності дошкільнят»
Підготувала
Керівник гуртка ШРТО «Малюк»
КПНЗ ЦДЮТ «Дружба» КМР
Штиленко В.М.
Мета: Відпрацювання творчих методів і прийомів у розвитку музичних
здібностей дошкільнят.
План:
I частина — теоретична;
II частина — практична.
Хід заходу:
Кожна дитина відкрита для музики з народження, треба лише допомогти їй
побачити багатство і розмаїття світу, пізнати себе і тоді, ставши частиною
душі, музика оселиться в ньому навіки. Саме музика покликана допомогти
знайти почуття гармонії і злиття свого внутрішнього світу зі світом
зовнішнім. Музика – більше, ніж прикраса і естетичне доповнення до
життя.
Музичний рух, це синтез музики і руху, де першоосновою є музика. Чим раніше дитина сприйме гаму різноманітних вражень, чуттєвого досвіду, особливо в такому вигляді діяльності, як рух під музику, тим більш гармонійним, природним і успішним буде подальший розвиток дитини і, можливо менше буде проблем у наших дітей з розвитком мовлення, уваги, пам'яті, мислення, формування гарної постави. Діти ефективніше сприймають музику, коли вона впливає в комплексі з рухом, словом.
Пропоную вашій увазі ігри, вправи, які можливо використовувати на заняттях і в повсякденному житті дітей для розвитку музичних та творчих здібностей у дітей.
II частина
Керівник.: Прошу уваги!
Прошу вашої дружньої участі і розуміння.
Я майстер-клас сьогодні покажу,
Багато цікавого, вам розповім.
Діти люблять ці вправи,
Захоплять вони і вас, поза всяким сумнівом.
Всім учасникам роздаються картонні нотки, різні за кольором:
червоні, жовті, сині, ....Кожна група демонструє своє завдання.( бажаючі глядачі приєднуються до спільної діяльності)
1.Перша група дітей (беруть участь червоні нотки) демонструє вправу на почуття ритму: «ВГАДАЙ-КА!»
Керівник.: Музичний ритм настільки яскраво виражає мелодію, що за
ним можна вгадати знайому пісню або мелодію. Ми заразпродемонструємо та переконаємося в цьому.
Гра «Вгадай пісню за ритмічним малюнком»
Звучить ритмічний малюнок популярної пісні Шаїнського з м/ф «Чебурашка» у виконанні учасників з червоними нотками, на дерев'яних паличках. Глядачам пропонується назвати пісню.
Можливо виконати декілька ритмічних малюнків, а потім помінятися ролями із глядачами ( глядач виконує, діти відгадують)
Керівник.: Така вправа розвиває мислення, почуття ритму і слух дошкільника.
2.Друга вправа на розвиток координації рухів. Ритмічна гра «ЗАЙЧИКИ»
(Учасники з помаранчевими нотками)
Керівник.: Зазвучали жести наші, адже так буває
Координацію рухів, ритм у вправах розвиваємо.
Звучить полька «Добрий жук». Учасники , яким дісталися помаранчеві
нотки, на кожну фразу по черзі виконують ритмічні рухи, звучні жести: а)хлопок; б)ляпанець по колінах; в)притуп; г)два пальці над головою.
Керівник.: У таких іграх використовуються звучні жести (хлопки, клацання,
шльопанці, притупи), при цьому у дітей виробляється швидкість реакції,
увага ,вміння діяти колективно, розвивається координація рухів.
Як спільна дія- глядачам пропонують приєднатися при повторній демонстрації.
3. Поетичне музикування (оркестр шумових інструментів). Дві групи об’єднуються в оркестр, отримують інструменти і приєднуються до групи з жовтими нотками, всі демонструють наступну вправу.
Керівник: Якщо тільки ми зв'яжемо музику і слово,
Захочемо вчити вірші знову і знову.
Ви навчитеся читати їх з почуттям та виразом.
Попереду у вас, друзі, море досягнень.
Учасники з жовтими нотками озвучують вірш «Ніч»
НІЧ
1. Пізно вночі двері співали, пісню довгу скрипіли,тріщали (трещітка)
2. Підспівали їм мостини – «Нам не спиться, нам не спиться!». (кастаньєти)
3. А віконниці тремтіли і віконця всі дзвеніли. (дзвенить дзвінок)
4. І забравшись у куточок, у печі цвіркун співав. (свистулька)
У більш складному варіанті можливо використати відповідну музичну фонограму де у дітей розвивається орієнтування в муз. матеріалі.
Керівник.: В таких вправах діти удосконалюють навички, набуті в роботі з мовними вправами (почуття ритму, володіння темпом, динамікою), розвивається почуття ансамблю. Діти вчаться розрізняти звучання інструментів за тембром, у всіх вправах наявність елементів творчості. Дорогий інструментарій з успіхом замінюється самостійно виготовленими шумовими, музичними ударними інструментами.
4.Наступна вправа - Співаємо мовчки (беруть участь зелені нотки)
Вправа «Зіпсована платівка»
Виповнюється фрагмент пісні «Коник-стрибунець» Ст. Шаїнського і одночасно супроводжується спів ритмічними ударами
Парний рядок співається вголос, непарний про себе.
сидів у травці коник, вголос
Він був ,як огірочок про себе
Він був ,як огірочок вголос
Зелененький він був. про себе
Уявіть ви собі, уявіть ви собі вголос
Він був, як огірочок. про себе
Уявіть ви собі, уявіть ви собі вголос
Зелененький він був. про себе
Керівник.: Така ритмічна вправа допомагає розвивати внутрішній
слух у дітей.
Як варіант, пропонуємо глядачам разом з дітьми виконати відому пісню руханку «Летить по небу куля», замінюючи поступово слова рухами.
5. Театр пантоміми (завдання для учасників з блакитними нотками)
Вправа «Казкові чоловічки»
Учасники гри рухаються ритмічно під музику зображуючи:
а) дерев'яних чоловічків, як Буратіно рухають руками, ногами –( на
шарнірах);
б) чоловічків скляних - йдуть обережно, навшпиньки, бояться
«розбитися»;
в) мотузяних чоловічків - розслаблені м'язи рук, ніг, голови, руки
рухаються хаотично;
г) чоловічків чавунних, важко переступаючи, напружено, повільно, суглоби
нерухомі.
Керівник.: Ігротренинги - крім широкого спектра розвиваючих завдань,
вирішують проблему захоплюючого і корисного заняття. Подібна колективна творчість дозволяє навіть боязкій дитині проявити себе, тим більше, що деякі ролі (чи партії) можуть виконувати кілька дітей одночасно. Дорослий м'яко направляє дітей, не пригнічуючи ініціативу, підтримуючи їх пошуки.
6. Релакс (вправа для синіх ноток)
Керівник.: Діти. уявіть, що до кожного суставчику прив'язана нитка.З початку всі нитки натягнуті: "діти- ляльки" стоять з прямими спинами і високо піднятими руками, тому що до їх кінчиків пальців прив'язані нитки. Але ось я починаю по черзі "відрізати ножицями" нитки, що йдуть від пальців, і вони вільно рухаються вниз. Коли "відрізаю" нитки від ліктів, вільно опускаються руки. Далі "відрізаю" ниточки від голови, спини, колін. Наша "маріонетка" зовсім розслабилася і сіла навпочіпки, (або м'яко опустилася на підлогу).
Вправа "Ляльки-маріонетки"
Проводимо розподіл ролей: учасники – ляльководи та учасники-маріонетки
Учасники – ляльководи взявши в руки уявні ножиці відрізають
уявні нитки, які тримають кінцівки учасників-маріонеток.
Керівник.: Ця вправа вчить дітей релаксації (розслаблення). Та й
повалятися на підлозі під час заняття - велике задоволення для малюка
7. Наступна вправа -Танцтерапія (для учасників з фіолетовими нотками)
Керівник.: Звуки ми зображуємо за допомогою рухів.
Виконуємо і творимо з великим піднесенням.
Запрошую учасників виконати ритмічну турецьку дитячу пісню «Арам – зам - зам».
Рухова вправа з співом, звучними жестами «Арам зам-зам»:
Арам Зам Зам, Арам Зам Зам,
Гулі, гулі, гулі, гулі, гулі,рам зам зам,
Арам Зам Зам, Арам Зам Зам,
Гулі гулі,гулі, гулі,гулі рам зам зам
Аріба, аріба,
гулі гулі.гулі, гулі ,рам зам зам
Арафи ,Арафи
Гулі,гулі, гулі, гулі рам зам зам
1 хлоп по колінах, 3 хлопки долоньки,
обертання руками «колесо» на рівні грудей, (рухи повторюються,)
підняти праву руку потрясти кистю руки, потім кистю лівої руки,
повертають передпліччя «колесо»,
1ляпанець по колінах, два хлоп
Разом з глядачем пропонується виконати руханку «Ішов король лісом»
Керівник.: Рух під музику володіє позитивним впливом на психіку. Психотерапевтичний вплив базується на створенні особливої атмосфери емоційної теплоти, емпатії, довіри в процесі роботи. У музично-рухових вправах дитина одночасно виконує і творить, тому що вона вигадує рухи, виходячи з характеру, темпу, ритму, тембру запропонованої їй музики. Дитина починає усвідомлювати музику через рух.
Необхідною умовою розвитку уяви, пластичної виразності є вміння дитини володіти своїм тілом, так звана м'язова свобода. Психотерапевтичний вплив заснований на створенні особливої атмосфери емоційної теплоти, емпатії, довіри в процесі роботи.
Наша пам'ять зберігає
10% з того, що ми чуємо
50% з того, що ми бачимо
90% з того, що ми робимо
просто необхідно в процес засвоєння музичної мови ввести в дію.
Сюжетно- ролеві вправи дуже ефективні в розвитку творчих музичних здібностей дітей дошкільного віку.
Дякую за увагу!