Модель використання методів розвитку критичного мислення на уроках хімії Фази уроку Фаза актуалізації Фаза побудови знань Фаза консолідації Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися М-схема, “Впізнай мене” Редагування тексту Редагування тексту Займи позицію Семантична карта Кола Вена Критичне читання Критичне слухання Спрямоване читання тексту Твір – п’ятихвилинка Що дізналися?
Фаза актуалізації Тема: Органічні сполуки. Спільні та відмінні ознаки органічних та неорганічних сполук. 9 клас Метод “Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися”. Знаємо Хочемо дізнатися Дізналися Сполуки – речовини. Органічні сполуки утворені органогенними елементами (С, О, Н, N) Чим відрізняються органічні та неорганічні речовини.
Обговорення за допомогою методу «Критична дискусія» та «критичне читання» Фаза побудови знань. - один з методів, в якому формується підхід учнів до тексту з позиції скептицизму, ідентифікації аргументів і залучення до дослідження. Коли обговорюємо статтю з підручника чи з додаткового джерела інформації, то акцентуємо увагу учнів на стандартні запитання: З Яке запитання автор ставить? В Яка відповідь пропонується? П Які причини наводяться? Д Які докази наведено? Ф Яким фактам ми маємо повірити? Б Якої інформації бракує? С Які вагомі слова використані?
Орієнтовно: Запитання: Які спільні та відмінні ознаки органічних та неорганічних сполук? Відповіді – подано ознаки. Причини відмінностей: зв’язок, валентність атома Карбону, горіння. Причини подібності: підпорядкування загальним законам природи. Докази: велика різноманітність органічних сполук. Факти: їхні фізичні та хімічні властивості. Бракує інформації: Слова вагомі:органічна хімія, ковалентний зв’язок, горіння органічних сполук. На основі цього обговорення складаємо Кола Вена (підручники закриті)
Фаза побудови знань “Кола Вена” СПОЛУКИ Органічні Неорганічні Підпорядко-вані загальним законам природи. Взаємопере-творюються. Побудовані з С, Н, О, N. Зв’язок ковалентний. Валентність Карбону ІV. Молекулярна будова, температури кипіння та плавлення низькі. Горять усі. Реакції повільні, відбуваються у кількох напрямках. Побудовані з усіх елементів. Зв’язки ковалентні, йонні, металічні. Більшість мають не-молекулярну будову, високі температури плавлення та кипіння. Горять не всі. Реакції миттєво (осад, газ, зміна кольору).
Фаза консолідації Редагування тесту “Лист Незнайки” Неорганічні та органічні речовини вступають в однакові типи реакцій. Ці реакції з органічними речовинами відбуваються повільно та в різних напрямках. Реакції з неорганічними проходять миттєво і продуктами таких реакцій є осад або газ, або вода.
Практичне розв’язування вправ і задач. Фаза консолідації. №1. Обчисліть кількість речовини кисню, що вступить у взаємодію з метаном (СН4): а) кількістю речовини 7 моль; б) масою 112 г. №2. Обчисліть масу СО2, що виділиться під час згоряння метану об’ємом 20 куб. м. №3. Розрахуйте масу води, що виділиться під час згоряння метану (СН4) масою 8 г.
Фаза консолідації Тема: Органічні сполуки. Спільні та відмінні ознаки органічних та неорганічних сполук. 9 клас Метод “Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися”. Знаємо Хочемо дізнатися Дізналися Сполуки – речовини. Органічні сполуки утворені органогенними елементами (С, О, Н, N) Чим відрізняються органічні та неорганічні речовини. Органічних сполук є більше, вони утворені переважно ковалентним зв’язком. Всі органічні речовини горять з утворенням вуглекислого газу і води. Валентність Карбону – ІV.