Проектно-дослідницька діяльність – це ідеальний засіб для навчання дітей.
По-перше, - це інтегроване поєднання різних видів роботи.
По-друге, діти виконують різні види діяльностей, які націлені на створення кінцевого продукту.
По-третє, бачачи результати своєї праці, вони пишаються своїми досягненнями. Успішне завершення проекту дає змогу учням і вчителеві ґрунтовно опрацювати тему, а учні же й можуть показати здобутки своєї праці батькам, друзям, що є показником їх досягнень.
Міністерство освіти і науки України
2018
Мета:
Завдання:
Прогнозований результат майстер-класу:
Використовувані засоби та обладнання:
Форма проведення:
Хід заняття
Звучить заманливо дзвінок.
Милі колеги! Прошу уваги:
Починаємо методичний урок.
Шановні колеги! Я рада вітати Вас у себе на уроці. Сьогодні я хочу поділитись з Вами своїм досвідом роботи щодо впровадження проектно-дослідницької діяльності на уроках зарубіжної літератури. Я впевнена, що Ви знайомі з цією формою роботи і використовуєте її; я ж працюю за цією технологією вже другий рік, і тому хочу звернути увагу на деякі особливі, на мій погляд, моменти. Але яка практика може бути без теорії?
Проектно-дослідницька діяльність – це ідеальний засіб для навчання дітей.
По-перше, - це інтегроване поєднання різних видів роботи.
По-друге, діти виконують різні види діяльностей, які націлені на створення кінцевого продукту.
По-третє, бачачи результати своєї праці, вони пишаються своїми досягненнями. Успішне завершення проекту дає змогу учням і вчителеві ґрунтовно опрацювати тему, а учні же й можуть показати здобутки своєї праці батькам, друзям, що є показником їх досягнень.
Досягнути кінцевого результату проекту допоможе алгоритм, який включає 4 етапи:
І етап. Підготовчий.
На цьому етапі дуже важливим є мотивація діяльності учнів, визначення теми, проблеми і мети.
ІІ етап. Організаційний.
На цьому етапі організовується діяльність учнів, визначаються джерела інформації та завдання.
ІІІ етап. Дослідницька та творча діяльність.
Відбувається самостійна робота учасників по реалізації поставлених завдань.
IV етап. Презентація результатів.
Цей етап необхідний для завершення роботи, для самооцінки і колективного обговорення.
Тепер переходимо до практики. Ми починаємо.
І ЕТАП ПІДГОТОВЧИЙ
(звучить легка французька мелодія)
Гра «Вгадай країну»
(пропонуються декілька фактів жартівливого характеру про країну-батьківщину митця, поезія якого розглядатиметься на уроці)
КРАЇНА: ФРАНЦІЯ.
Відео-загадка «Вустами дитини»
(пропонуються пояснення дітей, хто такий митець, ім’я і прізвище якого потрібно відгадати)
КЛЮЧ: АРТЮР РЕМБО
Гра «Вгадай літеру за її характеристиками та назву поезії»
(у скриньці заховані літери; хто перший відгадає – стає керівником міні-групи)
А – з неї починається чи не кожен алфавіт у світі.
Е – її часто використовує учень, коли не може дати відповідь на запитання.
І – функція цієї літери чи не найважливіша: вона поєднує небо і землю, батька і матір.
У – ця літера живе у кожному вовкові.
О – цю літеру діти початкових класів часто плутають з нулем.
Усі відгадані літери за своєю звуковою природою є … (голосними).
КЛЮЧ: ГОЛОСНІ, АБО «ГОЛОСІВКИ» (у перекладі Г. Кочура)
Отож, ви познайомилися з об’єктом нашого дослідження.
Тему проекту можете запропонувати свою, або є використати мій варіант
(«Артюр Рембо. «Сугестивність» як важливий засіб символістської поезії «Голосівки»).
В чому полягає актуальність обраної теми?
Усі ми щодень стикаємося із символами. Але як нам не заблукати у «лісах символів» (В. Вітмен) і правильно їх тлумачити, нам допоможе поезія Артюра Рембо «Голосівки».
Мета роботи: дослідити художні можливості сугестії у символістській поезії, зняти інформаційно-розповідну функцію поетичної мови.
ІІ ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
Завдання:
Об’єкт дослідження: «Голосівки» А. Рембо.
Предмет дослідження: сугестивна природа голосних звуків (літер) у поезії А. Рембо «Голосівки».
Методи: спостереження, опис, аналіз.
(Остаточне об’єднання у дослідницько-творчі групи)
ІІІ ЕТАП ДОСЛІДНИЦЬКА ТА ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
На столах ви маєте увесь необхідний матеріал для створення міні-проекту з визначеної теми. Кожна група повинна пам’ятати: ви маєте розкрити кожне поставлене питання (зазначене на заготовках) і оформити його. В кінці вашої роботи обов’язково мають бути висновки. Отож, до праці.
(середня тривалість етапу – 15-20 хвилин)
IV ПРЕЗЕНТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
Автори проектів діляться результатами своєї роботи і представляють свої проекти. Виступають представники груп.
Шановні колеги, нехай Ваш проект поки ще на папері, але Ви збагатили свої знання. Сподіваюсь, що подібні проекти Ви обов’язково доповнюватимете, трансформовуватимете і реалізовуватимете зі своїми учнями.
А мені згадалась одна притча:
Мандрівник побачив трьох робочих, які штовхали важко навантажені візки, і запитав кожного, що він робить.
Перший відповів: «Штовхаю цей важкий візок, будь він неладний!»
Другий сказав: «Заробляю на хліб для своєї родини».
А третій вимовив: «Я будую прекрасний храм!»
Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був нещасним. Другий відчував себе опорою і годувальником родини. Третій служив прекрасній меті. Він був гордий і щасливий.
Я думаю, що ми з вами, кожен у свій час, розпочали будівництво свого храму – і наш храм – це «Школа».
Методичний урок наближається до завершення. Але будь-який урок вимагає підсумків.
Рефлексія
Пропоную вам зіграти і просту гру, яка не вимагає від вас багатослів’я.
Гра «Так/Ні»
Пропонуються такі запитання:
Удачі Вам, шановні вчителі!
Удачі! Особливо вранці,
Коли заходите в приміщення шкільні,
Одні – як в клітку, інші – як у храм.
Спасибі за увагу й за співпрацю Вам!