Майстер-клас спрямований на ознайомлення освітян з методами й формами ґендерного виховання старшокласників, зокрема з особливостями попередження схильності до насильства засобами української літератури.
формами ґендерного виховання старшокласників, зокрема з
схильності до насильства засобами української літератури.
• «нерівність»;
• «стереотипи»;
• «дискримінація прав»;
• «обмеження свободи»;
•
«руйнування особистості»;
• «влада й контроль над людиною»;
• «підпорядкованість – домінування»;
• «страх»;
• «страждання»;
• «маніпуляція»;
• «контроль»;
• «агресія» тощо.
В СІМ'Ї»
http://gdb.rferl.org/0EA7F24ACEEB05E181B9_w640_s.jpg-C3D6-4615 -9102-
будь-які умисні дії фізичного,
сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного
члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї,
якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина
і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному
чи психічному здоров'ю
суспільно-небезпечна поведінка
особи (насильника - як чоловіка так
і жінки) стосовно протилежної статі
(жертви), яка проявляється у спричиненні фізичних, сексуальних,
морально-психологічних та інших страждань, або в прогнозах їх застосування.
Виберіть паперового чоловіка (для жінок) чи паперову
жінку (для чоловіків) та один із варіантів кольорових масок із певним виразом обличчя, невербально
передавши внутрішній стан жертви насильства.
![]() |
![]() |
||
Назвіть емоцію жертви насильства, яку ви хочете передати. Прикріпіть паперові образи до дошки.
• ЧЕРВОНИЙ – потреба активно діяти, досягати успіху, лідерство, емоційність, енергійність, імпульсивність, агресія, пристрасність, збудливість, оптимістичність, прагнення діяти по-своєму.
• ЖОВТИЙ – енергійність, оптимізм, творчість, мрійливість, потреба в перспективі, надійність, допитливість, комунікабельність, егоїстичність, недовірливість, педантизм.
•
ЗЕЛЕНИЙ – спокій, рівновага, гармонія,
терпіння, моральність, заздрісність, пліткарство, вольовитість, енергійність,
наполегливість, цілеспрямованість, потреба в увазі оточуючих, самоствердженні,
самовпевненість, відмова від ризику, нового.
• СИНІЙ – надійність, відповідальність, скромність, потреба в гармонії, спокою, задоволенні, ніжність, інтуїтивність, сконцентрованість, чутливість до зрад, розчарувань.
• КОРИЧНЕВИЙ – упевненість, стабільність, наполегливість, почуття обов’язку, відповідальності, прагнення комфорту, гармонії, вірність, прийняття необдуманих рішень, внутрішній протест, потреба в новому.
• БІЛИЙ – легкість, духовна чистота, радість, акуратність, обережність, проникливість, практичність.
• ЧОРНИЙ – депресія, пригнічення, агресія, невпевненість, консервативність, високомірність, інтелект, обдарованість, упевненість у собі.
• СІРИЙ – сум, меланхолійність, апатія до всього, потреба в рівновазі, стабільності, реалістичність, компромісність, відсутність прагнення привертати до себе увагу.
• ПОМАРАНЧЕВИЙ – енергійність, екстравертованість, комунікабельність, дружелюбність, мрійливість, прагнення нових відчуттів, інтуїтивність, лицемірність.
• РОЖЕВИЙ – романтичність, ніжність, дружелюбність, комунікабельність, потреба любити, бути добрішим, неврівноваженість.
• ФІОЛЕТОВИЙ – інфантильність, потреба в підтримці, прагнення до досконалості, артистичність, сентиментальність, креативність, загадковість, щедрість, спостережливість.
• БЛАКИТНИЙ – акуратність, чутливість, самовпевненість, неприродність, нарцисизм, прагнення привернути увагу інших.
q ПЕРЕСЛІДУВАННЯ НЕГАТИВНИХ СПОГАДІВ; q СОЦІАЛЬНА ІЗОЛЯЦІЯ; q СУЇЦИДАЛЬНА ПОВЕДІНКА; q ЗАЛЕЖНІСТЬ, БЕЗПОРАДНІСТЬ; |
|
q ВІДЧУТТЯ ПРОВИНИ; q СОРОМ; q ГНІВ; q ТУГА; q СТРАХ; q РОЗЧАРУВАННЯ; q БЕЗНАДІЯ; q НИЗЬКА САМООЦІНКА; q ПОГІРШЕННЯ ПАМ’ q ВНУТРІШНЬОПСИХОЛОГІЧНА КРИЗА; q УТРАТА ВІДЧУТТЯ МЕЖІ ЗАГРОЗИ; q ПОРУШЕННЯ СНУ; q ПОКІРНІСТЬ / УНИКНЕННЯ КОНТАКТУ З АГРЕСОРОМ; q ФІЗИЧНІ ЗАХВОРЮВАННЯ, ТРАВМИ; q ВІДЧУДЖЕНІСТЬ ВІД СІМ’ |
Що потрібно зробити, щоб кардинально змінити самопочуття жертви насилля? |
ЯТІ, УВАГИ, МИСЛЕННЯ;
Ї, КОНФЛІКТНІСТЬ. |
Одним із засобів ґендерного виховання є українська література, що безпосередньо спрямована на розвиток гармонійної
людських якостей, сприяння визначенню ними свого місця в житті,
пошук морально ціннісних орієнтирів для мотивації вибору поведінки в різних
життєвих ситуаціях.
ukrlitzno.com.ua
1 |
![]() |
![]() |
||
3 |
РОБОТА
В МІКРОГРУПАХ
![]() |
![]() |
||
Ті, у кого на зворотній стороні картки написана цифра «1», переходять у групу чи залишаються в групі № 1, «2» - № 2, «3» - № 3, «4» - № 4 |
http://discussiya.com/wp-
content/uploads/2012/01/violence.jpg
УЯВІТЬ, ЩО ДО ВАС, ЯК ДО
ПСИХОЛОГА, ЗВЕРНУЛАСЯ ЖЕРТВА
ҐЕНДЕРНОГО НАСИЛЬСТВА (ОДИН ІЗ
ХУДОЖНІХ ПЕРСОНАЖІВ) З КОНКРЕТНОЮ
ПРОБЛЕМОЮ.
СКЛАДІТЬ ПРОГРАМУ
ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДЛЯ ТАКОГО ХУДОЖНЬОГО ПЕРСОНАЖА,
ОБРАВШИ КОМПЛЕКС ВИДІВ ТЕРАПІЇ
(арт- (ізо-, танц-, музико-, фото-, драма-), спорт-, інтер’єр-,
шопінг-, спатерапія, терапія засобами зачіски, манікюру, педикюру тощо).
![]() |
![]() |
||
Ті, у кого на зворотній стороні картки написане слово «рівність», переходять у групу чи залишаються в групі № 1, «гармонія» - № 2, «співпраця» - № 3, «толератність» - № 4 |
http://discussiya.com/wp-
content/uploads/2012/01/violence.jpg
Про рівність прав і можливостей чоловіка та жінки, неприйняття дискримінації за ознакою статі, виховання й пропаганду культури ґендерної рівності йдеться в таких нормативних документах:
- Загальній декларації прав людини (1948 р.);
- Міжнародному пакті ООН про громадянські і політичні права (1966 р.);
-
Міжнародному пакті ООН про економічні, соціальні і культурні
права (1966 р.):
- Конвенції ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (1979 р.);
- Конституції України (1996);
- Декларації тисячоліття ООН (2000 р.);
- Законі України „Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіківˮ (2005 р., 2012 р., 2013 р.) тощо.
Спробуємо застосувати на практиці пов’язані з ґендерним насильством статті
Конституції України та
Сімейного кодексу України.
РОБОТА В МІКРОГРУПАХ |
УСТАНОВІТЬ ВІДПОВІДНІСТЬ
МІЖ ПЕРСОНАЖАМИ,
СХИЛЬНИМИ ДО ҐЕНДЕРНОГО
НАСИЛЬСТВА, ТА
ЗАКОНОДАВЧИМИ АКТАМИ, ЯКІ ВОНИ ПОРУШИЛИ.
Подумайте, яким чином повинні бути покарані художні персонажі, що здійснили ґендерне
РОБОТА В МІКРОГРУПАХ |
насильство,
відповідно до
українського законодавства, установивши відповідність між картками.
ЯКБИ ВИ БУЛИ АВТОРАМИ ЗАКОНУ, ЩО
ПЕРЕДБАЧАЄ ПОКАРАННЯ НАСИЛЬНИКІВ, ЯКИЙ
БИ ТЕРМІН УВ’ЯЗНЕННЯ ВИ Б ВИЗНАЧИЛИ ДЛЯ
ТИХ, ХТО ЗДІЙСНЮЄ ПСИХОЛОГІЧНЕ / ЕКОНОМІЧНЕ / МЕДИЧНЕ / ФІЗИЧНЕ / СЕКСУАЛЬНЕ НАСИЛЬСТВО.
ВІДПОВІДЬ
ВИРАЗІТЬ НЕВЕРБАЛЬНО – УСТАНЬТЕ Й ПЛЕСНІТЬ У
ДОЛОНІ, ПІДНЯВШИ РУКИ ВГОРУ, ВІДПОВІДНУ КІЛЬКІСТЬ РАЗІВ.
Кожній із мікрогруп роздані ІГРОВІ ПОЛЯ – модель найбільш поширених ґендерних ситуацій, ЧОРНІ Й
БІЛІ ПАПЕРОВІ КРУЖЕЧКИ, КАРТКИ ІЗ ПАРАМИ
ХУДОЖНІХ ПЕРСОНАЖІВ,
які перебувають у гармонійних чи дисгармонійних взаєминах.
Кожна мікрогрупа на основі написаного на картці про таку ірреальну сім’ю визначає, чи присутні ознаки ґендерного насильства:
якщо «ні» (гармонійні взаємини), то робить хід білою фішкою в
напрямку «+»,
якщо «так» (дисгармонійні взаємини), то робить хід чорною
фішкою в напрямку «-».
Кожен хід ґрунтується на аналізі нової картки.
ЩО ВИ ЗМІНИЛИ Б, ЯКИХ
ПОМИЛОК НЕ ПОВТОРИЛИ Б У
РЕАЛЬНОМУ ЖИТТІ, ЩОБ ДОСЯГТИ ҐЕНДЕРНОЇ ГАРМОНІЇ.
Відповідь побудуйте за схемою:
«Художній персонаж зруйнував у взаєминах із особою протилежної статі
такі ґендерні цінності…, що призвело до…, а я б із метою
збереження ґендерної гармонії зробив (-ла) би (б) так…”
![]() |