Розвиток практичних умінь учнів НУШ в умовах інтеграції предметів початкової школи
Заняття з учителями початкової школи з елементами тренінгу
І. Вступна частина.
1. Привітання учасників. На дверях прикріплені: )
2. Вправа «Доброго ранку, друзі!»
Мета: налаштування тренінгу на роботу.
- Запрошую вас утворити коло. Після того, як я вам побажаю: «Доброго ранку!», ви разом маєте відповісти: «Доброго ранку!» та назвати кожен своє ім’я. (Виконання завдання.)
- Дякую. А тепер відгадайте загадку.
Вранці оживає.
- Що це? (Сонце.)
- Якби ви були дітьми, як ви показали б сонце? Продемонструйте. (Учасники виконують завдання.)
- Сьогодні про Сонце я згадала недаремно. Уявіть Сонячну систему – планетну систему, що містить центральну зірку – Сонце і всі природні космічні об’єкти, що обертаються навколо неї (планети, астероїди, метеори тощо). Можна розглядати кожен окремий елемент системи (наприклад планету Земля) та його властивості, взаємодію цього елемента з іншими (тобто внутрішню інтеграцію в межах системи), але всі ці ознаки і взаємодії не властиві всій Сонячній системі як цілісному утворенню.
Сонячна система виявляє свої ознаки порівняно з іншими зоряними системами, що існують у Всесвіті. Якщо припустити, що дві чи більше зоряні системи почнуть взаємодіяти і створять нову систему з новими характеристиками, то можна говорити про інтеграцію (між двома системами, що сприяла появі нової цілісності).
- Щоб зрозуміти, що ж ми знаємо про інтеграцію, запрошую до участі у вправі «Коло асоціацій».
ІІ. Основна частина
Мета: з’ясувати, наскільки учасники обізнані з темою «Інтеграція».
На аркуші паперу – малюнок Сонця, у центрі якого написано слово «інтеграція». На променях учасники прикріплюють стікери, на яких записано асоціацію з цим словом. (Вибіркове обговорення деяких асоціацій.)
ВИСНОВОК. Однією з найважливіших проблем сучасної освіти є помітне зниження зацікавленості учнів до навчання. На сьогодні головним завданням освіти є підготовка молоді до сучасного життя, тобто формування в неї необхідних компетентностей, а одним із засобів їхнього формування є інтеграція навчальних дисциплін.
Ще Ян Амос Коменський акцентував увагу на необхідності «завжди і всюди брати разом те, що пов’язане одне з одним». Він писав, що «всі знання виростають з одного коріння – навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках».
Мета: ознайомити учасників з тематичним і діяльнісним підходами до організації інтегрованого навчання в початковій школі.
- У Великому тлумачному словнику слово «інтеграція» розглядають як «доцільне об’єднання та координація дій різних частин цілісної системи».
За системного підходу інтеграцію називають як процес взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, що набуває нових властивостей завдяки зміні властивостей та зв’язків її елементів.
Інтеграція – це процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності тощо двох або більше систем, результатом чого є утворення нової цілісної системи, що набуває між оновленими елементами системи.
У сучасній школі узвичаїлася міжпредметна інтеграція, що здійснюється різними шляхами:
Діяльнісний підхід в освіті – спрямованість освітнього процесу на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості; застосування теоретичних знань на практиці; формування здатності самоосвіти і командної роботи; успішна інтеграція в соціум і професійна самореалізація.
Мета: обговорити сторони традиційного та інтегрованого навчання.
На дошці – таблиця: ліворуч написано «Традиційне предметне навчання», праворуч – «Інтегроване навчання»
- Де, на вашу думку, комфортніше і цікавіше знаходитись дитині.
Проведення дискусії. Обговорення результатів. Учасники відповідають, обґрунтовують свій вибір.
ВИСНОВОК
- Шановні колеги! Як бачимо, інтегроване навчання для дитини є цікавим, природнім, таким, що розкриває взаємозв’язки між об’єктами навколишнього світу.