Майстер-клас "Шість капелюхів мислення"

Про матеріал
Опис методу "Шість капелюхів мислення". Проведення імітаційної гри, використовуючи даний метод.
Перегляд файлу

Ніжинська гімназія №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер - клас

Використання методу

«шість капелюхів мислення»

 

C:\Users\ZavodBHFZ\Desktop\hat.jpg

 

 

 

 

Підготувала:Ласа Л.М.

 

МАЙСТЕР- КЛАС

Використання методу
«шість капелюхів мислення»

Мета: Ознайомитись із методикою використання  методу «Шість капелюхів мислення», визначити його переваги і недоліки. Навчитися краще розуміти особливості     свого мислення, контролювати свої думки  і співвідносити їх з поставленими завданнями .

 

Обладнання: ММЗ, ручки, буклети, стікери, папір, фломастери.

                                              

                                Хід проведення  майстер- класу

І. Підготовчо-організаційний етап.

Вітаю колеги. Я маю честь проводити з вами майстер-клас. Надіюсь на плідну співпрацю.

 Розпочати майстер-клас хотілось би цікавою історією…-

 

                                              Притча про старого майстра

 Колись давно а може й недавно жив на світі старий  мудрий  майстер. З усіх земних багатств був у нього лише  кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше,ніж головні убори ― капелюхи,кепки,панами й чепчики. Забравши своє замовлення,люди виходили з майстерні старого Капелюшника одухотвореними,рішучими і натхненними.

 Минали роки. Настав час,коли Майстер покинув цей світ,залишивши своїм шістьом синам свою славу,майстерню,обрізки кольорового фетру й...шість різнокольорових капелюхів ― білий,чорний,жовтий,червоний,зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані,що,певно,мали б належати дуже багатій і успішній людині.― Мабуть,основна батьківська спадщина ― це ті гроші,які нам заплатить замовник капелюхів,― вирішили сини майстра. Безумовно,вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті!Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом,щоб знайти свою долю,― планували сини.Але спливав час,а багатий замовник так і не з'явився.

Але, якщо  ніхто за ним не приходить,може, ми залишимо  ці  капелюхи  собі? І сини вирішили  поділити між собою батьківську спадщину.― Я беру собі капелюх  білого кольору,― заявив перший син.― Він  такий  витончений і чудовий,що я зможу красуватися на балах і прийомах

А я візьму чорний  капелюх,― сказав другий син.― Чорний пасуватиме до будь-якого костюма.

 А я,мабуть,виберу жовтий,― сказав третій син.― У наших краях так мало сонячних днів,я так сумую за ними!А той,хто посміхається,завжди щасливий.―

 Нехай  моїм  капелюхом стане червоний,― вигукнув четвертий син.― Я завжди мріяв виділятися з натовпу,мені завжди подобалося,коли на мене звертають увагу.

 Зелений  капелюх такий оригінальний!― зауважив п'ятий син.― Мені здається,зелений капелюх зробить мене еталоном нової моди.

 Ви розібрали всі капелюхи,― мовив  шостий  син.― Мені залишається  тільки взяти синій. Дивно,але ви звільнили мене від проблеми вибору.

Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру,замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.

 Минуло чимало часу,перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню,кожний із них розповів свою історію,і всі були вражені тим,як спадщина Майстра вплинула на його долю. Син,який узяв собі Білий капелюх,став поважною людиною,посів високий пост радника в одній могутній країні,став чітким,послідовним і незворушним.

Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи про людей,з якими його звела доля,він влучно описував їхні слабкі сторони й недоліки,створюючи гротескові портрети.

Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Виявилося,що він живе в найкращому місті,жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю,вирощує квіти й займається благодійництвом.

 Поки брати розповідали свої історії,один із них час від часу нетерпляче підхоплювався,то радісно аплодуючи,то в розпачі заламуючи руки,то роздратовано кидаючи свій Червоний капелюх. Брати спостерігали за ним із цікавістю,адже не кожен так емоційно реагує на життєві пригоди. Виявилося,що четвертий син Капелюшника став актором,сценічне ім'я якого всім п'ятьом було добре відоме!

 Коли черга розповідати дійшла до п'ятого сина Старого Майстра,той розклав на столі фотографії. Брати побачили його в товаристві знаменитих людей. Ось йому потискує руку президент найсильнішої держави,ось дає інтерв'ю знаменитому журналістові,а тут бере участь у відкритті своєї виставки...Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий,але скромний. Він прекрасно малював,складав вірші й писав музику. До всього,за що б не брався,він підходив по-своєму,нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошували його консультантом,його ідеї принесли успіх багатьом людям

 Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх,і всі брати побачили,скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він став Учителем,багато хто звертався до нього за порадою,а король довірив йому виховувати спадкоємця...

Сини старого Майстра зрозуміли,яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх,адже він вже багато чого навчив,і приміряти капелюхи іншого кольору . Так  брати розвинули в собі нові якості,що дозволило їм стати щасливими .З тих пір минуло багато,а може,і небагато часу,але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим,хто прагне навчитися чогось нового..

Тому тема нашого майстер-класу: «використання методу шість капелюхів мислення

 ІІ. Основна частина.

А зараз ми маємо виробити правила роботи на занятті. В кого є пропозиції?

 Правила роботи на занятті
Присутні пропонують правила:
1. Доброзичливість
2. Активність
3. Говорити по суті
4. Слухати та чути
5. Регламент (і таке ін.)

 

Перш за все з’ясуєо, що таке метод «шість капелюхів мислення»

Існує шість капелюхів різних кольорів: білий, червоний, жовтий, чорний, зелений та блакитний, кожен з яких наділений характерними, притаманними лише йому рисами. Змінюючи капелюх, ми можемо надати нашим думкам необхідного напряму, що буде відповідати певному типу мислення. У цьому методі мислення поділяється на шість різноманітних режимів, кожен з яких представлений капелюхом свого кольору

Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти.  Одягаючи  білий капелюх, ми запитуємо: "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні задати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію.Одягаючи білий капелюх можемо використати такі прийоми: «мозкова така», « асоціативний кущ», « кубування».
Жовтий капелюх:  логічний позитив.Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін, переваг. Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони. "Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Які  цінності?

"Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично.Це, можливо, найкорисніший капелюх. І він, безсумніву, найчастіше викорисовується. Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечне саме по собі. Чорний і жовтий працюють в парі. Використовуємо прийом «дискусію», гра «добре – погано»

Червоний капелюх: почуття та інтуїція. Формування свого ставлення до проблеми, яка розглядається.Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.

Зелений капелюх: креативність, нові ідеї.
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї.Він нагадує про рослини, ріст, енергію, життя. Зелений капелюх - капелюх енергії, творчості. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля.На уроці використовуємо прийоми «логічний ланцюжок», «передбачення»

Синій капелюх: управління процесом. Висновки .Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.Таким чином можемо застосувати прийом «сенкан», «ситуація взаємного навчання»
Правила використання капелюхів
    Надягаючи капелюха мислення, ми приймаємо на себе роль, на яку цей капелюх вказує.
    При зміні одного капелюха на інший відбувається миттєве перемикання мислення.

Проведення імітаційної гри

 

А зараз ми з вами скористаємось методом «6 мислячих капелюхів» і поговоримо на тему «Зима».

 Спробуємо обговорити її з усіх шести позицій, а в результаті повинні отримати повну картину.

 Перш ніж ми з вами розпочнемо нашу роботу я хочу, щоб на ялинкових іграшках,  які лежать у вас на  столах  написли  свої очікування від сьогоднішнього майстер класу.

 Будь ласка, зробіть це.

Давайте озвучимо свої очікування. Якщо ваші очікування здійсняться, тоді сніжинки ви повісите на ялинку.

А зараз давайте налаштуємось на роботу і поговоримо про зиму.

Застосуємо акмеологічний прийом «Емоційне та естетичне стимулювання» (звучить  приємна музика, картини зими)

А щоб нашу роботу почати, треба капелюшка обрати. Скажіть,кому який капелюшок сподобався?(Учасники обирають колір капелюшка.)

А зараз, відповідно до кольору вашого капелюшка, ви отримаєте завдання.

І так, булий – це в нас інформація. Складаєте «асоціативний кущ»  до слова «зима»

«Червоний капелюшок» виконує вправу, яка називається «група слів» За поданими словами потрібно скласти невеличкий твір і записати його.

Настає зима, морозний подих, голі дерева,  білі одежі, снігове хутро, біла ковдра, природа спить, візерунки на вікнах, веселі забави.

«Жовтий» і «чорний» у нас працюють в парі. Перший вибирає всі позитивні сторони зими, а другий – негативні.Свої відповіді відтворюють за допомогою піктограм (тематичних малюнків).

«Зелений капелюшок» виконує вправу «передбачення» Уявіть собі, що в році не чотири пори року, а три. Ваші думки, щодо цього.

«Синій» створює сенкан зі словом зима.

На виконання роботи вам відводиться 5 хвилин.

Презентація роботи.

«Білий капелюшок»

- Слово зима у мене асоціюється  з такими поняттями: сніг,холод, свято, подарунки…

«Червоний капелюшок»

-Я отримала завдання за групою слів скласти невеличкий твір про зиму.

Зима-чарівниця

Настає зима, і світ навколо змінюється. Морозним подихом вона зачаровує природу. Усе навколо завмирає. Голі дерева мерзнуть на холодному вітру. Тоді зима-чарівниця посилає дарує чудові білі одежі з снігового хутра, в яких їм тепло та затишно чекати на тепло. Вона також встелює промерзлу землю пухнастою білою сніговою ковдрою, що блищить діамантами у променях яскравого сонця. Річки, озера та моря зима сковує товстою льодовою кригою, щоб вони змогли відпочити до весни. І поки природа спить, зима співає їй колискові протяжними голосами завірюхи.

Пам’ятає зима й про людей. Їм вона дарує прекрасні візерунки на вікнах, щоб милувалися її майстерністю. Вона охороняє поля на сади, ховаючи їх під снігом від промерзання. Навесні той сніг розтане та напоїть землю для того, щоб вона щедро родила наступного літа. Зима прикрашає міста й села, посипаючи їх снігом, чіпляючи бурульки під стріхи будинків.

Зима дарує нам чудові свята – Новий рік та Різдво, з пахучими красунями-ялинками та миготінням різнокольорових ліхтариків у вікні кожної квартири, святковими застіллями та подарунками. Для дітей зима-чарівниця влаштовує веселі забави та ігри, катання на санках, лижах, ковзанках.

Зима зачаровує своєю красою. Коли вночі спостерігаєш, як великі сніжинки дружньо падають з неба та кружляють у світі ліхтарів, душа співає від радості. Коли бачиш парки та ліси, засипані білим снігом, коли можеш пішки прогулятися по поверхні ріки, розумієш, що таке здатна зробити лише справжня чарівниця.( http://ycilka.net/tvir.php?id=805#ixzz4QXvPP5Fs)

Наступні беруть слово «жовтий і чорний капелюшки».Вони працювали в парі, а зараз пограються в гру «добре-погано.

- Добе те, що взимку дуже красиво.

-Погано те, що холодно.(і т. д.)

Хто краще вас переконав? (Відповіді учасників)

Наступним бере слово «зелений капелюшок». Вправа «Передбачення». Припустимо, що в році не чотири пори року, а три.

-Мої думки, щодо цього такі. По-перше, ми не побачимо зимової краси, не святкуватимемо чудових свят…

«Синій капелюшок» отримав завдання скласти сенкан.

Зима

Весела,холодна

Приходить, святкує,морозить

Взимку вся природа спить.

Снігова королева

Дякую всім за виконану роботу. Ми побачили проблему з різних боків.

А зараз хочу запропонувати вправу. яка називається «інтрига»

Вам треба прочитати рядки вірша, виконуючи арифметичні дії. Але додавати і віднімати ми будемо не цифри, а літери і склади. Коли виконаєте усі дії, то прочитаєте рядочки з вірша. А про  що цей вірш, ви дізнаєтесь по завершенню виконаної вами роботи.(Кожен з учасників розшифровує рядок і записує на ватмані)

Вишита білою гладдю

Вишима-ма+та  біла-а+ою гладді-і+ю,

 Ніжиладь-дь+сь сонця-я+ем землю-ю+я.

 Снік-к+г розсипал-л+в  діаманти-ди+ти,

 Білів-ів+им  усі-і+е  застелял-ял+яв.

 

Виткана-на+ні  з  шовка-а+у  дереза-за+ва.

 Біла-а+ий – це комір-мір+лір  крами-ми+си.

 Я йшлу-у+а  закоханий-ний+на  в неї-ї+бо

 І, не шкодую-ю+чи  сил,

 

Дихав-в+ла  справжня-я+ім.  холодна-а+им

 Запахи-и+ом  льода-а+у  і криг,

 Що піднімали-ли+вся  до неї-ї+ба…

 В щастя-я+і  під назва-а+ою  сніг.

(Марина Кузьменко)

Вправа «особисте відкриття»

Скласти вірш за поданими римами

---поріг

---сніг

---земля

---поля

 

Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то прикріпіть іграшки до нашої ялинки.

 ІІІ. Рефлексія

Обмін думками присутніх

Що нам дає викаристання методу «Шість капелюшків мислення».

А зараз давайте визначимо переваги і недоліки даного методу.

Переваги

Переваги методу, оголошені Едвардом де Боно під час перебування під жовтим капелюхом:

  1. Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
  2. Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
  3. Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
  4. Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
  5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
  6. Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
  7. Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.

Недоліки методу

1.      Для ефективного застосування потрібні  розвинена уява й ретельне тренування.

2.      Велике психологічне навантаження.

3.      Очікуваний результат

 

Чи можна використовувати метод «Шість капелюшків мислення»?

Дякую всім за плідну співпрацю. Бажаю успіхів у роботі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Майстер-класи
НУШ
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
1863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку