«Перший вчитель» – справжній вчитель»
Професію, як і любов,
обирають на все життя.
( Діти виконують пісню «Вчителі»)
Хід тренінгу
І. Вступна частина
1. Мотивація вибору теми тренінгу.
- Справжній вчитель – це творець дитячого щастя, лікар і зцілитель дитячих душ. Справжній учитель – це вічний учень, бо готується до уроків все своє життя. Всі ми прекрасно знаємо, що професія вчителя не з легких. Вона забирає багато сили та життєвої енергії. Але ж давайте, поклавши руку на серце, зізнаємось, що не раз думали: «Чому обрали таку професію. Могли обрати щось престижніше». А душа Ваша відповідає: «Ні, не змогли б, бо присвятили себе праці з дітьми, а вони – це світ добра і любові, у ньому немає місця злу і ненависті». Така вже наша вчительська доля: самим вчитись все життя, щоб когось вчити і виховувати.
Вашій увазі пропоную послухати притчу «Кращий вчитель».
Притча « Кращий вчитель»
Батьки хотіли вибрати для сина кращого вчителя.
Вранці дід повів онука до школи. Коли увійшли на подвір’я, їх оточили діти.
- Який смішний старий, - засміявся один хлопчик.
- Гей, маленький товстун! – скорчив лице інший.
Діти кричали та скакали навколо діда й онука. Тут учитель подзвонив у дзвіночок, оголошуючи початок уроку. Діти втекли.
Дідусь рішуче взяв онука за руку і вийшов на вулицю.
- Ура я не піду до школи, - зрадів хлопчик.
- Підеш, але не до цієї, - сердито відповів дід. – Я сам знайду тобі школу.
Дід відвів онука до свого будинку, доручив його бабусі, а сам пішов шукати кращого вчителя.
Побачивши якусь школу, дід заходив у двір. Чекав, коли вчитель відпустить дітей на перерву. У деяких школах діти не звертали на старого уваги, в інших – дражнили його. Дід мовчки повертався та йшов. Нарешті він опинився у крихітному дворі маленької школи і втомлено притулився до огорожі. Пролунав дзвінок, і діти висипали на подвір’я.
- Дідусю, вам погано, принести води? – почув він голосок.
- У нас у дворі є лавка, сідайте, будь ласка. – запропонував другий хлопчик.
- Хочете, я покличу вчителя? – запитала інша дитина.
Незабаром у двір вийшов молодий учитель. Дід привітався і сказав:
Старий не став сперечатися. Він домовився з учителем і пішов.
Увечері мама хлопчика запитала діда:
Шановні вчителі! Батьки, держава довірили вам найцінніший скарб світу - дитину, свою надію і майбутнє. Ми, перші вчителі, беремо перші у свої руки цей дорогоцінний діамант – дитячу душу, і творимо з неї шедевр. Ми вчимо і виховуємо підростаюче покоління. А це вимагає постійної творчої і невтомної праці, душевної щедрості і, найголовніше, любові до дітей. Сьогодні ми з вами в процесі тренінгу ще раз підсумуємо, що необхідне для того, щоб бути і назавжди залишатися улюбленим вчителем дітвори.
2. Вправа «Презентація»
Дівчинка. Одного разу я краєчком вуха почула від учителів, що в Любешівському районі є школа передового досвіду, в якій налічується 15 учнів.
Хлопчик. Дивно! Всього 15 учнів! Що ж це за школа така?
Дівчинка. А вчаться в тій школі розумні, дуже мудрі і виховані учні - вчителі зі званням «старший вчитель», вчитель-методист. Вона також має свого директора і завуча.
Хлопчик. Як ти думаєш, Софійко, «старший вчитель» це - вчитель, якому найбільше років?
Дівчинка. Ні, Сергійку, - це вчитель, який вміє все робити: вчити, виховувати, творити із нас, маленьких, справжні особистості. А ще вони обмінюються своїм багатим досвідом з іншими учителями на майстер класах у школі передового педагогічного досвіду.
Хлопчик . Софійко, ми сьогодні будемо казкарями, і складемо казку про цих прекрасних людей, для яких школа стала другою домівкою і вже без неї вони не уявляють свого життя.
Дівчинка. Отже, слухайте. Не за тридев’ять земель, не за тридесять морів, а в Країні Дитинства і Мрій серед безлічі зірок живуть собі 15 зірочок. (Відкривається на дошці карта Любешівського району із зірочками.) Дуже яскраво горять, бо все своє тепло і світло віддають маленьким дітям і ведуть їх по Країні Знань.
По всьому вчительському королівстві видано наказ (Розгортає і читає):
« У п’ятницю, числа 21 місяця листопада, на день святого Михайла зібратись усім учасникам школи ППД у Щитині на майстер - клас до Лідії Петрівни Вознюк.»
І полетіли зірки на зустріч, щоб вчитись, обмінюватись досвідом.
Танець «Вальс»(під мелодію пісні із кінофільму «Мій лагідний і ніжний звір»)
Вправа «Бінго»
Уявимо собі. Заходимо одного ранку в клас, а він порожній. Де ж поділися наші учні, наші бешкетники, наші сороки. Нам, першим вчителям, аж якось сумно без їхнього галасу і сміху. Тож давайте зараз відтворимо з паперу учня, без якого ви не уявляєте свого класу.
(Учасники майстер-класу виривають з паперу силует дівчинки чи хлопчика і прикріплюють до дошки.)
3. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю в дорослих»
Недарма в народі кажуть: « Хочеш дізнатися більше про людину, пуд солі з нею з’їж ». Ми, вчителі початкових класів, вчимо своїх вихованців бути завжди дружніми, чесними, від критими, відповідати на поставлені запитання. А тепер, дорогі перші вчительки, давайте будемо вести відкриту розмову із своїми вихованцями і відповідати питання, які їх дуже цікавлять .
(Діти ставлять запитання учасникам майстер класу)
А тепер ми Вам трішечки нагадаємо про ваші дитячі роки.
Діти виконують інсценівки
- Тихіше, – говорить вчителька – щоб чути було, як муха пролетить.
Всі одразу замовкають. Миколка, утративши терпіння, пошепки запитує:
Лідіє Петрівно, а коли ж ви муху випустите?
- Ти такий брудний, Сашко, наче б то два тижні не вмивався. Щоб ти сказав, якби я прийшла у школу в такому вигляді?
- А я б і не звернув на це уваги.
Учень питає вчителя:
Вчитель:
Учень:
Вчителька запитує Сергійка:
Вірш В. Моруги «Чому я спізнився »
Це я запізнився до вас на урок?
Та знаєте, скільки я звідав морок?!
А ви поміркуйте: уранці спросоння
Будильник ударив мене по долоні.
Хотів я проснутись, та бісова сплюха,
Подушка мені приліпилась до вуха.
Почав я взуватись, а тут черевик
Вчинив на всю хату і лемент, і крик:
«Куди ти від мене сховав мою ногу?»
Прийшлося бабусю гукать на підмогу.
А вийшов – надворі попав у біду:
Дід вишні обносив у нашім саду.
Та я того діда вже так налякав,
Що сам на бігу розпанахав рукав.
А потім – я довго втікав від кота:
Бляшанку чіпляв він мені до хвоста.
Якого хвоста? Кіт же просто не знає
Про те, що хвостів у дітей не буває.
А потім зненацька, ще й посеред шляху,
Накинулась річка на мене невдаху.
Відкинув я річку подалі від книг.
А сам- то вже ледь розтягнутися встиг!
Ну й плавала річка у мене на спині –
А ж губи у неї зробилися сині.
А потім…А потім страшна аж зелена,
Копиця з розгону полізла на мене!
А потім… Ось бачте, під оком – синець!
То в мене з рогатки вціляв горобець!
А потім… Та, врешті, хіба цього мало?
Коли б ви хоч трохи такого зазнали,
То ви б не питали нічого й ніколи.
Чого це до хлопців спізняються школи…
3. Мозковий штурм «Правила роботи»
Щоб наша робота була плідною, нам необхідно визначити правила й дотримуватися їх.
4.Очікування «Вчительський шлях».
- Ви не раз спостерігали за зоряним небом і бачили там яскравий Чумацький шлях. Складемо свій вчительський шлях до дитячих сердець.
- Запишіть на зірочках ваші очікування від нашої зустрічі. Очікування озвучте.
Пісня «Там за хмарами за білими Н Май»
ІІ. Основна частина
1.Вправа «Вогник дитячої душі» (Тримаю в руках свічку.)
Ви добре знаєте, що її легко поранити необережним словом. То ж давайте зараз доберемо такі слова, щоб дитина зрозуміла свою помилку і більше так не чинила. Наведіть приклади із своєї багатої практики.
Наприклад, у мене в класі є учень, який дуже неохайно пише в зошиті.
- Миколко, постарайся виконати завдання охайно. Я вірю в тебе. Я знаю, що ти зможеш на відмінно виконати домашню роботу.
(Передаю свічку іншій колезі)
Пісня «Лебеді білі» Н Май
2. Вправа «Вчительське намисто»
(Потрібно: 2 нитки з голками, 2 комплекти з кольоровими кругами - намистинами, на яких написані різні риси, притаманні людині(додаток ))
з даних кругів вибрати 10, які необхідні(на їхню думку) для здійснення взаємодії «учитель - учні» і нанизати на нитках у вигляді намиста. Після вправи слід акцентувати на тому. що ці два намиста збігаються за кольорами. Учасники гри зачитують вибрані риси, вмотивовуючи їх.
- Вчитель – артист. Скільки ролей припадає зіграти в своєму житті. А
роль у нього особлива.
Така, що не спиниш, не скажеш: «Доволі!»
Бо вчитель – це сцена, де є усі ролі.
І кожну не грати, а нею прожити,
І душу дитячу у щастя зліпити.
- У той же час вчитель – проста людина Зі своїми радощами, печалями і
проблемами. Він багатогранний і цікавий, добрий і суворий,
справедливий і непідкупний.
Звідки ж бере свої сили вчитель, щоб бути вихователем і педагогом, артистом і скульптором, батьком і матір’ю? На це питання ми відповіли, виконавши вправу «Вчительське намисто»
3. Вправа «10 заповідей першої вчительки»
(Слайд)
З такими твердженнями ви знайомі ще із студентської лави
- Легко входьте в контакт з дітьми.
- Зацікавлюйте нестандартними ситуаціями, рольовими іграми,
проблемними запитаннями.
- Швидко орієнтуйтесь в нестандартних ситуаціях.
-Вислуховуйте відповіді та особисту думку дітей уважно. зацікавлено.
доброзичливо.
- Стримуйте свої емоції.
- Умійте керувати емоціями учнів.
- Добре володійте програмовим матеріалом.
- Вільно володійте мовою спілкування.
- Виявляйте зацікавлення до висловлювань учнів.
- Тактовно підтримуйте бесіду в межах обговорюваної теми.
А тепер, шановні колеги, складемо квітку заповідей для першої вчительки.
(На столах лежать пелюстки квітки з написаними заповідями, жовті круги – серединки з написом «10 заповідей першої вчительки»)
Презентація квітки «10 заповідей першої вчительки»
Пісня «Волиняночка»
ІІІ. Заключна частина
1. Вправа «Скарби дитячого серця»
Кожна група отримує пазли.
Завдання: впишіть у пазли ті якості, які б ви хотіли бачити у своїх учнів і складіть з них серце..
Презентація сердець
2.Притча «Шлях до Сердець своїх учнів»
Засумували вчителі, не можуть знайти шлях до Сердець своїх учнів, щоб сіяти в них насіння добра.
І знайшли Мудреця, який сидів у печері.
Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?
Тоді Мудрець сказав:
Дорогі колеги! Кожного ранку поспішайте до своїх учнів із чистим великим серцем. Тоді вони будуть до вас відкривати бутони своїх дитячих душ.
2. Релаксація.
-Якщо ваші очікування справдилися, то давайте прокладемо зірочками вчительський шлях до дитячих сердець.
Танець «Зустріч»
3. Вправа «Незакінчені речення»
Я перша вчителька, бо… .
Моя робота приносить мені задоволення (чим?)… .
Я люблю свою роботу, тому що… .
Я ніколи не обрала б іншої професії, бо … .
Презентація «Професія, обрана на все життя »
4. Релаксаційна вправа «Перший дзвоник»
Живе музикант у акордах,
Які на концерті зіграв.
Спортсмен видатний – у рекордах.
Хірург – в тих, кого врятував.
Художник живе у картинах.
Живе астроном у зірках…
А вчитель, він, мабуть, єдиний –
В дитячих серцях і думках!
- Шановні колеги! Багато почесних звань і відзнак є в нас, освітян: народний учитель, заслужений учитель, відмінник народної освіти, вчитель-методист, «старший вчитель». І все-таки, мабуть найвище і найпочесніше звання – улюблений учитель.
То ж бажаю, щоб всі були удостоєні цього звання. А ще…
Здоров’я! Терпіння! Щастя! Злагоди! Миру! Мудрості!Усмішок! Любові! Поваги! Доброти! Приємних вражень! Сміливих ідей! Удачі! Натхнення! Здійснення мрій! І, звичайно, хороших і вдячних учнів.
Ось і закінчилась наша казка. А наші гості-зірочки повернуться в свої школи до своїх дітей, щоб зігрівати тоненькі пагінці дитячих душ і плекати в них таланти.
Додаток
Зверхність, суворість, хаотичність, надмірна серйозність, нервовість, надмірна балакучість, беземоційність, старомодність, розчарованість, неорганізованість, толерантність, дружелюбність, почуття гумору, відкритість, віра в учнів, уміння змусити учнів повірити в себе,розум,товариськість, винахідливість, енергійність, ерудиція,професіоналізм,житейська мудрість, порядність,активність, радість спілкування, , впевненість в собі, оптимізм, творчість.