Майстер-клас «Свобода творчості - в єдності вчителя і учня через проект»

Про матеріал

Даний майстер-клас допоможе ознайомитися з особливостями творчості учнів через проект. Показати практичну значимість проектного методу для організації роботи. Сформувати вміння інформаційно-пошукової діяльності, а також навичкам покрокового проектування уроку.

Перегляд файлу

Майстер-клас

«Свобода творчості  - в єдності вчителя і учня через проект»

Мета:

  • Показати вчителям в чому свобода творчості учнів та вчителів, як необхідно взаємодіяти;
  • Актуалізація знань про застосування проектного методу навчання для розвитку творчої активності учнів;
  • Показати необхідність впровадження активних методів навчання на основі педагогічної технології проектного навчання;

Завдання:

  • Ознайомити з особливостями творчості учнів через проект.
  • Показати практичну значимість проектного методу для організації роботи.
  • Формувати вміння інформаційно-пошукової діяльності, а також навичкам покрокового проектування уроку.

Прогнозований результат майстер -класу:

  • Інтеграція сучасних педагогічних та інформаційних комунікаційних технологій в процесі створення предметного освітнього середовища діяльності педагога.
  • Розширення знань про творчість та взаємодію вчителів та учнів, про можливості використання методу проектів.
  • Залучення вчителів до проектної діяльністі

Використовувані засоби ІКТ, ЕЗНП та обладнання:

  • Програмні засоби: MS PowerPoint;
  • Інструкції, пам'ятки в текстовому редакторі Microsoft Word;
  • Мультимедійний проектор, екран.

Хід заняття

  • Організаційний початок

Звучить заманливо дзвінок.

Милі колеги! Прошу уваги:

Починаємо методичний урок!

(Усі стоять)

  • Знайомство. Вправа «Мій портрет у промінні сонця» (Ця вправа розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки)

Я з  вами бажаю познайомитися, дізнатися про ваші найкращі риси характеру, дізнатися по ваші захоплення, тому проведу  вправу «Мій портрет у промінні сонця». Запишіть свої імена у середині сонця, у промінчиках напишіть слова, які будуть  починатися з кожної літери вашого імені і будуть характеризувати  вас з кращого боку. Також у середині сонечка намалюйте предмет , який би  характеризував ваше хобі.

Наприклад:

НАТАЛЯ:
Н — ніжна
А – артистична

Т – турболива

А — активна

Л — лагідна

Я – яскрава

Давайте  з  вами ближче познайомимося, Я – НАТАЛЯ: ніжна, артистична, турболива, активна, лагідна, яскрава. Люблю вишивати хрестиком.

Тема нашого майстер-класу «Свобода творчості  - в єдності вчителя і учня через проект».

Парадоксальним є те, що коли дітям дають можливість творити на вільну тему, вони повторюють те, що раніше творили (малювали), і наслідком цього є чиста репродукція – повна відсутність творчості. Це ще раз підтверджує , що діяльність творчої уяви майже ніколи не виникає без допомоги та участі дорослих. Але ця роль дорослого не полягає в тому, щоб повчати, а щоб разом з дітьми підніматись до акту творчості.  Для забезпечення самовираження дітей вчитель має подбати про розробку привабливих для учнів ідей (навіть на основі готових назв різних конкурсів, акцій, проектів). Зусилля вчителів мають бути спрямовані на вибір найбільших дійових стимулів. Є різні способи класифікації стимулів, які залежать від мети та завдань. Отже, виділено такі групи стимулів:

  1. Для зміцнення сенсорної чутливості
  2. Для розвитку пам’яті, уяви
  3. Для забезпечення ознайомлення учнів із різними художніми засобами, матеріалами
  4. Для сприяння оволодіння художньою технікою.

Однак, ми як вчителі, повинні намагатися застосовувати всі ці стимули.

Найкращі результати у сфері свободи творчості дітей ми одержуємо, коли зуміємо створити умови, за яких кожна дитина може «зануритися в себе». І найкраще це виходить під час роботи над проектом. Адже при виконанні проектів вчитель може порадити, поспілкуватися, підказати, щось допомогти. А найбільше дає змогу дітям виразитися і висказати дещо своє.

  • Поділ вчителів на групи

  Шановні вчителі, наш майстер – клас я  хочу  провести  у  вигляді  подорожі, а подорожувати ми будемо  на потязі  під  назвою «ПРОЕКТ». Я  пропоную  вам  обрати свій вагончик  за кольором вагончика. Підійдіть, будь ласка, до мене і витягніть  з  чарівного капелюха свій квиток, і пересядьте у відповідну групу.

  • Поділ  учасників майстер – класу  на  групи

ІІІ. Проведення  імітаційної  гри  з  коментарями вчителя-майстра

  • Зупинка «Мудра» (Ознайомлення  з  притчею  про Промінь та  Сонце)

«Однажды Луч сказал Солнцу:

 Каждый день я летаю на Землю и согреваю все живое, но я хотел бы согреть сердце человека.

 Хорошо, ты можешь отдать каплю солнечного огня сердцу человека, — разрешило Солнце. — Этот огонь поможет человеку стать великим творцом. Только выбери лучшего из людей.

Луч прилетел на Землю и подумал: «Как же узнать, кто из людей лучше?»

Тут он услышал грустные мысли парня: «Ничего у меня не получается. Мечтал стать художником, а стал маляром. Полюбил девушку, а она на меня не смотрит».

 У тебя же есть талант, молодость и умелые руки! — воскликнул Луч и подарил человеку свой огонь.

Вспыхнул солнечный огонь в сердце человека и заставил его поднять глаза и расправить плечи. Он взял краски и нарисовал для любимой прекрасный букет. «Это чудо!» — обрадовалась девушка и поцеловала его. Потом парень так покрасил дом, что заказчик пришел в восхищение: «Я думал, вы маляр, а вы настоящий художник. Мой дом превратился в произведение искусства»! И парень стал известным художником.

Луч вернулся к Солнцу и виновато сказал:

 Я забыл, что надо было найти лучшего из людей. Я подарил огонь первому встречному человеку…

 Ты поверил в человека, — радостно ответило Солнце. — А вера и поддержка превратят любого человека в творца и помогут преодолеть любые преграды»

  Такими  майстрами – чарівниками , які  дарують віру   в  себе,безкорисливу підтримку  та  перетворюють будь – яку  дитину  в митця, є ви – педагоги!!!

Ми  з  вами є вчителями  нових поглядів  та  ідей, працюємо  із  задоволенням, використовуючи  інноваційні  педагогічні  технології, намагаємося, щоб  навчання  приносило  не  тільки  користь, але  і  радість нашим учням.

  • Знайомство з новим матеріалом

Цілком зрозуміло, що кожен вчитель регулярно задає собі запитання : «Як зробити ефективним процес навчання?», «Яка методика буде відповідати сучасній моделі освіти особистості?». Відповідь на це запитання дає одна китайська притча. Вона говорить: «Скажи мені - і я забуду, покажи мені - і я запам'ятаю, залучи мене - і я навчуся» . Це китайське прислів'я може служити епіграфом до проектного методу навчання.

Вводячи поняття ПРОЕКТУ, слід наголосити, що проект – це план, задум, в результаті якого автор повинен отримати щось нове: продукт, програму, книгу, сценарій  та інше. Проектце одна з форм дослідницької роботи. Тому, якщо ми говоримо про метод проектів, то маємо на увазі спосіб досягнення дидактичної мети через розв'язання  проблеми, яке закінчиться практичним результатом.

Щодо перспектив проектного методу, то можна  вказати на великі переваги перед традиційною методикою, наприклад,  за підтримки засобів ІКТ:

  • Перш за все, дана технологія дозволяє формувати ключові компетенції учнів.
  • Дає позитивні результати в навчально- виховному процесі.
  • Метод проектів знайшов застосування не тільки на уроках інформатики чи  математики.
  • Існує коло його широкого використання в позакласній роботі та під час занять гуртків.

Діяльність педагога під час підготовки проекту

 

Етапи роботи над проектом

Зміст діяльності учнів

Функції вчителя

І. Підготовчий етап

  • Обговорення проблеми, визначення теми, завдань проекту;
  • планування роботи;
  • вибір способів збору інформації, методів аналізу, виду презентації, критеріїв оцінювання
  • Заявка задуму;
  • характеристика методу проекту;
  • знайомство зі змістом проекту;
  • мотивація пошуку;
  • допомога в постановці завдань;
  • висловлювання припущень;
  • висунення пропозицій, ідей;
  • корекція плану та завдань

II. Практично-виконавчий етап

  • Збір інформації;
  • вирішення проміжних завдань;
  • спостереження за об'єктами;
  • проведення експериментів;
  • анкетування;
  • робота з літературою;
  • аналіз інформації;
  • формулювання висновків;
  • оформлення результатів;
  • колективне обговорення
  • Спостереження за роботою учнів;
  • непряме керування діяльністю (поради, консультації тощо);
  • корекція підсумкових матеріалів;
  • спостереження за ходом обробки результатів і аналізу інформації;
  • сприйняття звіту;
  • постановка доцільних запитань (у ролі учасника)

III. Завершальний етап

  • Представлення результатів у вигляді презентації;
  • самооцінка результатів (за визначеними критеріями);
  • захист проекту

Оцінка зусиль учнів, їхньої креативності, якості використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу, якості звіту, презентації, захисту проекту

Реалізація проекту допоможе учням, адже  вони навчаться:

  • застосовувати знання в нестандартних і нових ситуаціях;
  • демонструвати свою ікт - компетентність;
  • здійснювати пошук партнерів для реалізації спільних проектів.

Також проектна діяльність учителя буде оцінена батьками, тому, що у них:

  • формується позитивне ставлення до школи;
  • з'являється задоволеність освітніми послугами школи.

І, нарешті, реалізація проекту дає позитивні результати державі в цілому, адже сприяє формуванню базових компетентностей сучасного учня, що передбачено новими освітніми стандартами.

Нині суспільство все більше і більше стурбоване низьким рівнем знань школярів, як на етапі освіти, так і на виході зі школи. Констатується низький не тільки інтелектуальний рівень, а й недолік у внутрішнбому світі учнів. Тому досить актуальними є питання: «Красива людина – яка вона?»

Тому я вам пропоную сьогодні опрацювати такий проект «Красива
людина — яка вона?». І разом з вами спробуємо розглянути етапи проектної роботи над цією темою. Отже, ми розпочинаємо.

  • 1 етап. Підготовчий (мотиваційний)

Тут важливо для вчителя створити позитивний мотиваційний настрій. Проблема, яку повинні вирішити навчаючись, повинна бути актуальною і цікавою. На цьому етапі важливо довести дітям важливість і цікавість пропонованого дослідження. Вони мають зрозуміти проблемність і складність розв’язання питання.

Вид роботи. Визначення теми, мети та завдань проекту. Зміст роботи

1. Обговорення теми з учнями.

2. Визначення мети, завдань і актуальності проекту.

3. Визначення типу проекту.

Функції вчителя

1. Оголошення задуму (за допомогою бесіди, притчі, відео тощо на подану тему).

2. Характеристика методу проектів (інформаційний, прикладний, творчий, дослідницький, ігровий, пошуковий, творчий).

3. Ознайомлення зі змістом проекту (поділ учнів на групи за опорними питаннями, які визначають діти під керівництвом учителя).

4. Мотивація пошуку.

5. Допомога в постановці завдань.

  • Метод «Мозковий штурм»
  • Як  ви думаєте, що означає напис на слайді?

Проектна технологія – данина моді чи необхідність у професійному становленні  майбутнього випускника (компетентного, конкурентоспроможного)

  • Асоціативний ряд

Учасники  обговорюють та діляться своїми думками при цьому  створюють асоціативний ряд до  поняття ПРОЕКТ

П – передовий

Р – результативний

О – організаційний

Е – екстремальний

К – креативний, комунікативний

Т – творчий

  • Робота в групах

І група

Мета проекту:

  • сформувати в учнів розуміння понять краса, красива людина;
  • розглянути погляди видатних осіб на поняття краси в різні епохи;
  • узагальнити погляди учнів класу на поняття «ідеально красива людина»;
  • підготувати альманах «Як бути красивою люди­ною?» з практичними рекомендаціями для школярів.

ІІ група

Ключове питання проекту: «Що таке краса і чому її обожнюють люди?»

ІІІ група

Тематичні запитання: «Як розуміли красу видатні особистості? Що таке краса у вашому розумінні? Що означає внутрішня краса? Чи правдивим є вислів, що "красивим уважається все, на що дивишся з любов'ю"?»

ІV група

Змістові запитання: «Які практичні рекомендації можна дати учням щодо того, що значить бути красивою зовні людиною? Чи зможете ви створити портрет красивої людини? Які афоризми та літературні твори розповідають про красу людини?»

 

  • 2 етап. Плануючий

Йде розробка задуму проекту, формулюються завдання, план дій, слухачі поділяються на групи. Розподіл на групи. Він є добрим стимулятором для критичної оцінки творчих робіт учнів і відомих майстрів, тому я пропоную створювати розподіл між учнями позицій «літератора», «художники», «дослідники», «косметологи».

І група – літератори

Завдання групі літераторів:

• дослідити поняття «краса людини» з літературних джерел: ставлення до краси видатних людей, афоризми про красу людини, підібрати найкращі приклади віршів, у яких поети пишуть про красу людини;

ІІ група – художників

Завдання групі художників: дібрати матеріали для оформлення художнього вернісажу з відомих репродукцій видатних художників світу, а також з образотворчих робіт учнів «Красива людина очима дітей».

ІІІ група – дослідники

Завдання групі дослідників: провести анкетування серед учнів з метою вивчення думок дітей про гарну людину, прекрасні вчинки, бажання бути красивою людиною.

ІV група – косметологи

Завдання групі косметологів: підібрати матеріал для випуску альманаху «Як бути красивою людиною?» з порадами косметологів про догляд за шкірою обличчя, користування косметикою, про раціональне харчування, дієти тощо.

  • 3 етап. Інформаційно-операційний

На даному етапі відбувається реалізація проекту. Збирається матеріал, вся інформація переробляється, сортується. Роль майстра на цьому етапі - координувати, спостерігати, давати рекомендації, проводити консультації.

Отже, розпочинаємо роботу над проектом. Створюється опис проекту

  • 4 етап. Презентаційний етап

Розпочинаємо презентаційний етап реалізації нашого проекту (захист проектів)  під  девізом «Разом навчатися  не тільки  легше й цікавіше, але й значно ефективніше»

 Є.С. Полад.

  • Захист проектів

Майстер пропонує авторам проектів поділитися результатами своєї роботи і представити свої проекти. Виступають представники груп.

Порівняння з тим, що групи повинні були зробити

Опис проекту

Група літераторів повинна була оформита 1-шу сторінку портфоліо, у якій розмістила афоризми про красу (В. Сухомлинського, В. Гюго, Д. Лихачова, Я. Кор- чака та ін.), та 2-гу сторінку — «Літературну», у якій розмістила вірші О. Пушкіна, И.-В. Гете, Г. Лютого, І. Кобзєва, М. Заболоцького та ілюстрації до них.

Результатом роботи групи літераторів став випуск літературного альбому «Великі люди про красу», у якому розмістили вірші, ілюстрації, репродукції, портрети найвидатніших жінок, які в різні часи вважалися символом жіночої краси.

Група художників оформила сторінку «Красива людина очами дітей», у якій розмістила малюнки, портрети людей, виконані учнями гімназії. Матеріал роботи групи став нагодою для оформлення виставки дитячих робіт.

Група дослідників оформила результати проведеного анкетування серед учнів гімназії. Було запропоновано таку анкету:

  1. Яку людину ви вважаєте красивою?
  2. Які вчинки людей можна оцінити як прекрасні?
  3. Від чого залежать наші уявлення про красу людини?
  4. Чи може стати красивою кожна людина?
  5. Чи обов'язково наше прагнення до краси має бути пов'язане з великими матеріальними витратами?
  6. Закінчіть речення:
  • «Я хотів би бути схожим на...»;
  • «Для того щоб бути красивим, потрібно...»;

 12 ( 7 2) /грудень 2011 77

  • «Юнак (дівчина), з яким(ою) я хотів(ла) би(б) товаришувати...»
  1. Напишіть невеликий твір «Мій найкращий товариш», «Є краса в кожному з нас», «Прекрасна людина, яка поряд».

Група косметологів оформила альманах «Як бути красивою людиною?», у якому були такі сторінки:

  • Відмінна форма за три дні: дієти, поради, меню.
  • Хочу бачити виразними свої очі: поради косме­толога щодо догляду за шкірою обличчя і накладення макіяжу залежно від форми обличчя.
  • Перетворити недоліки на переваги: поради модельєрів, перукарів та стилістів щодо створення нового іміджу людини, яка має недоліки в зовнішньому вигляді.

Результати проекту: випуск альманаху з практичними рекомендаціями школярам (поради косметолога, дизайнера одягу, перукаря, стиліста)

Дякую  вам  за цікаві  роботи! А  зараз запишіть  найкращі  думки до вашої валізи знань.

  • 5 етап «Рефлексивно-оцінювальний»

Ми переходимо до наступного етапу – 4 етапу «Рефлексивно-оцінювального»

Це етап захисту проекту, колективне обговорення результату, самооцінка діяльності. Цей етап дуже важливий, адже вирішує кілька завдань: розвиток наукової мови, можливість продемонструвати свої досягнення, поповнення знань.

Отже, що таке Проект? Це – 4П:

  • наявність проблеми
  • обовязкове планування
  • пошук інформації
  • продукт (результат роботи)
  • Узагальнююче слово майстра

Учитель та учні повинні навчити дитину бачити свої дійсні (а не придумані) досягнення. Позитивна оцінка достоїнств виконаної роботи веде до більш високих навчальних результатів, ніж фіксація уваги на помилках і негативна думка, висловлена при інших дітях, тому я рекомендую не критикувати проектну роботу учня, а навпаки заохочувати. Оскільки, скільки думок, стільки і відповідей.

Шановні колеги, нехай Ваш проект поки ще тільки на папері, але Ви увійшли в нову інтерактивну технологію. Я сподіваюся, що ці проекти Ви обов'язково реалізуєте зі своїми колегами та учнями.

Мені згадалася одна притча:

«Мандрівник побачив трьох робочих, які штовхали важко навантажені візки, і запитав кожного, що він робить.

Перший відповів: «Штовхаю цей важкий візок, будь він неладний!»

Другий сказав: «Заробляю на хліб для своєї сім'ї».

А третій гордо вимовив: «Я будую прекрасний храм .

Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником сім'ї. Третій служив прекрасній меті . Він був гордий і щасливий. Щастя людини багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає в свою працю, в свою роботу»

Я думаю, що ми з вами розпочали будівництво, хоча поки тільки на папері, свого храму - це «творчості і учнів і вчителів».

  • Рефлексія
  • Пропонуються такі запитання:
  1. Чи були труднощі в процесі розробки проекту?
  2. Чи зрозуміла  вам була ідея проекту?
  3. Вважаєте Ви дану технологію перспективною в роботі з учнями?
  • Заключне слово

Удачі вам, шановні вчителі!

Удачі! Особливо вранці,

Коли заходите в приміщення шкільні,

Одніяк в клітку, іншіяк у храм.

Спасибі за увагу й за співпрацю Вам!

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку