Даний майстер-клас допоможе ознайомитися з особливостями творчості учнів через проект. Показати практичну значимість проектного методу для організації роботи. Сформувати вміння інформаційно-пошукової діяльності, а також навичкам покрокового проектування уроку.
Майстер-клас
«Свобода творчості - в єдності вчителя і учня через проект»
Мета:
Завдання:
Прогнозований результат майстер -класу:
Використовувані засоби ІКТ, ЕЗНП та обладнання:
Хід заняття
Звучить заманливо дзвінок.
Милі колеги! Прошу уваги:
Починаємо методичний урок!
(Усі стоять)
Я з вами бажаю познайомитися, дізнатися про ваші найкращі риси характеру, дізнатися по ваші захоплення, тому проведу вправу «Мій портрет у промінні сонця». Запишіть свої імена у середині сонця, у промінчиках напишіть слова, які будуть починатися з кожної літери вашого імені і будуть характеризувати вас з кращого боку. Також у середині сонечка намалюйте предмет , який би характеризував ваше хобі.
Наприклад:
НАТАЛЯ:
Н — ніжна
А – артистична
Т – турболива
А — активна
Л — лагідна
Я – яскрава
Давайте з вами ближче познайомимося, Я – НАТАЛЯ: ніжна, артистична, турболива, активна, лагідна, яскрава. Люблю вишивати хрестиком.
Тема нашого майстер-класу «Свобода творчості - в єдності вчителя і учня через проект».
Парадоксальним є те, що коли дітям дають можливість творити на вільну тему, вони повторюють те, що раніше творили (малювали), і наслідком цього є чиста репродукція – повна відсутність творчості. Це ще раз підтверджує , що діяльність творчої уяви майже ніколи не виникає без допомоги та участі дорослих. Але ця роль дорослого не полягає в тому, щоб повчати, а щоб разом з дітьми підніматись до акту творчості. Для забезпечення самовираження дітей вчитель має подбати про розробку привабливих для учнів ідей (навіть на основі готових назв різних конкурсів, акцій, проектів). Зусилля вчителів мають бути спрямовані на вибір найбільших дійових стимулів. Є різні способи класифікації стимулів, які залежать від мети та завдань. Отже, виділено такі групи стимулів:
Однак, ми як вчителі, повинні намагатися застосовувати всі ці стимули.
Найкращі результати у сфері свободи творчості дітей ми одержуємо, коли зуміємо створити умови, за яких кожна дитина може «зануритися в себе». І найкраще це виходить під час роботи над проектом. Адже при виконанні проектів вчитель може порадити, поспілкуватися, підказати, щось допомогти. А найбільше дає змогу дітям виразитися і висказати дещо своє.
Шановні вчителі, наш майстер – клас я хочу провести у вигляді подорожі, а подорожувати ми будемо на потязі під назвою «ПРОЕКТ». Я пропоную вам обрати свій вагончик за кольором вагончика. Підійдіть, будь ласка, до мене і витягніть з чарівного капелюха свій квиток, і пересядьте у відповідну групу.
ІІІ. Проведення імітаційної гри з коментарями вчителя-майстра
«Однажды Луч сказал Солнцу:
— Каждый день я летаю на Землю и согреваю все живое, но я хотел бы согреть сердце человека.
— Хорошо, ты можешь отдать каплю солнечного огня сердцу человека, — разрешило Солнце. — Этот огонь поможет человеку стать великим творцом. Только выбери лучшего из людей.
Луч прилетел на Землю и подумал: «Как же узнать, кто из людей лучше?»
Тут он услышал грустные мысли парня: «Ничего у меня не получается. Мечтал стать художником, а стал маляром. Полюбил девушку, а она на меня не смотрит».
— У тебя же есть талант, молодость и умелые руки! — воскликнул Луч и подарил человеку свой огонь.
Вспыхнул солнечный огонь в сердце человека и заставил его поднять глаза и расправить плечи. Он взял краски и нарисовал для любимой прекрасный букет. «Это чудо!» — обрадовалась девушка и поцеловала его. Потом парень так покрасил дом, что заказчик пришел в восхищение: «Я думал, вы маляр, а вы настоящий художник. Мой дом превратился в произведение искусства»! И парень стал известным художником.
Луч вернулся к Солнцу и виновато сказал:
— Я забыл, что надо было найти лучшего из людей. Я подарил огонь первому встречному человеку…
— Ты поверил в человека, — радостно ответило Солнце. — А вера и поддержка превратят любого человека в творца и помогут преодолеть любые преграды»
Такими майстрами – чарівниками , які дарують віру в себе,безкорисливу підтримку та перетворюють будь – яку дитину в митця, є ви – педагоги!!!
Ми з вами є вчителями нових поглядів та ідей, працюємо із задоволенням, використовуючи інноваційні педагогічні технології, намагаємося, щоб навчання приносило не тільки користь, але і радість нашим учням.
Цілком зрозуміло, що кожен вчитель регулярно задає собі запитання : «Як зробити ефективним процес навчання?», «Яка методика буде відповідати сучасній моделі освіти особистості?». Відповідь на це запитання дає одна китайська притча. Вона говорить: «Скажи мені - і я забуду, покажи мені - і я запам'ятаю, залучи мене - і я навчуся» . Це китайське прислів'я може служити епіграфом до проектного методу навчання.
Вводячи поняття ПРОЕКТУ, слід наголосити, що проект – це план, задум, в результаті якого автор повинен отримати щось нове: продукт, програму, книгу, сценарій та інше. Проект – це одна з форм дослідницької роботи. Тому, якщо ми говоримо про метод проектів, то маємо на увазі спосіб досягнення дидактичної мети через розв'язання проблеми, яке закінчиться практичним результатом.
Щодо перспектив проектного методу, то можна вказати на великі переваги перед традиційною методикою, наприклад, за підтримки засобів ІКТ:
Діяльність педагога під час підготовки проекту
Етапи роботи над проектом |
Зміст діяльності учнів |
Функції вчителя |
І. Підготовчий етап |
|
|
II. Практично-виконавчий етап |
|
|
III. Завершальний етап |
|
Оцінка зусиль учнів, їхньої креативності, якості використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу, якості звіту, презентації, захисту проекту |
Реалізація проекту допоможе учням, адже вони навчаться:
Також проектна діяльність учителя буде оцінена батьками, тому, що у них:
І, нарешті, реалізація проекту дає позитивні результати державі в цілому, адже сприяє формуванню базових компетентностей сучасного учня, що передбачено новими освітніми стандартами.
Нині суспільство все більше і більше стурбоване низьким рівнем знань школярів, як на етапі освіти, так і на виході зі школи. Констатується низький не тільки інтелектуальний рівень, а й недолік у внутрішнбому світі учнів. Тому досить актуальними є питання: «Красива людина – яка вона?»
Тому я вам пропоную сьогодні опрацювати такий проект «Красива
людина — яка вона?». І разом з вами спробуємо розглянути етапи проектної роботи над цією темою. Отже, ми розпочинаємо.
Тут важливо для вчителя створити позитивний мотиваційний настрій. Проблема, яку повинні вирішити навчаючись, повинна бути актуальною і цікавою. На цьому етапі важливо довести дітям важливість і цікавість пропонованого дослідження. Вони мають зрозуміти проблемність і складність розв’язання питання.
Вид роботи. Визначення теми, мети та завдань проекту. Зміст роботи
1. Обговорення теми з учнями.
2. Визначення мети, завдань і актуальності проекту.
3. Визначення типу проекту.
Функції вчителя
1. Оголошення задуму (за допомогою бесіди, притчі, відео тощо на подану тему).
2. Характеристика методу проектів (інформаційний, прикладний, творчий, дослідницький, ігровий, пошуковий, творчий).
3. Ознайомлення зі змістом проекту (поділ учнів на групи за опорними питаннями, які визначають діти під керівництвом учителя).
4. Мотивація пошуку.
5. Допомога в постановці завдань.
Проектна технологія – данина моді чи необхідність у професійному становленні майбутнього випускника (компетентного, конкурентоспроможного)
Учасники обговорюють та діляться своїми думками при цьому створюють асоціативний ряд до поняття ПРОЕКТ
П – передовий
Р – результативний
О – організаційний
Е – екстремальний
К – креативний, комунікативний
Т – творчий
І група
Мета проекту:
ІІ група
Ключове питання проекту: «Що таке краса і чому її обожнюють люди?»
ІІІ група
Тематичні запитання: «Як розуміли красу видатні особистості? Що таке краса у вашому розумінні? Що означає внутрішня краса? Чи правдивим є вислів, що "красивим уважається все, на що дивишся з любов'ю"?»
ІV група
Змістові запитання: «Які практичні рекомендації можна дати учням щодо того, що значить бути красивою зовні людиною? Чи зможете ви створити портрет красивої людини? Які афоризми та літературні твори розповідають про красу людини?»
Йде розробка задуму проекту, формулюються завдання, план дій, слухачі поділяються на групи. Розподіл на групи. Він є добрим стимулятором для критичної оцінки творчих робіт учнів і відомих майстрів, тому я пропоную створювати розподіл між учнями позицій «літератора», «художники», «дослідники», «косметологи».
І група – літератори
Завдання групі літераторів:
• дослідити поняття «краса людини» з літературних джерел: ставлення до краси видатних людей, афоризми про красу людини, підібрати найкращі приклади віршів, у яких поети пишуть про красу людини;
ІІ група – художників
Завдання групі художників: дібрати матеріали для оформлення художнього вернісажу з відомих репродукцій видатних художників світу, а також з образотворчих робіт учнів «Красива людина очима дітей».
ІІІ група – дослідники
Завдання групі дослідників: провести анкетування серед учнів з метою вивчення думок дітей про гарну людину, прекрасні вчинки, бажання бути красивою людиною.
ІV група – косметологи
Завдання групі косметологів: підібрати матеріал для випуску альманаху «Як бути красивою людиною?» з порадами косметологів про догляд за шкірою обличчя, користування косметикою, про раціональне харчування, дієти тощо.
На даному етапі відбувається реалізація проекту. Збирається матеріал, вся інформація переробляється, сортується. Роль майстра на цьому етапі - координувати, спостерігати, давати рекомендації, проводити консультації.
Отже, розпочинаємо роботу над проектом. Створюється опис проекту
Розпочинаємо презентаційний етап реалізації нашого проекту (захист проектів) під девізом «Разом навчатися не тільки легше й цікавіше, але й значно ефективніше»
Є.С. Полад.
Майстер пропонує авторам проектів поділитися результатами своєї роботи і представити свої проекти. Виступають представники груп.
Порівняння з тим, що групи повинні були зробити
Опис проекту
Група літераторів повинна була оформита 1-шу сторінку портфоліо, у якій розмістила афоризми про красу (В. Сухомлинського, В. Гюго, Д. Лихачова, Я. Кор- чака та ін.), та 2-гу сторінку — «Літературну», у якій розмістила вірші О. Пушкіна, И.-В. Гете, Г. Лютого, І. Кобзєва, М. Заболоцького та ілюстрації до них.
Результатом роботи групи літераторів став випуск літературного альбому «Великі люди про красу», у якому розмістили вірші, ілюстрації, репродукції, портрети найвидатніших жінок, які в різні часи вважалися символом жіночої краси.
Група художників оформила сторінку «Красива людина очами дітей», у якій розмістила малюнки, портрети людей, виконані учнями гімназії. Матеріал роботи групи став нагодою для оформлення виставки дитячих робіт.
Група дослідників оформила результати проведеного анкетування серед учнів гімназії. Було запропоновано таку анкету:
№ 12 ( 7 2) /грудень 2011 77
Група косметологів оформила альманах «Як бути красивою людиною?», у якому були такі сторінки:
Результати проекту: випуск альманаху з практичними рекомендаціями школярам (поради косметолога, дизайнера одягу, перукаря, стиліста)
Дякую вам за цікаві роботи! А зараз запишіть найкращі думки до вашої валізи знань.
Ми переходимо до наступного етапу – 4 етапу «Рефлексивно-оцінювального»
Це етап захисту проекту, колективне обговорення результату, самооцінка діяльності. Цей етап дуже важливий, адже вирішує кілька завдань: розвиток наукової мови, можливість продемонструвати свої досягнення, поповнення знань.
Отже, що таке Проект? Це – 4П:
Учитель та учні повинні навчити дитину бачити свої дійсні (а не придумані) досягнення. Позитивна оцінка достоїнств виконаної роботи веде до більш високих навчальних результатів, ніж фіксація уваги на помилках і негативна думка, висловлена при інших дітях, тому я рекомендую не критикувати проектну роботу учня, а навпаки заохочувати. Оскільки, скільки думок, стільки і відповідей.
Шановні колеги, нехай Ваш проект поки ще тільки на папері, але Ви увійшли в нову інтерактивну технологію. Я сподіваюся, що ці проекти Ви обов'язково реалізуєте зі своїми колегами та учнями.
Мені згадалася одна притча:
«Мандрівник побачив трьох робочих, які штовхали важко навантажені візки, і запитав кожного, що він робить.
Перший відповів: «Штовхаю цей важкий візок, будь він неладний!»
Другий сказав: «Заробляю на хліб для своєї сім'ї».
А третій гордо вимовив: «Я будую прекрасний храм!» .
Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником сім'ї. Третій служив прекрасній меті . Він був гордий і щасливий. Щастя людини багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає в свою працю, в свою роботу»
Я думаю, що ми з вами розпочали будівництво, хоча поки тільки на папері, свого храму - це «творчості і учнів і вчителів».
Удачі вам, шановні вчителі!
Удачі! Особливо вранці,
Коли заходите в приміщення шкільні,
Одні – як в клітку, інші – як у храм.
Спасибі за увагу й за співпрацю Вам!