Майстер-клас вчителя математики
Маринівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Спарової Н.В.
Доброго дня, шановні колеги! Я рада вас вітати на своєму майстер-класі.
Слайд
За вікном третє тисячоліття. Здається, лише вчора буяла осінь 2003 року. І я, в ролі вчителя математики вперше переступила поріг рідної Маринівської школи. Минали роки… Багато що мінялося і в моєму житті, і в житті колективу школи. Багато змін відбулося і в суспільстві. В українській освіті неодноразово переглядалися пріоритети навчання. Змінювалися діти, дорослі, учні, вчителі… А зараз ми стоїмо на порозі кардинальної освітньої реформи.
Слайд
Який він, сучасний учень? Назвіть, будь ласка, три основні, на вашу думку, риси сучасного учня. (самостійність, самовпевненість, вміє швидко освоювати нові інформаційні технології).
Сучасний учень – це звичайна людина, яка живе в своєму сучасному світі, йде в ногу з часом і мріє про майбутнє. Він отримує гарні оцінки і не дуже, слухає вчителя і не дуже, часто забуває вдома щоденник і виконати домашнє завдання, слухає популярну музику, модно вдягається, постійно щось жує і бігає на перервах. Він – справжнє дитя свого покоління. Саме таких дітей ми з вами навчаємо, і саме такими їх треба приймати, такими, як вони є.
Слайд
Сучасний вчитель??? Назвіть, будь ласка, три основні, на вашу думку, риси сучасного вчителя. (любить дітей, любить свій предмет, постійно самовдосконалюється).
Вчитель без любові до дітей – це все одно, що співак без голосу, музикант без слуху, художник без відчуття кольору. Йде мова про любов мудру, вимогливу, що вчить жити.
Звичайно, я люблю ще і предмет, який викладаю. Я люблю математику, бо це моя професія. Я люблю математику за її одночасну простоту і складність, за невпинний процес пошуку, що дає змогу йти в ногу з часом та постійно вдосконалюватись.
Слайд (моє кредо)
Звичайно, наш сьогоднішній учень швидко зросте, стане випускником школи, а згодом і вузу. Він має бути гнучким і мобільним, швидко адаптовуватися до динаміки життєвих ситуацій, використовувати набуті знання до вирішення проблем, планувати стратегію власного життя. Тобто, володіти життєвими або ключовими компетентностями. Зокрема математичною. Адже, математична компетентність будь-якого спеціаліста є обов’язковим елементом його загальної культури.
Слайд
Саме тому тема, над якою я працюю – це формування математичної компетентності в учнів, тобто уміння працювати з числовою інформацією. Звичайно, основне місце при формуванні математичної компетентності в учнів належить урокам.
Слайд
Інструментів досягнення головної мети є багато. На мою думку, найбільш значущий – це інтеграційні зв’язки, міжпредметні зв’язки. Адже вони формують цілісний світогляд учня.
Наприклад, урок математики в 5 класі «Дії над натуральними числами» із використанням завдань, відповіді до яких є ключовими у біографії Т.Г.Шевченка.
Слайд (Пропоную до вашої уваги одне із таких завдань).
Урок у 6 класі «Додавання і віднімання раціональних чисел» з використанням ігрового поля у вигляді фрагменту вишивки.
Слайд
Матеріал уроку не лише математичного змісту, а містить ще й відомості з історії української вишивки.
Урок узагальнення і систематизації знань учнів за курс 5 класу «Крок до зірок», присвячений Тижню космонавтики.
Слайд (завдання)
Урок у 5 класі «У світі тварин», де відповіді до завдань містять інформацію про розміри, масу тварин тощо.
Слайд (маса кита)
Наступний інструмент – це створення проблемної або пошукової ситуації, що формує інтерес до вивчення певної теми та спонукає до активної діяльності.
Слайд
Наприклад, якесь поняття зашифроване на ігровому полі. До вашої уваги годинник, на циферблаті якого замість цифр – букви, і додатково є картки з прикладами та таблицею відповідності букв і відповідей до прикладів. Розв’язавши приклади, діти за таблицею розгадують слово або словосполучення.
Розвитку мислительної діяльності сприяє метод «Аналогія». Його використання в математиці є основним із методів при пошуку у доведенні теорем та розв’язанні задач. Отже, завдання.
Слайд ( якщо додавання – це сума)
Слайд (наступне завдання – Вправа «Дайте загальну назву» тим об’єктам, які ви бачите на екрані)
Слайд (Вправа «Знайди помилку», при вивченні теми «Формули скороченого множення» пропоную учням знайти помилку у формулі)
На уроках дітям дуже подобаються фізкультхвилинки. Це здоров’язбережувальна компетенція. Для цього можна використати і відео, і різноманітні руханки. А ще краще створити спеціальні «математичні» фізкультхвилинки. Наприклад, я вам пропоную одну із них: уявіть, що ви п’ятикласники, у нас з вами тема «Кути і їх вимірювання». Я говорю твердження, а ви показуєте який це буде кут.
-Якщо маєш знань ти жмут – покажи нам гострий кут!
-Щоб не був в знаннях банкрут – покажи тупий нам кут!
-Щастя повно і салют нам покаже розгорнутий кут!
Якщо хочеш на уроці ти відповідати, під яким кутом ти будеш руку підіймати?
Молодці! Справилися! Сідаємо!
Для мене як для вчителя дуже важливо, щоб учні уміли узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал. Тому використовую таку форму роботи, при якій учні з одного боку можуть перевірити свій рівень пам’яті, з іншого – повторять раніше вивчений матеріал. Уявімо: ми з вами – учні 8 класу, тема «Квадратні рівняння». Я називаю 10 слів, які стосуються цієї теми, ви мене уважно слухаєте, потім по пам’яті записуєте ці слова собі на аркушах, після перевірки ви зможете дізнатися ваш рівень пам’яті. Слова: коефіцієнт, корінь, Вієт, дискримінант, сума, формула, вільний член, добуток, неповне, рівняння.
Тепер пишемо по пам’яті.
Слайд (перевіряємо на екрані) висновок. Сподіваюся, у всіх добра пам’ять.
У формуванні інформаційної компетентності особливу роль відіграє вміння працювати з різними джерелами інформації. Підручник у цьому списку посідає перше місце. Робота з теоретичним матеріалом підручника – справа важка і обтяжлива. Тому я використовую вправи на заповнення таблиць. Вид таблиці я обираю в залежності від теми.
Слайд (2 таблиці)
Також до формування інформаційної компетентності, можна віднести використання комп’ютерних технологій. Це впливає на підвищення якості освіти. Найчастіше я використовую демонстрацію відеофрагментів, мультимедійних презентацій, пошук додаткової інформації до уроків в мережі Інтернет тощо.
Окремо хочу виділити технологію QR кодів.
Слайд (QR – що це?)
Часто виникає проблема, що учні приходять на урок з телефонами, які заважають процесу навчання. Але заборонити їх використання вже не реально. Тому постає питання: а чи не можна зробити телефон перспективним інструментом помічником, який буде здатний розширити інформаційний простір учня? За допомогою QR кодів це можливо.
Слайд
QR перекладається як «швидка відповідь». QR коди виникли в 1994 році в Японії в дочірній компанії Тойота з метою ідентифікації автозапчастин. На даний час вони широко використовуються в різних сферах.
Слайд (сфери застосування)
Слайд (читаємо QR код)
Ми, вчителі, можемо кодувати різну інформацію за допомогою онлайн QR-генераторів. Кодувати можна текст, фото, посилання на інформацію в Інтернеті. На сайті Всеосвіта.ua є такий генератор. Безкоштовно надається можливість створити 10 QR кодів.
Слайд (як я використовую) + стенд-зона
Якщо діти вже добре вміють їх сканувати, то можна використовувати у квестах. Це є в моїх найближчих планах.
Свій досвід роботи, частину моїх наробок я представила на платформі освітнього проекту «На урок».
Слайд (подяка, грамота)
Шановні колеги! Ось так дуже швидко добіг до кінця наш майстер-клас. Завершити який я хотіла б словами:
Математика – дивовижна вчителька в мистецтві спрямовувати думки,
наводити порядок там, де вони не впорядковані,
викорчовувати безглуздя, фільтрувати брудне і наводити ясність.
Жан Анрі Фабр