Тема «Використання інформаційно-комунікаційних технологій і інтерактивних методів навчання в реалізації нової української школи на уроках навчання грамоти»
Мета:
1 етап. Загальна проблема через педагогічні задачі і навчальні проблеми (мотивація).
Мета: створити умови для сприйняття педагогами нової інформації, створення ситуації особистісно-значущої «Так це потрібно» (мотивація)
Доброго дня , шановні колеги, шановні члени журі! Я рада вітати Вас в цій аудиторії і сподіваюсь на плідну, цікаву працю. Бажаю вам успіхів у нашій з вами роботі.
Гра « Знайомство» або «Гімн імені».
Перед початком нашої роботи я б хотіла познайомитися з вами .
( Слайд 1, 2, 3)
Притча про мудреця і метелика
В давнім місті старовиннім
Жив мудрець від Бога.
І неслась про нього слава
По стежках й дорогах.
Та позаздрив мудрецеві
Чоловічок в місті : -
«Я таке задам питання
- він не зможе відповісти».
І цей пан плекав надію
Мудрість утопити,
І великий розум
Вмить перехитрити.
Я метелика піймаю
Й стисну у долонях ,
І розумному доповню
Сивини на скронях.
От прийду його й спитаю:
«Чи жива, чи мертва
У моїх долонях
Ця невинна жертва?»
«Як живий» - він скаже -
Я метелик здушу,
А як мертвий - просто
Я його відпущу.
Та питання, звісно,
Вже приречене на крах,
Бо мудрець відкаже :
«Все в твоїх руках»
(слайд 4)
( Слайд 5)
Створення емоційного настрою
Лісова школа
Що це – школа чи не школа?
Всюди листя, ліс довкола,
А в лісочку на галуззі
Совенятка, милі друзі,
Коло них сидить сова,
Вчена птаха лісова.
Совеня газетку має,
Книжечку сова читає:
Повна книжечка казок….
Роман Завадович
Поділ на групи.
Шановні колеги,виберіть те, щоб ви хотіли взяти з собою на урок.(Учасники майстер - класу діляться на групи вибираючи із торбинки відповідні слова Захоплення, Радість, Цікавість). Сідають відповідно груп.
2 етап. Відкриття алгоритму
Мета: навчити педагогів через аналіз запропонованого прикладу
Сьогодні у нашій Лісовій школі я пропоную вам ознайомитися з системою уроків навчання грамоти ознайомлення з новою буквою. До нас на урок завітала буква Б(«бе»). (Слайд 6)
Супроводжується презентацією
Перший етап уроку це самовизначення до діяльності
1.Самовизначення до діяльності.(слайд 7)
Мета :
Вчитель на цьому етапі бажає хорошого настрою, успіхів,цікавих відкриттів.
2. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
( Слайд 8) Другий етап це актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності . На цьому етапі вчитель повторює раніше вивчений матеріал(читають склади з вивченими буквами) створює проблемну ситуацію.
Мета :
3. Побудова проекту виходу с утруднення( Слайд 9)
Третій етап це побудова проекту виходу с утруднення. На цьому етапі вивчається нова буква.
Мета :
Лінгвістична казка.( Слайд 10 ,11 постійно клацати)
Робота по вивченню нової букв розпочинається із лінгвістичної казки про чарівну галявину. Зміст казки повинен викликати інтерес до вивчення букви та полегшення процесу навчання читати. Враховуючи перевагу образного мислення молодших школярів, варто перед учнями показати презентацію або малюнок до змісту казки, або хоча б про інсценізувати казку.
Інтерактивна вправа « Метод – побудова асоціативного куща»(Слайд 12)
4. Первинне закріплення нового матеріалу у зовнішньому мовленні( слайд13)
Мета :
Інтерактивна вправа «Оживлення букви» (Слайд 14)
Вид роботи, як «оживлення» букв сприятиме впливу на чуттєву сферу учнів, розвиватиме їх уяву.
Гра «Знайди букву»( слайд 15)
Робота в групах «Гра « Знавець слів».
Відпрацьовують словниковий запас граючи в гру « Знавець слів» хто більше придумає слів з буквою б «бе» на початку слова, в середині слова, в кінці слова.
5. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном ( слайд 16)
Мета :
На цьому етапі проводяться такі види робіт.
«Озвучення казки чарівна галявина» ( Слайд 17)
Читання перших складів, а потім і слів також проводиться через озвучення казки «Чарівна галявина букв». Усі наступні букви, склади, слова, які будуть читати учні, є героями даної казки.
« Розмальовування галявини» Слайд 18,19( постійно клацати)
Для образного запам’ятовування складів, здійснюється розмальовування галявини букв, поєднуючи із повторенням казки. Цю творчу роботу можна перенести у власну міні-книжечку «Співуча галявина букв». Вся запропонована робота проводиться за допомогою інтерактивних методів з метою, щоб учні діяли з цією буквою: малювали, словесно описували, уявляли (придумуючи історії). Така опора на чуттєву діяльність дитини буде розвивати у них творчі здібності, сприятиме розвитку пізнавальних інтересів, кращому запам’ятовуванні навчального матеріалу.
6. Включення нового знання у систему знань і повторення ( слайд 20)
Мета :
Читання складів, віршів, казок. Інтерактивна вправа «Рольова гра. Інценізація казки.» ( Слайд 21)
На тих етапах роботи на уроці, де читаючим учням вже не цікаво, їм пропонується завдання від сови: прочитати уривок казки і підкреслити вивчені склади. Читаючі учні зможуть самостійно читати уривки казок. Потім можна на уроках залучати учнів до інсценізації цих прочитаних казок. У період самостійного малювання учнями галявини букв, вчитель може попрацювати з учнями, які добре володіють навичкою уміння читати: дати рекомендації щодо інсценізації казки. Коли і на якому уроці учні будуть інсценізувати казку, вчитель сам визначає, залежно від наявності часу на уроці та рівня підготовленості учнів.
7. Рефлексія(Слайд 22)
Мета :
«Рефлексія»
Рефлексією уроку може бути така бесіда чи завдання:
- Що сьогодні на уроці найбільше вдалося вам?
- Проведіть червону лінію від сонечка до відповідної вправи.
- Робота якого однокласника найбільше сподобалась. Чим саме?
- Змагання читаючих дітей у зачитуванні слів з вивченою буквою.
Всі уроки вчитель проводить використовуючи ІКТ (презентації до вивчених букв українського алфавіту) Презентації розроблені на кожну букву українського алфавіту.( слайд 23 і всі далі просто клацати)
Зміст уроків відповідає чинній програмі для середніх загальноосвітніх закладів Міністерства освіти і науки України та Державному стандарту початкової загальної освіти.
Усі уроки побудовані за технологією особистісно - орієнтованого навчання з використанням інтерактивних методів та прийомів, інформаційно - ціннісного підходу до навчання, що сприяє формуванню ключових компетентностей молодших школярів.
3 етап. Тренінг.
Мета: у творчій діяльності відпрацювати навичку використання алгоритму під час розв’язання запропонованого завдання
Завдання: реалізація принципу свободи вибору, сприяння розвитку творчого мислення, самовираження особистості педагога.
Тема. Вивчення букв українського алфавіту та читання складів з ними.
Мета. Навчання читати склади з буквами українського алфавіту.
Урок 6
Тема.«Оживлення» букви Б. Читання складів і слів з буквою Б
Зараз я вам пропоную завдання , які спрямовані на відпрацювання алгоритму структури уроку навчання грамоти – ознайомлення з новою буквою.
Завдання від мудрої тітоньки Сови.
Група «Радість»
1.Повторіть зміст казки «Співуча галявина букв». Прочитайте хором вірш.
Казка « Співуча галявина».
Якось звірята дружно поспішали до Лісової школи. Раптом вони попали на незвичайну галявину. Дивляться, а там чарівні істотки ходять. Придивились вони уважніше, а то були букви А, Е, И, І, О, У, Я, Ю, Є, Ї. Кожна з них мала свою хатинку. Ось, наприклад, буква Е живе на пелюсточці квіточки. Тому вона й любить красу і красиву поведінку. Ось чому вона усіх букв навчає етикету. Якщо букви приходять до неї в гості, то ніхто не сперечається, не кричить, не свариться. У букви Е завжди приємно бувати.
Звірятка підійшли ближче до букв і почули їх чарівні пісеньки: А-а-а, Е-е-е, И -и-и, І-і-і, О-о-о, У-у-у, Я-я-я, Ю-ю-ю, Є-є-є, Ї-ї-ї. Звірятка здивувались:
- Так вони не просто казкові істотки, а ці букви ще й уміють співати!
Ці голосні і мелодійні пісеньки букв зацікавили звірят і вони стали підспівувати буквам.
Другого дня, коли звірята завітали на незвичайну галявину, то побачили як букви в парах гралися, а їх пісеньки ставали ще мелодійнішими: аа, аи, ае, аі і т. д. Вирішили звірята назвати цю галявину «Співуча галявина букв» і стали приходити до неї, щоб разом із буквами співати їхні мелодійні пісеньки букв та багато чому навчитися у них.
Ось галявина із букв
В ній кожна літера жива
І пісеньки вони співа
Із голосним а, и, о, е, і, у, є, ю, ї та я
- Яка з вивчених букв на «Співучій галявині букв» стала для вас найулюбленішою?
- Чому ?
- Яка нова буква завітала на галявину.
2. Прочитайте лінгвістичну казку.
3. «Оживіть» букву Б, розмалювавши її на малюнку.
4. Роздивіться малюнок і скажіть якою ви уявляєте букву Б (бе)? Напишіть на листочках за алгоритмом – яка буква Б, що любить робити, що знає вона.
Буква Б добра, привітна та завжди посміхається коли розквітають квіти. Буква Б завжди бадьора, їй завжди приємно спілкуватись з іншими.
* Б - любить будувати будинки, бити в бубон, бігати. Любить також смакувати бубликами, бананами і борщем. Знає чарівне слово: «Будь ласка».
5. З’єднайте малюнки з відповідними словами. Напишіть пропущені літери.
(малюнки: буряк, батон, будильник, букет, білка)
__ УКЕТ __ІЛКА __УРЯК __УДИЛЬНИК __АТОН
Фізкультхвилинка після презентації 1 групи
Давайте пограємо у гру «Знавець слів».
Умови гри: змагання, хто більше назве слів, у яких є буква Б.
Завдання від Зайчика
Група « Захоплення»
1. Прочитайте казку про знайомство букви Б з голосними буквами.
(Мал.. до змісту казки)
Якось попала буква Б на співучу галявину голосних букв і була приємно здивована як вони голосно співають. Як не намагалась вона так само проспівати почуті пісеньки, нічого в неї не виходило. Чути було одне бубоніння: б-б-б-б-б. Тоді буква Б вирішила попросити у голосистих букв допомогти їй навчитися так голосно співати, як і вони це роблять. Голосні букви А, О, И, І, Е, У, Ю, Я, Є, Ї із задоволенням це зробили: вони швиденько підбігали до нашої букви Б і вони разом заспівали такі пісеньки: - ба, -бо, -би,- бі,- бе,- бу,- бю,- бя,- бє. Лише буква Ї не захотіла просто співати. Вона вирішила з буквою Б трішки погратись. Для цього буква Ї відійшла від букви Б, зробили від себе такий бар’єр ‘ . І лише потім вона проспівала – б’ї. Букві Б було важко без неї співати, тому пісенька вийшла важка, з напруженням. Буквам Ю, Я, Є захотілось також погратись з нашою буквою, тому вони інколи від неї відходили, робили такий бар’єр ‘ і тому пісенька їх виходила вже іншою – б’ї, б’я, б’ю.
2. Розмалюйте співучу галявину букв.
3.Спробуйте скласти власну казку про знайомство букви Б з голосними буквами.
Завдання від лисички
Група «Цікавість»
Бб
Ба ба Бо бо Би би Бі бі Бе бе Бу бу
Бю бю Бя бя Бє бє
Б’є б’є Б’я б’я Б’ї б’ї Б’ю б’ю
Аб аб Об об Иб иб Іб іб Еб еб Уб уб
Юб юб Яб яб Єб єб Їб їб
2. Знайдіть у віршику вивчені склади і підкресліть їх.
Барвінковий букетик
Назбираю бабусі
І в блакитний беретик,
Мов барвінок, вберуся.
4. Прочитайте початок української народної казки «Колобок» і підкресліть склади з буквою Б.
(мал. до уривку казки)
Жили собі дід та баба, та такі убогі, що нічого в них нема. От раз дожились до того, що не стало у них і хліба – й їсти нічого. Дід і каже:
- Бабусю! Піди у хижку, назмітай у засіці борошенця та спечи мені колобок.
От баба так і зробила: витопила в печі, замісила яйцями борошно, що назмітала, спекла колобок і поклала на вікні, щоб простиг.
А він з вікна – та на призьбу, а з призьби – та на землю. Та й побіг дорогою.
У кожного з вас лежить смайлик. Намалюйте який настрій в кінці уроку ви маєте. Покладіть смайлик на той вид роботи який найбільше запам’ятався, сподобався, зацікавив.
4 етап. Схематичне моделювання алгоритму методу.
Мета: закріпити в пам’яті слухачів модель уроку навчання грамоти.
Завдання: зменшити об’єм інформації до схеми, подвійний повторювання (аудіо – повністю алгоритм, візуально (схема) – скорочений варіант).
Показ карточок
До кожного уроку можна застосувати таку мету і тему:
Тема. «Оживлення» букви … на співучій галявині букв. Читання складів і слів з буквою …. Тренування у швидкому читанні слів з вивченими буквами.
Мета. Ознайомити учнів з назвою і вимовою букви …. Вчити учнів правильно називати букву … і читати її разом із вивченими голосними буквами (складами).
Метою кожного уроку є:
Алгоритм етапів уроку
1.Лінгвістична казка.
2.Оживлення букви.
3.Гра «Знайди букву»
4.Гра « Знавець слів»
5.« Розмальовування галявини»
6.«Озвучення казки чарівна галявина»
7.Читання складів, віршів, казок
8.«Рефлексія»
5 етап. Зворотній зв’язок.
Мета: оперативно перевірити рівень засвоєння змісту заняття.
Завдання: виявити проблеми для додаткових індивідуальних чи групових консультацій.
Метод гронування.
Посадіть своїх метеликів на квітки. Якщо вам сподобалось , зацікавило на квітку цікаво, а якщо ні то на квітку не цікаво.
6 етап. Рефлексія.
Мета: реалізація принципу відкритості: показати область незнання (інші методи активізації мислення).
Завдання: створити підґрунтя для продовження роботи у даному напрямі.
На етапі рефлексії пропоную вам вправу « Чарівна скринька побажань» Напишіть на листочках який настрій у вас на кінець роботи.
Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
Мені запам’яталося …
Мене дратувало…
Мені було цікаво…
Мене порадувало…
Спілкування було…
Дорогі мої колеги , якщо у вас сьогодні активно працювала думка, озивалося сумління, не дрімала уява, щохвилини стискалося серце , а зернини мого досвіду потрапили до вашої душі, то вони неодмінно проростуть і зацвітуть. А життя наше стане прекраснішим. Дякую вам за увагу, за співпрацю, нехай щастить вам.