Майстер-клас "Використання онлайн-інструментів у роботі вчителя-словесника"

Про матеріал
Опис досвіду використання онлайн-інструментів у роботі вчителя-словесника. Матеріал стане в пригоді як вчителям української мови та літератури, так і зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

 План роботи

  1. Актуальність досвіду

2. Онлайн-дошки  linoit, Jamboard .

3. Тести з автоматичною перевіркою Google Forms, “На урок”,

   “Всеосвіта”,classtime

4. Інструменти формувального оцінювання learningapps, mentimeter,

   Jigsaw Planet.com

5. Завдання на розвиток логіки та уваги. Ребуси.Загадки. Кросворди.

 

 

  1. Актуальність досвіду

 

   Кліпове мислення, нездатність зосередитись і постійне відволікання, - так описують сучасних школярів вчителі, психологи і фахівці освіти. Як захопити увагу покоління, народженого з гаджетом в руці?

Сьогоднішнім школярам важко впоратися з одним завданням, але це не задачка, записана на дошці. Вони так звикли до постійних стимулів від смартфонів та інтернету, що на звичайних шкільних заняттях не можуть зосередитися.

Покоління Z (11-25 років) та Альфа (0-10 років) народилися у світі, в якому алгоритми постійно змушують їх натискати, скролити і свайпати з шаленою швидкістю.

Тепер непросте завдання постало й перед викладачами.

Як пристосувати традиційну навчальну програму до учнів, вихованих технологіями? Як навчити навчити покоління альфа?

Сподіваюсь, що представлені онлайн-інструменти, допоможуть вам мотивувати сучасних школярів до здобуття знань, викликати інтерес до вивчення мови та літератури.

    Проте найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації як  дистанційного, так і очного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів.

2. Онлайн-дошки

Під час звичайного уроку в класі вчителі часто користуються таким базовим інструментом навчання, як класна дошка.

Онлайновий аналог шкільної дошки дозволяє забезпечити практично такий же функціонал, навіть більший. Так, на дошці можна розмістити попередньо підготовлені матеріали (тексти, зображення, відео, аудіо), робити записи шляхом друкування тексту або створення малюнків. Крім того, зазвичай у сервісах онлайн-дошок є можливість використовувати додаткові інструменти побудови рівних фігур, готові шаблони організаційних діаграм (карти понять, мозковий штурм, алгоритм тощо). Учні можуть робити записи  одночасно або по черзі. Перевагою онлайн-дошки є те, що всі записи можна зберегти і надати для відсутніх на занятті.

Прикладами цифрових сервісів онлайн-дошок є jamboard, miro, linoit. Кожен із  них має свої переваги, цікавинки та певні інструменти.

Jamboard зручний тим, що є додатком гугл і синхронізується з гугл-класом. Miro більш придатний для створення майнд-карт. Linoit має яскравий та зрозумілий інтерфейс, тут є можливість додавати зображення, відеофайли, посилання.

 

3. Тести з автоматичною перевіркою дозволяють організувати швидке оцінювання рівня опанування навчального матеріалу учнями. Зазвичай тестові системи надають можливість створювати запитання різних типів (множинний вибір, текстова або числова відповідь, упорядкування, встановлення відповідності тощо). Більшість сервісів передбачають можливість формування запитань, з варіантами відповідей, з використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів. Таким чином можна формувати цілу траєкторію опанування певної теми.

Залежно від завдання та мети уроку я використовую різні сервіси для створення тестів, адже кожна платформа має свої переваги.

Якщо необхідно виконати контрольну чи самостійно роботу, коли потрібно чітко ідентифікувати учня,  використовую Google-форми (зразок тесту), за допомогою налаштувань встановлюю  певні обмеження щодо входу, кількості спроб, строків виконання, перемішую питання та варіанти відповідей, визначаю вид оцінювання (одразу після виконання чи після перевірки вручну). Якщо тестування застосовується з навчальною метою, то можна послабити строгість цих параметрів. Якщо ж тестування є контрольним, то має сенс застосувати жорсткіші обмеження і нагадати учням про важливість дотримання норм академічної доброчесності.               У Google-формах передбачено імпорт запитань із попередньо створених варіантів, що зручно при створенні тестів для кількох класів у паралелі, під час повторення чи узагальнення матеріалу. Питання в нових формах можна комбінувати, змінювати, вилучати зайві.

    Доволі зручними у використанні є тести на освітніх порталах “На урок”, “Всеосвіта”. Мені особисто подобається портал “На урок”. Тут є можливість використання бази тестів, можна обрати предмет, клас, тему, кількість запитань. Тест можна задати і для  виконання на уроці, і вдома. Цікавим бонусом для учнів є можливість після виконання роботи опрацювати ще раз питання у формі гри. Зручною опцією, яка спрощує роботу вчителя та заощаджує час є можливість швидкого додавання тесту (як завдання) одразу в гугл-клас, із яким ви працюєте.

Нещодавно я відкрила для себе доволі цікавий ресурс Classtime — платформу для створення інтерактивних навчальних додатків, яка дозволяє вести аналітику навчального процесу і реалізовувати стратегії індивідуального підходу. Як і  інші сервіси, Classtime надає можливості створення тестів та автоматичної їх перевірки. Проте, на відміну від  вище описаних, даний сервіс має бібліотеку завдань ЗНО минулих років, систематизованих окремо за роками й окремо за темами. Учитель за кілька хвилин може створити на їх основі тест з необхідної кількості питань,  надати учням посилання і бачити прогрес у виконанні в режимі реального часу. Достатньо велика база дозволяє створювати тести як тренувальні - для підготовки до уроку,  так перевірні - для виконання безпосередньо на уроці.  

Слід урахувати, що автоматизована перевірка, хоч і значно спрощує рутинну роботу вчителя, часом є недостатньою для достовірної діагностики успішності опанування теми. Тому доцільно чергувати тестування з творчими завданнями.

   4. Практика та інструменти формувального оцінювання. На противагу тестам з автоматизованою перевіркою та оцінюванням відповідей учнів, існує інша категорія освітніх програмних засобів, які спрямовані радше на формувальне оцінювання та відпрацювання практичних навичок, а не на виставлення оцінок. Зазвичай у таких системах учень/ учениця має можливість виконати завдання, перевірити правильність, повернутись до опрацювання матеріалу і знову спробувати виконати завдання. Учитель/ка може отримувати або не отримувати дані про ці спроби. Завдання, які пропонуються учням, можуть мати вигляд тестових (множинний вибір, установлення відповідності, впорядкування, позначення ділянки на зображенні тощо) або ігрових (пройти лабіринтом, відповідаючи на запитання, розв’язати кросворд, відгадати слово за буквами, скласти пазл тощо). Такі сервіси не стільки оцінюють правильність відповіді з першої спроби, скільки допомагають учневі/учениці з’ясувати власні прогалини та зосередитись на корекції. Подібні вправи можна пропонувати для закріплення певних навичок, а також вибірково — для учнів, які потребують додаткової практики.

Однією з найдоступніших платформ для створення практичних вправ є https://learningapps.org/, а для надання формувального зворотного зв’язку існує спеціалізований сервіс https://goformative.com/ Цікаві можливості розробляти різноманітні інтерактивні вправи на основі флеш-карток надають сайти https://www.studystack.com/ та https://quizlet.com/

LearningApps.org (LearningApps.org) — онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Його перевагами  є можливість вбудовувати у завдання зображення, відео- та звукові файли, наявність різних шаблонів дидактичних вправ, наприклад, «Пазл», «Вибір»,, «Знайти пару», «Класифікація»,  «Просте упорядкування», «Числова пряма», «Кросворд», «Вікторина» та ін.. Одним із зразків є вправа "Поділ на групи".

Ментіметр – досить легкий в застосуванні додаток. Все, що потрібно учасникам – це вправа  смартфон або інший пристрій, підключений до інтернету.Посилання можна підготувати завчасно та розмістити в гугл класі, в завданні до уроку. Організатор надсилає або демонструє на екрані спеціальний код. Учасник заходить www.menti.com,  вводить код і отримує доступ до опитування і участі. У безкоштовній версії доступні п’ять різних опитувань для однієї презентації. Усі опитування анонімні. Усі учасники задіяні і бачать відразу результати. Даний сервіс можна використовувати, як на початку уроку на етапі актуалізації знань, так і в кінці, в підсумку  чи  для рефлексії.

Jigsaw Planet.com сервіс орієнтований на зацікавлення молодших школярів, мотивацію їх до читання. Одним із видів роботи є складання пазлів. Учням 5-го класу можна дати завдання скласти пазл та визначити, яку казку він ілюструє, чи переказати епізод, зображений на картинці. Крім того, що в сервісі є велика база, вчитель може додати будь-яке зображення, яке автоматично перетвориться на пазл.Такі завдання вчитель може використовувати і в позакласній роботі.

5. Завдання на розвиток логіки та уваги.

Також хочу представити вам сервіс - генератор ребусів (сайт Ребус 1). Цей  ресурс україномовний, безкоштовний та не потребує реєстрації. Учитель може використати наявну базу чи згенерувати  ребус із потрібним словом самостійно. На цьому ж сайті самостійно є  українські загадки, прислів'я, приказки, логічні ігри

Висновки

  Народжені в цифрову добу діти будуть опановувати нові технології. І вчителям нічого не залишається, як прийняти цей факт.

  Педагогам доведеться винаходити нові методи навчання, які не лише застосовуватимуть технології, але й зможуть дати освіту дітям, яких постійно відволікає навколишній світ.

  Проте не варто повністю «оцифровувати» навчання, відкинувши всі принади традиційного. Живого, сердечного контакту з учителем ніколи не замінять жодні програми! Адже велика частина навчання – це натхнення, а воно не береться з цифри, воно передається від людини до людини.

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
1985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку