Міністерство освіти і науки України
УО Краматорської міської ради
Краматорська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області
МАТЕРІАЛИ ДОСВІДУ РОБОТИ
Впровадження інноваційних уроків математки з використанням ІКТ
Автор досвіду: учитель математики
Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 10
з профільним навчанням Краматорської міської ради
Донецької області
КУРІННА ВЕРОНІКА АНАТОЛІЇВНА
м. Краматорськ
Тема мого педагогічного досвіду: «Впровадження інноваційних уроків математки з використанням ІКТ»
Я хочу вам показати майстер-клас
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІІ НАВЧАННЯ
на уроках математики
Я ознайомлю вас із практичним впровадженням інноваційних технологій навчання на моїх уроках математики. Хочу звернути увагу: на слайдах показана практична частина того, що я роблю.
Внаслідок різних причин зі зростанням ролі природничо-математичних наук у всьому світі престиж до їх вивчення у нашій країні неухильно падає. Як же зробити так, щоб учні зрозуміли, що математика – наука молодих, і вони можуть сказати своє слово для її розвитку?
На сучасному етапі розвитку освіти в Україні першочергового значення набуває проблема методики розвитку школярів. Це ставить нові вимоги до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, потребує застосування більш активних форм навчання.
Практика показує, що такими формами є інноваційні технології. Використання інформаційних та інтерактивних форм навчання на уроках – це веління часу. Новітні підходи до організації навчання роблять навчально-виховний процес різноманітним, цікавим та ефективним.
Тому я на своїх уроках математики намагаюся використовувати різні інноваційні технології з метою підвищення інтересу учнів до предмету, а також з метою їх всебічного гармонійного розвитку.
Зокрема, це такі технології, як розвиток критичного мислення, модульно-розвивальне навчання, метод проектів, інтерактивне навчання, комп’ютерні технології.
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ
1. РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ - система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації відносно особистих потреб і цілей.
2. МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ Основне завдання – формування самоосвітньої компетентності учнів. Основний структурний елемент є модуль (від лат. Modulus – “міра”) – самостійний, функціональноорієнтований етап процесу навчання , що має власне програмно – цільове та методичне забезпечення.
3. МЕТОД ПРОЕКТІВ - це спільна навчально-пізнавальна творча або ігрова діяльність учнів–партнерів, яка має спільну мету – дослідження деякої проблеми, узгоджені методи, способи діяльності, направлена на досягнення спільного результату діяльності.
4. ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ
Використання комп’ютерних технологій та програмного забезпечення під час уроків математики
5. ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ
Мета: створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Слово “інтерактив” походить від англійського “interact” (“inter” – взаємний і “act” –діяти ). Інтерактивний – здатний до діалогу , взаємодії.
Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників. Це співнавчання, взаємонавчання, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Інтерактивне навчання ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Діяльність учителя під час організації та планування інтерактивного навчання полягає в тому, щоб
Для контролю за ходом навчання вчителю слід
Інтерактивне навчання за метою уроку та формою організації навчальної діяльності поділяється на
За розподілом інтерактивних методів:
Групові методи:
Робота в парах.
Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна робота вимагає обміну думками і дозволяє швидко виконати вправи, які в звичайних умовах є часомісткими або неможливими (обговорити подію, твір, взагалі інформацію, вивести підсумок уроку, події тощо, взяти інтерв’ю один в одного, проанкетувати партнера). Після цього один з партнерів доповідає перед класом про результати.
Робота в трійках. По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити обговорення, обмін думками, підведення підсумків чи навпаки, виділення несхожих думок).
Змінювані трійки. Цей метод трохи складніший: всі трійки класу отримують одне й те ж завдання, а після обговорення один член трійки йде в наступну, один в попередню і ознайомлює членів новостворених трійок з набутком своєї.
2+2=4. Дві пари окремо працюють над вправою протягом певного часу (2-3 хвилини), обов’язково доходять до спільного рішення, потім об’єднуються і діляться набутим. Як і в парах, необхідним є консенсус. Після цього можна або об’єднати четвірки у вісімки, або перейти до групового обговорення.
Карусель. Учні сідають у два кола – внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу – для дискусії (відбуваються “попарні суперечки” кожного з кожним, причому кожен учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну інформацією (учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
Робота в малих групах. Найсуттєвішим тут є розподіл ролей: “спікер” – керівник групи (слідкує за регламентом під час обговорення, зачитує завдання, визначає доповідача, заохочує групу до роботи), “секретар” (веде записи результатів роботи, допомагає при підведенні підсумків та їх виголошенні), “посередник” (стежить за часом, заохочує групу до роботи), “доповідач” (чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи).
Акваріум. У цьому методі одна мікрогрупа працює окремо, в центрі класу, після обговорення викладає результат, а решта груп слухає, не втручаючись. Після цього групи зовнішнього кола обговорюють виступ групи і власні здобутки.
Фронтальні методи:
Велике коло. Учні сидять по колу і по черзі за бажанням висловлюються з приводу певного питання. Обговорення триває, поки є бажаючі висловитися. Вчитель може взяти слово після обговорення.
Мікрофон. Це різновид великого кола. Учні швидко по черзі висловлюються з приводу проблеми, передаючи один одному уявний “мікрофон”.
Незакінчені речення. Дещо ускладнений варіант великого кола: відповідь учня – це продовження незакінченого речення типу “можна зробити такий висновок…”, “я зрозумів, що…”
Мозковий штурм. Загальновідома технологія, суть якої полягає в тому, що всі учні по черзі висловлюють абсолютно всі, навіть алогічні думки з приводу проблеми. Висловлене не критикується і не обговорюється до закінчення висловлювань.
Аналіз дилеми (проблеми). Учні в колі обговорюють певну дилему (простіше) чи проблему (складніше, бо поліваріантно). Кожен каже варіанти, що складаються внаслідок вибору. Найкраще давати завдання вибору з особистісним сенсом (наприклад, “чи платити податки, якщо країна не здатна їх правильно розподілити?”).
Мозаїка. Це метод, що поєднує і групову, і фронтальну роботу. Малі групи працюють над різними завданнями, після чого переформовуються так, щоб у кожній новоствореній групі були експерти з кожного аспекту проблеми.
На слайдах ви можите переглянути фрагменти окремих уроків з використанням інтерактивних технологій, які я проводжу у своїх класах.
Цікавим є використання методу реклами. Розробляючи ось такі «реклами», учні закріплюють знання з предмету, навчаються узагальнювати та виділяти основні ознаки.
Часто використовується робота в парах, змінювальних (ротаційні) трійках при перевірці домашнього завдання, тестування, аналізі письмової роботи.
Досить ефективною є робота в малих групах. Особливо при відпрацюванні практичних навичок при розв’язанні завдань.
За методикою „Навчаючи-учусь” учні допомагають один одному зрозуміти проблемні питання, консультують, допомагають «слабшим».
Майже на кожному уроці використовуємо індивідуальні картки.
Часто для актуалізації знань або вирішені певного завдання користуємось методом „Мозковий штурм”.
Має місце на наших уроках також вправа „Мікрофон”, що доцільна при опитуванні навчального матеріалу.
В 10-11 класах інколи практикуємо уроки-лекції.
Зручним також є використання інтерактивної дошки або мультимедійного пристрою під час уроків математики.
Цікавою формою роботи є така як „Синтез думок”, де кожен шукає власне розв’язання проблеми, а потім передає свій варіант іншому, де вони обговорюються і доповнюються.
Методика „Незакінчене речення” може проводитись як в усній , так і в письмовій формі.
Метод „Пошук ідей” полягає в тому, що учням дають питання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах (підручники, довідники тощо), а в кінці уроку заслуховується повідомлення кожної групи.
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ
Підвищення якості освіти визначається використанням нових методів і засобів навчання. Активне навчання потребує залучення учнів у навчальний процес. У розв’язанні цих проблем важливе місце відводиться комп’ютерному програмному забезпеченню освітнього процессу. Інформаційною називають технологію, яка окреслює порядок розробки, функціонування та застосування засобів обробки інформації.
Широке застосування мультимедійних технологій різко підвищує ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу. Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Звісно, комп’ютер не замінює викладача, а є лише засобом здійснення педагогічної діяльності, його помічником.
Використання мультимедійних технологій дає можливість досягнення наступних педагогічних цілей:
Підтримка групових та індивідуальних форм вивчення математики в умовах класно – урочної системи організації навчального процесу;
Створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання математики;
Підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення математики;
Забезпечення диференційованого підходу до вивчення математики;
Формування навичок розв’язування задач практичного та дослідницького характеру;
Структуризація змісту навчання математики та активізації опорних знань.
Досвід показує, що при вивченні окремих тем шкільного курсу математики можна використовувати широке коло прикладних програм.
Прикладні програми загального призначення, що є складовою частиною операційної системи Windows, або MS Office. Це насамперед Word, Paint, Excel, PowerPoint, Калькулятор, прикладну програму GRAN1,
Демонстраційні програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім наводяться приклади розв’язування задач. До таких навчальних програм можна віднести електронний навчально-методичний комплект «Геометрія, 7клас», програмний засіб навчального призначення «Геометрія, 8 клас», програмно-методичний комплекс навчального призначення «Математика, 5-11 клас» для загальноосвітніх закладів.
Контролюючі програми, в яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
Обчислювальні програми призначені для проведення обчислень. Застосування цих програм на уроках-практикумах дозволяє проводити найпростіші обчислювальні експерименти, які допомагають осмислити та краще зрозуміти суть теорії та проілюструвати її застосування до розв’язування практичних задач.
Тренуючі програми розраховані на формування стійких зв’язків між знаннями і навичками шляхом повторення та практичного підкріплення.
Дослідницькі програми призначені для самостійної творчої діяльності учня.
На сьогодні незамінним помічником стала програма Power Point, яка дозволяє самостійно підготувати мультимедійні матеріали з мінімальною витратою часу. Саме ця програма є найбільш популярною серед вчителів нашої школи. Використання Power Point залежить від мети і завдань уроку.
Таким чином, використання презентацій на уроках математики:
Інноваційні засоби навчання є перспективним і високоефективним інструментом, що дозволяє надавати інформацію у більшому обсязі, ніж традиційні джерела інформації й у тій послідовності, що відповідає логіці пізнання. Завдяки впровадженню нових технологій можна підняти процес навчання на якісно новий рівень.
Як показує практика, інтерактивне навчання є ефективним, сприяє формуванню навичок і вмінь, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати рішення.
Сучасний вчитель-предметник повинен не тільки активно використовувати нові інформаційні технології в навчальному процесі, але й брати участь у розробці тих комп'ютерних програм, які він планує використовувати у своїй педагогічній діяльності.
Значну роль у підготовці до уроку відіграє наявність Інтернету, де вчитель може знайти не лише готові розробки уроків, що супроводжуються презентаціями, але і допоміжні матеріали для підготовки до олімпіад, цікаві повідомлення, що стануть доцільними на уроці, різноманітні програми, що полегшують пояснення матеріалу, і в решті решт відповідь на будь-яке питання на спеціальних математичних форумах.
І хоча це не так просто, як здається, але разом з тим, створення навчальної бази комп’ютерних презентацій значно полегшує планування уроку і підвищує його якість.
Доступність та ефективність використання мультимедійних технологій дозволяє мені не лише готувати яскраві та насичені уроки, пробуджувати цікавість дітей до вивчення математики але й спонукає до вдосконалення власних вмінь та навичок у цій сфері.
Комп’ютерна підтримка вивчення математики з використанням програмних засобів зазначеного типу дає значний педагогічний ефект, полегшуючи, розширюючи і поглиблюючи вивчення і розуміння методів математики на відповідних рівнях в середніх навчальних закладах з найрізноманітнішими ухилами навчання. Звичайно, і програми курсів математики, і глибина вивчення відповідних понять, законів, методів, аналітичного апарату можуть суттєво різнитися між собою.
Комп’ютерні програми згаданого типу можуть бути використані практично на всіх уроках математики, починаючи вже з п’ятих-шостих класів, зокрема під час вивчення системи на прямій і на площині, поняття функції, елементарних функцій та їхніх властивостей, методів розв’язування рівнянь і нерівностей та їхніх систем, елементів теорії границь числових послідовностей, диференціального та інтегрального числень та їх застосуванні, при вивченні курсу стереометрії.
Використання інтерактивних технологій – не самоціль. Це лише спосіб створення такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співпраці, порозумінню та доброзичливості, дає змогу по-справжньому реалізувати особистісне орієнтоване навчання.