Майстер-клас з педагогами ЗДО: «Сучасні технології навчання на заняттях художньої літератури»

Про матеріал
Познайомити вихователів із новітніми прийомами і методами у вивченні художньої літератури на заняттях і в повсякденному житті з дошкільнятами. Спробувати ці методики на практиці. Змістовно, яскраво і переконливо донести до колег суть новітніх педагогічних прийомів для оптимізації навчально виховного процесу в ДНЗ. Провести ознайомлення у формі розважальної гри. Розвивати світогляд та педагогічну майстерність Виховувати інтерес педагогів до сучасного погляду на методичні прийоми в ознайомленні малят з художніми творами , намагатися бути в курсі педагогічних новинок ,згрупувати педагогічний колектив.
Перегляд файлу

Дошкільний навчальний заклад ( ясла- садок) №1 «Дзвіночок»

Комунальної власності Сарненської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас з педагогами:

«Сучасні технології навчання на заняттях художньої літератури»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

                                                                                 вихователь  ДНЗ :

                                                                                 Мосейчук Л.П.

 

 

 

2020р


Мета:Познайомити вихователів із новітніми прийомами і методами у вивченні художньої літератури на заняттях і в повсякденному житті з дошкільнятами. Спробувати ці методики на практиці. Змістовно, яскраво і переконливо донести до колег суть новітніх педагогічних прийомів для оптимізації навчально виховного процесу в ДНЗ. Провести ознайомлення у формі розважальної гри. Розвивати світогляд та педагогічну майстерність Виховувати інтерес педагогів  до сучасного погляду на методичні прийоми в ознайомленні малят з художніми творами , намагатися бути в курсі педагогічних новинок ,згрупувати педагогічний колектив. 

Обладнання: презентація, макет телевізора, комп'ютери з підключенням до Інтернету, дидактична гра «Прочитай та відгадай загадку», кубики ЛЕГО,картки Проппа азкові кубики історій Рорі.

 

ХІД МАЙСТЕР-КЛАСУ:

 

Педагог-майстер:

Шановні колеги! В епоху комп'ютерних ігор і достатку іграшок діти все менше і менше цікавляться художньою літературою. Однак не варто забувати, що саме вона частково забезпечує культурний розвиток дитини і формування його мови.
   Читати - важливо і потрібно. Це робить благотворний вплив на розвиток зв'язного мовлення, збагачує мова крилатими виразами, фразеологізмами, синонімами. Не читаючи, людина не розвивається, що не удосконалює свою пам'ять, увагу, уяву, не засвоює і не використовує досвід попередників, не вчиться думати, аналізувати, зіставляти, робити висновки.
   Уміння розуміти літературний твір (не тільки зміст, а й елементи художньої виразності) не приходить саме собою: його треба розвивати з раннього віку. У зв'язку з цим дуже важливо вчити дітей слухати і сприймати художній твір. Вихователь повинен бути компетентний в питаннях дитячого читання. Повинен вміти використовувати різні засоби, прийоми, методи для того, щоб зробити знайомство дітей з літературою найбільш яскравим і цікавим.

Сьогодні я пропоную майстер-клас «Сучасні технології навчання на заняттях художньої літератури». Він допоможе вам освіжити ваші знання по цій темі і підвищити професійну компетентність . Оскільки дітям дошкільного віку для кращого запам'ятовування необхідно використовувати ігрову форму, то в процесі заходу я пропоную вам, вжитися в роль дітей і самим пограти, виконуючи запропоновані завдання.

 

Педагоги-майстри знаходяться за макетом телевізора і є ведучими теленовин.

Добрий день, в Україні 13.00 і ми розпочинаємо екстрений випуск новин на каналі ДЗВІНОЧОК!Ми відстежуємо ситуацію з рівнем знань молодим поколінням  художнього слова!І наразі прогнози є невтішними , тому для попередження надзвичайної ситуації зі знанням художнього слова було зібрано колектив ДНЗ №1, для проведення спеціальних тренувань.  Наш спеціальний кореспондент Алла Канська ,  розповість з місця події , чи справді знання і вивчення дітьми художнього слова є так важливим і знаходиться на дуже низькому рівні.

ВИСТУП А .Канської.

На сучасному етапі розвитку суспільства особливо актуальною є проблема формування особистості нового типу, з високим рівнем духовності й культури, здатної вільно й відповідально визначати свою позицію серед інших, гнучко реагувати на зміни в навколишній дійсності, конструктивно на неї впливати. Тож одне із завдань модернізації освіти в Україні – формувати мовленнєву особистість, яка б вільно та творчо користувалася мовленнєвими засобами для вираження своїх потреб, інтересів, можливостей, намірів, володіла основними формами мовленнєвого самовираження.

 Забезпечення впливу художньої літератури на мовленнєвий розвиток дітей є одним із провідних методичних принципів у роботі з дошкільниками. Через твори художньої літератури відбувається збагачення, уточнення і активізація словника дітей. Ознайомлення з віршами, забавлянками, чистомовками, скоромовками сприяє закріпленню у дітей правильної звуковимови, розвитку виразності мовлення. Оповідання і казки, що пропонуємо дітям для переказування, спияють розвитку зв'язного мовлення. Крім того, художня література сприяє розвитку поєтичного слуху, образності мовлення, прищеплєнню любові до художнього слова.

Резюмуючи зазначене, зауважимо, що успішна гуманізація та гуманітаризація сучасної освіти в усіх її ланках неможлива без застосування мистецтва слова. Водночас зменшення ролі книги в житті сучасної родини, а й відповідно дитини, втрата ціннісного ставлення до книги як джерела знання, духовного й душевного зростання, – все це об’єктивні ознаки сучасного суспільства. Застосування застарілих форм роботи з літературними текстами, невідповідність їх добору інтересам і потребам сучасних дітей і молоді лише загострює означену проблему, мінімізує можливості її позитивного розв’язання.

 

Педагог-майстер:

Дякуємо , пані Алло , а ми продовжуємо , після невеличкої перерви у нас шоу «Найрозумніший!»

Рекламна пауза:

Це він потрібен діткам маленьким!

— Лише він принесе у ваше життя душевний комфорт і спокій.

— Лише з ним ви відчуєте себе легко й невимушено.

— Лише він допоможе, коли ви перевантажені і у вас — стрес.

— Лише він допоможе стати вам чистішим і благороднішим.

 — Лише йому ви зможете довірити особисте і найпотаємніше.

 — Лише він подарує вам радість творчості, щастя, любов.

 — Ви хочете сісти, розслабитися і поринути у свої мрії?

 — Він ― те, що вам потрібно! (горщик)

У нашому шоу «Найрозумнішіий» піде мова про загадки! Зараз в студії знаходиться « Провідний магістр по  загадковим справам» Вікторія.

До вашої уваги пряме включення.

 

« Провідний магістр по  загадковим справам» Вікторія:

Дорогі слухачі , перш за все необхідно дізнатися суть самої проблеми , що ж таке загадка? Загадка – це стислий алегоричний опис певного предмета чи явища, дається у формі запитань чи описового речення, чи у віршованій формі, що вимагає відповіді. Найголовнішими ознаками художньої специфіки загадки є конкретність теми, лаконізм, сконденсованість думки. Для загадок характерний високий ступінь метафоричності, ритмічна пропорційність, гіперболізація зображення за рахунок виділення, укрупнення окремих ознак і якостей, уособлення неживого світу, яке надає загадці особливої поетичності.

Складання загадки – це творчий процес .Скласти загадку – означає дуже стисло описати за допомогою певних яскравих метафоричних образів кілька найхарактерніших для предмета чи явища ознак (матеріал, форма, звук, колір, кількість, дія, призначення, застосування, оточення).

Спостереження за освітнім процесом у ЗДО засвідчило, що загадки використовуються вихователями досить часто як на заняттях, так і повсякденному житті. Проте педагоги не вчать дітей аналізувати загадку, виділяти ознаки й властивості об’єктів загадки, пояснювати відгадку. Вони задовольняються правильною відповіддю (відгадкою).Отож ,які методичні прийоми використати вихователю, щоб навчити  дошкільнят відгадувати загадки? Відповідь досить проста , потрібно навчати їх виділяти основні риси предмету, а щоб зацікавити їх цим процесом , можна запропонувати їм самим спробувати скласти загадку. У мене все , студія?

 

Педагог-майстер:

Пропонуємо складання загадок за методикою ТРВЗ.

Щоб скласти  ТРВЗ -загадку необхідно:(Додаток1)

В подану  вам таблицю,в колонку  зліва ,вставити умовні позначки ,

що описують властивості або ж  характеристику предмета.

-Колонка справа заповнюється малюнками предметів , які відповідають даній характеристиці чи властивості, самостійно вибираємо за допомогою компютера в Інтернеті.

В кінці складеної загадки ставимо запитання «Що це?» або ж «Хто це?».

 

А зараз рекламна пауза , час рухатися!

Після рекламної паузи ,на вас чекає шоу «Україна має талант»

 

Найулюбленіша ведуча та психологиня ІРИНА:

Добрий день мої любі ,Як настрій, чи хвилюєтеся? я так зрозуміла тут самі таланти засідають! Тому ви маєте зараз унікальну можливість  показати цей талант на всю Україну . Ваші умілі руки зараз мають змогу перетворити вірш у картину , за допомогою цеглинок ЛЄГО. Але для початку давайте розберемося , що ж таке вірш?(  Невеликий поетичний твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків) Які ж методичні прийоми існують при вивченні вірша в сучасній педагогіці, а про це нам розкажуть наші експерти у студії. Студія?!

 

Педагог-майстер:

Тема вивчення віршів завжди була актуальною в системі освітньої роботи з дошкільниками. Практика доводить,що традиційне вивчення віршів, яке грунтується на механічному запам'ятовуванні, не поліпшує пам'ять та не формує навички запам’ятовування віршованих текстів, тому сам процес ви­вчення віршів зазвичай викликає у дітей негативні реакції та психоемоційне перенавантаження.

Оскільки вивчення віршів відбувається із залученням довільної пам’яті, то важливим моментом є створення мотивації: вірш вивчається для якоїсь події (на свято, щоб розповісти бабусі тощо), дитину попереджають, що треба постаратися запам’ятати.

Кращому запам’ятовуванню сприяють такі прийоми:

  • виконання ігрових дій із предметами під час читання;
  • домовляння дітьми слів, які римуються;
  • читання віршів-діалогів за особами;
  • драматизація.

Зверніть увагу: вірш заучується повністю, без поділу на окремі рядки та строфи.

Спеціалісти Школи ейдотехніки розробили алгоритм швидкого та ефективного вивчення віршів за допомогою прийомів мнемотехніки. Така методика не має зазначених негативних впливів і є цікавою для дитини.

Алгоритм вивчення вірша має такі позиції:

1) прочитати вірш та сформувати загальне уявлення про його зміст;

2) використовуючи низку мнемотехнічних прийомів («Піктограми», «Стенографіст», «Цифрообраз», «Перша буква», «Абревіатура», «Трансформація» тощо), зобразити текст вірша у вигляді асоціативних малюнків та скорочених записів;

3) прочитати вірш без тексту, спираючись виключно на створені асоціативні малюнки. У разі виникнення помилок, - зробити необхідні корекції зображення;

4)  пришвидшувати темп читання вірша за асоціативним малюнком до тих пір, поки вірш не читатиметься «на одному подиху», тобто швидко і без затримки;

5) прочитати вірш за асоціативним малюнком виразно та з інтонацією;

6) запам'ятати створені асоціативні малюнки вірша і прочитати вірш напам'ять, згадуючи асоціативні образи.

 

Ваше завдання, використовуючи цеглинки LEGO, відтворити зміст вірша

П .Тичини«Хор лісових дзвіночків»

 Ми дзвіночки,
Лісові дзвіночки,
Славим день.
Ми співаєм,
Дзвоном зустрічаєм:
День!
День.


Любим сонце,
Небосхил і сонце,
Світлу тінь,
Сни розкішні,
Все гаї затишні:
Тінь!
Тінь.


Линьте, хмари,
Ой прилиньте, хмари, —
Ясний день.
Окропіте,
Нас нашелестіте:
День!
День.

 

Продовжує наш телевізійний вечір «Вечірня Казочка»

В нашій програмі відбулися зміни . З технічних причин програма вечірня казка сьогодні не вийде в ефір , але , дорогі глядачі , для вас ми маємо спеціальний сюжет з відомою казкаркою, що розповіла і прочитала неймовірну кількість казок для малюків .І сьогодні у спеціальному випуску програми поділиться цим безцінним досвідом разом з нами .

 

Виступ  казкарки

Найперші твори, які починають читати людині , - казки.  Адже саме завдяки казці, ви стаєте добрішими, навчаєтеся бачити красу навколишнього світу, засуджуєте зло. Казки супроводжують нас усе життя. Їх люблять не тільки діти , а й дорослі. Слухаючи й читаючи казку, ми потрапляємо в чарівний світ, де відбуваються дива. Сьогодні  покоління малюків не здивуєш дивами із казки , в епоху гаджетів , ці малята втратили інтерес до художнього слова їх увагу заполонили мультфільми , що не несуть ніякого навчального і виховного змісту. Що ж допоможе повернути інтерес до казки? Теперішні діти  , маучи неабияку уяву, можуть із задоволенням створити казку самостійно або спільно з дорослим.І в цьому вам у пригоді стануть Карти Проппа. А що ж це таке , розберемося у студії.

 

Педагог-майстер:

Розповідь Карти Проппа і методику використання

Карти Проппа – це своєрідний конструктор казки, що складається з окремих карток, на яких схематично позначені події та епізоди пригод. Вивчаючи фольклор, Юрій Яковлевич Пропп – всесвітньо відомий російський лінгвіст-казкар – помітив, що казки будь-якого народу світу мають схожу структуру. Зміст кожної з них можна передати за допомогою 5-8 ключових складових. Тому будь-яку казку можна розбити на окремі функції, а потім зібрати як конструктор.

 Як працювати з картами Проппа

1 етап: Познайомте малят  з казкою, як жанром літературного твору. Поясніть її загальну структуру, а також ключові відмінності від інших форм літературних творів.

2 етап: Супроводжуйте читання казки викладанням карт Проппа із зображенням відповідних подій. 

3 етап: Запропонуйте дошкільнятам, обрати відповідні сюжетні карти і, спираючись на них, переказати її зміст.

 

Пропонуємо розповісти казку «Вовк та семеро козенят» за допомогою карток Проппа.(Додаток 2)

 

Закінчить наш ефір програма «Говорить Україна» ,а про що ж говорить тепер Україна і увесь світ.

  Казкові кубики історій Рорі - проста і геніальна гра на уяву, що отримала більше 20 найпочесніших нагород. Автором гри виступає Рорі О'Коннор (Rory O'Connor), ірландець, тренер по креативності, а точніше тренер з навчання менеджерів і підприємців пошуку креативних рішень поставлених завдань.

В першу чергу в очі впадає компактність гри - дев'ять кубиків набору поміщаються в маленьку коробочку, яку можна покласти в кишеню. Вдома чи на природі, за столом або просто на землі - в Rory's Story Cubes можна грати де завгодно.

Дев'ять кубиків набору містять 54 картинки, на яких зображені різні предмети: півмісяць, знак питання, смайлик, бджола, яблуко, годинник, ключ і інші. Грати в Казкові кубики історій Рорі дуже просто: гравець в свій хід просто кидає все кубики і становить історію, відштовхуючись від випали малюнків.

Тільки ви відповідаєте за вашу історію, тому можна використовувати картинки в будь-якій послідовності, згідно з вашим сюжетом. Головне - фантазуйте, придумуйте казки і небилиці, ви ні в чому не обмежені - не треба сприймати картинки буквально - бджола може стати літаком або Пегасом, магніт може стати мостом через річку або вказати на взаємини між персонажами.

Крім стандартного способу, де кожен розповідає свою історію, гравці можуть скооперуватися і разом створити одну історію. Учасники можуть поділити між собою кубики і по черзі розповісти свою частину історії, грунтуючись тільки на своїх випали малюнках. Коли один закінчив, інший продовжує історію

У Казкові кубики історій Рорі можуть грати всі від малого до великого. Особливо гра рекомендується дітям, адже з її допомогою розвивається уява і вміння фантазувати, гра розвиває мислення, дикцію і вчить не тільки доносити співрозмовнику свої думки, але і слухати інших.

Гра також буде актуальна і для дорослих: по-перше, Rory's Story Cubes можна використовувати за первісним призначенням в компаніях, тренінгах, психологічних семінарах для навчання пошуку креативних рішень, вмінню "виходити за рамки" і мислити нестандартно. Також до гри можна підійти менш серйозно, просто добре провівши час в компанії друзів і близьких, кидаючи кубики і розповідаючи один одному веселі і оригінальні історії!

Отож , на останок пропонуємо вам висловити свої враження від сьогоднішнього дійства з кубиками Рорі, склавши історію з їх допомогою.

 

Дякуємо  за увагу!

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

https://static.wixstatic.com/media/8008ea_4ad68ea8763143d4ae36ad198d98f17b~mv2_d_5760_2400_s_4_2.jpg/v1/fill/w_1440,h_600,al_c,q_90/8008ea_4ad68ea8763143d4ae36ad198d98f17b~mv2_d_5760_2400_s_4_2.webp

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тертична Олена Анатоліївна
    Дуже цікавий, творчий підхід!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
3257
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку