Майстер-клас
з використанням інноваційних педагогічних технологій
Тема:
«Сучасність. Творчість. Креатив.»
Автор:
Гончарова Дар’я Вікторівна
практичний психолог
Новоолександрівського
навчально-виховного комплексу
2022.
Тема: «Сучасність. Творчість. Креатив»
Прізвище, ім’я, по батькові та місце роботи: Гончарова Дар’я Вікторівна
Новоолександрівський навчально-виховний комплекс Олександрівської селищної ради Донецької області, практичний психолог
Аудиторія: творчі обдаровані діти 13-18 років
Тривалість: 50 хв.
Мета: створити умови для сприятливого психологічного клімату в середовищі обдарованих (високо мотивованих) школярів, розвитку творчого мислення, креативності, пізнання своїх сильних якостей, підвищення самооцінки, розвитку навичок спільної роботи, згуртування колективу.
Завдання:
- виробити у дітей адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію;
- забезпечити сприятливу емоційну атмосферу;
- розвинути навички спільної роботи;
- підтримувати розвиток творчого мислення.
Очікувані результати: Підвищення мотивації учнів, пізнання ними творчих можливостей власного розуму, перспектив особистого розвитку, Обдарованість виявляється і в атмосфері ініціативи, змагання, дискусії.. Педагогічна і психологічна практика свідчить, що не можна на замовлення “створювати” творчі особистості, можна лише створити умови, розробити способи стимуляції активності. Даний майстер-клас є одним із таких способів.
Обладнання і матеріали: комп’ютер, проектор, екран, презентація (Додаток 1), аркуші А-4 (по кількості дітей), кольорові маркери або фломастери, ватман А3, ручки по кількості дітей, скринька, невелике дзеркало круглої форми.
Хід майстер-класу
Слово психолога. Одним із найталановитіших та найкреативніших наших сучасників вважають Стіва Джобса – підприємця, винахідника, промислового дизайнера, піонера інформаційних технологій, засновника та керівника компанії, яку знають в усьому світі – Apple, якого нажаль вже немає серед нас, але ідеї якого живуть і процвітають. Він – приклад не просто обдарованої людини, а людини, яка, розвиваючи себе, розвивала світ. Одного разу Стів Джобс сказав, що обміняв би всі свої технології на зустріч із Сократом. Тому епіграфом нашого з вами тренінгового заняття я обрала слова великого філософа:
У кожній людині сонце. Тільки дайте йому світити.
Сократ
Вправа 1. Моя візитка. (5 хв.)
Мета: формувати навички самопрезентації, познайомитися (або виявити нові сторони кожного учасника, якщо це клас і група давно знайома).
Обладнання: аркуші А-4 (по кількості дітей), кольорові маркери або фломастери.
Хід проведення:
Дати кожному учаснику аркуш А-4, маркер. Попросити намалювати будь-який символ, малюнок, який може стати візитною карткою дитини, внизу аркуша написати своє ім’я. Цей символ може підкреслити якусь особливість, унікальність, сильну рису, якість людини. На виконання малюнка відводиться 5 хв. Після цього треба попросити усіх по колу продемонструвати малюнки та розповісти про свою «візитівку». Далі створюємо спільну виставку «візиток» на дошці.
Вправа 2.
Інформаційне повідомлення «Про обдарованість» (5 хв.)
Слово психолога. Численні дослідження, проведені як у нашій країні, так і за кордоном, свідчать, що завжди народжується однакова кількість обдарованих, талановитих і геніальних людей. Ті ж самі дослідження говорять про те, що необдарованих людей у світі взагалі немає. Тобто кожен із нас обдарований. Але обдарований у різних сферах: хтось чудово малює, у когось хист до написання віршів або прози, хтось гарно майструє, хтось обожнює робити поробки, хтось гарно ліпить, хтось інтелектуал та може похвастатися великими знаннями, хтось співає, хтось танцює, хтось віртуозно грає на музичних інструментах, хтось геніально пише програмні коди, хтось розробляє дивовижні і, здавалось би, неможливі космічні технології, хтось винаходить нові гаджети, які потім опиняються у кишені в кожного з нас. Та навіть, щоб забити гвіздка, необхідний хист! Ми всі обдаровані, ми всі творчі. Можливо хтось досі не знайшов свого таланту. Саме для цього ми тут, аби розвивати ваші творчі здібності, креатив, творче мислення, щоб у подальшому, коли ви знайдете свою дорогу, могли їх використовувати собі на користь.
Як казав Стів Джобс «Працювати потрібно не 12 годин на добу, а головою!». Тож пропоную починати.
Вправа 3. «Бліц» (5 хв.)
Мета: розвиток творчого мислення, згуртування колективу
Сидячи у колі учасники тренінгу по черзі дають відповідь на наведені нижче запитання, якомога швидше, повторюватись не можна. Якщо учасник не може відповісти, його пропускають. Коли варіанти закінчуються, переходять до наступного питання.
«Назвіть якомога більше способів, видів, характеристик:
1. Як може виглядати будівля?
2. Як може гарчати тигр?
3. Як можна відчути холодний вітер?
4. Скількома способами людина може спілкуватися?
5. Як можна відчути кору?
6. Як може пересуватися кінь?
7. Скількома способами можна видавати крик?
8. Скількома способами можна нюхати квіти?
9. Скількома способами можна зробити тісто для піци?
10. Скількома способами може плавати дельфін?»
Рефлексія.
1. Чи було важко давати відповіді?
2. Як ви вважаєте, чим допомогла нам ця вправа?
Вправа 4. «Мої кумири»(10 хв.)
Мета. Сприяти формуванню адекватної самооцінки і усвідомлення цілей
самовиховання.
Обладнання: Аркуші паперу, ручки.
Інструкція. Подумайте, хто з людей є вашими кумирами, ким ви захоплюєтесь і найбільше поважаєте. Імена їх вголос вимовляти не треба, просто подумайте і згадайте. На аркуші розкресліть три колонки. Позначте назву першої графи «Імена». Назви інших поки залишаються порожніми. Запишіть в першій графі 10 імен ваших кумирів. Це можуть бути якісь відомі люди, співаки, актори, персонажі фільмів, книг, відеоігор чи відомі блогери, тобто будь-хто, хто вас надихає.
Тепер, коли перша колонка заповнена, впишіть назву другої: «Особисті якості». В цю колонку навпроти кожного імені випишіть одну головну якість характеру, за яку ви любите чи поважаєте вашого кумира.
У третій колонці підсумуйте кількість якостей, що повторюються та вибудуйте їх у порядку спадання, тобто від тих, що найбільше повторювалися до тих, що не повторювалися.
За психологічною теорією ми бачимо і особливо помічаємо в навколишньому світі те, що є у нас самих. Тобто в людях нас приваблюють ті якості, які ми цінуємо в собі, так само і дратують нас ті людські якості, які нам не подобаються в собі. Отже, дивлячись на третю колонку нашої таблиці ми можемо побачити ті якості, які нас особисто в собі приваблюють, можемо побачити, якими ми є для самих себе.
Рефлексія.
Чи сподобалося вам ця вправа?
Які якості ви цінуєте в своїх кумирах?
Чи зустрічається якась якість багаторазово?
Навіщо суспільству потрібні «зірки»?
Чи можуть вони допомогти або нашкодити вам в житті?
Що було в цій вправі особливо важливо для вас?
Чи згодні ви з теорією, що подавалася у вправі?
Чи справді у вас є ті якості, які ви отримали у третій колонці?
Що б ще ви хотіли б сказати?
Вправа 5. «Start - UP» (10 хв.)
Мета. Розвиток креативності, творчого мислення, вміння працювати у групі.
Реквізит: папір, фломастери.
Хід вправи. Розділяємо групу на 2-3 підгрупи. Даємо кожній групі завдання придумати, що можна зробити, комбінуючи такі предмети (відповіді намалювати, придумати назви):
а) пробку і пружинний матрац;
б) порожні пляшки з-під води і губки;
в) м’яч для пінг-понгу, пару труб, метр сталевого дроту.
Рефлексія.
1. Чи було важко вигадувати нові пристрої?
2. Як ви думаєте, які якості може розвивати така вправа?
3. Як ви гадаєте, в якій сфері життя ви можете використовувати навички комбінування?
Вправа 6. «Чарівне озеро» (5 хв.)
Мета: підвищення самооцінки, налагодження позитивного настрою.
Реквізит: скринька, невелике дзеркало круглої форми.
Хід вправи. Всі учасники сідають в коло і закривають очі.
- Зараз ви будете передавати один одному скриньку. Той, хто отримує цю скриньку, повинен відкрити очі і заглянути всередину. Там, в «маленькому чарівному озері», ви побачите найунікальнішу і найнеповторнішу людину на світі. Посміхніться їй.
Після того як в скриньку загляне кожен, учням задаються питання:
- Як ви розумієте значення слова «унікальний»?
- Хто ж найунікальніша і найнеповторніша людина на світі?
- Як відповіла вам ця людина на вашу посмішку?
- Як же ми повинні ставитися до унікальної і неповторної особистості?
Слово психолога. Ми з'ясували, що кожна людина - це унікальна і неповторна, обдарована особистість, одна-єдина в своєму роді. Тому ми повинні дбайливо, з любов'ю і повагою ставитися до себе і оточуючих, дорожити своїм життям і життям кожної людини, приймати себе і інших такими, якими ми є, розвивати себе, завжди прагнути тільки до кращого.
Вправа 7. Підсумкове обговорення. (5 хв.)
Ведучий дякує учасникам за роботу, заохочує згуртованість, відзначає найбільш вдалі, на його погляд, моменти. Учасникам тренінгу пропонується подумати над питаннями і при бажанні висловитися вголос:
- Що було простіше чи складніше за все і чому?
- Що сподобалося чи не сподобалося і чому?
- Кому хочеться сказати «спасибі» або, навпаки, висловити невдоволення?
- Які емоції зараз переважають?
Моніторинг: Сучасна школа повинна стимулювати та втілювати всебічний розвиток дитини як особистості та найвищої цінності суспільства на основі виявлення та розвитку її знань, умінь, навичок, здібностей, обдарованостей і талантів. Виявлення та супровід обдарованих дітей, подальший розвиток їх здібностей і обдаровань є однією із проблем сучасної психолого-педагогічної науки. Психологічні тренінги - форма роботи, що відрізняється від звичайних уроків більш неформальним спілкуванням, тут діти можуть грати, спілкуватися на ненавчальні теми, розвиватися емоційно, творчо, вчаться приймати та відверто говорити про власні почуття, емоції, особисті якості. Тут розвиваються ті сторони особистості учнів, які інколи неможливо розвинути під час уроків. Вважаю, що вправи, підібрані в тренінгу, актуальні, сучасні, відповідають обраній віковій категорії. Структура тренінгового заняття динамічна, насичена, розрахована на активну аудиторію. Психологічна підтримка особливо необхідна обдарованим учням, тим більше якщо вони підлітки.
Джерела.
1. Аверина И. С., Щебланова Е. И. Вербальный тест творческого мышления «Необычное использование». Пособие для школьных психологов.
2. Микалко М. Игры для разума. Тренинг креативного мышления. - Спб.:Питер, 2009.
3. Психологічна підтримка творчості учня. / Упоряд. О.Главник, В.Зоц. – К.: «Редакції загально педагогічних газет». – 2003. – 128с. (Бібліотека «Шкільного світу»).