Конспект уроку на тему: Майстер японської новели Р.Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. (презентація до уроку та додаток)
Історія життя Рюноске Акутагава.
Картка№1
Батьком майбутнього письменника був торговець молоком, який мав у власності пасовища на околиці Токіо. Мати належала до сім`ї Акутагава, в якій згодом виховувався знаменитий письменник: звідси і прізвище. Рюноске народився 1 березня 1892року , коли батькові було сорок два роки, а матері - тридцять три. Слідуючи старовинним звичаєм, батьки зробили вигляд, ніби хлопчика їм підкинули, і віддали її на виховання в будинок старшої сестри матері, яка хоч і була одружена, але дітей не мала. Все це було зроблено з забобонних міркувань, оскільки в Японії вважається не дуже-то гарною прикметою, коли батькам новонародженого за тридцять років.
Картка №2
У 1910 р. він закінчив токійську муніципальну середню школу в числі кращих і, вирішивши вивчати англійську літературу, поступив в Перший коледж на літературне відділення. У 1913 р. Акутагава закінчує коледж і надходить на англійське відділення Токійського імператорського університету. Заняття в університеті розчарували починаючого літератора - лекції виявилися нецікавими, і він перестав їх відвідувати, захопившись виданням журналу "СІнС". Журнал займав позицію критики школи натуралізму, а його представники були першими "антінатуралістамі". Акутагава і його друзі-літератори своїм творчим методом проголосили неореалізм.
Картка №3
Зліт демократичного руху, на їхню думку, породив в японській літературі два явища: пролетарську літературу і неореалізм. Початок творчості письменника відноситься до 1915 р., коли їм були написані оповідання "Ворота Расемон" і "Ніс", одразу ж змусили заговорити про появу нового талановитого автора. (До речі, кінофільм режисера Куросава Акіра під назвою "Расемон" до розповіді ніякого відношення не має і грунтується на іншому творі письменника - "У частіше".)
Картка №4
Багато критиків поява цих оповідань відносять до часу, коли Акутагава перебував в душевній депресії через любовної історії, трагічно закінчилася, і прагнув відвернутися від дійсності, поринути у світ старовини. Після закінчення університету в грудні 1916 р. Акутагава отримує посаду викладача англійської мови у Військово-морській школі. Своє життя в ці роки згодом він опише в циклі новел про вчителя Ясукіті - чесну, але непутящу людину, яка потрапляє в різні кумедні історії. До своєї майбутньої дружини він писав, що люто ненавидить викладання: "Варто мені побачити обличчя учнів, як відразу ж охоплює туга, і тут вже нічого не поробиш. Але за те я моментально оживаю, коли переді мною папір, книги, перо і гарний тютюн". Тим не менше це були найбільш плідні роки в його житті - за дев`ять місяців він створив близько двадцяти новел, ессе та статей.
Картка№5
У той же час за допомогою одного з друзів Акутагава намагається отримати місце викладача в університеті Кейо, але переговори затягувалися, і в кінці кінців він приймає інша пропозиція - стає співробітником газети "Осака Майніті сімбун". Щодо своєї пристрасті до зображення минулого Акутагава говорив: "Душа людини в давнину і сучасної людини має багато спільного. В цьому вся справа". Тому в давнину він шукав аналоги вчинків, думок, психології сучасних йому людей.
Картка№6
Взагалі ж сюжети з минулого у Акутагава можна розділити на три періоди: XII в., Коли стародавня столиця Японії Кіото опинилася у владі безлічі нещасть, кінець XVI в. - Епоха сильного впливу і поширення християнства в Японії і початок епохи Мейдзі - період просвітництва. Акутагава стає неперевершеним майстром короткого оповідання, традиції якого мають в Японії глибокі і давні корені. Літературні критики у Акутагава знаходять щось спільне з творами іншого прославленого метра японської літератури - Нацуме Сосекі, зокрема проблему егоїзму. Це не випадково, адже Акутагава вважався одним з учнів Нацуме і відвідував літературні вечори, що влаштовуються в його домі. І в романах Нацуме, і в новелах Акутагава егоїзм не був проблемою, що стосується особистості як такої. Обидва письменники показали егоїзм як гостру проблему суспільства в цілому, як "державний егоїзм Японії".
Картка№7
Цікаві новели про діяльність християн в Японії, наприклад "Тютюн і диявол", "Джуліано Кітіске". Відомо, що багато християн, які прибували до Японії, були шахраями, що розбещують японців, або авантюристами від торгівлі. Останній період літературної діяльності письменника - 1921-1927 рр.. Всі твори того періоду пофарбовані в яскраві соціальні тони. Неприйняття деяких негативних сторін мілітаризму і капіталізму тих років письменник висловив у ряді творів, в тому числі в повісті "У країні водяних".
Картка№8
Акутагава показав японське суспільство 20-х рр.. на прикладі держави, в якому живуть казкові істоти - водяні каппа. Акутагава покінчив із собою 24 липня 1927, прийнявши смертельну дозу веронал. Його самогубство шокувало друзів і знайомих, але не стало для них чимось несподіваним. Ніхто так і не дізнався справжньої причини його смерті. У 1935 р. його другом, письменником і видавцем Кикуті Каном була заснована премія імені Акутагава Рюноске, якої раз на рік удостоюються молоді літератори Японії донині. За кількістю художніх перекладів Акутагава займає одне з перших місць серед японських письменників.
Тема: Майстер японської новели Р.Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст
Мета: ознайомити учнів з особливостями японської культури та мистецтва; подати відомості про життєвий і творчий шлях письменника;визначити ідейно-тематичне спрямування твору Р.Акутагава «Павутинка»; розкрити поняття філософського змісту та підтексту у новелі; розвивати творчу уяву, увагу, вміти грамотно висловлювати власні думки; виховувати повагу до інших народів і культур, кращих моральних якостей.
Обладнання: портрет письменника, Літературна карта світу, роздаткові картки , презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
III. Мотивація навчальної діяльності
Пригадаймо, де знаходиться ця чудова країна Японія, розкажіть про її географічне положення. (робота учнів біля Літературної карти світу)
Вірно діти, далеко на сході, серед хвиль Тихого океану, на численних островах знаходиться Японія. Японія – «країна, де сходить сонце». Які асоціації виникають у вас при згадуванні цієї країни?
Складання «Асоціативного куща»: (Слайд №1)
Японія
IV.Оголошення теми і мети уроку
Японія - це країна зі своєрідною культурою, літературою, світосприйняттям. Країна – така як і наша, яка має свої звичаї, традиції, свої таланти. Ми з вами вже пригадали, що знайомі з її представниками, та особливостями написання їх творів. Сьогодні знову поринаємо у красу цієї країни і спробуємо зрозуміти моральні принципи і філософський зміст твору «Павутинка» Р.Акутагави. (Слайд №2,3 )
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Прийом «Розкажи про письменника» (робота з картками за життєвим і творчим шляхом Рюноске Акутагава. (Додаток №2)
2. Ознайомлення учнів із таблицею творчості Р.Акутагави (Слайд №4)
3. Виразне читання новели «Павутинка».
4. Словникова робота (Слайд №5)
Підтекст - не висловлене прямо в тексті, але ніби витікаюче з окремих реплік, деталей ставлення автора до діючих осіб, їх взаємин, сюжетних ситуацій;неявний смисл, який може не співпадати з прямим смислом тексту.
VII. Закріплення знань, умінь, навичок
VIII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
Після цього уроку я розумію, що …..
IX. Домашнє завдання (Слайд №7 )
Індивідуальне завдання (2 уням) – скласти ребуси до твору Р.Акутагава «Павутинка»