"Майстер японської новели Р.Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст"

Про матеріал

Конспект уроку на тему: Майстер японської новели Р.Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. (презентація до уроку та додаток)

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Японія. Асоціативний кущ

Номер слайду 2

Тема: Майстер японської новели Р. Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст

Номер слайду 3

Рюноске Акутагава

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Словникова робота Підтекст - не висловлене прямо в тексті, але ніби витікаюче з окремих реплік, деталей ставлення автора до діючих осіб, їх взаємин, сюжетних ситуацій;неявний смисл, який може не співпадати з прямим смислом тексту.

Номер слайду 6

Бесіда за змістом прочитаного- Із чого розпочинається і чим закінчується твір «Павутинка»? Зачитайте цитату із твору.- Що протиставляється у новелі? Як називається такий прийом?- Які образи-символи зустрічаються у творі? Знайдіть їх у підтвердження у тексті твору.- Хто такий Кандата і куди він потрапив?- Що стало причиною назавжди залишитися у пеклі?- У чому суть підтексту твору?- Доведіть цитатою точку зору автора щодо головного героя.

Номер слайду 7

Домашнє завдання 1. Вміти аналізувати зміст новели.2. Скласти план твору «Павутинка»Індивідуальне завдання (2 уням) – скласти ребуси до твору Р. Акутагава «Павутинка».

Перегляд файлу

Історія життя Рюноске Акутагава.

 

Картка№1

Батьком майбутнього письменника був торговець молоком, який мав у власності пасовища на околиці Токіо. Мати належала до сім`ї Акутагава, в якій згодом виховувався знаменитий письменник: звідси і прізвище.  Рюноске народився 1 березня 1892року , коли батькові було сорок два роки, а матері - тридцять три. Слідуючи старовинним звичаєм, батьки зробили вигляд, ніби хлопчика їм підкинули, і віддали її на виховання в будинок старшої сестри матері, яка хоч і була одружена, але дітей не мала.               Все це було зроблено з забобонних міркувань, оскільки в Японії вважається не дуже-то гарною прикметою, коли батькам новонародженого за тридцять років.

 

Картка №2

У 1910 р. він закінчив токійську муніципальну середню школу в числі кращих і, вирішивши вивчати англійську літературу, поступив в Перший коледж на літературне відділення.  У 1913 р. Акутагава закінчує коледж і надходить на англійське відділення Токійського імператорського університету. Заняття в університеті розчарували починаючого літератора - лекції виявилися нецікавими, і він перестав їх відвідувати, захопившись виданням журналу "СІнС".   Журнал займав позицію критики школи натуралізму, а його представники були першими "антінатуралістамі". Акутагава і його друзі-літератори своїм творчим методом проголосили неореалізм.

 

Картка №3

Зліт демократичного руху, на їхню думку, породив в японській літературі два явища: пролетарську літературу і неореалізм. Початок творчості письменника відноситься до 1915 р., коли їм були написані оповідання "Ворота Расемон" і "Ніс", одразу ж змусили заговорити про появу нового талановитого автора. (До речі, кінофільм режисера Куросава Акіра під назвою "Расемон" до розповіді ніякого відношення не має і грунтується на іншому творі письменника - "У частіше".)

 

Картка №4

Багато критиків поява цих оповідань відносять до часу, коли Акутагава перебував в душевній депресії через любовної історії, трагічно закінчилася, і прагнув відвернутися від дійсності, поринути у світ старовини. Після закінчення університету в грудні 1916 р. Акутагава отримує посаду викладача англійської мови у Військово-морській школі.                                                                               Своє життя в ці роки згодом він опише в циклі новел про вчителя Ясукіті - чесну, але непутящу людину, яка потрапляє в різні кумедні історії. До своєї майбутньої дружини він писав, що люто ненавидить викладання: "Варто мені побачити обличчя учнів, як відразу ж охоплює туга, і тут вже нічого не поробиш.  Але за те я моментально оживаю, коли переді мною папір, книги, перо і гарний тютюн". Тим не менше це були найбільш плідні роки в його житті - за дев`ять місяців він створив близько двадцяти новел, ессе та статей.

 

 

Картка№5

У той же час за допомогою одного з друзів Акутагава намагається отримати місце викладача в університеті Кейо, але переговори затягувалися, і в кінці кінців він приймає інша пропозиція - стає співробітником газети "Осака Майніті сімбун". Щодо своєї пристрасті до зображення минулого Акутагава говорив: "Душа людини в давнину і сучасної людини має багато спільного.  В цьому вся справа". Тому в давнину він шукав аналоги вчинків, думок, психології сучасних йому людей.

 

Картка№6

Взагалі ж сюжети з минулого у Акутагава можна розділити на три періоди: XII в., Коли стародавня столиця Японії Кіото опинилася у владі безлічі нещасть, кінець XVI в. - Епоха сильного впливу і поширення християнства в Японії і початок епохи Мейдзі - період просвітництва.  Акутагава стає неперевершеним майстром короткого оповідання, традиції якого мають в Японії глибокі і давні корені. Літературні критики у Акутагава знаходять щось спільне з творами іншого прославленого метра японської літератури - Нацуме Сосекі, зокрема проблему егоїзму.                                           Це не випадково, адже Акутагава вважався одним з учнів Нацуме і відвідував літературні вечори, що влаштовуються в його домі. І в романах Нацуме, і в новелах Акутагава егоїзм не був проблемою, що стосується особистості як такої. Обидва письменники показали егоїзм як гостру проблему суспільства в цілому, як "державний егоїзм Японії".

 

Картка№7

Цікаві новели про діяльність християн в Японії, наприклад "Тютюн і диявол", "Джуліано Кітіске". Відомо, що багато християн, які прибували до Японії, були шахраями, що розбещують японців, або авантюристами від торгівлі. Останній період літературної діяльності письменника - 1921-1927 рр..  Всі твори того періоду пофарбовані в яскраві соціальні тони. Неприйняття деяких негативних сторін мілітаризму і капіталізму тих років письменник висловив у ряді творів, в тому числі в повісті "У країні водяних".

 

 Картка№8

Акутагава показав  японське суспільство 20-х рр.. на прикладі держави, в якому живуть казкові істоти - водяні каппа. Акутагава покінчив із собою 24 липня 1927, прийнявши смертельну дозу веронал.  Його самогубство шокувало друзів і знайомих, але не стало для них чимось несподіваним. Ніхто так і не дізнався справжньої причини його смерті.                                                                       У 1935 р. його другом, письменником і видавцем Кикуті Каном була заснована премія імені Акутагава Рюноске, якої раз на рік удостоюються молоді літератори Японії донині. За кількістю художніх перекладів Акутагава займає одне з перших місць серед японських письменників.

 

Перегляд файлу

Тема: Майстер японської новели Р.Акутагава. Втілення ідеї про моральну        справедливість у новелі «Павутинка». Філософський  зміст твору. Підтекст

Мета:  ознайомити учнів з особливостями японської культури  та мистецтва;                        подати відомості про життєвий і творчий шлях письменника;визначити ідейно-тематичне спрямування твору Р.Акутагава «Павутинка»; розкрити поняття філософського змісту та підтексту у новелі; розвивати творчу уяву, увагу, вміти грамотно висловлювати власні думки; виховувати повагу до інших народів  і культур, кращих моральних якостей.

Обладнання: портрет письменника, Літературна карта світу,  роздаткові картки , презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань у формі бесіди      
  •        Чи знайомилися ви на уроках географії із країнами Сходу? Назвіть їх.
  •                   Яка країна вам найбільше сподобалася і чому?
  •                   Як ви гадаєте, з якою країною  ми детальніше познайомимося?

III. Мотивація навчальної діяльності

  1.               Слово вчителя

Пригадаймо, де знаходиться ця чудова країна Японія, розкажіть про її географічне положення. (робота учнів біля Літературної  карти світу)

Вірно діти, далеко на сході, серед хвиль Тихого океану, на численних островах знаходиться Японія.  Японія – «країна, де сходить сонце». Які асоціації виникають у вас при згадуванні цієї країни?

Складання    «Асоціативного куща»:   (Слайд №1)                    

 

                                                                                                                                                                                                                         Японія

 

 

 

 

  1.               Перегляд презентації    «Цікавинки про Японію».(Додаток №1)

 

IV.Оголошення теми і  мети  уроку

  1.               Слово вчителя

Японія  - це країна зі своєрідною культурою, літературою, світосприйняттям. Країна – така як і наша, яка має свої звичаї, традиції, свої таланти. Ми з вами вже пригадали, що знайомі з її представниками, та особливостями  написання їх творів. Сьогодні  знову поринаємо у красу цієї країни і спробуємо зрозуміти моральні принципи і філософський зміст твору «Павутинка» Р.Акутагави.   (Слайд №2,3 )

 

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.  Прийом «Розкажи про письменника» (робота з картками за життєвим і творчим шляхом Рюноске Акутагава. (Додаток №2)


2. Ознайомлення учнів із таблицею творчості Р.Акутагави  (Слайд  №4)

3. Виразне читання новели «Павутинка».

4. Словникова робота  (Слайд №5)

Підтекст  - не висловлене прямо в тексті, але ніби витікаюче з окремих реплік, деталей ставлення автора до діючих осіб, їх взаємин, сюжетних ситуацій;неявний смисл, який може не співпадати з прямим смислом тексту.

 

  1. Бесіда за змістом прочитаного   (Слайд №6)
  •                   Із чого розпочинається і чим закінчується твір «Павутинка»? Зачитайте  цитату із твору.
  •                   Що протиставляється у новелі? Як називається такий прийом?
  •                   Які образи-символи зустрічаються у творі? Знайдіть їх у підтвердження у тексті твору.
  •                   Хто такий Кандата і куди він потрапив?
  •                   Що  стало причиною назавжди залишитися у пеклі?
  •                   У чому суть підтексту твору?
  •                   Доведіть цитатою точку зору автора щодо головного героя.

 

VII. Закріплення знань, умінь, навичок

  1.               Доведіть, що твір «Павутинка» новела  з філософським змістом.
  2.               Чому людина в своєму житті повинна орієнтуватися на моральні цінності?

 

VIII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

  1.               Скласти сенкан Павутинка
  2.               «Мікрофон»

Після цього уроку я розумію, що …..

IX. Домашнє завдання    лайд №7 )

  •                   Вміти аналізувати зміст новели.
  •                   Скласти план твору «Павутинка»

Індивідуальне завдання (2 уням) – скласти ребуси до твору Р.Акутагава «Павутинка»

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ЯПОНІЮ

Номер слайду 2

Японія - остання країна в світі, формально зберегла титул Імперії. Японська імператорська династія ніколи не переривалася. Правлячий сьогодні імператор Акіхіто прямий нащадок першого імператора Дзімму, що заснував Японію в 711 році до нашої ери.

Номер слайду 3

Японія - маленька країна, але тут багато всього самого великого. Тут знаходиться найдорожчий парк розваг у світі Disney Sea і чотири з десяти найвищих американських гірок. У Токіо найрозвиненіша система метро в світі і найбільший змішаний пішохідний перехрестя.

Номер слайду 4

Японці дуже поважають тих, хто може сказати їхньою мовою хоча б дві фрази. Вони вважають, що вивчити її нереально.

Номер слайду 5

Напевно, правильним харчуванням можна пояснити той факт, що тут дуже рідко побачиш японку із зайвою вагою.

Номер слайду 6

У всіх країнах світу ми звикли бачити зелене світло світлофора, але Японія вирізнилася і тут! Японський “зелений” сигнал – синій. Так склалося традиційно, що синій колір означав дозвіл на дію.

Номер слайду 7

Вартість чашечки цього напою в кав’ярнях перевищує 400 ієн. І це пояснюється зовсім не тим, що каву імпортують і обкладають при цьому значними митами. Зазначена плата стягується, скоріше, не за чашку кави, а за місце у кафе. Замовивши напій, людина може спокійно посидіти в затишному приміщенні декілька годин, відпочиваючи від метушні магазинів, перечекати дощ, почитати книгу. Його ніхто не потурбує, а офіціанти будуть лише підливати йому в склянку холодної води, обов’язково з ввічливою усмішкою.

Номер слайду 8

У Японії категорично не прийняті чайові. Вважається, що поки клієнт платить за послугу призначену ціну, він залишається з продавцем на рівних.

Номер слайду 9

Як ви гадаєте, яку нагороду отримує японський сумоїст-переможець? Гроші? А от і ні! Цікавий факт - щасливчика нагороджують…річним запасом бензину, яловичиною (еквівалент одній корові), запасом коли на цілий рік і грибами сіітаке.

Номер слайду 10

Якщо вам коли-небудь доводилося бачити японські гроші, то ви не могли не звернути увагу на зображення чоловіків на них, які мають густу рослинність на голові та обличчі. А все тому, що в Японії вважається, що такі банкноти важко підробити.

Номер слайду 11

У Японії дуже чесні люди. Якщо ви загубили гаманець у метро, 90% імовірності, що його здадуть у бюро знахідок.

Номер слайду 12

Токіо - найбезпечніший мегаполіс у світі. У Токіо настільки безпечно, що шестирічні діти самостійно користуються громадським транспортом.

Номер слайду 13

Японці дуже сором'язливі, не звиклі висловлювати свої почуття. Для багатьох справжній подвиг сказати: "Я тебе кохаю".

Номер слайду 14

Японці практично ніколи не кличуть гостей додому. Запрошення "заходьте як-небудь" у більшості випадків варто сприймати виключно як ввічливий зворот.

Номер слайду 15

Японці - божевільні трудоголіки. Можуть запросто працювати 15-18 годин на день без перерви на обід. Приходити на роботу вчасно в Японії вважається поганим тоном. На місці треба бути хоча б на півгодини раніше.

Номер слайду 16

У Японії на вулицях можна побачити вази з парасольками. Якщо починається дощ, можете взяти будь-яку, а потім, коли дощ закінчується, ставите в найближчу вазу.

Номер слайду 17

На японських вулицях ви не побачите сміттєвих баків. Усе сміття японці несуть додому, а потім сортують на чотири види: скло, спалюване, перероблюване й неспалюване сміття.

Номер слайду 18

У Японії навчальний рік починається першого квітня. До речі, в японській мові в місяців немає назв, замість цього вони позначаються порядковими номерами.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мукан Наталя Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
4703
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку