Й.В.Гете "Нічна пісня подорожнього"

Про матеріал

Мета: познайомити учнів із віршем Й.Гете, дати поняття про пейзаж; розвивати навички виразного читання та аналізу поетичного твору, виховувати любов до природи,формувати естетичні смаки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:портрет Й.Гете,презентація,аудіо запис «Сутінки» (фортепіано),поезія Й. Гете в різних перекладах, романс на слова М.Лермонтова «Із Гете».

Перегляд файлу

Тема: Йоганн Вольфганг Гете «Нічна пісня подорожнього».

Мета: познайомити учнів із віршем Й.Гете, дати поняття про пейзаж; розвивати навички виразного читання та аналізу поетичного твору, виховувати любов до природи,формувати естетичні смаки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:портрет Й.Гете,презентація,аудіо запис «Сутінки» (фортепіано),поезія Й. Гете в різних  перекладах, романс на слова М.Лермонтова «Із Гете».

Природа - творець всіх творців.

Й.В. Гете

Перебіг  уроку

І.Організаційний момент. Зясувати емоційний стан учнів

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

   Звучить аудіо запис «Сутінки». Перегляд відео.

Питання: Які почуття,емоції викликає дана композиція?

Коментар учнів.

Вчитель: У природи немає нічого досконалого і водночас все ідеальне. Кожен з нас бачить своє.

  • Скажіть,про що ми будемо сьогодні говорити на уроці?

Діти самостійно визначають тему та мету уроку

Словникова робота:

Пейзаж - опис природи. За тематикою пейзажі поділяються на лісові,степові,гірські,морські.

ІІІ. Основна частина.

Випереджувальне домашнє завдання: Презентація «Життя та творчість Й.В.Гете»

Словесне малювання:

  • Яким постає письменник у вашій уяві?
  • Які риси характеру йому притаманні?

ІV.Засвоєння нових знань.

1. Вчитель. Німецький поет, мислительГете. Написав багато творів, якими пишається німецький народ. Шанобливе ставлення німців до Гете, вшанування його пам'яті нагадує ставлення українців до Тараса Шевченка.  

Усього за своє життя поет написав 1600 ліричних творів. Поезія його пронизана філософією, любовю до природи. І сьогодні ми познайомимося з однією із багатьох прекрасних творів Гете «Нічна пісня подорожнього»

Історія створення вірша )випереджувальне завдання)

Вірш «Нічна пісня подорожнього» написаний 1780 р. неподалік від м. Їльменау в мисливській хатинці на вершині гори, де Ґете зупинився перепочити під час подорожі. Йому виповнилося лише 31 рік. Він був сповнений великих надій, планів і відкриттів. Краса німецької природи надихала поста на філософські роздуми. У 80 років (за рік до смерті) Ґете знову приїхав на те місце, із сумом оглянув той самий краєвид і промовив останній рядок свого вірша: «...скоро ти теж відпочинеш»

   Вчитель.Митці всіх часів оспівували ніч як чарівну пору роздумів, відпочинку, творчого натхнення та любові.

Завдання:

  1. Визначте основний настрій вірша Ґете. Знайдіть у тексті слова на підтвердження вашої думки.
  2. Найти незнайомі слова

2.Виразне читання вірша Йоганн Вольфганг Гете «Нічна пісня подорожнього» у супроводі презентації.

На всі вершини

 Ліг супокій.

Вітрець не лине

 В імлі нічній.

Замовк пташиний грай.

 Не чути шуму бору.

 Ти теж спочинеш скоро –

Лиш зачекай.

3.Робота з текстом

1.    Яке враження справив на вас вірш поета?

2.    Яка картина постала у вашій уяві під час читання твору? Опишіть її (4-5 речень).

3. Сформулюйте основну тему ,ідею вірша.

4.    Визначте місце людини в поетичному пейзажі Ґете.

Словникова робота

Супокій – спокій

Імла – легкий туман,сутінь

Грай – тут:галас,ігри,крики,спів

Бір )бору) – ліс

Спочинеш - відпочинеш

4.Цікаво знати

Вчитель.Вірш "Нічна пісня подорожнього" — усесвітньо відомий твір Й. В. Гете. Він перекладений понад 130 мовами світу. Перший український переклад твору здійснив М. Старицький наприкінці XIX ст.

Учням пропонується прочитати «Нічну пісню мандрівника» у перекладі М. Бажана, «Нічну пісню подорожнього» у перекладі Г.Кочура та Леоніда Череватенка, Ольги Ніколенко.

  • Який із віршів здається вам більш милозвучним, чому?

НІЧНА ПІСНЯ МАНДРІВНИКА

На всі вершини
Ліг супокій...
Вітрець не лине
В імлі нічній.
Зам?овк пташиний грай.
Не чути шуму б'ору.
Ти теж спочинеш скоро, – 
Лиш зачекай..

Переклав з нім. Микола Бажан

Нічна пісня подорожнього

На всіх гірських вершинах

Ти бачиш тінь нічну,

А з крон зелених лине

Нечутний подих сну.

Мовчать пташки у лісі — їх спокій не тривож.

Чекай лише — стомившись, Спочинеш ти також.

(Переклад Ольги Ніколенко)

Нічна пісня подорожнього

Ти, що бачиш горе все

3 високості неземної, —

Хто вдвійні тягар несе,

Тим даєш ти пільги вдвоє!

Поки ж ці блукання, поки?

Нащо все це — втіха й біль?

Де він, спокій.

Чи діждусь його відкіль?

(Переклад Григорія Качура)

Нічна пісня мандрівника

На гірських вершинах

імла,

в лісах, долинах

залягла

тиша: ти не бентеж

птахів — хай німують навколо.

Йди лише — й скоро

спочинеш теж.

(Переклад Леоніда Череватенка)

 

Учні висловлюють свою думку

Вчитель.   Багато письменників описували ніч, іноді просто обирали її як час для подій, про які йдеться у творах.  Ґете у своєму вірші "Нічна пісня мандрівника" не пише відкрито, що час подій - ніч. Але читач розуміє, що саме так і є: втомлений мандрівник,  який дивиться на зоряне небо і молиться Богові за те, щоб відчути всю повноту життя. У Ґете — картина тихо спадаючої ночі,  спокою у природі. Коли все затихне,  засне й сам мандрівник.

5.Метод «Музейний»

Вчитель.Діти,а зараз ви зробимо  невелику екскурсію до музею Природи. Там ви зможете відчути та доторкнутися до краси навколишнього світу. )Учням пропонується визначити у поезії:звуки,кольори,запахи та тактильні відчуття)

Відповіді та аналіз.

Диференційоване завдання

Визначте тематику пейзажу у вірші. Доведіть думку цитатами.

Вчитель. Вірш "Нічна пісня подорожнього" має понад 40 музичних інтерпретацій. На безсмертні рядки Ґете створили романси композитори: Микола Титов, Олександр Варламов, Софія Зибіна, Антон Рубінштейн, Сергій Ляпунов, Георгій Свиридов та ін. У першій половині XIX ст. до перекладу цього твору Гете звертався і російський поет М. Лєрмонтов. Його вірш «Із Ґете» ("Горные вершины...") багатьом видається самостійним твором, але все-таки це майстерно дроблений художній переклад.

   Прослухайте романс на слова російського поета М.Лєрмонтова «Із Гете»(звучить романс) та висловіть своє враження від музичного твору.

)орієнтована відповідь: природа ніби оживає)

Вчитель. Для всіх поетів характерним  є «олюднення» природи ,сприйняття її як живої істоти. Цей прийом називається уособленням або персоніфікацією.

6.Робота з епіграфом

Діти прочитайте  епіграф нашого уроку та скажіть:

- Чи згодні ви з поетом? Чому?Обґрунтуйте думку.

- V. Підсумки

Перевірте себе

1.    Чому Й. В. Ґете називають не тільки митцем, але й науковцем, громадським діячем і філософом?

2.    Розкрийте ставлення митця до природи.

3.    У чому він убачав призначення свого мистецтва?

4   Як у вірші "Нічна пісня подорожнього" втілено думку про гармонію природи й людини? Наведіть відповідні цитати з тексту.

Прийом «Власне спостереження»

- Діти,кожен із нас хоч раз милувався  таємничою красою ночі.

- Як ви думаєте, які почуття переповнюють того, хто споглядає прекрасну картину природи?

 - А які почуття у вас викликав цей вірш?

-Чи доводилось вам бачити такі ж красиві пейзажі?

Поділіться своїми враженнями та почуттями.

Вчитель. Людина – це природа. У поезії Гете, ми бачимо єдність людини і природи:природа відпочиває – відпочиває і людина,стомлена життєвими турботами,тиша і спокій у природі – спокійна і людина. Це і є гармонія життя. Сподіваюся,що твори великих поетів допоможуть і вам досягти гармонії вашого внутрішнього світу з навколишнім.

VI. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш, зробити ілюстрації до твору, підготувати улюблені вірші про природу.

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
18803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку