Медичний турнір
Мета: формувати активну позицію учнів щодо здорового способу життя; надати їм змогу перевірити власні знання з біології, валеології, основ здоров’я, формувати практичні навички надання першої медичної допомоги.
Цільова категорія учнів: 8-9 класи.
Час проведення: тиждень здоров’я.
Умови проведення: святково прибраний актовий зал. Всюди розвішані плакати з пропагандою здорового способу життя, а також стінгазети на оздоровчу тематику.
Етапи проведення заходу
Перший етап – цілеспрямування (постановка цілей і задач)
Ведучий: Доброго дня! Вже стало традицією нашої школи щороку проводити свято здоров'я. Ми багато говоримо про здоров'я, читаємо спеціальну літературу, дивимося телепередачі відповідного змісту, вивчаємо в школі біологію, основи здоров’я. Навіщо? Який у цьому сенс? Як ви розумієте слово «здоров'я»? Чи вважаєте ви себе здоровою людиною? Що впливає на стан здоров'я людини? Чи може людина сама зашкодити своєму здоров'ю? Яким чином? Чи можете ви надати першу медичну допомогу? (Шляхом риторичних запитань ведучий здійснює етап цілеспрямування). Таким чином, знання з біології, валеології, медицини основ здоров’я ми використовуємо у повсякденному житті і може статися так, що від наших дій залежатиме чиєсь життя.
Сьогоднішній турнір дозволить також перевірити наші знання і практичні навички надання першої медичної допомоги.
Другий етап – колективного планування заходу
Ведучий: На дошці записані 6 конкурсів (ведучий пояснює зміст кожного з них). Протягом однієї хвилини визначте їх послідовність. (Учні визначають послідовність конкурсів та обирають ті з них, у яких би хотіли брати участь.)
1. «Ерудит».
2. «Дослідник».
3. «Ситуація».
4. «Перша медична допомога».
5. «Похідна аптечка».
6. «Шкідливі звички».
Третій етап – організація заходу
Ведучий: Для участі у турнірі учням дев’ятих класів запропоновано створити команди у складі п’яти осіб. Я запрошую на сцену команди. Команди підтримують уболівальники, які можуть принести їм додаткові бали. Оцінювати конкурси турніру за п'ятибальною системою буде журі у складі заступника директора школи з виховної роботи, шкільного лікаря, лікаря реабілітаційного центру, вчителя біології.
(Порядок участі команд у конкурсній програмі визначається жеребкуванням).
Четвертий етап – безпосереднього проведення заходу.
Ведучий: Ми з'ясували, що для збереження нашого здоров'я необхідно мати певні знання з біології, основ здоров’я, основ медицини. Тому наш перший конкурс – «ЕРУДИТ» допоможе виявити, яка з команд має кращі знання. Для цього протягом однієї хвилини необхідно дати якомога більше правильних відповідей на запитання.
Запитання до першої команди:
Запитання до другої команди:
Ведучий: Доки журі підводить підсумки першого конкурсу, в якому команди продемонстрували готовність правильно і швидко відповідати на запитання, команди готуються до другого конкурсу під назвою «ДОСЛІДНИК». Команди повинні довести, що вони не лише знають правильні відповіді на запитання, але й уміють науково їх обґрунтувати. Кожна з команд отримує два запитання. На обдумування кожного із запитань дається одна хвилина. Через одну хвилину ми вислухаємо відповіді команд, а журі визначить, наскільки вони є близькими до правильних.
Запитання другого конкурсу:
1. Чому в дітей не так часто, як у дорослих, трапляються переломи кісток? (У кістках молодих людей переважають органічні речовини, завдяки чому вони є більш еластичними. У кістках старих людей збільшується кількість мінеральних речовин, які підвищують міцність кісток, але зменшують їх еластичність.)
2. Чому рани бинтують марлевими пов'язками, а не гігієнічним шовком або тканиною із синтетичних матеріалів? (Марля складається практично із чистої целюлози рослинного походження. Цей природний біополімер неперевершений за повітропрохідністю, вологоємкістю та здатністю до стерилізації.)
3. Чому кров у донорів беруть із вен, а не з артерій, де вона більш якісна? (Артеріальну кров для цієї мети брати неможливо, оскільки в артеріях вона тече під великим тиском, внаслідок чого в отворі від голки не утворюється згусток крові. Тому кров продовжує витікати, утворюючи гематому в сусідніх тканинах. До того ж, може відбутися різке падіння артеріального тиску, що теж небезпечно для людини.)
4. Людину поранено в грудну клітку. Незважаючи на те, що легені не зачеплено, вона померла від задушшя. Чому це сталося? (При цьому зрівнялися атмосферний тиск та тиск у грудній порожнині, що зробило неможливим газообмін у процесі дифузії.)
Ведучий: Команди довели, що мають добрі знання. А про те, як вони можуть застосовувати їх на практиці, дізнаємося з наступних конкурсів.
Третій конкурс – «СИТУАЦІЯ».
Імовірно, що у щоденному реальному житті може скластися ситуація, коли ви повинні будете надати першу медичну допомогу. Уявіть собі, що поряд, окрім вас, нікого немає. Від ваших дій залежатиме чиєсь здоров'я, а, можливо, і життя. Кожна з команд повинна обрати найрішучішого учасника, який повинен у запропонованій ситуації визначити правильність дій.
Ведучий: Журі підводить підсумки конкурсу. Я сподіваюся, що кожен із присутніх замислився над тим, наскільки він сам особисто здатен самостійно надавати першу медичну допомогу людині, що її потребує. Що робити, якщо хтось із ближнього оточення отримає травму. Уявіть ситуацію, в якій вам необхідно надати першу медичну допомогу.
Ситуації
Ситуація № 1.
Після укусу бджоли у вашої подруги з'явився висип і вона почала задихатися. Раніше укуси бджоли ніколи не викликали в неї подібної алергічної реакції. Ваші дії.
Ситуація № 2.
Ваш друг втратив свідомість через удар м'ячем по голові. Через деякий час він отямився, але мас дуже поганий вигляд. Ваші дії:
Правильні відповіді
До ситуації № 1. Така алергічна реакція організму на укус бджоли зазвичай настає через 1-15 хвилин. Це може статися також із тими, у кого раніше не було ніякої алергічної реакції. Вашій подрузі необхідно якнайшвидше надати медичну допомогу, інакше артеріальний тиск у неї може впасти до загрозливих для життя меж, а набряк горла привести до закупорювання дихальних шляхів.
До ситуації № 2. Ваш друг міг отримати серйозну травму голови. Нехай він зберігає нерухомість, наскільки це можливо. Симптоми травми мозку можуть включати дивну поведінку, сонливість, втрату пам'яті, коматозний стан. Людина, втративши свідомість від удару м'ячем по голові, повинна бути обстежена лікарем на випадок травми мозку чи внутрішньої кровотечі. Намагаючись встати, ваш друг може знову втратити свідомість.
Четвертий конкурс – «НАДАННЯ ПЕРШОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ»
Ведучий: Цей конкурс дасть змогу перевірити, як члени кожної з команд уміють вправно і правильно надавати першу медичну допомогу: людині, у якої розтягнення голіностопного суглоба; людині, у якої закритий перелом ліктьової кістки.
Усе необхідне для цього ви маєте (на спеціальному столі знаходяться бинти, тини тощо). Із кожної команди обирається два учасника для цього конкурсу. Один із них буде «потерпілим», а інший пояснить, як визначити подібне ушкодження, та надасть першу медичну допомогу. Журі враховуватиме правильність та швидкість дій, а також ставлення до «потерпілого». (Учасники конкурсу виконують завдання і дають необхідні пояснення.)
Ведучий: Цей конкурс довів, що ви вмієте надавати першу медичну допомогу. Тепер можна вирушати з вами навіть у туристичний похід. У мене є запитання до присутніх у цій залі уболівальників: що необхідно брати з собою у похід? (Відповіді уболівальники.)
Ведучий: Дуже добре, що ви не забули про «похідну аптечку», адже у поході може статися будь-яка пригода.
Саме тому наш наступний конкурс «ПОХІДНА АПТЕЧКА».
Кожна з команд отримує аптечку з медикаментами. Вам необхідно викласти все зайве, залишивши в ній лише ті медикаменти, без яких неможливо вирушати в похід. На це ви отримуєте дві хвилини. Потім один із членів команди пояснить нам доцільність перебування у похідній аптечці тих медикаментів, які в ній залишилися.
Похідна аптечка:
1. Бинт.
2. Лейкопластир.
3. Аспірин.
4. Мікстура від кашлю.
5. Вата.
6. Парацетамол.
7. Спиртовий розчин йоду.
8. Активоване вугілля.
9. Нашатирний спирт.
10. Валідол.
11. Розчин пероксиду водню.
12. Зубні краплі.
ІЗ. Розчин брильянтового зеленого спиртовий.
14. Валеріана (спиртовий розчин).
15. Анальгін.
16. Гумові рукавички.
17. Нітрогліцерин.
18. Но-шпа.
Ведучий: До того, як журі підведе підсумки цього конкурсу, вболівальники можуть щось додати до відповідей своїх команд стосовно похідної аптечки. Уболівальники так добре допомагали своїм командам у попередньому конкурсі. У мене є до них запитання:
Ведучий: Журі врахує ваші відповіді, а я оголошую останній конкурс.
Шостий конкурс «ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ».
Ведучий: За дві хвилини кожна з команд повинна назвати десять причин, з яких необхідно відмовитися від тютюнокуріння.
П'ятий етап – підведення підсумків, оцінки результатів заходу
Ведучий. Я хочу звернутися до вас із запитаннями:
- Чи сподобався вам медичний турнір?
- Чому ви навчилися?
- Які знання щодо власного здоров'я нам необхідні?
- Кому ми сьогодні висловимо свою подяку і за що?
- Що вам не сподобалося сьогодні й чому?
Журі підвело підсумки медичного турніру й оголосить переможця. Але я вважаю, що сьогодні немає переможців чи переможених, тому що кожен із вас довідався про важливі речі у своєму житті. Як говорить українське прислів'я: «Здоров'я дорожче за багатство». Я бажаю усім вам бути найбагатшими в світі людьми.
Виступи членів журі.
Шостий етап – організація післядії
Ведучий: Сьогоднішня гра – лише невелика частка того, що робиться в нашій школі для збереження вашого здоров'я. Я бажаю вам і надалі брати найактивнішу участь у різноманітних заходах, пов'язаних із набуттям знань про збереження і зміцнення власного здоров'я, здоров'я близьких та оточуючих вас людей.
Доброго всім вам здоров'я!