Творчість О. Кобилянської припала на період модернізму. А у новелі авторки «Valse mélancolique» є риси неоромантизму: герої з високими ідеалами, які характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не буднів (головні героїні твору) боротьба за мрію (Ганнуся,Софія) загострення уваги до психології персонажів, їхньої духовності, символізм (образ музики як такої, фінальні епізоди, пов’язані з Софією та фортепіано: струна рветься – обривається життя «музики», тобто Софії Дорошенко)
Прийнято вважати, ніби у творі є автобіографічні елементи. Критики подейкують, що стосунки О. Кобилянської та Лесі Українки за атмосферою нагадували близькість між жіночими образами новели, а відтак «Valse mélancolique» -«вишукана лесбійська фантазія, історія про дівочу дружбу й ніжну приязнь, про те, що вони "залюблювалися" одна в одній, як у чоловіках» (В. Агеєва)
У словах Ганнусі неодноразово звучать феміністичні ідеї незалежності й повноправності: «Ми не будемо самітні. Не будемо смішні, не будемо, так сказати б, бідні. Будемо мати своє товариство, розуміється й мужчин, бо без мужчин – монотонно, і будемо собі жити по душі. Тоді юрба переконається, що незамужня жінка — то не предмет насміху й пожалування, лише істота, що розвинулася неподілено. Значить: не будемо, приміром, жінками чоловіків або матерями, лише самими жінками. Ти розумієш? Будемо людьми, що не пішли ані в жінки, ані в матері, а розвинулися так вповні...» (діалог Ганнусі з Мартою).
Аби новітня феміністична тема виразніше проступала між рядків, О. Кобилянська вводить образ Мартухи, що репрезентує старосвітський тип жінки, для якої новітні віяння Ганнусі є незрозумілими. Таким, як Мартуха, за словами Ганнусі, належить світ: «Я є лише німим послухачем свого таланту, але такі, як ти, Марто, такі, як ти, творять ту велику силу, що пригноблює таких, як я. Масою пригноблюєте ви нас, поодиноких, і ми загибаємо, мов той цвіт без насіння, через вас. Але ти, як індивідуальність, того несвідома, і тому не розумієш того... А я тобі кажу, Мартухо, як казала не раз уже, і не раз казати буду, що царство на землі належиться тобі...». Такі заяви поглиблюють проблему, глобалізуючи її до рівня світової літератури.
Композиція твору : Експозиція — оповідь Марти про музику, враження від неї, життя з Ганнусею. Зав’язка — рішення подруг взяти третього компаньйона для спільного проживання; поява Софії Дорошенко. Розвиток дії – розмови подруг, їх уподобання, навчання, проблеми; смерть матері Софії. Кульмінація – серцевий напад Софії, її згасання. Розв’язка твору — похорон Софії, від’їзд Ганни до Італії, повернення, Мартине заміжжя