Мереживо східних мелодій. Східні танці. Східні музичні інструменти

Про матеріал
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті. Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляд файлу

5 клас  Масол Л.

Урок №7.

Дата:

Тема: Мереживо східних мелодій. Східні танці. Східні музичні інструменти

Сприймання: Р.Шуман Арабеска, Леся Дичко Українські писанки, Л. Мінкус Індуський танець із балету «Баядерка», Індійська пісня-танець «Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача» з к/ф «Танцюрист Диско» (кавер-версії).

Виконання: Японська народна пісня «Сакура».

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання: мультимедійний комплект

 

Хід уроку

 

1. ОК (організація класу)

2. Створення позитивного психологічного клімату класу.

3. МНД (мотивація навчальної діяльності)

4. АОЗ (актуалізація опорних знань)

Пригадай, яка музика Сходу звучала на уроках мистецтва в 4 класі. Це були пісенні чи танцювальні мелодії? Можливо, такі східні мелодії варто слухати для зняття втоми?

5. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Слово вчителя

Арабеска... Яке цікаве й загадкове слово! У ньому відчувається аромат східних садів, в уяві постають примхливі візерунки чарівних орнаментів. Арабеска втілює уявлення людини про безкінечність світу.

Прослухайте: Арабеска (фортепіано)

Німецький композитор Роберт Шуман «намалював» східний орнамент музичними засобами. Одна з його п’єс так і називається «Арабеска». Її мелодії вибагливо переплітаються, ніби нескінченні візерунки. Щоб передати безперервність руху в музиці композитор використав форму рондо.

Поміркуй, чи вдалося авторові створити арабеску музичною мовою. Як змінюється характер музики у різних частинах твору? Створи графічну схему форми рондо.

Прослухайте: Леся Дичко. Українські писанки.

Чи схожа музика Лесі Дичко на «звуковий орнамент»? Порівняй музику п’єс «Арабеска» та «Українські писанки», добери до них відповідні орнаменти.

Леся Дичко. Українські писанки.

Слово вчителя

Східні танці відображали світосприймання людей, природні стихії, гармонію Всесвіту. До сімейства східних належать арабський, індійський, китайський танці тощо.

Арабські жінки-танцівниці зазвичай одягнуті в блискучі шаровари з широким поясом, рясно оздобленим орнаментами, або широкі шовкові спідниці, шарфи або шалі з тонких прозорих тканин. Вони використовують спеціальні атрибути: глек, бубен (тамбурин), барабан.

Обговоріть.

Яку танцювальну музику, що «звучить» на картині, ти уявив/уявила? Хто грає на тамбурині?

Китайські й корейські танці виконуються з віялами та парасольками.

Створіть графічну схему форми рондо.

Порівняйте музику п’єс «Арабеска» та «Українські писанки», доберіть до них відповідні орнаменти.

Слово вчителя

Зазвичай танцівниці вбиралися в довгі широкі спідниці-кльош та блузки з довгими шовковими рукавами, що розвивалися під час руху, підсилюючи ефект кружляння. У чоловічі танці нерідко вводять елементи акробатики, бойових мистецтв.

В індійських танцях надзвичайно розвинута міміка, вираз очей. За допомогою жестів («мудр») танцівниці «розповідають» певний зміст, який треба вміти розшифрувати.

Слово вчителя

Індуси надавали танцю магічного значення. Навіть своїх богів вони зображували танцюючими, приміром Шиву. При храмах були танцівниці — баядерки, які присвячували своє життя служінню богам.

Прослухайте: Індійська пісня-танець «Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача» з к/ф «Танцюрист-диско» (кавер-версїї).

Прослухайте: Людвіг Мінкус. Індуський танець з балету «Баядерка».

Обговоріть.

Яка версія індійського танцю сподобалася тобі найбільше? Чому?

Хореографічна грамота

Характерна особливість східних танців — рухливість переважно верхніх частин тіла (рук і пальців, плечей, голови), водночас ноги майже не рухаються, порівняно з європейськими танцювальними традиціями. Рухи танцю, його форми розгортання на сцені — коло, півколо, ланцюжок, шеренги, спіраль тощо, часто нагадують елементи орнаменту.

Японська народна пісня «Сакура».

Схарактеризуй пісню, побудовану на пентатоніці. Чи відповідає вона образу квітучої сакури? Заспівай із власним акомпанементом і пластичним супроводом. Передай настрій пісні, уявляючи її у кольоровій гамі, що відповідає квітучій сакур і на картинах.

Гімнастика для очей

6. ЗВ (закріплення вивченого)

Прослухайте: Японська народна пісня «Сакура».

Схарактеризуйте пісню, побудовану на пентатоніці. Чи відповідає вона образу квітучої сакури?

Заспівайте із власним акомпанементом і пластичним супроводом. Передайте настрій пісні, уявляючи її у кольоровій гамі, що відповідає квітучій сакурі на картинах.

Мистецька скарбничка

Пентатоніка (від грец. pente — п’ять і tonos — тон) — звукова система або лад, який складається з п’яти звуків і не має півтонів (будь-який зі звуків може виконувати роль головного — тоніки). Поширена у народній музиці Сходу.

Пластичне інтонування — вираження почуттів за допомогою жестів, рухів, міміки.

https://uahistory.co/pidruchniki/masol-art-integrated-course-5-class-2022/masol-art-integrated-course-5-class-2022.files/image108.jpg

7. Підсумок

Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

1. Що тебе найбільше зацікавило чи здивувало в новій інформації про музичне і танцювальне мистецтво народів Сходу?

2. Поясни, у чому особливості східних танців. Чому, на твою думку, інтерес до них у світі зростає?

3. Проведіть конкурс «Загадковий танець». Об’єднайтеся в групи: «танцюристи та танцюристки» (відтворюють елементи східних танців), «коментатори й коментаторки» (пояснюють національні особливості зображених танців), «експерти журі» (оцінюють пластичну виразність рухів і жестів виконавців, правильність коментарів).

Самостійне дослідження, медіапошук

Досліди, яка музика звучить у мультфільмах на східну тематику (про Алладіна, східних красунь тощо).

Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Імпровізуючи на чорних клавішах фортепіано або синтезатора, створи музичні східні пейзажі «Гори й водоспади», «Сакура навесні» (пентатоніка).

8. Рефлексія

Рефлексійна мішень. «Влуч» цеглинкою LEGO в мішень та оціни урок.

1

 

docx
Додано
19 березня 2023
Переглядів
920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку