Матеріал включає розгляд тем: МОДУЛЬ 1. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЗМІСТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ПРЕДМЕТІВ / ІНТЕГРОВАНИХ КУРСІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ У 6 КЛАСІ
Тема 1
Мета, завдання та компетентнісний потенціал мистецької освітньої галузі
Особливості МИО Державного стандарту базової середньої освіти
Вимоги до обов'язкових результатів навчання учнів
Підготувала: Сєрих Лариса Володимирівна, завідувачка кафедри теорії і методики змісту освіти КЗСОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент МОДУЛЬ 1. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЗМІСТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ПРЕДМЕТІВ / ІНТЕГРОВАНИХ КУРСІВ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ У 6 КЛАСІ Тема 1 Мета, завдання та компетентнісний потенціал мистецької освітньої галузі Особливості МИО Державного стандарту базової середньої освіти Вимоги до обов'язкових результатів навчання учнів
Мета курсів підвищення кваліфікації професійний та особистісний розвиток вчителів мистецтва, підвищення рівня їх професійної компетентності, ознайомлення з дидактичним і методичним забезпеченням навчання інтегрованого курсу “ Мистецтво ” у 6 класі ЗЗСО на засадах концепції Нової української школи, реалізація компетентнісного, інтегративного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого, аксіологічного підходів
Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу
Особливості МИО Державного стандарту базової середньої освіти Державний стандарт визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на рівні базової середньої освіти, загальний обсяг їх навчального навантаження, розподілений за освітніми галузями, структуру та зміст базової середньої освіти
Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах: повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості; забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу; дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності; становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі; формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту; створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу; утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими; формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови; плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Метою мистецької освітньої галузі є цілісний розвиток успішної особистості учня у процесі освоєння мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначено на основі компетентнісного підходу
Компетентнісний потенціал мистецької освітньої галузі Вільне володіння державною мовою Уміння: грамотно висловлювати українською мовою в усній чи письмовій формі свої враження від мистецтва чітко формулювати судження, міркування дискутувати щодо мистецьких явищ та інформації про мистецтво, отриманої з різних джерел ділитися творчими ідеями, коментувати та оцінювати власні художні результати і творчість інших осіб шукати художню літературу та літературу мистецького спрямування для читання для пізнання нового та отримання задоволення Ставлення: усвідомлення національної ідентичності через українське і світове мистецтво цінування української мови як основи національного мистецтва (літератури, театру, кіно тощо) готовність активно користуватися українською мовою під час спілкування на теми мистецтва Додаток 19 до Державного стандарту
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою Уміння: грамотно висловлювати в усній і письмовій формі свої враження від мистецтва чітко формулювати судження, міркування із застосовуванням відповідної лексики дискутувати щодо мистецьких явищ та інформації про мистецтво, отриманої з різних джерел ділитися творчими ідеями, коментувати та оцінювати власні художні результати і творчість інших осіб добирати художню літературу та літературу мистецького спрямування для читання для пізнання нового та отримання задоволення Ставлення: усвідомлення своєї етнічної самобутності та української національної ідентичності сприйняття культурного різноманіття світу через мистецтво Додаток 19 до Державного стандарту
Математична компетентність Уміння: застосовувати математичні поняття і категорії як інструменти під час створення художніх робіт використовувати математичні знання для пояснення художньої виразності творів, логіки, структури художньої форми аналізувати твори мистецтва та створювати власні художні твори за правилами художньої композиції здійснювати у разі потреби розрахунки для встановлення пропорцій, відношень між величинами, створення об’ємно-просторових композицій, запису ритму, створення сценічних композицій тощо створювати сценічні композиції, різноманітні художні продукти із використанням медіаресурсів актуалізувати за допомогою мистецтва математичні поняття і категорії вибудовувати логіку презентації власних проектів Ставлення: усвідомлення взаємозв’язків математики і мистецтва як універсальних мов на прикладах творів різних видів мистецтва усвідомлення взаємозумовленості художньо-образного і математичного мислення у становленні особистості розуміння впливу художнього пізнання на розвиток математичних здібностей і вмінь
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Уміння: спостерігати і відтворювати довкілля в художніх образах засобами різних видів мистецтва аналізувати роль людини в соціокультурному просторі та її відображення в мистецтві використовувати технічні засоби для втілення художніх ідей з урахуванням постійного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій застосовувати знання з природничих наук та використовувати природні ресурси для творчості застосовувати мистецькі знання і вміння для естетизації навколишнього середовища, розширювати діапазон емоційних переживань через сприйняття довкілля Ставлення: сприйняття довкілля і знання з природничих наук як об’єктів для художньо-образної інтерпретації розуміння естетичних якостей технічних винаходів усвідомлення взаємовпливу знань природничих наук, техніки, технологій і мистецтва (на прикладі дизайну, ландшафтної архітектури, звукозаписів, сценічних ефектів тощо), художнє осмислення людського досвіду Додаток 19 до Державного стандарту
Інноваційність Уміння: виявляти креативність у різних сферах життєтворчості критично оцінювати та інтерпретувати явища культури з урахуванням взаємодії традицій та інновацій пропонувати неординарні способи виконання творчих завдань, розвивати критичне мислення щодо власної художньо-творчої діяльності генерувати і впроваджувати нові мистецькі ідеї у різних сферах життєдіяльності Ставлення: відкритість до інновацій і передбачення їх позитивного результату, ініціативність щодо участі в мистецьких заходах, творенні нових культурних продуктів прагнення творчої самореалізації, вираження креативності відповідальність за особистий і спільний результат у мистецьких проектах виявлення прагнення до сталості результату, мультиплікаційності результату демонстрування впевненості в собі, визначення перспективи діяльності Додаток 19 до Державного стандарту
Екологічна компетентність Уміння: використовувати взаємодію “людина ─ природа” для вираження мистецькими засобами власних емоцій, почуттів, переживань запобігати негативним впливам інформації на власний емоційний стан поширювати засобами мистецтва ідеї свідомого споживання Ставлення: усвідомлення необхідності гармонійної взаємодії людини і довкілля сприйняття довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації виявлення емоційно-ціннісного ставлення до життєвого простору сприйняття природи як естетичного об’єкта Додаток 19 до Державного стандарту
Інформаційно-комунікаційна компетентність Уміння: застосовувати цифрові технології для створення, презентації і популяризації художніх образів, мистецьких ідей визначати художню цінність цифрового контенту добирати та опрацьовувати художню інформацію у пошуково-дослідницькій і соціокультурній діяльності для пізнання і творення мистецтва переводити художню інформацію з цифрового формату в нецифровий і навпаки використовувати інформаційні технології для здобуття мистецької інформації та формування власного мистецького простору вирізняти маніпулятивну квазімистецьку інформацію, запобігати негативним інформаційно-технологічним впливам на власний культурний розвиток оцінювати художню якість створеного цифрового продукту Ставлення: усвідомлення естетичного потенціалу цифрових технологій для художньо-творчого самовираження, обробки, поширення мистецьких творів і здійснення віртуальних мистецьких подорожей розуміння ролі мистецьких засобів у впливі медіатекстів на свідомість людини Додаток 19 до Державного стандарту
Навчання впродовж життя Уміння: визначати власні художні інтереси та потреби, виявляти мобільність у пізнанні мистецьких явищ і процесів сприяти розвитку інтересу до мистецтва протягом життя розвивати емоційний інтелект вибудовувати перспективу художнього самовдосконалення, планувати та організовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва, самовираження через мистецтво критично оцінювати та аналізувати результати власної творчої діяльності раціонально використовувати час для задоволення культурних потреб здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію Ставлення: усвідомлення власних потреб і досягнень у художньому самовираженні побудова позитивних векторів власної життєвої стратегії поглиблення власної мотивації творити, інтелектуально розвиватися, зокрема у процесі художнього пізнання розуміння місії мистецтва у власному житті та впливу мистецької діяльності на успішну самореалізацію, психологічну стабільність виявлення готовності до пошуку нових способів художнього пізнання отримання задоволення від спілкування за допомогою мистецтва в різних культурних середовищах
Громадянські компетентності Уміння: виробляти активну позицію у творенні естетичного середовища ефективно взаємодіяти для реалізації громадських мистецьких проектів критично аналізувати та оцінювати мистецькі явища як засіб впливу на формування громадянського суспільства брати участь у культурному житті України, бути причетним до соціокультурних, суспільних та історичних процесів Ставлення: шанування національної ідентичності через пізнання українського мистецтва у світовому контексті усвідомлення причетності до соціокультурних, суспільних та історичних процесів розуміння значення загальнолюдських цінностей дбайливе ставлення до народних мистецьких традицій рідного краю та виявлення поваги до надбань інших культур виявлення активної громадянської позиції у збереженні культурного різноманіття, в утвердженні рівності як основи демократії та визнання особливостей різних культур шанування досягнень українців у мистецькій і науково-дослідницькій діяльності Додаток 19 до Державного стандарту
Соціальні компетентності Уміння: визначати роль мистецтва в соціокультурному просторі оцінювати соціально-економічні результати культурної діяльності виявляти партнерські якості, солідарність, зацікавлення в спільному розв’язанні соціальних проблем засобами мистецтва підтримувати громадські проекти в культурній сфері Ставлення: розуміння важливості мистецтва для соціального розвитку виявлення поваги до прав і свобод людини як загальнолюдських цінностей, зокрема до свободи слова і думки, втілених у мистецтві готовність брати участь у волонтерському русі, зокрема в мистецько-просвітницькій діяльності Додаток 19 до Державного стандарту
Культурна компетентність Уміння: орієнтуватися в культурному різноманітті, визначати вияви взаємодії між різними культурами та усвідомлювати їх внесок у сталий розвиток суспільства аналізувати способи вираження і передачі ідей у різних культурах за допомогою мистецтва розвивати власну емоційно-почуттєву сферу на основі сприйняття мистецтва і художньо-творчої діяльності інтерпретувати, давати естетичну оцінку явищам і об’єктам навколишнього середовища створювати художні образи засобами різних видів мистецтва продукувати ідеї та реалізувати їх відповідально ставитися до інтелектуальної і культурної власності визначати різні способи художньої комунікації між суб’єктами мистецького діалогу розуміти значення комунікації в креативних індустріях Додаток 19 до Державного стандарту
Культурна компетентність Ставлення: усвідомлення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу виявлення пошани до мистецького надбання українського народу і гордості за нього, поваги і толерантного ставлення до культурного різноманіття регіонів світу усвідомлення власної ідентичності у світовій культурній спадщині потреба пропагування національної культури через власну мистецьку діяльність розуміння необхідності збереження художнього надбання людства розуміння важливості естетичних чинників у повсякденному житті Додаток 19 до Державного стандарту
Підприємливість та фінансова грамотність Уміння: визначати цілі, планувати і досягати їх виявляти творчу ініціативу і сприяти її реалізації, зокрема через утілення в практичній художньо-творчій діяльності (індивідуальній і колективній); використовувати в пошуковій діяльності різні джерела інформації працювати в команді для виконання художньо-творчих завдань з урахуванням основ культурного менеджменту знаходити мистецькі форми самовираження в креативних індустріях (економічній діяльності) пояснювати на прикладах реалізації мистецьких проектів, фестивалів, виставок значення інвестицій у культуру оцінювати практичне втілення мистецьких проєктів, реалізовувати мистецькі проєкти; презентувати власні надбання Ставлення: виявлення активності в процесі пізнання мистецтва усвідомлення важливості творчої діяльності для самореалізації особистості прагнення участі в мистецьких заходах і подіях, засудження плагіату виявлення здатності мислити творчо сприйняття мистецького твору як форми самовираження людини демонстрування готовності до партнерства у творчому процесі, самостійності і мобільності у творенні ідей та прийнятті рішень генерування нових ідей та ініціатив, втілення їх у життя для забезпечення власного добробуту і розвитку суспільства
Базові знання Мистецька грамотність: художня творчість; твір мистецтва; художній образ як категорія мистецтва; види мистецтва; засоби виразності різних видів мистецтва; загальномистецький словник (тема/сюжет, ритм, гармонія, композиція, контраст, форма тощо); жанри мистецтва; художні стилі і напрями; зміст і смисл у творі мистецтва; читання мистецького тексту; народне і професійне мистецтво; автентичність; стилізація; взаємодія/синтез мистецтв; дизайн; новітні технології в мистецтві; медіамистецтво; взаємовплив мистецтва і науки; культурне різноманіття. Додаток 19 до Державного стандарту
Базові знання Мистецька діяльність: художня ідея та її втілення; креативність; способи творення художніх образів у різних видах мистецтва; виконавство (хор, соло, ансамбль, гра на музичних інструментах, танець; акторська майстерність тощо); творення візуальних/аудіовізуальних образів (малювання, ліплення, просторове проектування, декоративні техніки/художні ремесла, екранні образи тощо); мистецький проект; мистецькі професії; мистецтво і технології (штучний інтелект, робототехніка тощо). Додаток 19 до Державного стандарту
Базові знання Мистецька комунікація: вплив мистецтва на особистість; діалог у мистецтві; емоційне і раціональне в мистецтві; форми зберігання мистецтва (усна традиція, запис художнього тексту (нотного, хореографічного, літературного тощо), екранізація, аудіо-, фото-, відеофіксація, музейний простір, колекціонування тощо); медіатекст; сучасні способи і засоби художньої комунікації; нові виміри існування мистецьких творів (інтерактивність, мультимедійність, масмедійність, гіпертекст тощо); сучасні комунікаційні та комунікативні технології; джерела інформації про мистецтво. Додаток 19 до Державного стандарту