Тема. Метод площ. Розв'язування задач
Мета: закріпити, систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Площі многокутників». Сформувати в учнів розуміння схеми дій, що відповідають змісту поняття «метод площ». Провести діагностику рівня засвоєння учнями навчального матеріалу розділу ІІІ.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: конспекти і 7—20.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Розв'язання задач перевіряються під час коментування за готовими рисунками. Засвоєння змісту теоретичного матеріалу перевіряється після перевірки виконання математичного диктанту.
Математичний диктант
|
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1 |
Гіпотенузи двох подібних прямокутних трикутників відносяться як 3 : 2. Яке відношення площ цих трикутників? |
Площі подібних рівносторонніх трикутників відносяться як 4 : 25. Яке відношення довжин сторін цих трикутників? |
2 |
Відношення площ двох трикутників із кутами 40° і 50° дорівнює 16. Чому дорівнює відношення їх периметрів? |
Відношення периметрів двох трикутників із кутами 40° і 50° дорівнює 3. Чому дорівнює відношення їх площ? |
3 |
Як зміниться площа трикутника, якщо всі його медіани зменшити у 2 рази? |
Як зміниться площа трикутника, якщо всі його висоти збільшити у 3 рази? |
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель повідомляє учням, що вивчення поняття площі многокутника, її властивостей та формул для обчислення площ вивчених видів чотирикутників, трикутників, крім суто практичного спрямування, має ще й методологічне значення, тобто дає на озброєння учням ще один метод розв'язування задач (і не тільки задач, в яких мова йде про обчислення площ). Отже, мета уроку — вивчення схеми дій, передбаченої змістом поняття «метод площ», а також формування вмінь застосовувати цю схему під час розв'язування задач.
IV. Актуалізація опорних знань
Оскільки матеріал уроку ґрунтується на застосуванні вивчених раніше формул площ у новій ситуації відповідно до схеми, описаної в коментарі до методу площ, то учням слід повторити формули площ, їх наслідки та способи застосування в стандартних ситуаціях.
Виконання письмових вправ за готовими рисунками
1 |
|
ΔBCD — квадрат. Знайдіть SАВCD |
2 |
|
ABCD — паралелограм. Знайдіть SАВСD |
3 |
|
ABCD — прямокутник. Знайдіть SАВСD |
4 |
|
ABCD – ромб. Знайдіть SАВСD |
5 |
|
Знайдіть SΔАВС. |
6 |
|
Знайдіть SАВСD |
7 |
|
Знайдіть відношення |
8 |
|
ABCD — трапеція. Знайдіть SАВСD |
V. Засвоєння знань
Зміст навчального матеріалу уроку є корисним доповненням, зробленим авторами нового підручника до традиційного змісту матеріалу, що вивчався в темі «Плоті», і є узагальненням тих способів дій, які, можливо, виконували учні, вивчаючи цю тему в попередні роки. До вивчення на уроці пропонується розгляд способів розв'язання деяких задач, що пов'язані із застосуванням обчислення площ за вивченими у класі формулами. Вивчення матеріалу на уроці проводиться за підручником (як варіант — запропонувати спочатку розв'язати задачі самостійно, а після виконання звернутися до підручника), причому необхідно не просто ознайомитися зі змістом розв'язання, а й провести роботу з його усвідомлення (цю роботу можна провести у формі бесіди) Результат цієї роботи повинен мати вигляд певної схеми дій, що містить ознаки, за якими можна визначити серед інших задачу, в якій можливо застосувати метод площ, а також приблизний опис дій під час розв'язування задач цим методом.
VI. Формування первинних умінь
Виконання письмових вправ
6*. Пряма, паралельна стороні трикутника, ділить його на дві рівновеликі частини. У якому відношенні ця пряма ділить дві інші сторони трикутника?
7. Доведіть, що сторони трикутника обернено пропорційні його висотам: .
VII. Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал з теми «Площі многокутників».
Виконати тестове завдання.
а) ; б) ; в) (a + b)h; г) .
a) S; б) S; в) S; г) визначити неможливо.
а) 120; б) 300; в) 150; г) 136. |
|
а) 5: 2; б) 4 : 5; в) 3 : 2; г) 5 : 4. |
|
Розв'язати задачі,