|
Основна теза сучасного розуміння методу проектів – «Усе, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де і як я можу ці знання застосувати». |
Використання методу проектів на уроках виробничого навчання при підготовці учнів за професією «Різьбяр по дереву та бересту»
Застосування методу проектів у процесі професійної підготовки допомагає підготовити учнів до майбутньої самостійної та творчої професійної діяльності, а також підвищує мотивацію учнів до навчально - пізнавальної діяльності. Метод передбачає застосування теоретичних знань і практичних умінь для отримання конкретного результату, придатного до впровадження у практичну діяльність. В основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного та креативного мислення. Метод проектів завжди передбачає вирішення конкретної проблеми. Учасники проекту повинні самостійно або спільними зусиллями з майстром виробничого навчання вирішити проблему, застосувавши необхідні знання та вміння та навички.
Метод проектів, на мій погляд, краще використовувати при узагальненні та систематизації матеріалу. При підготовці майбутніх різьбярів по дереву та бересту це такі теми: «Виконання всіх видів плоского різьблення на виробах», підтема № 2 «Виконання виробів за власною композицією» (кваліфікація - 2 розряд); «Регіональний компонент. Контурне різьблення», підтема №4 «Виготовлення виробів оздоблених контурною різьбою» (кваліфікація - 3 розряд).
В своєї роботі віддаю перевагу індивідуальній формі навчання, тому й при роботі над проектом я орієнтую на індивідуальну самостійну роботу учня. Мета методу проектів полягає в розробці й виготовленні навчального творчого проекту, і передбачає самостійне розроблення та виготовлення учнем виробу від ідеї до її втілення в дійсність. Тому в структуру проектно-технологічної діяльності входять такі елементи як пошукова діяльність, моделювання та конструювання виробу, складання композиції малюнка або орнаменту, вибір деревини та оздоблювальних матеріалів, підбір необхідних інструментів та пристосувань. Лише така цілеспрямована діяльність може дати необхідний результат у розвитку творчих здібностей учнів, підготувати кваліфікованого конкурентноспроможного різьбяра по дереву та бересту, який зможе самостійно генерувати ідеї та втілювати їх в життя.
Під час використання проектної технології змінюється роль майстра виробничого навчання, який стає одним із членів проектно-дослідницького колективу. В площині проектної діяльності учень – суб’єкт навчання, майстер – партнер. Він так само, як і інші члени проектної групи, вступає в систему відносин, взаємодії, співпраці, несе відповідальність за навчально-проектну діяльність.
Під час роботи учнів над проектом майстер виконує такі функції:
Спираючись на наукову літературу з питання теорії та практики проектно-технологічного підходу, можна визначити структуру й послідовність проектно-технологічної діяльності учнів у такому вигляді:
Перший етап – підготовки та організації, на якому учні обирають об’єкт праці й визначають значення та бажану якість проектованого об’єкта. На цьому етапі учні підбирають інформацію, пропонують різні варіанти конструкції виробу та орнаменту для оздоблення виробу.
Другим є етап конструювання, на якому учні займаються складанням ескізу виробу, виконують або креслення або малюнок для різьблення, добирають необхідні для виготовлення матеріали й інструменти.
Третій етап – технологічний, упродовж якого учні розробляють технологічну документацію та виготовляють спроектований виріб. На цьому етапі важливу роль відіграє контроль майстра за дотриманням технології та правил техніки безпеки підчас виконання технологічних операцій.
На підсумковому етапі учні аналізують виготовлений виріб, порівнюють його із запланованим і роблять висновки. На захист учні мають не тільки завершити виготовлення виробу, а й оформити пояснювальну записку або зробити презентацію в програмі Power Point.
Досвід роботи з методу проектів показує, що учні можуть виступати активними учасниками процесу створення проекту, виробляти свій власний погляд на інформацію, намічати мету й задачі й шукати шляхи їхнього рішення. Це дає учням змогу розширити зміст освіти для себе, професійно зростати, організаційно зрости відносно себе. Учні вчаться на власному досвіді й досвіді інших у виготовленні конкретних виробів, це приносить задоволення їм, тому що бачать продукт власної праці.
Майстер виробничого навчання
Шеверда Тетяна Вікторівна
Чернігів 2017
Рамка під фото можна застосувати як сувенір і подарунок. Естетичний вигляд рамки під фото підкреслить будь-який інтер'єр.
Сувені́р (фр. souvenir від лат. subvenio «приходжу») — подарунок на згадку або річ, пов'язана зі спогадами.
Сувенір на згадку — зазвичай про якусь приємну подію або подорож.
З розвитком туризму як внутрішнього, так і іноземного, з'явилося навіть окреме поняття сувенірна промисловість. Ще у не далекому минулому сувеніри виготовлялися виключно вручну.
В нашому місті українські сувеніри можна придбати як у спеціалізованих крамницях, так і в митців і торговців сувенірами.
Традиційні українські сувеніри — писанки, дерев'яні булави, скульптурки, предмети домашнього вжитку як скарбнички, тарелі, плакетки з символікою міста, держави.
Ескіз рамки
Шаблон з картону
Інструкційно-технологічна карта на виготовлення рамки
№ |
Назва операції |
ескіз |
Інструмент
|
Зміст роботи |
1 |
Вибір матеріалу, підготовка його до роботи |
250 мм |
Вимірювальний інструмент |
Береться чиста, без вад та дефектів деревина листяних порід. |
2 |
Нанесення контурів форми рамки |
|
олівець; шаблон |
Контури форми рамки переводять за допомогою шаблону.
|
3 |
Випилювання заготовки |
|
ручний або електричний лобзик |
Випилювання проводять з припусками на подальшу обробку. Припуск на обробку 1мм. |
4 |
Обробка заготовки в розмір |
|
рашпіль; напилок; стамески різьбярські |
Прибирають припуски на обробку, доводячи форми рамки до ліній розмітки. |
5 |
Перевірка форми рамки |
|
шаблон |
Заготовка з деревини повинна співпадати з шаблоном. |
6 |
Перенесення орнаменту на заготовку |
|
олівець; копіювальний папір;
|
Орнамент переносять з робочого малюнка через підкладений копіювальний папір. Потім перевіряється котрури малюнка, уточнюються всі елементи малюнка. |
7 |
Моделювання форми рельєфу |
|
ніж-косинець; різьбярський інструмент |
Виконання різьби ведеться згідно обраного виду різьблення. |
8 |
Моделювання рельєфу орнаменту |
|
ніж-косинець; різьбярський інструмент |
Розмітити необхідно 4 отвори, 3 отвори знаходяться на вверху, а 1 – з низу. |
9 |
Виготовлення заготовок другої частини рамки |
|
Ножівка; олівець; рулетка або лінійка; столярні стамески; стусло |
З’єднання елементів рамки виконується в пів дерева. Розміри заготовок: 150х20х10; 190х20х10 |
10 |
З’єднання елементів рамки |
|
ніж-косинець; різьбярський інструмент |
З’єднання деталей рамки, підгонка в потребуючих це місцях. Перевірка щільності з’єднань . |
11 |
Збирання рамки на клей
|
|
клей ПВА; пензлик; струбцини |
Змащення шипів клеєм, збирання. |
12
|
Шліфування виробу
|
|
Шліфувальний папір
|
Шліфування проводять без натиску та вздовж волокон деревини. |
13 |
Оздоблювальні роботи
|
|
Морилка для деревини; пензлик; лак прозорий |
За задумом на рамку наносять барвник , а потім лакують. |
Технологічна послідовність виготовлення рамки
Перенесення форми рамка за допомогою шаблону
Випилювання заготовки за контурами малюнка електричним лобзиком
Перенесення малюнка на заготовку через копіювальний папір,
уточнення переведеного малюнку
Моделювання форми рельєфу Моделювання орнаменту
Готові елементи різьблення
Готові елементи різьблення
Виготовлення другої частини рамки
столярним способом (з’єднання в півдерева)
З’єднання елементів рамки на клей
Нанесення барвника, лакування виробу