Метод «Сенкан» (Синквейн).
Сенкан (синквейн) – це короткий неримований вірш, що складається з п’яти рядків, який виник під впливом японської поезії на початку ХХ століття, і винайдений американською поетесою Аделаїдою Крепс. Він синтезує інформацію і факти в стисле висловлювання, котре описує, віддзеркалює запропоновану тему. Це швидкий і потужний спосіб аналізу, синтезу і узагальнення понять. Цей метод використовують для розвитку образної мови, який не вимагає тривалих затрат часу та передбачає реалізацію практично усіх особистісних здібностей (інтелектуальних та творчих). Процедура складання сенкану гармонійно поєднує елементи трьох освітніх систем: інформаційної, діяльнісної та особистісно орієнтованої. Техніка цього вірша ідеально підходить для розвитку образного мислення, концентрації знань, переосмислення отриманої інформації, вираження своєї позиції щодо теми, а також для вивчення нових понять. Сенкан – це технологія розвитку критичного мислення на стадії синтезу та рефлексії. Слово «сенкан» походить від французькогоого слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків, у якому людина висловлює своє ставлення до проблеми чи поняття. Сенкан - це не звичайний вірш, а вірш, написаний у відповідності з визначеними правилами. На сьогодні існує декілька видів сенканів (синквейнів): традиційний, зворотній, дзеркальний, синквейн-метелик, гірлянда синквейнів та дидактичний синквейн. Кожен синквейн має свої правила складання.
У роботі на уроці використовують дидактичний сенкан. Дидактичний «сенкан» (синквейн) вперше розвинувся в практиці американської школи у ХХ столітті. Написання «сенкана» є формою вільної творчості, що вимагає від автора вміння в інформаційному матеріалі найбільш суттєві елементи, робити висновки і коротко їх формулювати. Здатність резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, почуття і уявлення в декількох словах – важливе уміння. Воно вимагає вдумливої рефлексії, заснованої на багатому понятійному запасі. При зовнішній простоті форми, сенкан - швидкий, але потужний інструмент для рефлексії, синтезу та узагальнення понять та інформації. Сенкан не демонструє знання, він показує розуміння, оціночні судження з певного питання. Складаючи сенкан, учень реалізує свої особистісні здібності: інтелектуальні, творчі та образні. Правильно складений сенкан має яскраво виражене емоційне забарвлення. Сенкан підсумовує інформацію, висловлює складні ідеї,відчуття та уявлення у декількох словах. Цей метод універсальний. Він може бути застосований до текстів з будь - якого предмета,коли потрібно глибоко зрозуміти і осмислити його зміст. Використовувати сенкан можна при навчанні будь-якого предмета, навіть математики та фізики. Цей метод подобається всім учням. Я використовую «сенкан» на різних уроках та на всіх етапах уроку. На початку заняття сенкан (синквейн) можна використати для мотивації класу або для з’ясування, наскільки учні обізнані з даною тамою. На завершення уроку сенкан можна використати для підбиття підсумків, перевірки рівня сприймання матеріалу, уміння характеризувати поняття і явища. Метод «Сенкан» є цікавим для учнів і має багато позитивних моментів: ● забезпечує міжпредметні зв’язки; ● розвиває творчі здібності учнів; ● викликає інтерес і навіть захоплення предметом, процесом навчання в цілому.
Сенкан надає можливість вчителю: ● організувати роботу учнів для підбиття підсумків уроку; ● закріпити основні поняття, які були розглянуті на уроці; ● оцінити понятійний і словарний багаж учнів.
.
Сенкан надає можливість учням: ● чітко визначитися з ключовими поняттями, головними ідеями уроку; ● сформулювати свої думки цікавим способом; ● проявити свої творчі здібності; ● синтезувати знання, які отримали на уроці.
Я пропоную наступні способи роботи учнів з сенканом: ● складання нового сенкана; ● складання нового короткого повідомлення по готовому сенкану з використанням слів і фраз, що входять до його складу; ● корекція і вдосконалення сенкану; ● аналіз неповного сенкану без вказівки його теми і визначення назви теми цього сенкану; ● сенкан-загадка.
Організаційні форми роботи з сенканом: ● самостійно при виконанні домашньої роботи; ● самостійно у ході уроку; ● у складі групи з наступним конкурсом на кращий сенкан з даної теми; ● робота в парі над однією темою; ● при підготовці повідомлення за неповним сенканом або визначенні його теми.
Правила написання сенкана. Сенкан складається з 5 рядків. За формою нагадує ялинку. 1 слово 2 слова 3 слова 4 слова 1 слово
Алгоритм написання сенкана (синквейна) такий:
Перший рядок – одне ключове слово – тема, яке визначає зміст сенкана – об’єкт або предмет, про який іде мова. Другий рядок – два прикметники, які характеризують дане поняття, дають опис його властивостей та ознак. Третій рядок – три дієслова, які показують характер дії об’єкта. Четвертий рядок – коротке речення, в якому автор висловлює своє ставлення до об’єкта. П’ятий рядок – одне слово-резюме, зазвичай іменник, через яке людина висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з даним поняттям, його сутністю. Таким чином, суворі правила сенкану закріплюють за кожним рядком не тільки кількість слів, а й частин мови, якими може скористатися автор.
Найпоширеніша форма використання - написання
Формула написання сенкана. 1-й рядок - тема (іменник). 2-й рядок – опис (два прикметники). 3-й рядок – дія (три дієслова), пов’язана з темою. 4-й рядок – ставлення (фраза - чотири слова), почуття з приводу обговореного. 5-й рядок – перефразування сутності (одне слово – синоніми, підсумок,узагальнення).
Найпоширеніша форма використання – складання сенкану за наданою темою: трикутник, функція, координатна пряма, графік,фізика, газ, сила та інші.
Організація роботи по складанню сенкана: ● оптимальний час для написання сенкана 5-7 хвилин (перед виконанням учням треба нагадати алгоритм написання сенкана); ● можна запропонувати індивідуальне виконання, а краще у групах (два-чотири-разом); ● презентація роботи (кожна група зачитує свій сенкан, після чого можливе спільне обговорення і взаємооцінка). На етапі оголошення теми уроку можна застосувати визначення теми неповного сенкана. Наприклад, тема «Фізика». ???????? Цікава, сучасна. Вивчає, досліджує, експериментує. Пояснює закони природи. Наука. Можете дати завдання написати сенкан як завдання найвищого рівня складності . Наприклад, для фізики: ● 1 рядок – назва фізичної величини; ● 2 рядок – її основні характеристики; ● 3 рядок – дії, які виконують завдяки цій величині; ● 4 рядок – означення (визначення); ● 5 рядок – інша назва цієї величини. ● вчений-фізик; ● характеристика; ● винахід (відкриття, доведення закону,….); ● застосування; ● значення в фізиці. Така проста технологія, окрім розвитку критичного мислення, здатна підвищити інтерес до теми, розвинути креативність, удосконалити комунікативні навички. Також це непоганий спосіб зацікавити дітей, які люблять поезію іне люблять точні науки.
Пропоную приклади сенканів з різних тем математики.
1. Трикутник.
Цікавий, найрізноманітніший. Складається, застосовується, зображується. Важлива властивість жорсткість. Фігура.
2. Трикутник.
Захоплюючий, важливий. Будується, застосовується, складається. Їх світ різноманітний. Фігура.
3. Об’єм.
Одиничний, додатний.
Наповнювати, вимірювати та обчислювати. Характеристика місткості посудини. Величина. 4. Пряма. Нескінченна, числова. Показує, розміщує, зображує. Кожній точці координату вказує. Координатна пряма. 5. Функція. Лінійна, таблична. Пишемо, обчислюємо, будуємо. Описує різні явища. Залежність. 6. Функція. Зростаюча, спадна. Підставляємо, обчислюємо, будуємо. Відіграє важливу роль. Залежність. 7. Функція. Лінійна, квадратична. Креслимо, проводимо, знаходимо. Потрібні в математиці. Значення. 8. Функція. Неперервна, монотонна. Вивчаємо, досліджуємо, будуємо. Описує життєві процеси. Залежність. 9. Прямі. Нескінченні, різноманітні. Будуємо, проводимо, суміщаємо. Всі не мають ні початку, ні кінця. Фігури. 10. Суміжні кути. Красиві, дружні. Креслимо, вимірюємо, порівнюємо. Їх сума рівна 180°. Теорема.
Пропоную приклади сенканів з різних тем фізики. 1.Молекула. Маленька, рухлива. Рухається, притягується, відштовхується. Із неї складається речовина. Частинка. 2.Фізика. Потрібна, сучасна. Досліджує, розвиває, допомагає. Вивчає природу. Наука. 3. Атом. Загадковий, маленький. Існує, рухається, взаємодіє. Містить ядро і електрони. Елемент.
4. Вага. Непостійна, змінна. Діє, змінюється, зникає. Діє на опору або підвіс. Сила. 5. Температура. Залежна, змінна. Підвищується, знижується, змінюється. Ступінь нагрітості тіла. Величина. 6. Вода. Криштальна, свіжа. Дзюрчить, струмує, переливається. Вона вічно тече. Життя. 7. Закон тяжіння. Ньютонівський, всесвітній. Утримує, притягує, сприяє падінню. Допомагає пізнати будову світу. Гравітація.
Практичний досвід роботи дає можливість стверджувати, що сенкан як складова інноваційного навчання є дієвим засобом розвитку критичного мислення та творчої діяльності учнів, способом залучення їх до нового сприйняття програмового матеріалу. Ця форма роботи наряду з іншими дозволяє формувати навички групової роботи, сприяє співпраці між вчителем та учнем, визнає право дитини на власну думку, завоювала симпатію учнів.