Методичні рекомендації щодо розвитку вміння формувати у дитини навичок керувати процесом мислення: фантазуванням, розумінням закономірностей, розв'язанням складних проблемних ситуацій,
Методи і форми розвитку критичного мислення у навчально-виховному процесі
Треба вчити не думок, а думати
Е.Кант
В умовах реформування освіти значна роль приділяється вихованню особистості здатної самореалізуватися, самовизначатися, самоусвідомлюватися у реаліях сучасного життя.
З огляду на це визначальна складова моєї роботи – це пошук і впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання відповідно до сучасних проблем особистості і суспільства. Використання активних форм і методів навчання безперечно мають багато переваг. Вони відкидають одноманітність, посилюють інтерес до предмета, навчання, розвивають творче критичне мислення, вчать культури спілкування, поліпшують міжособистісні взаємини, краще реалізують єдність навчання, виховання і розвитку учнів.
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти я, як вчитель. Тому перед кожним уроком, шукаю відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів. Учні мають усвідомлювати, що в майбутньому вони самі братимуть безпосередню участь у вдосконаленні науки і виробництва, діятимуть самостійно, а не за підказкою. Адже не можна жити за готовими рецептами.
Урок критичного мислення – має певну структуру та складається з таких етапів
Етапи уроку з використанням технології розвитку критичного мислення
Інформації
(рефлексія)
• Евокація — збудження інтересу учнів, заохочення їх до формування цілей навчання.
• Усвідомлення значення (реалізація змісту) — дослідження проблеми, набуття нових знань для побудови міркування.
• Рефлексія (міркування, відтворення) — охоплення значення смислу ідей, поширення знань у нові контексти.
На першому етапі (евокації) пропонується використовувати такі методи (евокаційні стратегії):
• попередня активізація — збудження інтересу цікавим фактом, інтерпретацією тощо;
• фокусуючи запитання — оголошення запитань, на які потрібно відповісти після вивчення матеріалу;
• «Мозкова атака» — складання списку того, що учням відомо з теми;
• «ґроно» — класифікація відомих фактів за певною ознакою;
• керована діяльність — розподіл тексту на частини із запитаннями-прогнозами (що буде далі?);
• низка слів наперед — визначення основних слів, що зустрічається в тексті;
• «Знаю — хочу знати — вивчаю» — визначення відомих фактів та запитання, на які потрібно відповісти;
• вільне письмо — учні пишуть усе, що вони знають, відчувають і думають з теми.
На другому етапі (усвідомлення значення) автори радять звернутися до таких методів:
• позначки — у тексті учні мають позначити «v» — те, що підтверджує попередні знання учнів,
«+» — нова інформація,
«–» —те, що суперечить знанням,
«?» — те, що дивує;
• керована діяльність;
• щоденник подвійних нотаток — запис у лівій частині аркуша важливих фактів, у правій — коментарів до них;
• «запитання — відповідь» — учнів парах або ланцюжком ставлять запитання до тексту та відповідають на них;
• взаємонавчання — частина учнів грає роль учителя (ставлять запитання, коригують відповіді);
• групи спільного навчання;
• розширена лекція — виклад маеріалу з постійним заохоченням учнів ставити запитання;
• думайте — працюйте у парах — обмінюйтесь думками;
• кероване вивчення — читання або слухання за інструкцією.
На третьому етапі — рефлексії — учні звертаються до вивченого за допомогою таких методів:
• запитання про реакцію читача — визначення найважливіших та емоційно насичених аспектів теми;
• огляд щоденників подвійних нотаток;
• спільна пізнавальна дискусія;
• «Останнє слово за мною» — на картці учні записують цитату та
коментар, усі висловлюються з приводу неї, але останнє слово залишається за власником картки;
• дискусійна мережа — добірка доказів «за» і «проти»;
• дебати;
• есе;
• «Ціле за часткою» — на підставі відповідей на частину тексту
скласти враження про решту тексту;
• позначки.
Реалізувати свою проблему мені допомагають нестандартні форми уроку, які стимулюють пізнавальну активність учнів, вміння діяти в незвичайних ситуаціях, використовувати власний досвід, адаптацію до змін: урок-дослідження, урок-казка, театралізований урок, урок-експедиція, урок-вікторина.
Я впевнена, що зацікавити, повести за собою спроможний лише той педагог, який сам перебуває у постійному пошуку. адже ще В.О.Сухомлинський закликав: «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших»
Методика « Речення з відкритим кінцем »
Етап уроку-рефлексія.
- Придумайте різні закінчення речення Якщо книгу не читати…
Методика «Сенкан» Ліна Костенко «Шипшина важко віддає плоди»
Етап уроку-рефлексія.
1.Шипшина.
2. Червона, красива.
3. Віддає, рясніє, лікує.
4. Я тут для всіх.
5. Красуня-лікар.
Методика «Сенкан»
Наталя Забіла «Журавлик»
Етап уроку-рефлексія
1.Журавлик.
2.Поранений, приручений.
3. Живе, одужав, грався.
4.Прощавай, лети, журавлику!
5.Повернись весною здалека.
Методика «Порушена послідовність»
Анатолій Дімаров «Для чого людині серце»
Етап уроку - евокація.
Варіанти речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.
А ось блискуче, як пластмасова кулька, серце. Бачиш, яке воно свіже: як довго стукотіло, а ніскільки не зносилося. Це серце злої людини.
- Оце серце байдужої людини. Бачиш, яке воно жовте та зморщене!Похмуре, сіре, важке, наче висічене з твердої каменюки. Це серце однієї доброї людини. Врешті лікар обережно дістав з найвищої полиці ще одну банку. - Оце серце одного чоловіка, який дбав лише про себе і відвертався від інших людей. Бачиш, яке воно велике та світле! Це серце байдужої людини.
Методика « Передбачення»
«Кривенька качечка»(українська народна казка)
Етап уроку-евокація
- Сьогодні ми прочитаємо народну казку, в якій буде розповідатися про героїню цієї загадки:
Плавала, купалася, сухою зосталася.
- Про кого будемо читати казку?
- Що в цій казці схвалюється ? Вам допоможе прислів’я :
За добро добром платять.
- А тепер починаємо читати казку і перевіремо ваші передбачення.
Методика «Гронування»
Варвара Гринько «Мова»
Етап уроку-рефлексія.
Тема. В.Сухомлинський «Як Павлик списав у Ніни задачу»
Мета: учити орієнтуватися у структурі тексту; формувати вміння визначати головну думку твору; давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; розвивати критичне мислення учнів; учити інсценізувати; виховувати чесність, віру в свої сили.
Етап виклику.
«Передбачення»
Мета. заохочувати учнів активно мислити, складати передбачене.
Евокація.
«Кероване читання»
Мета: вчити учнів структурувати роботу над текстом ;розуміти текст; робити припущення; міркувати над змістом; формувати вміння ставити запитання.
- Чи виправдовується ваше передбачення?
Взаємні питання за змістом . Питання вчителя.
Взаємні питання за змістом. Питання вчителя.
«Роздуми»
Мета. Стимулювати критичне мислення – спонукати учнів до роздумів над тим, яке значення для них має матеріал викладення в тексті.
- Які риси характеру Павлика виявилися у його вчинку?
Мета. Вчити розмірковувати, як отримані знання використовувати у своєму житті?