ОСНОВНІ ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ, ІНТЕРАКТИВНІ ПРИЙОМИ РОБОТИ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ». ОПИС ДЕЯКИХ ПРИЙОМІВ: «ФІШБОУН», «КУБИК БЛУМА»
ПАВЛОВА ОКСАНА ІВАНІВНА ЛУКАШІВСЬКА ГІМНАЗІЯ СИНЮХИНО - БРІДСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ПЕРВОМАЙСЬКОГО РАЙОНУ МЕТОДИ ІНТЕРАКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ НА УРОКАХ
Номер слайду 2
Кооперативне навчання Колективно-групове навчання Ситуативне моделювання Опрацювання дискусійних питань Робота в парах Обговорення проблеми Імітаційні ігри Метод ПРЕС Ротаційні трійки 2-4-усі разом Робота в малих групах Акваріум Мікрофон Незакінчені речення Мозковий штурм Ажурна пилка Аналіз ситуації Вирішення проблем Дерево рішень Спрощене судове слухання Рольова гра Займи позицію Неперервна шкала думок Дискусія Дебати
Номер слайду 3
КОНТИНУУМ ВИКОРИСТОВУЮТЬ ДЛЯ ОЦІНКИ СТАВЛЕНЬ (НАПРИКЛАД, ДО ЗАБОРОНИ ТЮТЮНОПАЛІННЯ У ГРОМАДСЬКИХ МІСЦЯХ). У КЛАСІ МАЛЮЮТЬ УМОВНУ ЛІНІЮ, З ПРОТИЛЕЖНИХ ЇЇ КІНЦІВ СТАЮТЬ ТІ, ХТО ЗАЙМАЄ РАДИКАЛЬНІ ПОЗИЦІЇ, ІНШІ — БЛИЖЧЕ ДО ТОГО ЧИ ТОГО КРАЮ. ХТО БАЖАЄ, МОТИВУЄ, ЧОМУ ОБРАВ САМЕ ТАКУ ПОЗИЦІЮ РОЛЬОВІ ІГРИ/ ІНСЦЕНУВАННЯ УЧНІ РОЗПОДІЛЯЮТЬ РОЛІ І ДІЮТЬ ЗА СЦЕНАРІЄМ. ЕФЕКТИВНИЙ МЕТОД АПРОБАЦІЇ РІЗНИХ МОДЕЛЕЙ ПОВЕДІНКИ «ПІД МАСКОЮ». ЧУДОВА НАГОДА ВІДПРАЦЮВАТИ НАВИЧК РУХАНКИ: • ЗАРЯД ЕНЕРГІЇ НА ПОЧАТКУ ДНЯ; • ЗНЯТТЯ ВТОМИ ПІСЛЯ ІНТЕНСИВНОЇ ПРАЦІ; • ПЕРЕХІД ДО ІНШОГО ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ; • МОТИВАЦІЯ ГРУПОВОЇ ВЗАЄМОДІЇ; • ПСИХОЛОГІЧНА РОЗРЯДКА МОЗКОВИЙ ШТУРМ УЧНІ СПОНТАННО ВИСУВАЮТЬ ІДЕЇ НА ЗАДАНУ ТЕМУ. НА ПЕРШОМУ ЕТАПІ ЗАПИСУЮТЬ УСІ ІДЕЇ. ПОТІМ ЇХ МОЖНА КЛАСИФІКУВАТИ АБО ВИКОРИСТОВУВАТИ ДЛЯ ПОДАЛЬШОГО АНАЛІЗУ АНАЛІЗ ІСТОРІЙ ВИКОРИСТАННЯ РЕАЛЬНИХ І ВИГАДАНИХ ІСТОРІЙ, МІФІВ, ЛЕГЕНД, ПРИТЧ, КАЗОК ТА ВІРШІВ ЕФЕКТИВНЕ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ БАЖАНИХ ЗМІН НА РІВНІ СТАВЛЕНЬ, ПЕРЕКОНАНЬ, УСВІДОМЛЕННЯ І ПЕРЕОЦІНКИ ЦІННОСТЕЙ ВИГОТОВЛЕННЯ ПОСТЕРІВ/ФЛАЄРІВ РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ, НАВИЧОК АДВОКАЦІЇ, ВМІННЯ ПРАЦЮВАТИ НАЙПОПУЛЯРНІШІ ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ
Номер слайду 4
ТРІАДИ УЧАСНИКИ ОБ’ЄДНУЮТЬСЯ У ТРІЙКИ. ДВОЄ ОБГОВОРЮЮТЬ ПРОБЛЕМУ АБО РОЗІГРУЮТЬ СЦЕНКУ, А ТРЕТІЙ — ВИКОНУЄ РОЛЬ СПОСТЕРІГАЧА (ЗАБЕЗПЕЧУЄ ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК) ВЗАЄМОНАВЧАННЯ ЕФЕКТИВНА ФОРМА ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ, КОЛИ УЧНІ ОПРАЦЬОВУЮТЬ ВІДПОВІДНИЙ МАТЕРІАЛ (САМОСТІЙНО АБО У ГРУПАХ), А ПОТІМ НАВЧАЮТЬ ІНШИХ. РОЛЬ УЧИТЕЛЯ — ПЕРЕВІРИТИ РІВЕНЬ ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ, ПІДСУМУВАТИ ВИВЧЕНЕ АКВАРІУМ ПЕРШУ ЧАСТИНУ ТРЕНІНГУ ПОЛОВИНА ГРУПИ ЗАДІЯНА У ТРЕНІНГОВИХ АКТИВНОСТЯХ, А ДРУГА — СПОСТЕРІГАЄ. У ДРУГІЙ ЧАСТИНІ ТРЕНІНГУ УЧНІ МІНЯЮТЬСЯ РОЛЯМИ. ВИКОРИСТОВУЮТЬ У ВЕЛИКИХ КЛАСАХ. ТРИКУТНИК/ДІАМАНТ/КОНЦЕНТРИЧНІ КОЛА ВПРАВУ ВИКОНУЮТЬ У ГРУПАХ. ГРУПИ ОТРИМУЮТЬ ПО 6—9 АБО БІЛЬШЕ КАРТОК, НА ЯКИХ ЗАПИСУЮТЬ ПЕВНІ НАВИЧКИ ЧИ ЯКОСТІ (НАПРИКЛАД ТІ, ЩО ДОПОМАГАЮТЬ ВЧИТИСЯ). ПОТІМ УЧАСНИКИ РОЗКЛАДАЮТЬ КАРТКИ У ВИГЛЯДІ ТРИКУТНИКА, ДІАМАНТА ЧИ КОНЦЕНТРИЧНИХ КІЛ ВІДПОВІДНО ДО ЇХ ЗНАЧЕННЯ. ВПРАВЛЯЮТЬСЯ ВМІННЯ ВИОКРЕМЛЮВАТИ ГОЛОВНЕ І ДОСЯГАТИ КОНСЕНСУСУ ДЕБАТИ ЗАХИСТ ПРОТИЛЕЖНИХ ПОГЛЯДІВ. РОЗВИТОК УМІННЯ ВІДСТОЮВАТИ СВОЮ ПОЗИЦІЮ З ПОВАГОЮ ДО ОПОНЕНТА. ПОТРЕБУЄ ВИСОКОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ ТРЕНЕРА НАЙПОПУЛЯРНІШІ ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ОБГОВОРЕННЯ В КОЛІ КОЖЕН УЧАСНИК МАЄ ЗМОГУ ВИСЛОВИТИСЯ З ПЕВНОЇ ПРОБЛЕМИ. У ВЕЛИКИХ КЛАСАХ КРАЩЕ ПРОВОДИТИ ЦЮ ВПРАВУ, ПОПЕРЕДНЬО ОБ’ЄДНАВШИ ДІТЕЙ У 3—4 ГРУПИ, І НАЗАГАЛ ВИСЛУХОВУВАТИ ЛИШЕ ПРЕДСТАВНИКІВ ГРУП
Номер слайду 5
ОДНИМ З ЕФЕКТИВНИХ І ЦІКАВИХ ДЛЯ УЧНІВ МЕТОДИЧНИХ ПРИЙОМІВ, ЯКИЙ ВИКОРИСТОВУЮ В ГРУПАХ, Є ПРИЙОМ «ФІШБОУН». ДОСЛІВНО ВІН ПЕРЕКЛАДАЄТЬСЯ З АНГЛІЙСЬКОЇ ЯК «СКЕЛЕТ РИБИ» І СПРЯМОВАНИЙ НА РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ В НАОЧНО-ЗМІСТОВНІЙ ФОРМІ. СУТЬ ДАНОГО МЕТОДИЧНОГО ПРИЙОМУ - ВСТАНОВЛЕННЯ ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВИХ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКІВ МІЖ ОБ'ЄКТОМ АНАЛІЗУ І ВПЛИВАЮЧИМИ НА НЬОГО ФАКТОРАМИ, ВЧИНЕННЯ ОБҐРУНТОВАНОГО ВИБОРУ. ДОДАТКОВО МЕТОД ДОЗВОЛЯЄ РОЗВИВАТИ В УЧНІВ НАВИЧКИ РОБОТИ З ІНФОРМАЦІЄЮ І ВМІННЯ СТАВИТИ І ВИРІШУВАТИ ПРОБЛЕМИ. ІНТЕРАКТИВНІ ПРИЙОМИ РОБОТИ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ»: «ФІШБОУН», «КУБИК БЛУМА»
Номер слайду 6
СПОСОБИ ВИКОРИСТАННЯ «КУБИКА БЛУМА» - Кожна група отримує кубик із завданнями на шести гранях і виконує письмово завдання в зошитах або на паперових листівках. При перевірці учні групи по черзі коментують відповіді. Оцінюється командна відповідь. Учитель може порадитися з учнями, щодо активності всіх членів групи при виконані завдань. - Кожна група отримує кубик із завданнями на шести гранях, між членами групи розподіляються грані – завдання, 2-3 хвилини учні виконують завдання, потім в групі відбувається перевірка, доповнення або уточнення інформації. Колективне обговорення та взаємооцінювання. - Оголошується тема та коло запитань з теми. Учитель або учень підкидує кубик, яка грань випала, з неї і починається робота. «Кубик Блума» - прийом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибині знання. Цей прийом було запропоновано американським психологом і педагогом Бенджаміном Блумом, автором теорії таксономії, яка передбачає поділ цілей навчання на блоки: «знаю» - «творю» - «умію». Даний прийом допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.