Освітній процес дитини з особливими освітніми потребами (зокрема й аутизму) може бути матеріалізований лише тоді, коли фахівці зберуться навколо нього та разом із батьками сформують мультидисциплінарну й мультисуб'єктну команду психолого-педагогічного супроводу та розпочнуть колегіальну роботу з розроблення й реалізації компетентних освітніх маршрутів для цієї дитини. Нижче перелічено деякі ключові елементи психолого-педагогічної підтримки.
Методи психологічної та педагогічної підтримки.
Прагнучи пізнати таємницю дитячої душі, педагогічної майстерності і науки педагогіки, будуть бачити в кожній дитині свого вчителя і вихователя.
Ш.О.Амонашвілі
У педагогічному аспекті поняття «технологія» має зміст у плані наукового прогнозування (проектування) і точного відтворення педагогічних дій, що забезпечують досягнення запланованих результатів. Виходячи з цього визначення, педагогічна технологія: має чітко визначати мету; полегшувати добір і структурувати зміст; сприяти вибору найвідповіднішої організаціъ методів, прийомів і засобів, враховувати об'єктивні способи оцінювання рівня професійної компетентності вчителів і результатів [9].
Освітній процес дитини з особливими освітніми потребами (зокрема й аутизму) може бути матеріалізований лише тоді, коли фахівці зберуться навколо нього та разом із батьками сформують мультидисциплінарну й мультисуб'єктну команду психолого-педагогічного супроводу та розпочнуть колегіальну роботу з розроблення й реалізації компетентних освітніх маршрутів для цієї дитини. Нижче перелічено деякі ключові елементи психолого-педагогічної підтримки.
Психолого-педагогічний супровід - це довгостроковий процес, спрямований на запобігання виникненню (або усунення) дестабілізуючих чинників у дітей з особливими освітніми потребами, формування їхнього адаптивного функціонування, забезпечення оптимального розвитку та доступу до якісної освіти в освітніх закладах.
Психолого-педагогічна підтримка забезпечується певними технологіями, спрямованими на проєктування та реалізацію процесів підтримки.
Деякі з цих технологій включають:
1) Технологію виявлення особливостей розвитку дітей та визначення їхніх потреб для подальшого розроблення корекційно-розвивальних стратегій.
2) Техніки психопрофілактики як створення відповідних умов для освітніх закладів на основі екологічних ресурсів.
3) Техніки систематичної корекції та розвитку дітей, засновані на базовій структурі психічної організації.
4) Технологія організації зустрічей групи підтримки для визначення пріоритетів, стратегій підтримки та розробки індивідуальних програм розвитку дитини.
5) Техніки розробки реальних цілей на основі принципів цілепокладання SMART та їх скоординованого досягнення з усіма членами групи підтримки.
6) Техніки командної взаємодії між членами групи підтримки.
7) Техніки самооцінки професійного розвитку вчителів (за методологією ISSA), та інші.
Усі ці техіки необхідні в процесі підтримки, вони всебічно відтворюють ключові елементи діяльності фахівців, які надають підтримку дітям з аутизмом.
Таким чином, можна сказати, що психолого-педагогічний супровід передбачає створення навколо дитини міждисциплінарної групи (фахівці, які безпосередньо доглядають за дитиною, та батьки), створення індивідуальної програми розвитку дитини та початок цілеспрямованої роботи з досягнення поставлених у програмі цілей.
Психолого-педагогічна підтримка включає етапи підготовки, адаптації та повної інтеграції.
На підготовчому етапі оцінюються наявні можливості та недоліки закладу, і керівник закладу обговорює з педагогами необхідність підготовки та проведення навчання дітей з особливими освітніми потребами (включно з дітьми-аутистами) та ресурси, необхідні для цього процесу. Також проводиться навчання, консультації та семінари для батьків і дітей, які навчаються в класах з особливими потребами.
Етап адаптації передбачає об'єднання співробітників у міждисциплінарні групи (групи підтримки). До них належать тренінги командної взаємодії, методичні семінари та майстер-класи.
Традиційно до складу груп підтримки входять координатори (часто представники адміністративного персоналу дитячих садочків та загальноосвітніх закладів), вихователі/вчителі, допоміжні педагоги (помічники вчителів, асистенти вчителів), психологи, корекційні педагоги, логопеди та інші фахівці (фахівці з корекції та профорієнтації, які мають досвід взаємодії з дітьми поза освітніми установами, спеціалісти з аутизму, неврологи, сімейні лікарі) і батьки.
На цьому етапі має відбутися зустріч із дитиною та документальне підтвердження її підтримки (якщо дитина вже отримує психолого-педагогічну підтримку), представлення дитини фахівцем, який має досвід роботи з дитиною, або щонайменше двічі зустрічався з дитиною та її родиною. Осмислена робота з дитиною починається з проведення психолого-педагогічної діагностики дитини.
|
Кожен член групи підтримки отримує завдання спостерігати за конкретними симптомами дитини та фіксувати обставини проблемної поведінки. Зібрана інформація узагальнюється для виявлення перешкод на шляху навчання та розвитку дитини, та виявлення актуальних завдань щодо її освітнього процесу. |
Члени групи підтримки також мають набути навичок ведення документації з підтримки. Це дасть змогу організувати послідовну координацію між групами підтримки та відстежувати позитивну динаміку розвитку дитини. Найважливішим результатом роботи групи підтримки на цьому етапі є створення «Індивідуальної програми розвитку дитини».
На етапі повної інклюзії фахівці сприяють повній адаптації та соціалізації дитини. Фахівці групи супроводу проводять роботу з методичного забезпечення навчання, виховання та розвитку дитини. Розробка та використання дидактичних посібників; адаптація та модифікація освітнього процесу, навчального плану, цілей і завдань відповідно до індивідуальних потреб аутичних дітей та розробка відповідних методів роботи педагогів; розробка критеріїв оцінювання результатів навчання дітей; апробація інноваційних форм, методів і прийомів роботи [6].
Оцінювання результатів дітей проводиться в оптимальних для дитини умовах (у найсприятливішому темпі та, за потреби, з використанням додаткових засобів і ресурсів) і виявляє взаємозв'язки між компонентами освіти, наприклад, знання та навички дитини на даному етапі освітнього процесу та її здатність застосовувати їх на практиці.
Тому ефективність психолого-педагогічного супроводу аутичних дітей в освітньому просторі залежить від згуртованості групи підтримки, яка може працювати в командному режимі та надавати адекватну психолого-педагогічну підтримку дитині. Це створить умови які підходять для дитини в освітньому процесі, що визначається зовнішніми ресурсами (можливостями освітнього середовища), внутрішніми ресурсами (потенціалом дитини, який необхідно розкрити за допомогою цілеспрямованої корекційної роботи) та індивідуальною програмою розвитку, в якій чітко прописано спроможність дитини застосовувати свої знання та навички на практиці. Усі ці важливі позиції психолого-педагогічного супроводу чітко викладені в наступних розділах.