Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення («Корекція мовлення»)
3 клас
№З/П |
Тема |
Дата |
Кількість годин |
|
Розвиток артикуляційних укладів звуків, сили, точності, координованості, синхронності, кінестетичних відчуттів та уявлень. |
|
|
|
Розвиток мовленнєвого дихання. Володіння термінами: «звук», «склад», «слово», «голосний звук», «приголосний звук». |
|
|
|
Формування умінь чітко вимовляти одно-, дво-, три- складові слова з правильним наголосом |
|
|
|
Навчання вільно користуватися набутими навичками в самостійному усному мовленні |
|
|
|
Вдосконалення вимови відкритих і закритих складів |
|
|
|
Закріплення вимови складових рядів з включенням усіх звуків рідної мови (на слух). − складати схему слова з виділенням наголошеного складу; − правильно вимовляти речення із відпрацьованими наголошеними складами. |
|
|
|
Закріплення навички диференціювання фонем за ознаками (глухі взривні). |
|
|
|
Розвиток мовленнєвого дихання |
|
|
|
Удосконалення навички правильного вимовляння слів, синтагм, речен |
|
|
|
Удосконалення навички правильного вимовляння: − слів; 12 − синтагм; − речень |
|
|
|
Формування умінь розрізнювати кожен із змішуваних звуків окремо. |
|
|
|
Удосконалення умінь усно визначати наголос, знаходження наголошеного голосного в: − складах; − словах |
|
|
|
Формування умінь диференціювати звуки в: − ізольованій позиції; − складах і словах; − словосполученнях і реченнях; − текстах |
|
|
|
Знаходження наголошеного і ненаголошеного голосного в серії з двох-чотирьох складів |
|
|
|
Визначення наголошеного складу у словах, які складаються з двох-чотирьох складів. |
|
|
|
Удосконалення умінь визначати місце звука в слові по відношенню до інших звуків, наприклад: - який звук за рахунком; - перед яким звуком чується або після якого звуку вимовляється у слові; - добір слів на даний звук. |
|
|
|
Розвиток мовленнєвого слуху. Закріплення ритмічної, звуко-складової структури слова. |
|
|
|
Закріплення умінь, порівнювати артикуляцію і звучання твердих і м’яких приголосних. |
|
|
|
Закріплення умінь визначати місце звука в слові по відношенню до інших звуків (який звук за рахунком, перед яким звуком чується або після якого звуку вимовляється у слові заданий звук). |
|
|
|
Навчання вільного користування набутими навичками у самостійному усному мовленні |
|
|
|
Розвиток ритмічної та звуко-складової структури слова. |
|
|
|
Удосконалення умінь визначати місце звука в слові по відношенню до інших звуків наприклад: − який звук за рахунком; − перед яким звуком чується або після якого звуку вимовляється у слові; добір слів на даний звук. |
|
|
|
Формування умінь визначати місце звука в слові по відношенню до інших звуків (який звук за рахунком, перед яким звуком чується або після якого звуку вимовляється у слові). |
|
|
|
Формування слухового, зорового та кінестетичного образу фонем, їх виокремлення на фоні слова. |
|
|
|
Закріплення умінь правильно вимовляти поставлені, автоматизовані звуки та диференціювати їх на слух. |
|
|
|
Удосконалення вміння розрізняти словапароніми |
|
|
|
Розвиток вміння добирати слова за звуковою схемою |
|
|
|
Формування та удосконалення вміння розв’язувати звуко-буквені ребуси. |
|
|
|
Формування та удосконалення вміння розв’язувати звуко-буквені ребуси (без промовляння відповідних звуків). |
|
|
|
Формування та удосконалення вміння розв’язувати буквено-складові ребуси (без промовляння відповідних звукокомплексів) |
|
|
|
Розвиток слухової та зорової пам'яті. |
|
|
|
Розвиток артикуляційного апарату та мімічних м'язів на матеріалі: вправ на розвиток рухливості нижньої щелепи, язика, губ вправ, спрямованих на самомасаж язика вправ, спрямованих на самомасаж обличчя |
|
|
|
Актуалізація активного та пасивного словника учнів (іменники, прикметники, дієслова та ін.), що позначають ряди однорідних предметів чи явищ. |
|
|
|
Формування операцій порівняння слів за значенням, виділення й узагальнення в них загального змісту, перехід до засвоєння переносного значення слова |
|
|
|
Формування розумових дій та операцій порівняння слів за значенням, виділення й узагальнення в них загального змісту, уміння 37 встановлювати логічні зв’язки |
|
|
|
Формування операцій: класифікації предметів, явищ навколишнього світу, порівняння пред’явлених об’єктів, оцінка їх відмінності і подібності, виділення в них загальної семантичної ознаки, комплектування груп еквівалентних предметів |
|
|
|
Формування практичних уявлень про слово як про самостійного носія значення |
|
|
|
Розвиток навички добору дієслів за лексико-граматичним значенням дії та за питаннями що робить?, що робив?, що зробив?, що буде робити? |
|
|
|
Формування уміння диференціювати дієслова від слів з близьким лексикограматичним значенням (бігати-біг, жовтітижовтий, лінитися-лінивий-лінь, веселитисявеселий). |
|
|
|
Удосконалення навички узгоджувати дієслова з іменниками у числі та роді (для дієслів минулого часу). |
|
|
|
Формування навички творення граматичних форм дієслів доконаного та недоконаного виду, часу за аналогією та самостійно |
|
|
|
Формування уміння практичним способом визначати число та рід іменника за узгодженим з ним дієсловом. (Покажи де: іде-ідуть; співаєспівають, зайшов-зайшла, намалювавнамалювала?) |
|
|
|
Формування уміння диференціювати запитання який?, яка?, яке?, які? до прикметників у різних родових та числових формах. |
|
|
|
Формування навички визначати та називати однорідні предмети, що відрізняються за ступнем вираження ознаки (довгий, довший, найдовший) |
|
|
|
Розвиток уміння узгоджувати прикметники з іменниками у роді числі та відмінку. |
|
|
|
Розвиток уміння будувати словосполучення і речення з особовими займенниками; використовувати займенники для зв’язку речень у тексті з метою уникнення лексичних повторів |
|
|
|
Формування вміння виділяти серед поданих слів прислівники; знати їх основну граматичну ознаку — незмінюваність; ставити до них питання; зв’язувати їх із дієсловами у словосполучення, при побудові речення; поширювати речення найуживанішими прислівниками; добирати до поданого прислівника синоніми й антонім; будувати речення з |
|
|
|
Формування, уточнення і диференціація різних типів лексичних значень (синонімічних, антонімічних, багатозначних, похідних і основних). |
|
|
|
Формування норм лексичної сполучуваності засвоєних значень слів. |
|
|
|
Корекція словникового запасу на основі формування лексичної сполучуваності слів |
|
|
|
Диференціація немовленнєвих звуків за силою та довжиною звучання, висотою, тембром: гучних-тихих; |
|
|
|
Диференціація немовленнєвих звуків за силою та довжиною звучання, висотою, тембром: довгих-коротких; |
|
|
|
Диференціація немовленнєвих звуків за силою та довжиною звучання, висотою, тембром високих-низьких; |
|
|
|
Диференціація немовленнєвих звуків за силою та довжиною звучання, висотою, тембром: приємних (лагідних, добрих) |
|
|
|
Диференціація немовленнєвих звуків за силою та довжиною звучання, висотою, тембром: неприємних (грубих, злих). |
|
|
|
Удосконалення та розвиток процесів цілеспрямованого запам’ятовування та відтворення на матеріалі: логічно пов’язаних між собою слів; |
|
|
|
Удосконалення та розвиток процесів цілеспрямованого запам’ятовування та відтворення на матеріалі: слів, не пов’язаних між собою тематичними ознаками; |
|
|
|
Удосконалення та розвиток процесів цілеспрямованого запам’ятовування та відтворення на матеріалі: ряду звуків; |
|
|
|
Удосконалення та розвиток процесів цілеспрямованого запам’ятовування та відтворення на матеріалі: ряду складів |
|
|
|
Розвиток слухового контролю на матеріалі: спеціально спотворених педагогом звуків у словах; |
|
|
|
Удосконалення та розвиток уміння виокремлювати на слух: слова з-поміж слів, схожих за лексичним значенням; |
|
|
|
Удосконалення та розвиток уміння виокремлювати на слух: звуку з-поміж інших звуків (далеких за акустико-артикуляційними ознаками); |
|
|
|
Удосконалення та розвиток уміння виокремлювати на слух звуку з-поміж інших звуків (близьких за акустико-артикуляційними ознаками); |
|
|
|
Уточнення та формування правильного фонетичного образу слова. |
|
|
|
Розвиток фонематичних уявлень на матеріалі одно-, дво-, трискладових (і більше) слів зі звуками: що вимовляються дитиною вірно; |
|
|
|
Розвиток диференціації голосних та приголосних звуків |
|
|
|
Розвиток диференціації твердих та м’яких звуків |
|
|
|
Розвиток диференціації дзвінких та глухих звуків |
|
|
|
Розповіді за мотивами казок,оповідань,інсценізація(з допомогою вчителя, з використанням наочності). |
|
|
|
Підсумкове заняття. Корекція граматичної сторони мовлення на основі формування граматичних значень та відношень, виражених різними граматичними категоріями та граматичними морфемами |
|
|