Методи розв'язування лінійних, квадратних рівнянь і нерівностей з параметрами

Про матеріал
Описуються методи які можна використовувати при розв'язуванні лінійних, квадратних рівнянь і нерівностей з параметрами.
Перегляд файлу

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЛІНІЙНИХ І КВАДРАТНИХ РІВНЯНЬ І НЕРІВНОСТЕЙ З ПАРАМЕТРАМИ

 Поняття рівняння і нерівності з одною змінною і одним параметром, його розв’язок. Аналітичні способи розв’язування. Дослідження коренів квадратного рівняння (розв’язування нерівностей) відносно заданих точок.

Рівняння виду a · x = b, де a і b – дійсні числа (вираз який залежить від параметра), x – невідоме, називають лінійним рівнянням з одним параметром.

Коренем рівняння називають значення змінної x, при якому рівняння перетворюється у вірну числову рівність.

В залежності від значення параметра а та b рівняння має:

  1. єдиний корінь x = , якщо а ≠ 0;
  2. нескінченну множину коренів, якщо а = 0 і b = 0;
  3. не має жодного кореня, якщо а = 0, b ≠ 0.

Це і є схема розв’язування лінійного рівняння з параметром.

Розв’язати рівняння з параметром означає знайти всі значення параметра при яких: 1) нема коренів, 2) є корені і знайти їх.

Завдання 1. Розв’язати рівняння

(a2 – 6a + 5) · x = a – 1

Розв’язування. Запишемо рівняння у вигляді:

(a – 1) · (a5) · х = a – 1

Розглянемо слідуючі випадки:

  1. якщо а = 1, то рівняння матиме вигляд 0 · х = 0. Коренем рівняння є любе дійсне число;
  2. якщо а = 5, тоді рівняння запишемо у вигляді 0 · х = 4; рівняння немає коренів;
  3. а ≠ 5, а ≠ 1, тоді, розділивши обидві частини рівняння на (а – 1), отримаємо рівняння (a – 5) · х = 1.

Звідси х = – єдиний корінь даного рівняння.

Відмітимо, що значення параметра як а = 1, а = 5 в розглянутому завданні називають контрольними значеннями параметра, оскільки в залежності від них рівняння міняє вигляд і відповідно міняються розв’язки рівняння.

До задач з параметрами які розглядаються в шкільному курсі математики, можна віднести, наприклад знаходження розв’язків лінійних і квадратних рівнянь в загальному вигляді, дослідження кількості їх в залежності від значення параметра.

При розв’язанні задач з параметрами слід запам’ятати головне: параметр являється фіксованим але невідомим числом і має подвійну природу:

  1. пропонована відомість дозволяє «працювати» з параметром як з числом;
  2. степінь дозволеності «роботи» з параметром обмежена його невідомістю.

Наприклад, ділення на вираз, який містить параметр добування кореня парного степеня із виразу з параметром потребує попередніх досліджень, оскільки результати їх впливають на розв’язок задачі.

Розглянемо декілька елементарних прикладів.

Завдання 2. Порівняти

  • а і 3 а.

Розв’язування. Розглянемо слідуючі випадки:

  1. якщо а = 0, – а = 3 а;
  2. якщо a < 0, то – а > 3 a;
  3. якщо a > 0, то – а < 3 a.

 

Завдання 3. Розв’язати рівняння а · х = 1.

Розв’язування. Контрольні значення параметру а = 0. Розглянемо слідуючі випадки:

  1. якщо а = 0, то рівняння матиме вигляд 0· х = 1 і воно не має коренів;
  2. якщо а ≠ 0, то х = – єдиний корінь рівняння.

Відповідь: при а = 0 нема коренів; при а ≠ 0 х = .

Завдання 4. Розв’язати рівняння (а2 – 1) · х = а + 1.

Розв’язування. Приведем дане рівняння до вигляду

(а – 1) · (а + 1) · х = а + 1. Контрольні значення параметру а = 1 і а = - 1.

Розглянемо слідуючі випадки:

  1. якщо а = 1, то рівняння матиме вигляд 0 · х = 2 і не матиме коренів;
  2. якщо а = - 1, отримаємо з рівняння 0 · х = 0 і коренями є любе дійсне значення х;
  3. якщо а ≠ 1 і а ≠ - 1, то х = , х = – єдиний корінь.

Відповідь: якщо а = 1 – рівняння не має коренів; якщо а = - 1, то х Є R; якщо а ≠ 1 і а ≠ - 1, то х = .

Завдання 5. Розв’язати нерівність а · х < 1.

Розв’язування. Якщо а = 0, то рівність набере вигляду 0 · х < 1 і буде вірна для любого х з множини R.

Якщо а > 0, то х < (розділивши обидві частини нерівності на додатне число).

Якщо а < 0, то х > (розділивши обидві частини нерівності на від’ємне число).

Відповідь: а = 0, х Є R; а > 0, х Є (- ∞ ; ); а < 0, х Є ( + ∞).

Зверніть увагу, що при розв’язування даного завдання областю допустимих значень як для змінної так  і для параметру є множина всіх дійсних чисел.

Розглянемо завдання другого типу.

Завдання 6. Розв’язати рівняння   = 0.

Розв’язування. Дане рівняння рівносильне системі

C:\Users\Admin\Desktop\Садовий І. В\Скан 2\CUT\img047.bmp

Звідси, якщо а ≠ 1, то розв’язком буде х = а; якщо а = 1, то розв’язків не буде.

Відповідь: якщо а ≠ 1, х = а; якщо а = 1, розв’язків немає.

Розглянемо завдання, де за рахунок параметру на змінну накладаються певні обмеження.

Для таких задач використовується формулювання: при яких значеннях параметра рівняння (нерівності, системи) має  єдиний (два, нескінченна множина) розв’язок (розв’язків)?; Знайти значення параметра, при якому розв’язок рівняння (нерівності системи) є деяка підмножина дійсних чисел.

Завдання 7. При яких значеннях параметра а нерівність

(х – а) · (х – 2) ≤ 0 має єдиний розв’язок?

Розв’язування. Очевидно, якщо а ≠ 2, то рішенням нерівності буде відрізок, а при а = 2 нерівність матиме вигляд (х – 2)2 ≤ 0, матиме єдиний розв’язок х = 2.

Завдання 8. При яких значеннях параметру а рівняння ах2 – х + 3 = 0 має єдиний корінь?

Розв’язування. а = 0 – контрольне значення параметру. Розглянемо два випадки:

  1. а = 0, рівняння набере вигляду – х + 3 = 0, х = 3 єдиний корінь;
  2. а ≠ 0, рівняння ах2 – х + 3 = 0 – квадратне рівняння відносно змінної х і має єдиний корінь, якщо D = 0.

D = (- 1)2 – 4 · а · 3 = 1 – 12а. Розв’язавши рівняння 1 – 12а = 0 маємо

а = .

Відповідь: при а = 0 і а = .

Завдання 9. При яких значеннях параметра а рівняння

а · (а + 3) · х2 + (2а + 6) · х – 3а – 9 = 0 має більше одного кореня?

Розв’язування. Розглянемо слідуючі випадки враховуючи, що контрольні значення параметра а = 0 і а = - 3:

  1. а = 0, рівняння матиме вигляд 6х – 9 = 0, отже х = – єдиний корінь;
  2. а = - 3, рівняння матиме вигляд – 3 · (-3) – 9 = 0, рівність вірна, отже коренем рівняння є любе дійсне число;
  3. а ≠ 0 і а ≠ - 3, розділивши обидві частини рівняння на (а + 3), отримаємо а · х2 + 2х – 3 = 0.

Запишемо: D = 22 – 4 · а · - 3 = 4 + 12а > 0, а > - – при таких значеннях а рівняння матиме два кореня. Відмітимо, що а = 0 потрібно виключити з даного проміжку.

Відповідь: при а = - 3, якщо - < a < 0, якщо a > 0.

Завдання 10. Знайти всі значення параметра а, при яких тільки один  корінь квадратного тричлена х2 – 2х (а + 1) + 6а – 3 більший 2.

Розв’язування. Знайдемо корені квадратного тричлена

C:\Users\Admin\Desktop\Садовий І. В\Скан 2\CUT\img050.bmp

 Якщо D = 0, то а = 2. Отже х1 = х2 = 3 – рівняння має єдиний корінь і він більший 2.

Якщо D > 0, то рівняння має два різних корені х1 = 3; х2 = 2а – 1.

Оскільки х1 > 2, то такою властивістю має володіти єдиний корінь і необхідно, щоб виконувалася умова, що х2 ≤ 2, тобто 2а – 1 ≤ 2.

Звідси 2а ≤ 3, а ≤ .

Відповідь: при а = 2, а ≤ .

 

 

 

docx
До підручника
Алгебра 8 клас (Істер О. С.)
До уроку
Розділ 3. Квадратні рівняння
Додано
22 березня 2019
Переглядів
5398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку