МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«НЕМІШАЇВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО
УНІВЕРСИТЕТУ БІОРЕСУРСІВ І ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ УКРАЇНИ»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до розрахунку часу, який необхідний для зупинки транспортного засобу для студентів денної форми навчання спеціальності 275 «Транспортні технології (за видами)»
спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)»
2021
ПРАКТИЧНА РОБОТА №1
Розрахунок часу, який необхідний для зупинки ТЗ
Мета: |
поглибити теоретичні знання про аналіз процесу гальмування за часом; навчитися розраховувати час, який необхідний для зупинки ТЗ. |
Завдання: |
розраховувати час, який необхідний для зупинки ТЗ; побудувати графік залежності часу, який необхідний для зупинки ТЗ від швидкості руху ТЗ. |
Вихідні дані: |
дані представлені в таблиці А1 додатку А. |
Порядок виконання роботи
1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом, який викладений в методичних вказівках до виконання роботи.
2. Розрахувати час, який необхідний для зупинки ТЗ.
3. Побудувати графік залежності часу, який необхідний для зупинки ТЗ від швидкості руху ТЗ.
4. Зробити висновки щодо впливу різних параметрів на час, який необхідний для зупинки ТЗ .
Методичні вказівки до виконання роботи
У більшості випадків при виникненні небезпечної дорожньої ситуації водій повинен застосовувати екстрене гальмування. Предметне бачення процесу гальмування автомобіля дає гальмівна діаграма. При дослідженні ДТП гальмівну діаграму треба роздивлятися з урахуванням часу реакції водія.
Гальмівна діаграма - це графічне відображення залежності сповільнення автомобіля від часу. Час реакції водія t1 - це інтервал часу з моменту реагування водія на небезпеку до початку дії його на педаль гальма. Час запізнювання спрацьовування гальма t2 - проміжок часу з моменту натиснення на педаль гальма до моменту появи сповільнення автомобіля. Час наростання сповільнення t3 - це інтервал часу з початку сповільнення автомобіля до моменту, коли сповільнення досягає свого сталого значення. Час усталеного сповільнення автомобіля t4 - це інтервал часу, коли автомобіль гальмує з максимальною ефективністю.
Інтервали часу t1, t2, t3 експерт (спеціаліст) має приймати відповідно до існуючих методичних рекомендацій. Час реакції водія залежить від безлічі чинників: статі, віку, кваліфікації, фізичного стану водія. Тому в експертних розрахунках використовуються середньостатистичні значення часу реакції водія. Вживання єдиного значення часу для всіх умов ДТП не завжди виправдано. Від водія не можна вимагати граничної напруги за будь-яких обставин й постійної готовності до виконання ефективних дій по попередженню ДТП. Іноді перешкода може з’явитися для водія без попередніх ознак небезпеки, наприклад, вихід пішохода на проїзну частину за межами населеного пункту, де перехід не дозволений. В інших випадках, навпаки, водій може передбачати характер перешкоди та місце його появи, отже, має можливість наперед підготуватися до вживання необхідних заходів безпеки, наприклад, при виході пішохода на проїжджу частину, де перехід дозволяється, услід за другим пішоходом.
Тому фахівці обґрунтовано вважають, що більш правильно застосовувати значення часу реакції водія залежно від дорожньо-транспортної ситуації. У практиці судової автотехнічної експертизи України використовуються диференційовані значення часу реакції водія в межах 0,6-1,4 с. Час, який необхідний для зупинки ТЗ розраховується за формулою:
va
T = t + t + 0,5 t +0 1 2 3 j , (1.1)
де T0 - час, який необхідний для зупинки ТЗ, с; t1 - час реакції водія, с;
t2 - час запізнювання спрацьовування гальм ТЗ, с; t3 - час наростання сповільнення ТЗ, с; va - швидкість руху ТЗ, м/с; j - сповільнення ТЗ, м/с2.
Приклад розрахунку часу, який необхідний для зупинки ТЗ.
Таблиця 1.1 Вихідні дані до розрахунку відповідно до таблиці А1 додатку А
Параметр |
|
Значення |
|
Час реакції водія t1, с |
|
1,00 |
|
Час запізнювання спрацьовування гальм ТЗ t2, с |
|
0,20 |
|
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
|
0,20 |
|
Швидкість руху ТЗ va, км/год |
40 |
50 |
90 |
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
|
5,00 |
|
Час, який необхідний для зупинки ТЗ:
при va = 40 км/год: vja =1,00 + 0,20+ 0,5 0,20 + 115,11= 3,52 с
T = t + t + 0,5 t +0 1 2 3
при va = 50 км/год: vja =1,00 + 0,20+ 0,5 0,20 + 135,89 = 4,08 с
T = t + t + 0,5 t +0 1 2 3
при va = 90 км/год: vja =1,00 + 0,20+ 0,5 0,20 + 255,00 = 6,30 с
T = t + t + 0,5 t +0 1 2 3
Приклад виконання графічної частини практичної роботи №1 показаний на рис. 1.1.
Рис. 1.1. Приклад виконання графічної частини практичної роботи №1.
Додаток А
ВИХІДНІ ДАНІ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
Таблиця А1
Вихідні дані до практичної роботи №1
Параметр |
Значення |
||
Час реакції водія t1, с |
1,00+0,01·N |
||
Час запізнювання спрацьовування гальм ТЗ t2, с |
0,20+0,01·N |
||
Час наростання сповільнення ТЗ t3, с |
0,20+0,01·N |
||
Швидкість руху ТЗ va, км/год |
40+ N |
50+ N |
90+ N |
Сповільнення ТЗ j, м/с2 |
5,00+0,1·N |