ЗМІСТ
СЕРІЯ 1 - розуміння мовлення………………………..2
СЕРІЯ 2-сформованість фонематичного слуху……..5
СЕРІЯ 3-предметний і дієслівний словник…………..6
СЕРІЯ 4-складова структура слів…………………….8
СЕРІЯ 5-рівень розвитку активного мовлення…….8
СЕРІЯ 6-стан артикуляційного апарату і звуковимови……………………………………………...10
СХЕМА протоколу обстеження мовлення дитини 3-4 років………………………………………………………13
ОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 3-4 РОКІВ
Обстеження рівня розвитку мови проводиться за наступними параметрами, які побудовані з урахуванням вікових психологічних особливостей дітей, що мають -відхилення в розвитку :
-розуміння мови;
-сформованість фонематичного слуху;
-предметний і дієслівний словник;
-складова структура слів;
-рівень розвитку активного мовлення;
-стан артикуляційного апарату і звуковимови.
-Методика обстеження мовлення дітей складається із 6 серій завдань.
СЕРІЯ 1
Завдання спрямовані на розуміння дитиною зверненої до неї мови.
1.1ПОКАЖИ ІГРАШКУ.
З'ясовується уміння дитини виділяти певну іграшку серед інших(вибір з чотирьох), виконувати дії за словеснюї інструкцією.
Обладнання: іграшки - машинка, матрьошка, ведмедик, зайчик.
Методика обстеження : перед дитиною на столі розкладають іграшки, а потім педагог пропонує: "Покажи, де зайчик. Візьми матрьошку. Візьми машинку. Постав матрьошку в машинку".
Фіксуються: вибір дитиною іграшки і виконання дій відповідно до інструкції.
1.2.ПОКАЖИ КАРТИНКУ.
З'ясовується розуміння дитиною функціонального призначення предметів, зображених на картинках.
ОБЛАДНАННЯ: картинки із зображенням предметів, знайомих дитині: шапка, рукавички, окуляри, голка з ниткою, парасолька, ножиці.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 128-133.
Методика обстеження : перед дитиною розкладають картинки і пред'являють мовну інструкцію, яка не відповідає послідовності розкладених картинок.
Дитина повинна вибрати картинку серед інших, орієнтуючись на наступні завдання і питання : "Покажи, що ти надінеш на голову, коли підеш гуляти. Якщо ручки замерзнуть, що надінеш на них? Що треба мамі, щоб пришити гудзик? Що треба бабусі, щоб краще бачити? Чим різатимеш папір? Що візьмеш на вулицю, якщо піде дощ"?
Фіксується: вибір дитиною картинки відповідно до інструкції.
1.3.ЗАХОВАЙ ІГРАШКУ.
Перевіряється розуміння простих прийменників типу на, під, в, за.
Обладнання: машинка, коробка.
Методика обстеження : дитині пропонують виконати слідуючі дії: "Сховай машинку в коробку і постав машинку на коробку. Сховай машинку під коробку. Постав машинку за коробку".
Фіксується: виконання дій відповідно до словесної інструкції.
1.4.ЗНАЙДИ КАРТИНКУ.
З'ясовується розуміння дитиною однини і множини іменника.
Обладнання: картинки із зображенням одного і декількох предметів.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 134-139.
Методика обстеження : перед дитиною попарно розкладають картинки і пропонують: "Покажи, де куля і кулі. Покажи, де гриб і гриби. Покажи, де лялька і ляльки. Покажи, де яблуко і яблука. Покажи, де стілець і стільці. Покажи, де олівець і олівці".
Фіксується: показ картинок відповідно до інструкції.
Формування зв'язного мовлення у дитини тісно пов'язане із засвоєнням нею граматичної будови рідної мови і неможливе поза оволодінням звуковою системою мови. У засвоєння звукової сторони мови входять два взаємозв'язані процеси: розвиток сприйняття звуків (фонематичний слух) і формування вимови звуків . Тому в передумовах до розвитку мовлення розглядається стан фонематичного слуху, готовність артикуляційного апарату до вимови.
СЕРІЯ 2
Завдання спрямовані на перевірку рівня сформованості фонематичного слуху.
2.1ПОКАЖИ, ХТО ЯК ГОЛОС ПОДАЄ.
Перевіряється слуховое сприйняття близьких за звучанням звуконаслідувань.
Обладнання: картинки із зображенням тварин : кішки, баранчика, корови.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 140-142.
Методика обстеження : перед дитиною розкладають картинки і просять: "Покажи, хто кричить му, бе, няв". Потім і їй пропонують вимовити звуконаслідування: "Скажи, як мукає дорова. Скажи, як нявкає кішка. Зроби, як кричить баранчик".
Фіксуються: показ картинок відповідно до інструкції і можливість вимовити звуконаслідування.
2.2ДАЙ КАРТИНКУ.
З'ясовується уміння дитини диференціюрвати слова, близькі за звучанням.
Обладнання: предметні картинки.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 143-148.
Методика обстеження : перед дитиною розкладають парні картинки, її просять: "Покажи, де коса, а де коза(качка і вудочка, ложки і ріжки, мишка і ведмедик, шабля і чапля, вуха і вуса) ".
Фіксується: показ картинок відповідно до інструкції.
СЕРІЯ 3
Завдання цієї серії спрямовані на обстеження рівня развитку предметного і дієслівного словника.
3.1НАЗВИ, ЩО ПОКАЖУ.
З'ясовується стан передметного словника по темах: "Іграшки", "Одяг", "Наше тіло".
Обладнання: іграшки - лялька, машина, пірамідка, матрьошка; картинки: одяг - куртка, сорочка, сукня; частини тіла - голова, рука, ніс, очі.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 149-153.
Методика обстеження : дитині пропонують показати і назвати іграшки, частини тіла і предмети одягу.
Фіксується: уміння називати предмети звуком, складом, звуконаслідуванням, словом або показувати жестом.
3.2СКАЖИ, ЩО РОБИТЬ.
Обстежується стан дієслівного словника словника, назва слів-дій.
Обладнання: картинки із зображенням дій, знайомих дітям з їх досвіду: грає, малює, поливає, миє, танцює, катається, годує, стрибає.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 154-161.
Методика обстеження : дитині пропонують розглянути картинки із зображенням різних дій і відповісти на питання: "Що робить хлопчик? Що робить дівчинка? Що робить мама? Що роблять діти"?
Фіксується: уміння дитини пояснювати жестом, складом, звуконаслідуванням, словом.
3.3СКАЖИ ЯКИЙ.
Перевіряється наявність у дитини слів, що означають ознаки предметів.
Обладнання: набір різнокольорових(червоний, жовтий синій, зелений) великих і маленьких м'ячів.
Методика обстеження : дорослий грає з дитиною: спочатку йому котить маленький м'яч, потім - великий. Після того, як дитина упіймає м'яч, у неї запитують "Який це м'яч"? Спочатку м'ячі відрізняються тільки за розміром, а потім відрізняються тільки за кольором.
Фіксуються: розуміння інструкції і наявність слів , що означають ознаки предметів.
СЕРІЯ 4
Завдання спрямоване на перевірку стану складової структури слів.
4.1. ПОВТОРИ ЗА МНОЮ.
З'ясовується уміння дитини вимовляти слова різної складової структури. Слова даються з урахуванням ускладнення. Дитина відображено повторює за психологом 5 наборів слів (дво - і трискладові з відкритими складами, односкладові без збігу приголосних, двоскладові із закритим складом, двоскладові зі збігом приголосних в середині слова: пила, риба, годинник; чоботи, молоко, корова; м'яч, лук, ніж; диван, лимон, батон; ложка, ведмедик, туфлі).
Обладнання: набір сюжетних картинок по три до кожного набору слів.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 162-176.
Методика обстеження : дорослий показує картинку, вимовляє слово і просить дитину його повторити.
Фіксується: уміння дитини відображено повторювати слова різної складової структури.
СЕРІЯ 5
Завдання спрямовані на перевірку рівня розвитку активного мовлення.
5.1.ГРА ІЗ ЗАЙЧИКОМ І ВЕДМЕДИКОМ.
Перевіряється рівень розвитку активної мови.
Обладнання: іграшки - зайчик, ведмедик.
Методика обстеження : психолог пропонує дитині пограти із зайчиком і ведмедиком. Спочатку дорослий показує різні дії з іграшками: зайчик стрибає, бігає; ведмедик повільно йде, тупає. Потім дорослий, демонструючи дитині дії з іграшкою, просить його назвати цю дію: "Назви, що робить зайчик. Назви, що робить ведмедик".
Фіксуються: висловлювання дитини - звуконаслідування, лепет, слова, фразове мовлення.
5.2РОЗКАЖИ ВІРШ.
З'ясовується рівень розвитку зв'язної мови.
Методика обстеження : дорослий пропонує дитині розказати вірші(А. Барто. "Зайчик", "Ведмедик клишоногий"). Якщо дитина утруднюється, то психолог починає читати вірш першим.
Фіксуються: висловлювання дитини - звуконаслідування, лепет, слова, фразове мовлення.
5.3РОЗКАЖИ.
Перевіряється стан фразового мовлення і граматичної будови.
Обладнання: сюжетні картинки із зображенням дій, що часто зустрічаються в житті дітей : хлопчик грає на дудочці, дівчинка малює, дівчинка поливає квіти, мама миє малюка, хлопчик годує голубів, дівчинка танцює, дівчинка катається на ковзанах, дівчинка стрибає із скакалкою.
Наочний матеріал: набір № 3, мал. 154-161.
Методика обстеження : дитині пропонують розглянути картинки, потім дається інструкція: "Розкажи". Якщо дитина не справляється із завданням, то задаються питання: "Що робить хлопчик? Що робить дівчинка? Що робить мама"?
Фіксуються: уміння дитини відповідати на питання словом, фразою, граматично правильно будувати речення, вживати прості прийменники.
СЕРІЯ 6
Завдання цієї серії спрямовані на виявлення стану артикуляційнного апарату і звуковимови.
Стан артикуляційного апарату перевіряється за такими параметрами.
Іннервація мімічної мускулатури :
рух вискалення(посміхнися Петрушці);
надування щік(надуй щічки, як повітряні кулі);
морщення(здивуйся, побачивши Петрушку);
нахмурення(розсердься на Петрушку).
Якщо виконання завдання за словесною інструкцією не доступне дитині, то воно виконується за показом в ігровій формі.
Будова артикуляційного апарату :
губи(товсті, тонкі, розщеплювання верхньої губи і т. д.);
зуби(норма, рідкі, криві, відсутність зубів);
прикус(прогенія, прогнатія, відкритий передній, відкритий бічний);
язик(норма, масивний, маленький, рухливий, малорухливийй);
вуздечка(товста, укорочена, чи підрізалася раніше);
тверде і м'яке піднебіння(аномалії будови).
Рухи артикуляційного апарату :
уточнення можливості рухів губами :
розсунути кути губ("посмішка" - посміхнися Петрушці);
висунути губи вперед("трубочка" - витягни губки і поцілуй кицьку);
округлити губки("бублик");
уточнення можливості рухів язиком :
висунути язик на нижню губу(покажи кицьці язичок);
висунути язик на верхню губу(дістань язичком ніс);
поклацай язичком(конячка поскакала);
"годиннички";
вправа для виявлення рухливості м'якого піднебіння : вимовити звук при широко відкритому роті.
При обстеженні важливо відмітити, робиться необхідний рух по словесній інструкції або по показу. Якщо дитині не доступний рівень відтворення рухів по показу, відмічається мимовільний рівень рухів (чи тягнеться дитина губами до цукерки, солодкого шпателя, чи злизує варення з нижньої губи, з верхньої губи, чи може захопити трубочку губами, а також особливості рухів органів артикуляції під час їжі, мімічних проявів, під час вимовлення звуків, складів, фраз). З'ясовується, чи усі рухи доступні дитині і, якщо доступні, з якою точністю і в якому темпі вони робляться. Відмічаются явища виснажуваності, паретичности, напруженості, наявність мимовільних рухів, насильницьких рухів, салівація.
Істотне значення мають вправи на переключення рухів губ, язика. Відзначаються труднощі переключення, застрявання на одному русі.
З цією метою можно використовувати слідуючі вправи:
"посмішка" - "трубочка"(посміхнися Петрушці - поцілунок його);
"трубочка" - "посмішка"(поцілуй Петрушку - посміхнися йому);
висовування язика на нижню губу - висовування язика на верхню губу(покажи Петрушці язичок - потягни його до носика);
висовування язика на верхню губу - висовування язика на нижню губу(потягни язичок до носика - покажи його Петрушці).
З'ясовується можливість утримання певної пози :
"посмішка"(посміхнися Петрушці, він тебе буде фотографувати);
"покажи язичок кицьці".
При обстеженні артикуляційного апарату звертають увагу на загальний вираз обличчя дитини : осмислене, виразне, з живою і активною мімікою або байдуже, амимічне..
При обстеженні вимови окремих звуків дітям пропонуються звуки раннього онтогенезу :
голосні: а, і, у, о;
приголосні: м, п, б, т, д, п, в, ф, к, г, х;
йотовані: я, ю, є, ї;
м'які приголосні: сь, зь, ль.
Завдання: "Скажи, як гуде потяг (у-у-у-у-у), як плаче маленькая дівчинка(а-а-а-а-а), як кричить конячка(и-и-и-и-и) " і т. д.
Фіксуються: здатність дитини до звуконаслідування; особливості дихання, темпу мовлення і загального звучання голосу.
У разі утруднень прибігають до відображеного вимовлення звуків в звуконаслідуваннях. Крім того, аналізується звуковий склад складів і слів, вимовних самою дитиною в інших завданнях обстеження. Відзначаються особливості власного і відбитого вимовлення звуків. Методика пред'явлення изольованих звуків не використовується, оскільки вона недоцільна в цьому віці.
СХЕМА ПРОТОКОЛА ОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
ДИТИНИ 3-4 РОКІВ
СЕРіЯ 1
1.1.ПОКАЖИ ІГРАШКУ.
Покажи, де зайчик______________________
Візьми мотрійку________________________
Візьми машинку________________________
Постав мотрійку в машинку_______________
1.2.ПОКАЖИ КАРТИНКУ.
Покажи, що ти надінеш на голову, коли підеш
гуляти ______________________________
Якщо ручки замерзнуть, що одягнеш на них?___
Що потрібно мамі, щоб пришити гудзик? ______
Що потрібно бабусі, для того щоб краще бачити?
Чим будеш різати папір? _________
Що візьмеш на вулицю, якщо піде дощ?______
1.3.ЗАХОВАЙ ІГРАШКУ.
Заховай машинку в коробку_______________
Постав машинку на коробку_______________
Заховай машинку під коробку____________
Постав машинку за коробку_______________
1.4.ЗНАЙДИ КАРТИНКУ.
Покажи, де куля де кулі
Покажи, де гриб де гриби
Покажи, де лялька, ляльки
Покажи, де яблуко, яблука
Покажи, де стілець,стільці
СЕРіЯ 2
2.1.СКАЖИ, ХТО ЯК КРИЧИТь.
Хто так кричить: му, бе, мяу?
Скажи, як мичить корова
Скажи, як мяукає кицька_
Скажи, як кричить баранець
2.2ДАЙ КАРТИНКУ.
Покажи, де коса , коза
Покажи, де шабля и цапля
Вуха - вуса
СЕРіЯ 3_____________
3.1НАЗВИ, ЩО ПОКАЖУ.
Іграшки ____________
Предмети ___________
Частини тіла__________
3.2.СКАЖИ, ЩО РОБИТЬ.
Що робить хлопчик?____
Що робить дівчинка?___
Що робить мама? _____
Що роблять діти?______
3.3.СКАЖИ ЯКИЙ.
Який цей м’яч (за розміром)?
Який цей м’яч (за кольором)?
СЕРІЯ 4
4.1. ПОВТОРЮЙ ЗА МНОЮ.
Пилка, риба______________
Чоботи, молоко, корова______
М’яч, лук, ніж
Диван, лимон, батон ________
Ложка, мишка, туфлі _______
СЕРІЯ 5
5.1ГРА ІЗ ЗАЙКОЮ ТА ВЕДМЕДИКОМ.
Назви, що робить зайка ______
Назви, що робить ведмедик___
5.2.РОЗКАЖИ ВІРШ.
«Зайка» _________________
«Ведмедик клищоногий»_____
5.3.РОЗКАЖИ.
Хлопчик грає на дудочці_____
Дівчинка малює____________
Дівчинка поливаеє квіти______
Мама купає малюка ________
Хлопчик годує голубів ______
Дівчинка танцює___________
Хлопчик катається на ковзанах_
СЕРІЯ 6
інервація мімічної мускулатури:
рух оскалювання __________
надування щік ____________
наморщування_____________
нахмурювання_____________
Будова артикуляційного аппарату:
губи____________________
зуби____________________
прикус __________________
язик ____________________
вуздечка _________________
тверде і м’яке піднебіння_____
Рухи артикуляційного апарату:
роздвинути куточки губ ________________
висунути губи вперед______________________
округлити губи___________________________
висунути язик на нижню губу_________________
висунути язик на верхню губу ________________
поцокати язиком__________________________
«годинник»_____________________________
вимовити звук а при широко відкритому роті______
«посмішка» — «трубочка» __________________
«трубочка» — «посміщка» __________________
висовування язика на нижню губу — висовування язика на верхню губу
висовування язика на верхню губу — висовування язика на нижню губу
«посмішка»_____________________________
«показати язичок кицьці» ___________________
Голосні: а, і, у, о __________________________
Приголосні: м, п, б, т, д, н, в, ф, к, г, х ___________
Йотовані: я, ю,є, ї___________________________
М’які приголосні: сь, зь, ль __________________
Як гудить поїзд?__________________________
Як плаче маленька дівчинка? ____________________
Як кричить конячка? ______________________
Заключенння _______________________________
Рекомендації:
1