Методичка з обстеження мовлення дітей 3-4 років (За методичним посібником О.А.СТРЕБЕЛЕВОЇ “Психолого – педагогічна діагностика розвитку дітей раннього і дошкільного віку”)

Про матеріал
Посібник з обстеження мовлення дітей 3-4 років (За методичним посібником О.А.СТРЕБЕЛЕВОЇ “Психолого – педагогічна діагностика розвитку дітей раннього і дошкільного віку”) у комлекті з альбомом наглядного матеріалу до обстеження допоможе педагогам дошкільних закладів в організації вивчення особливостей мовленнєвого розвитку дітей.
Перегляд файлу

ЗМІСТ

СЕРІЯ 1 - розуміння мовлення………………………..2

СЕРІЯ 2-сформованість фонематичного слуху……..5

СЕРІЯ 3-предметний і дієслівний словник…………..6

СЕРІЯ 4-складова структура слів…………………….8

СЕРІЯ 5-рівень розвитку активного мовлення…….8

СЕРІЯ 6-стан артикуляційного апарату і звуковимови……………………………………………...10

СХЕМА протоколу обстеження мовлення дитини 3-4 років………………………………………………………13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 3-4 РОКІВ

Обстеження рівня розвитку мови проводиться за наступними параметрами, які побудовані з урахуванням вікових психологі­чних особливостей дітей, що мають -відхилення в розвитку :

-розуміння мови;

-сформованість фонематичного слуху;

-предметний і дієслівний словник;

-складова структура слів;

-рівень розвитку активного мовлення;

-стан артикуляційного апарату і звуковимови.

-Методика обстеження мовлення дітей складається із 6 серій завдань.

СЕРІЯ 1

Завдання спрямовані на розуміння дитиною зверненої до неї мови.

1.1ПОКАЖИ ІГРАШКУ.

З'ясовується уміння дитини виділяти певну іграшку серед інших(вибір з чотирьох), виконувати дії за словеснюї інструкцією.

Обладнання: іграшки - машинка, матрьошка, ведмедик, зайчик.

Методика обстеження : перед дитиною на столі розкладають іграшки, а потім педагог пропонує: "Покажи, де зайчик. Візьми матрьошку. Візьми машинку. Постав матрьошку в машинку".

Фіксуються: вибір дитиною іграшки і виконання дій відповідно до інструкції.

1.2.ПОКАЖИ КАРТИНКУ.

З'ясовується розуміння дитиною функціонального призначення предметів, зображених на картинках.

ОБЛАДНАННЯ: картинки із зображенням предметів, знайомих дитині: шапка, рукавички, окуляри, голка з ниткою, парасолька, ножиці.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 128-133.

Методика обстеження : перед дитиною розкладають картинки і пред'являють мовну інструкцію, яка не відповідає послідовності розкладених картинок.

Дитина повинна вибрати картинку серед інших, орієнтуючись на наступні завдання і питання : "Покажи, що ти надінеш на голову, коли підеш гуляти. Якщо ручки замерзнуть, що надінеш на них? Що треба мамі, щоб пришити гудзик? Що треба бабусі, щоб краще бачити? Чим різатимеш папір? Що візьмеш на вулицю, якщо піде дощ"?

Фіксується: вибір дитиною картинки відповідно до інструкції.

 

 

 

1.3.ЗАХОВАЙ ІГРАШКУ.

Перевіряється розуміння простих прийменників типу на, під, в, за.

Обладнання: машинка, коробка.

Методика обстеження : дитині пропонують виконати слідую­чі дії: "Сховай машинку в коробку і постав машинку на коробку. Сховай машинку під коробку. Постав машинку за ко­робку".

Фіксується: виконання дій відповідно до словес­ної інструкції.

 

1.4.ЗНАЙДИ КАРТИНКУ.

З'ясовується розуміння дитиною однини і множини  іменника.

Обладнання: картинки із зображенням одного і декількох предметів.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 134-139.

Методика обстеження : перед дитиною попарно роз­кладають картинки і пропонують: "Покажи, де куля і кулі. По­кажи, де гриб і гриби. Покажи, де лялька і ляльки. Покажи, де яблуко і яблука. Покажи, де стілець і стільці. Покажи, де олівець і олівці".

Фіксується: показ картинок відповідно до інструкції.

 

 

 

 

Формування зв'язного мовлення у дитини  тісно пов'язане із засвоєнням нею граматичної будови рідної мови і   неможливе поза оволодінням звуковою системою мови. У засвоєння звукової сторони мови входять два взаємозв'язані процеси: розвиток сприйняття звуків (фонематичний слух) і формування вимови зву­ків . Тому в передумовах до розвитку мовлення розглядається стан фонематичного слуху, готовність артику­ляційного апарату до вимови.

СЕРІЯ 2

Завдання спрямовані на перевірку рівня сформованості фонематичного слуху.

2.1ПОКАЖИ, ХТО ЯК ГОЛОС ПОДАЄ.

Перевіряється слу­ховое сприйняття близьких за звучанням звуконаслідувань.

Обладнання: картинки із зображенням тварин : кішки, баранчика, корови.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 140-142.

Методика обстеження : перед дитиною розкладають кар­тинки і просять: "Покажи, хто кричить му, бе, няв". Потім і їй пропонують вимовити звуконаслідування: "Скажи, як мукає до­рова. Скажи, як нявкає кішка. Зроби, як кричить баранчик".

Фіксуються: показ картинок відповідно до інструкції і можливість вимовити звуконаслідування.

 

 

2.2ДАЙ КАРТИНКУ.

З'ясовується уміння дитини диферен­ціюрвати слова, близькі за звучанням.

Обладнання: предметні картинки.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 143-148.

Методика обстеження : перед дитиною розкладають парні картинки, її просять: "Покажи, де коса, а де коза(качка і вудоч­ка, ложки і ріжки, мишка і ведмедик, шабля і чапля, вуха і вуса) ".

Фіксується: показ картинок відповідно до інструкції.

 

СЕРІЯ 3

Завдання цієї серії спрямовані на обстеження рівня разви­тку предметного і дієслівного словника.

3.1НАЗВИ, ЩО ПОКАЖУ.

 З'ясовується стан перед­метного словника по темах: "Іграшки", "Одяг", "Наше тіло".

Обладнання: іграшки - лялька, машина, пірамідка, мат­рьошка; картинки: одяг - куртка, сорочка, сукня; частини тіла  - голова, рука, ніс, очі.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 149-153.

Методика обстеження : дитині пропонують показати і на­звати іграшки, частини тіла і предмети одягу.

Фіксується: уміння називати предмети звуком, складом, зву­конаслідуванням, словом або показувати жестом.

 

 

3.2СКАЖИ, ЩО РОБИТЬ.

 Обстежується стан дієслівного словника словника, назва слів-дій.

Обладнання: картинки із зображенням дій, знайомих дітям з їх досвіду: грає, малює, поливає, миє, танцює, катає­ться, годує, стрибає.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 154-161.

Методика обстеження : дитині пропонують розглянути картинки із зображенням різних дій і відповісти на питання: "Що робить хлопчик? Що робить дівчинка? Що робить ма­ма? Що роблять діти"?

Фіксується: уміння дитини пояснювати жестом, складом, звуконаслідуванням, словом.

3.3СКАЖИ ЯКИЙ.

 Перевіряється наявність у дитини слів, що означають ознаки предметів.

Обладнання: набір різнокольорових(червоний, жовтий синій, зелений) великих і маленьких м'ячів.

Методика обстеження : дорослий грає з дитиною: спочатку йому котить маленький м'яч, потім - великий. Після того, як дитина упіймає м'яч, у неї запитують "Який це м'яч"? Спочатку м'ячі відрізняються тільки за розміром, а потім відрізняються тільки за кольором.

Фіксуються: розуміння інструкції і наявність слів , що означають ознаки предметів.

 

 

СЕРІЯ 4

Завдання спрямоване на перевірку стану складової структури слів.

4.1. ПОВТОРИ ЗА МНОЮ.

З'ясовується уміння дитини вимовляти слова різної складової структури. Слова даються з урахуванням ускладнення. Дитина відображено  повторює за психологом 5 наборів слів (дво - і трискладові з відкритими складами, одно­складові без збігу приголосних, двоскладові із закритим складом, двоскладові зі збігом приголосних в середині слова: пила, риба, годинник; чоботи, молоко, корова; м'яч, лук, ніж; диван, лимон, батон; ложка, ведмедик, туфлі).

Обладнання: набір сюжетних картинок по три до кожного на­бору слів.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 162-176.

Методика обстеження : дорослий показує картинку, вимовляє слово і просить дитину його повторити.

Фіксується: уміння дитини відображено повторювати слова різної складової структури.

 

 

СЕРІЯ 5

Завдання спрямовані на перевірку рівня розвитку активного мовлення.

5.1.ГРА ІЗ ЗАЙЧИКОМ І ВЕДМЕДИКОМ.

Перевіряється рівень розвитку активної мови.

Обладнання: іграшки - зайчик, ведмедик.

Методика обстеження : психолог пропонує дитині пограти із зайчиком і ведмедиком. Спочатку дорослий показує різні дії з іграшками: зайчик стрибає, бігає; ведмедик повільно йде, тупає. Потім дорослий, демонструючи дитині дії з іграшкою, про­сить його назвати цю дію: "Назви, що робить зайчик. Назви, що робить ведмедик".

Фіксуються: висловлювання дитини - звуконаслідування, ле­пет, слова, фразове мовлення.

5.2РОЗКАЖИ ВІРШ.

З'ясовується рівень розвитку зв'язної мови.

Методика обстеження : дорослий пропонує дитині розка­зати вірші(А. Барто. "Зайчик", "Ведмедик клишоногий"). Якщо дитина утруднюється, то психолог починає читати вірш першим.

Фіксуються: висловлювання дитини - звуконаслідування, ле­пет, слова, фразове мовлення.

5.3РОЗКАЖИ.

Перевіряється стан фразового мовлення і граматичної будови.

Обладнання: сюжетні картинки із зображенням дій, що часто зустрічаються в житті дітей : хлопчик грає на дудочці, дівчинка малює, дівчинка поливає квіти, мама миє малюка, хлопчик годує голубів, дівчинка танцює, дівчинка катається на ковзанах, дівчинка стрибає із скакалкою.

Наочний матеріал: набір № 3, мал. 154-161.

Методика обстеження : дитині пропонують розглянути кар­тинки, потім дається інструкція: "Розкажи". Якщо дитина не справляється із завданням, то задаються питання: "Що робить хлопчик? Що робить дівчинка? Що робить мама"?

Фіксуються: уміння дитини відповідати на питання словом, фра­зою, граматично правильно будувати речення, вживати прості прийменники.

 

СЕРІЯ 6

Завдання цієї серії спрямовані на виявлення стану арти­куляційнного апарату і звуковимови.

Стан артикуляційного апарату перевіряється за такими параметрами.

Іннервація мімічної мускулатури :

рух вискалення(посміхнися Петрушці);

надування щік(надуй щічки, як повітряні кулі);

морщення(здивуйся, побачивши Петрушку);

нахмурення(розсердься на Петрушку).

Якщо виконання завдання за словесною інструкцією не доступ­не дитині, то воно виконується за показом  в ігровій формі.

Будова артикуляційного апарату :

губи(товсті, тонкі, розщеплювання верхньої губи і т. д.);

зуби(норма, рідкі, криві, відсутність зубів);

прикус(прогенія, прогнатія, відкритий передній, відкритий бічний);

язик(норма, масивний, маленький, рухливий, малорухливийй);

вуздечка(товста, укорочена, чи підрізалася раніше);

тверде і м'яке піднебіння(аномалії будови).

Рухи артику­ляційного апарату :

уточнення можливості рухів губами :

розсунути кути губ("посмішка" - посміхнися Петрушці);

висунути губи вперед("трубочка" - витягни губки і поці­луй кицьку);

округлити губки("бублик");

уточнення можливості рухів язиком :

висунути язик на нижню губу(покажи кицьці язичок);

висунути язик на верхню губу(дістань язичком ніс);

поклацай язичком(конячка поскакала);

"годиннички";

вправа для виявлення рухливості м'якого піднебіння : вимовити  звук  при широко відкритому роті.

При обстеженні важливо відмітити, робиться необхідний рух по словесній інструкції або по показу. Якщо дитині не доступний рівень відтворення рухів по показу, відмічається мимовільний рівень рухів (чи тягнеться дитина губами до цукерки, солодкого шпателя, чи злизує варення з нижньої губи, з верхньої губи, чи може захопити трубочку губами, а також особливості рухів органів артикуляції під час їжі, мімічних проявів, під час вимовлення звуків, складів, фраз). З'ясовується, чи усі рухи доступні дитині і, якщо доступні, з якою точністю і в якому темпі вони робляться. Відмічаются явища виснажуваності, паретичности, напруженості, наявність мимовільних рухів, насильницьких рухів, салівація.

Істотне значення мають вправи на переключення рухів губ, язика. Відзначаються труднощі переключення, застрявання на одному русі.

З цією метою можно використовувати слідуючі вправи:

"посмішка" - "трубочка"(посміхнися Петрушці - поцілунок його);

"трубочка" - "посмішка"(поцілуй Петрушку - посміхнися йому);

висовування язика на нижню губу - висовування язика на верхню губу(покажи Петрушці язичок - потягни його до носика);

висовування язика на верхню губу - висовування язика на нижню губу(потягни язичок до носика - покажи його Петрушці).

З'ясовується можливість утримання певної пози :

"посмішка"(посміхнися Петрушці, він тебе буде фотографувати);

"покажи язичок кицьці".

При обстеженні артикуляційного апарату звертають увагу на загальний вираз обличчя дитини : осмислене, виразне, з живою і активною мімікою або байдуже, амимічне..

При обстеженні вимови окремих звуків дітям пропонуються звуки раннього онтогенезу :

голосні: а, і, у, о;

приголосні: м, п, б, т, д, п, в, ф, к, г, х;

      йотовані: я, ю, є, ї;

м'які приголосні: сь, зь, ль.

Завдання: "Скажи, як гуде потяг (у-у-у-у-у), як плаче ма­ленькая дівчинка(а-а-а-а-а), як кричить конячка(и-и-и-и-и) " і т. д.

Фіксуються: здатність дитини до звуконаслідування; осо­бливості дихання, темпу мовлення і загального звучання голосу.

У разі утруднень прибігають до відображеного вимовлення звуків в звуконаслідуваннях. Крім того, аналізується звуковий склад складів і слів, вимовних самою дитиною в інших за­вданнях обстеження. Відзначаються особливості власного і відбитого вимовлення звуків. Методика пред'явлення изольованих звуків не використовується, оскільки вона недоцільна в цьому віці.

СХЕМА ПРОТОКОЛА ОБСТЕЖЕННЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
ДИТИНИ  3-4 РОКІВ

СЕРіЯ 1

1.1.ПОКАЖИ ІГРАШКУ.

Покажи, де зайчик______________________

Візьми мотрійку________________________

Візьми машинку________________________

Постав мотрійку в машинку_______________

1.2.ПОКАЖИ КАРТИНКУ.

Покажи, що ти надінеш на голову, коли підеш

гуляти ______________________________

Якщо ручки замерзнуть, що одягнеш на них?___

Що потрібно мамі, щоб пришити гудзик? ______

Що потрібно бабусі, для того щоб краще бачити?  

Чим будеш різати папір? _________

Що візьмеш на вулицю, якщо піде дощ?______

1.3.ЗАХОВАЙ ІГРАШКУ.

Заховай машинку в коробку_______________

Постав машинку на коробку_______________

Заховай машинку під коробку____________

Постав машинку за коробку_______________

1.4.ЗНАЙДИ КАРТИНКУ.

Покажи, де куля де кулі

Покажи, де гриб де гриби 

Покажи, де лялька, ляльки  

Покажи, де яблуко, яблука

Покажи, де стілець,стільці

СЕРіЯ 2

2.1.СКАЖИ, ХТО ЯК КРИЧИТь.

Хто так кричить: му, бе, мяу? 

Скажи, як мичить корова  

Скажи, як мяукає кицька_

Скажи, як кричить  баранець 

2.2ДАЙ КАРТИНКУ.

Покажи, де коса , коза

Покажи, де шабля и цапля

Вуха - вуса

СЕРіЯ 3_____________

3.1НАЗВИ, ЩО ПОКАЖУ.

Іграшки ____________

Предмети ___________

Частини тіла__________

3.2.СКАЖИ, ЩО РОБИТЬ.

Що робить хлопчик?____

 Що робить дівчинка?___

 Що робить мама? _____

Що роблять діти?______

3.3.СКАЖИ ЯКИЙ.

Який цей м’яч (за розміром)?  

 Який цей м’яч (за кольором)?

СЕРІЯ 4

4.1. ПОВТОРЮЙ ЗА МНОЮ.

Пилка, риба______________

Чоботи, молоко, корова______

М’яч, лук, ніж                        

Диван, лимон, батон ________

Ложка, мишка, туфлі _______

 

СЕРІЯ 5

5.1ГРА ІЗ ЗАЙКОЮ ТА ВЕДМЕДИКОМ.

Назви, що робить зайка ______

Назви, що робить ведмедик___

5.2.РОЗКАЖИ ВІРШ.

«Зайка» _________________

«Ведмедик  клищоногий»_____

5.3.РОЗКАЖИ.

Хлопчик грає на дудочці_____

Дівчинка малює____________

Дівчинка поливаеє квіти______

Мама купає малюка ________

Хлопчик годує голубів ______

Дівчинка танцює___________

Хлопчик катається на ковзанах_

СЕРІЯ 6

інервація мімічної мускулатури:

рух  оскалювання __________

надування щік ____________

наморщування_____________

нахмурювання_____________

Будова артикуляційного аппарату:

губи____________________

зуби____________________

прикус __________________

язик ____________________

вуздечка _________________

тверде  і м’яке піднебіння_____

Рухи артикуляційного апарату:

роздвинути куточки губ ________________

висунути  губи вперед______________________

округлити губи___________________________

висунути язик на нижню губу_________________

висунути язик на верхню губу ________________

поцокати язиком__________________________

«годинник»_____________________________

вимовити звук а при широко відкритому роті______

«посмішка» — «трубочка» __________________

«трубочка» — «посміщка» __________________

висовування язика на нижню губу —  висовування язика на верхню губу             

висовування язика на верхню губу — висовування язика на нижню губу             

«посмішка»_____________________________

«показати язичок кицьці» ___________________

Голосні: а, і, у, о __________________________

Приголосні: м, п, б, т, д, н, в, ф, к, г, х ___________

Йотовані: я, ю,є, ї___________________________

М’які приголосні: сь, зь, ль __________________

Як гудить поїзд?__________________________

Як плаче маленька дівчинка? ____________________

Як кричить конячка? ______________________

Заключенння _______________________________

Рекомендації:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Smovcka Lidiya
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
4 жовтня 2021
Переглядів
13842
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку