Рекомендації для батьків під час дистанційного навчання

Про матеріал
Основою спілкування і взаєморозуміння є мовлення. І для відмінної комунікації, передачі думки, і самовираження необхідно навчитись розмовляти чітко і естетично. Кожен звук і склад від народження малюка батьки намагаються не пропустити і прислухаються до його голосу, інтонації і емоційного забарвлення звуків, щоб краще розуміти немовля. З часом мама і тато намагаються навчити дитину казати перші склади і слова. До трьох років дитина починає говорити словосполученнями і реченнями і згодом вимоги до мовлення стають все вищими. Для удосконалення мовленнєвих навиків дитини дуже важливим є діалог. І якщо деякі діти можуть з легкістю повторити слова і звуки правильно вимовлені батьками, то іншим це не вдається з першого разу. У таких випадках батькам потрібно набратись терпіння і заручитись допомогою спеціалістів-логопедів, щоб визначити наскільки складно дитині вимовляти важкі звуки і проводити вправи для покращення мовлення. Найбільшою і часом неповоротною стає помилка батьків, які думають, що дитина сама “виговориться”. Проте 80 % випадків порушення мовлення у дитини спричиненні педагогічною занедбаністю. Часом батьки мало спілкуються з дітьми, які у ранньому віці замінюють брак спілкування мультиками і навіть комп'ютерними іграми. Дитині немає звідки брати приклад правильної мови і словниковий запас. Батьки та рідні можуть застосовувати різні методи для покращення мовленнєвих навичок дитини, проте консультація вчителя-логопеда є обов'язковою, адже професійна порада і допомога дозволяє пришвидшити корекцію та розвиток мовлення. Головним завданням логопедичних занять є усунення мовленнєвих порушень і їх запобігання.
Перегляд файлу

Постановка звука [Р]

Зверніть увагу:

  • кінчик язика за верхніми зубами (біля альвіол),
  • губи розтягнуті в посмішку,
  • язичок дрижить під струменем повітря.

 

Особенности артикуляции звука Р

  1. Виконайте перед дзеркалом  вправи на розвиток мовного дихання та  артикуляційну зарядку (звернись до розділів «Артикуляційна зарядка» «Розвиток мовного дихання»).

 Парканчик          Лопатка       Чашечка          Конячка           Грибочок

https://sovushka-zheldor.ru/wp-content/uploads/2019/05/Artikulyacionnye_uprazhneniya_dlya_zvuka_r_1.jpg

 

  1. Користуючись рекомендаціями (в кінці сторінки)  та  відео-підказками спробуйте самостійно поставити дитині звук Р. Виконуючи вправу «Барабанщик» заводимо язичок д-д-д-др-др-др-р-р-р…

 

https://www.youtube.com/watch?v=5PyZCjwo40k

Не засмучуйтесь при перших невдачах.

Повторюйте вправи щодня і у вас все вийде.

Підтримуйте у дитини інтерес до занять.

Бажаю успіхів.

Автоматизация звука Р | Говорунчик - сайт для заботливых родителей.

Артикуляционная гимнастика для звука «р»: упражнения в домашних ...

Автоматизація звука[Р] в складах і словах:

  • тра, тро, тру, три , тре
    трава, труби, траса, трамвай, травень, матрац, метро, ситро, три, хитрий, метр, завтра, гострий, страх, страус, матрос, театр, патрон, Петро, кінотеатр, троянда, трохи.
  • дра, дро, дри, дре, дру
    дрова, відро, друг, квадрат, дрозд, пудра, другий, дрижить, драбина, дружба, дреманути.
  • ар, ур, ор, ер, ир, яр, юр, йор, єр, ір
  • ар: шар, жар, кар, комар, парк, базар, загар, самовар, карта, марка, фартух, артист, повар, карман, партизан, токар, пекар, картуз, гармата, аркуш, шарф, гарбуз, нарцис, картина, фарби, паркан.
  • ор: хор, борщ, торт, орден, форма, мотор, мухомор, помідор, жоржина, орнамент, морж, морква.
  • ир: сир, дирчати, мир, тир, командир, пасажир, ширма, мирний, жир.
  • ур: шнур, куртка, мурка, абажур, курча, сурма, курка, снігурка.
  • ір: вірш, зір, двір, дірка, гірка, збірка, пір’я.
  • ер: герб, верх, серп, верба, ферма, шерсть, перший, термос, персик, вітер, катер, зерно, черв’як, четвер, етажерка, сервант, тертка.
  •  ра, ро, ру, ри, ре.
  •  ра: Рая, рак, рама, радіо, ранець, ракета, радість, ранок, ракушка, рада, рахівниця, ракетка, гора, пора, Віра, баран, парад, гараж, пароль, ура, сокира, барабан, жирафа, парашут, Юра, Іра, мурашка, піраміда, Буратіно, Чебурашка.
  •  ро: рот, роман, розум, робота, роги, рота, розмова, розповідь, урок, герой, горох, дорога, мороз, сорока, озеро, корова, коробка, сорочка, макарони, город, паровоз, борошно, огірок, відро, хороший, перо, урожай, смородина, горобець, борода, горобина.
  •  ру: руки, ручка, рукавиці, рубанок, рух, рудий, рушник, кукурудза, подарунок, карусель, шуруп, кенгуру, м’ясорубка, обруч.
  •  ри: риба, рис, ринок, говорити, туристи, кури, бадьорий, Марина, гори, помідори, хмари, штори.
  •  ре: реве, речення, ремінь, редиска, режим, редька, море, бери, черешня, черемха, вареники, береза, решета, черепаха, перець, дерева.
  • Слова із збігом приголосних.
    Праця, країна, просо, трактор, обруч, спорт, транспорт, природа, портрет, скрипка, стрибати, стрункий, яструб, фрукти, гроші, бруд, кривий, абрикоса, група, іграшки, графін, виноград, кран, кружок, криниця, краб, праска, скриня, айстри, інструменти.

Назви слова зображені на малюнку. Слідкуй за вимовою звука Р.

Игра на автоматизацию звука «р»: работаем с непослушным звуком

Произношение звука «Р» | Занятия учителя-логопеда с дошкольниками

Автоматизація звука [Р] в реченнях і скоромовках:

  • Завтра ми підемо в театр.
    Роман одягає куртку.
    Огірки лежать в корзині.
    У Іри червоний олівець.
    У Бориса буквар.
    На городі ростуть: помідори, огірки, редька і редиска.
    Марина сьогодні чергова.
    Роман спіймав руками рака.
    Сергійко малює картину.
    У акваріумі плавають червоні рибки.
    Рита грає на скрипці.
    Маруся прасує сорочку.
    Трактор оре землю
    Перукар робить зачіску.
    Школярі збирають виноград.
    Діти рвуть ромашки.
    Білочка гризе горішки.
    Тарас рубає дрова.
  • Хитру сороку спіймати морока,
    А на сорок сорок  сорок морок.
  • На дворі трава, на траві дрова.
  • Три синички, три сестрички
    Мили в річці рукавички.
  • Розкажіть ви про покупки.
    Про які це про покупки?
    Про покупки, про покупки
    Про покупочки мої.
  •  Дубові дрова дід рубає
    В дворі під деревом старим,
    А дітвора допомагає
    Носити дрова з двору в дім.
  • Піймав Андрійко рака,
    Мерщій його зварив
    А потім здивувався:
    - Хтось рака замінив!
    Здивований страшенно
    Кричить він: - Як це так?
    Був рак у мене чорний,
    А це – червоний рак!
  • Пішла муха на базар
    І купила самовар
    - Гей, приходьте, тарганиська,
    Я вас чаєм пригощу!
  • На квітці краплинка
    Як сяє вона!
    Маленька росинка,
    А в ній – дивина.
    Торкнувся рукою,
    Гойднув жартома.
    - Ой, що я накоїв! –
    - Вже дива нема.
  • Рома робить раму
    Рома кличе маму:
    - Подивися, мамо,
    Яка гарна рама!
  • Соковиті мандарини,
    Всі оранжеві вони!
    Їх прислали нам грузини
    Із гірської сторони.
  • Я люблю конячку сиву,
    Причешу їй гарно гриву,
    Гребінцем пригладжу хвостик,
    І поїду верхи в гості.
  •  Ромашки рвати ми ходили
    Над річкою в рясній траві.
    І раптом равлика зустріли
    Із ріжками на голові.
  •  Над малиною – хмаринка,
    Під хмариною – Маринка,
    Рве у кошичок Маринка
    Стиглу ягоду малинку.

 

Розкажи, що ти бачиш на малюнку. Склади п’ять речень. Слідкуй за вимовою звука «Р».

Методична скарбничка | Професійний сайт вчителів - логопедів м ...

 

 

 

 

 

Рекомендації батькам . 

Заняття бажано проводити перед дзеркалом (15-20 хвилин, 2-3 рази на тиждень).

     Підготовчий етап є обовязковим на шляху виправлення звуковимови, та включає в себе важливі компоненти, а саме: розвиток слухового сприймання, слухової уваги та памяті, розвиток фонематичного сприймання, розвиток дихання, розвиток артикуляційної моторики.
Для того щоб навчити дітей правильно вимовляти звуки нашої мови, необхідно перш за все навчити їх уважно слухати та чути мовлення оточуючих, тобто розвивати слухове сприймання. Розвиток слухового сприймання – важлива передумова формування звуковимови.
Починати слід з розвитку слухової уваги.
Для розвитку слухової уваги доцільно використовувати найдоступніші для дитячого сприймання навколишні звуки: сигнали машин, голоси тварин, музичні звуки та ін. На прогулянках, під час ігор, на екскурсіях діти слухають, про що “говорять” вулиця, кімната, ліс, парк, музичні іграшки. (Див. Логопедичні ігри та вправи)
Важливе місце в підготовчій роботі на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика. Метою її є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови даних звуків.

     Вправи для підготовки артикуляційного апарату до постановки звуків р, р'

 “Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
 „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
 “Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 15 разів.
 “Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10 разів.
 “Грибочок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
 “Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10 разів.
 “Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10 разів, змінюючи напрям.
 “Барабанщики”. Відкрити рот, підняти широкий язик вгору та постукати кінчиком язика по верхнім альвеолам чітко вимовляючи звук д. Поступово збільшувати темп, вимовляючи д-д-д.
 “Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

     Постановка звука Р

Логопедичну роботу по виправленню вимови звука р проводять в декілька етапів.
 Спочатку за допомогою спеціальних артикуляційних вправ треба досягнути правильного положення язика (широкий язик піднятий вгору у формі “ківша”). Досягнувши правильного положення язика, отримати так званий фрикативний р, який артикулюється при тому ж положенні язика, що й нормальний, але поки що без вібрації. Для цього дитині пропонується підняти широкий язик до верхніх альвеол і видихнути, включаючи голос, через щілину, що утворилася між кінчиком язика та верхніми альвеолами. Якщо дитина вірно виконала цю вправу вона відчує деяке лоскотіння кінчика язика та почує звук, що нагадує звукосполучення [дж] або [дз].
 Другий вид вправ спрямований на відпрацювання вібрації язика. Якщо дитина правильно вимовляє верхні ш та ж , отримати фрикативний р неважко. Достатньо запропонувати йому вимовити протяжно фонему ж при дещо відкритому роті без округлення губ та перемістити передній край язика трохи вперед, до ясен верхніх різців. Добившись цієї мети, слід закріпляти фрикативний р на матеріалі складів, слів, а потім фраз, не чекаючи засвоєння вібрації. Важливо при цьому, щоб отриманий звук вимовлявся з достатнім напором видихуваного повітря, при мінімальній щілині між переднім краєм язика та яснами.
 Для відпрацювання вібрації слід виходити з швидкого повторення на одному видиху звука д, який артикулюється особливим способом – при дещо відкритому роті та при змиканні переднього краю язика не з різцями, а дещо глибше – з яснами верхніх різців або навіть з альвеолами. Спочатку вправа може складатися з двох- та трьохкратного рівномірного повторення звука д (дд, дд, дд… ддд, ддд, ддд…) , потім з тих же повторень, але з підсиленням останнього звуку (дД ,дД, дД, ддД, ддД, ддД…) і так далі з багаторазового повторення звука д, як рівномірного (ддддддддд…), так і з ритмічним малюнком ( ддД, ддД, ддД). Працювати повинен тільки язик при нерухомому положенні нижньої щелепи.
 Інший прийом відпрацювання вібрації виражений тим, що під час вимови фрикативного р під язик підкладають зонд з кулькою на кінці. Кулька стикається з нижньою поверхнею язика, після чого швидкими рухами зонда праворуч та ліворуч викликається механічне коливання язика, почергове змикання та розмикання його переднього краю з альвеолами. Замість зонда можна використати завчасно вимитий палець самої дитини.
 Після того як вібрація буде досягнута, необхідно шляхом різноманітних вправ на матеріалі складів, слів та фраз, автоматизувати засвоєну артикуляцію.

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
679
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку