Мета даної статті - актуалізувати увагу вчителів хімії на впровадженні ужиткового експерименту в практику роботи на уроках та в позаурочний час, розкриває можливості уроків хімії у формуванні ключових компетенцій засобами ужиткового експерименту .
Ужитковий хімічний експеримент як засіб формування ключових компетентностей учнів «Розум полягає не лише в знанні , але й в умінні використовувати знання на ділі» Арістотель
Номер слайду 2
Хімія – це експериментально-теоретична наука, і свідоме засвоєння хімічних знань можливе лише за поєднання теорії з практикою, підкріпленою експериментами. Хімічний експеримент допомагає учням наповнити хімічні поняття, що вивчаються, живим конкретним змістом; побачити в окремих фактах загальні закономірності; сприяє розвитку самостійності школярів; розвиває мислення, розумову активність ; підвищує інтерес до вивчення хімії, так як у процесі його виконання учні переконуються не тільки в практичному значенні такої роботи, але й мають можливість творчо застосовувати свої знання.
Номер слайду 3
Зважаючи на те, що у повсякденному житті учням весь час доводиться стикатись із хімічними речовинами та явищами, у процесі навчання хімії більше уваги необхідно приділяти питанням ужиткової хімії, ширше використовувати експеримент ужиткового характеру.
Номер слайду 4
Ужитковий експеремент це такий, під час якого використовують речовини і матеріали побуту (засоби прання, миття та чищення, лікарські препарати, харчові продукти тощо).
Номер слайду 5
Ужитковий експеремент допомагає вирішити проблему нестачі обладнання і реактивів, адже для дослідів добираються речовини і матеріали ужиткового характеру, які можна придбати в господарських магазинах; справляє на школярів особливу дію, збуджуючи інтерес як зовнішніми ефектами, так і глибоким внутрішнім змістом; сприяє створенню життєвих ситуацій, для реалізації яких учні мобілізують свої знання, вміння, досвід; формує навички екологічно грамотної поведінки в побуті та довкіллі.
Номер слайду 6
в аптеці: Реактиви для ужиткового експеременту можна придбати Речовина Тривіальна назва або синоніми Характеристика арґентум нітрат ляпіс олівець - тверда біла або сірувато-біла паличка конічної форми з закругленою вершиною. містить аргентум нітрату фенолфталеїн пурген проносний засіб, продається у формі таблеток магній сульфат морська гірка сіль багатогранний вплив на організм борна кислота борна кислота антисептик норсульфазол сульфатиазол, амидотиазол, азосептал, пирисульфон, тиазамид сульфамідний препарат розчин амоніаку нашатирний спирт засоби, що діють на респіраторну систему етанол медичний спирт антисептик вуглець активоване вугілля адсорбент йоду розчин антисептик гідроген пероксид перекис водню антисептик кальцій хлорид кальцій хлорид багатогранний вплив на організм етанол етиловий спирт антисептик глюкоза глюкоза лікарський засіб
Номер слайду 7
Реактиви для ужиткового експеременту можна придбати в господарчому магазині
Речовина Тривіальна назва або синоніми Характеристика калій нітрат амоній нітрат калійна та аміачна селітри міндобрива купрум(ІІ) сульфат пентагідрат мідний купопрос отрутохімікат для захисту рослин від грибкових захворювань натрій гідроксид луг миючий засіб для чищення труб гліцерин гліцерин пом’якшувач шкіри, підсолоджувач хлоридна кислота соляна кислота для чищення сантехнічного обладнання натрій карбонат кальцинована сода пом’якшувач води кальцій оксид негашене вапно будівельний матеріал в автомагазині сульфатна кислота сірчана кислота, акумуляторна електроліт
Номер слайду 8
Реактиви для ужиткового експеременту можна придбати в продуктовому магазині
Речовина Тривіальна назва або синоніми Характеристика натрій гідрогенкарбонат сода розпушувач для тіста лимонна кислота лимонна кислота регулятор смаку натрій хлорид кухонна сіль регулятор смаку сахароза цукор продукт харчування крохмаль крохмаль продукт харчування оцтова кислота оцет регулятор смаку в магазині канцтоварів натрій силікат силікатний клей в ветеринарній аптеці натрій сульфат декагідрат глауберова сіль проносний засіб
Номер слайду 9
Використання ужиткового хімічного експерименту сприяє створенню близьких до реалій життя проблемних ситуацій, для розв’язування яких учні мобілізують свої знання, уміння, досвід. Вирішивши створену проблему на уроці, зроблені висновки вони зможуть перенести у життєву ситуацію Для ужиткового експерименту слід вибирати, наприклад, такі досліди,як виведення плям іржі за допомогою лимонної кислоти чи кухонної солі, добування крохмалю з картоплі, чищення одягу чи речей домашнього вжитку різними розчинниками, використання питної соди як мийного засобу та розпушувача, використання активованого вугілля як адсорбента тощо.
Номер слайду 10
Приклади ужиткових експерементів Горіння (тема «Умови виникнення та припинення горіння»). Завдання: дослідіть умови виникнення та припинення горіння. Обладнання та реактиви: дві хімічні склянки, 2 парафінові свічки, сірники, літрова та трилітрова банки. Порядок виконання У дві склянки помістіть парафінові свічки, запаліть їх. Одну склянку із свічкою накрийте літровою скляною банкою, а іншу – трилітровою. Опишіть спостерігаєте? Як можна використати це явище при гасінні пожежі?
Номер слайду 11
Кислоти (тема «Кислоти: поширеність в природі, виявлення, використання»). Завдання: перевірте наявність кислоти в харчових продуктах. Обладнання та реактиви: лакмусовий папірець, яблуко, кисле молоко, оцет, лимонний сік. Порядок виконання При допомозі піпетки нанесіть на лакмусовий папірець по краплині, лимонного соку, кислого молока, оцту. Прикладіть лакмусовий папірець до зрізу яблука. Опишіть свої спостереження. Який висновок можна зробити за змінами, які відбулись з лакмусовим папірцем?
Номер слайду 12
Роль води як розчинника у хімічних реакціях (тема «Розчини»). Завдання: дослідіть, чи взаємодіють харчова сода і лимонна кислота у кристалічному стані і у водному розчині. Реактиви та обладнання: харчова сода, лимонна кислота, склянки, вода, мірна ложка. Порядок виконання У дві склянки всипте по половині мірної ложки харчової соди і лимонної кислоти. Суміш перемішайте. Що спостерігаєте? Потім в одну склянку додайте воду об’ємом 2-3 мл. Що спостерігаєте? Зробіть висновок з побачених явищ.
Номер слайду 13
Адсорбція (тема «Підгрупа Карбону») Завдання: дослідіть чи адсорбує активоване вугілля розчин йоду у воді. Реактиви та обладнання: таблетки активованого вугілля, йод (спиртовий розчин, w=5%), склянка, вода, піпетка. Порядок виконання У склянку налийте воду об’ємом 100 мл, додайте одну краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєте? Додайте у склянку таблетку активованого вугілля, вміст перемішайте чайною ложкою. Дайте рідині відстоятися. Що спостерігаєте? Де можна використати це явище?
Номер слайду 14
Виявлення карбонатів(тема «Підгрупа Карбону») Завдання: дослідіть вміст карбонатів у харчовій соді, шкарлупі курячого яйця та зубній пасті. Реактиви та обладнання: харчова сода, столовий оцет або лимонний сік, хімічні склянки, хімічна ложка, шкаралупи курячого яйця, зубна паста, що містить кальцій карбонат. Порядок виконання Візьміть три скланки. Насипте на дно однієї склянки харчову соду, в другу покладіть 2-3 шматочки шкаралупи курячого яйця, в третю - небагато зубної пасти (прочитайте вміст зубної пасти, повинна містити кальцій карбонат). В кожну склянку додайте по 3-4мл столового оцту (розчин оцтової кислоти, w=4-9%), або соку лимона. Що спостерігаєте? Які ознаки хімічної реакції світчать про наявність карбонатів у кожній із речовин? Складіть відповідні рівняння реакції .
Номер слайду 15
Виявлення вітаміну С в деяких продуктах (тема «Вітаміни, як компоненти їжі, їх роль в організмі людини») Завдання: дослідіть на вміст вітаміну С лимонний сік, капустяний розсіл, компот, яблучний сік свіжо вичавлений та консервований. Обладнання та реактиви: розчин йоду, крохмальний клейстер, піпетка, хімічні склянки. Порядок виконання 1. Спиртовий розчин йоду розведіть з водою до кольору міцного чаю. 2. Додайте в розчин крохмальний клейстер до появи синього забарвлення. 3. Візьміть по1 мл соків, до них по краплях додайте клейстер. Спостерігайте за забарвленням. Якщо розчин йоду (синій колір) знебарвиться – то аскорбінової кислоти (вітаміну С) багато, якщо ні – то мало. Зробіть висновок про вміст вітаміну С в різних соках
Номер слайду 16
Дослідження миючої дії мила Вивчення складу синтетичних мийних засобів
Номер слайду 17
Порівняння розчинності вуглеводів
Номер слайду 18
Вивчення індикаторних властивостей рослинних пігментів (майстер – клас для вчителів хімії)
Номер слайду 19
Хімічний експеримент з елементами ужиткової хімії формує навички екологічно грамотної поведінки в побуті й довкіллі. Він сприяє формуванню знань учнів про ті складні зв’язки, котрі існують в системі «довкілля – суспільство – людина». Інтеграція ужиткової хімії до змісту навчального експерименту підсилює мотивацію вивчення хімії. Через ужитковий хімічний експеримент пролягає найкоротший шлях, що вводить учнів у світ речовин, поєднує теоретичні знання з життєвою практикою.