МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ КУЛЬТУРИ МИРНОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ПОЧАТКОВИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МИСТЕЦЬКИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
МУЗИЧНА ШКОЛА
Методична доповідь
Тема:
«Методична робота викладача»
Підготувала:
Викладач музичної школи
вищої категорії
класу сольний спів
Анищенко І.К.
м. Мирноград
2020
1.Вступ. Методична робота викладача як форма самоосвіти
Методична робота - одна з форм самоосвіти викладача.
Напрямок методичної роботи визначається специфікою і проблемами навчального предмета, професійною зацікавленістю педагога в підвищенні педагогічної майстерності та кваліфікації.
2. Головна частина. Види методичної роботи викладачів. Оформлення методичної роботі
При плануванні роботи педагогічна рада кожної школи визначає напрям, якому слід приділити пильну увагу у наступному навчальному році.
На підставі цього викладачі готують методичні читання з обраної теми.
Далі ми розглянемо різновиди методичної роботи, їх особливості, та поговоримо про правильне оформлення методичної роботи.
2.1 Реферат
Один з різновидів методичної роботи викладача - це реферат. У перекладі з латинської мови refero - «доповідаю». Форма викладу в рефераті довільна. За основу береться один або кілька першоджерел.
Коротко аналізується кожен з цих першоджерел, розповідається про авторів і їх методики, про вирішення питання, що розглядається в роботах. На завершення робиться узагальнення, доповідач висловлює свою думку і своє бачення вирішення проблеми.
2.2 Доповідь
У доповіді, на відміну від реферату, доповідач ділиться своїм досвідом, своїми напрацюваннями щодо вирішення обговорюваної проблеми, а не тільки розповідає про наукові методики і думки визнаних авторитетів. В цьому і є цінність доповіді - рішення будь-якого питання на праотец.
Якщо реферат пишеться в довільній формі, то доповідь має струнку структуру - план, підлеглий темі доповіді, і послідовно розкриває зміст роботи. Доповідь пишеться для публічного виступу.
2.3 Анотація
У перекладі з латинської мови annoto - «відзначаю». У методичній роботі викладачів є така форма роботи - знайомство з новою методичною літературою, коли демонструються нові збірники і дається інструкція - короткий огляд книги і її змісту.
2.4 Конспект
Чи багато хто з нас читають що-небудь з ручкою і зошитом? Якщо читати, щоб виконати пункт плану роботи для галочки (можливо, навіть скачати з інтернету не читаючи) - це одна справа. Інша справа - якщо читаєш і вивчаєш важливий для себе матеріал. Тоді, звичайно, потрібно конспектувати - робити короткі записи корисної та необхідної інформації, до якої можна повернутися через час. Якщо конспектувати, матеріал краще засвоюється і запам'ятовується.
2.5 Відкритий урок
Відкритий урок - одна з важливих форм методичної роботи викладача. Відкриті уроки плануються на засіданнях відділів. Обговорюється тема, визначаються викладачі, які будуть проводити відкритий урок, і дата проведення.
Відкриті уроки можуть проводити як досвідчені, так і молоді викладачі. У кожного педагога можна чомусь навчитися, перейняти цікаві форми роботи. У будь-якому випадку, подивитися, як проводять уроки інші вчителі - завжди цікаво і пізнавально.
За тематикою уроку готується план, виявляється мета уроку, визначаються форми роботи. Готується матеріально-технічне забезпечення - комп'ютер, інтерактивна дошка, аудіо та відеозаписи, наочні посібники, роздатковий матеріал для роботи учнів на уроці (тобто, те, що є в розпорядженні вчителя і школи).
Після уроку проходить обговорення: розкрита чи ні тема уроку, чи досягнута поставлена мета, як працювали учні на уроці, чи був контакт вчителя з учнями, як викладався матеріал, який був темп уроку. Колеги не тільки повинні вказати на недоліки, а й відзначити позитивні моменти, тактовно і професійно.
Викладачі, виступаючи з доповіддю або рефератом, проводячи урок, повинні завжди пам'ятати про доступність свого викладу, послідовність та логічність, про емоційность і переконливість . Мова повинна бути чіткою, зрозумілою, інтонація - гнучкою. А сам викладач - привітним і тактовним.
2.6. Методична розробка
Викладачі часто стикаються з проблемою недостатнього забезпечення методичною літературою, тим більше - літературою якісною і корисною. Педагогам, у яких є досвід, свої напрацювання, бажання поділитися результатами з колегами, слід активніше включатися в методичну роботу.
Така форма роботи принесе обопільну користь, як авторам, так і іншим викладачам, які вивчать і впровадять нові технології у своїй роботі, результат - підвищення професійної майстерності і якості навчання.
2.6.1 Інструкція написання методичної розробки
1. Вибір теми. Це повинна бути тема, яка цікавить, в першу чергу, самого автора. Але не просто цікавить, а тема, яку педагог уже давно розробляє, і володіє знаннями і різноманітною інформацією з даної тематики. Тема повинна бути актуальною і затребуваною.
2. Визначення мети методичної роботи. Якщо це розробка певного уроку, то мета, найімовірніше, - вироблення конкретних навичок учнів. І досягається ця мета в ході одного уроку. Для об'ємних розробок мети будуть більш глобальними.
3. На самому початку роботи необхідно провести початкову діагностику знань і якостей учнів, які в ході експерименту ви хотіли б сформувати. Визначитися - що
потрібно зробити для досягнення більш високого рівня в роботі з даної теми, і в якому напрямку ви будете рухатися.
4. Обов'язково вивчіть літературу з даної теми, законспектуйте, випишіть корисне і цікаве для роботи. Складіть план і починайте накопичувати матеріал. Після проведення певної кількості уроків із застосуванням запланованих форм і методів організуйте наступну діагностику, порівняйте результат і визначте ефективність вашої методики.
5. Виклад матеріалу має бути логічним і систематизованим, мова викладу - грамотною і переконливою.
2.6.2 План методичної розробки
Після виконання попередніх пунктів приступайте до складання плану і написання методичної розробки.
Структура методичної розробки:
• Анотація
• Зміст
• Вступ
• Основна частина
• Висновок
• Список використаних джерел
• Програми
Анотація. В анотації вказується існування проблеми з даної тематики і кому призначається методична розробка.
Вступ. У вступі потрібно пояснити, чому вами обрана дана тема, її актуальність, висвітлення теми класиками - визнаними педагогами з оглядом вивченої літератури, ваше бачення і розвиток основних положень і методів в методичній розробці.
Вступ повинен бути невеликим, обсяг - дві-три сторінки.
Основна частина - об'ємна, вона вимагає поділу на підпункти. Спочатку необхідно вказати на важливість теми, як довго ви вивчаєте цю проблему, скільки часу відводиться на вивчення, що в результаті отримають учні - які навички і вміння сформуються в ході вивчення даної теми.
Обов'язково потрібно визначити зв'язок даної тематики з іншими дисциплінами і частинами курсу. Потім йде опис форм і методів, застосовуваних вами в процесі роботи, наводиться порівняльний аналіз початкової та підсумкової діагностики.
Можливі розділи основної частини:
• опис теми
• планування з вивчення теми, передбачуване на вивчення кількість годин
• рекомендації щодо вивчення теми
• навички, отримані або закріплені учнями в ході вивчення теми
• взаємозв'язок теми з іншим досліджуваним матеріалом і огляд міжпредметних зв'язків
• аналіз методики, представленої в методичній розробці
Плануючи вивчення теми, слід:
Наприкінці даються висновки - користь і результативність запропонованої методики.
Обов'язково вказується список використаної літератури. А в додатку наводяться схеми, таблиці, графіки, наочно оформляються порівняльні результати експерименту.
2.6.3 Оформлення методичної розробки
Існують певні вимоги до написання методичної розробки, і їх слід дотримуватися при написанні.
1. На титульному аркуші вказується найменування вищестоящої організації і повне найменування вашої установи, вид роботи і назва. Внизу титульного листа вказується місце і рік видання.
2. На звороті титульного аркуша зазначаються дані про роботу, і подається анотація. Нижче наводяться дані засідання комісії, на якій розглядалася рукопис з перерахуванням учасників комісії.
3. При оформленні тексту слід залишати поля по два сантиметри з кожного боку. Номери сторінок - арабські цифри внизу сторінки. На титульному аркуші номер сторінки не вказується, але вноситься в загальну кількість. Розмір шрифту - 12 або 14, між рядками одинарний інтервал. Використовується новий рядок в абзацах. Текст вирівнюється. Обсяг роботи - не менше 24 друкованих аркушів. Основна частина повинна складати не менше половини роботи.
4. Додатки наводяться в кінці роботи в порядку їх появи в тексті, сторінки нумеруються арабськими цифрами. Кожна програма розташовується на новій сторінці. У тексті основної частини - посилання на додаток.
5. Вказується список використаної літератури. Якщо ж робота має суто практичну спрямованість, література може не вказуватися.
2.7 Лекція
Викладачам доводиться багато читати лекцій на різні теми - освітні, виховні. Часто це лекції-концерти. Для лектора, в першу чергу, важливо сценічне почуття свободи, яке виробляється поступово. І з досвідом приходить майстерність і професіоналізм.
На що ж потрібно звертати увагу при підготовці лекції? Давайте складемо короткий план:
1 - Для лекції визначається тема, і потім готується текст лекції
2 - При підготовці лекції використовується спеціальна література, відповідна до теми
3 - Складається план, завдяки якому матеріал викладається послідовно і логічно
4 - Вивчення першоджерел. Після ознайомлення з книгами, статтями робимо виписки відповідно до плану. І бажано, на окремих аркушах. Щоб під час роботи можна було переставити черговість будь-яких пунктів
5 - Робота над написаним текстом. Перевіряємо правильність написання, вичитуємо - чи буде зрозуміло слухачам. Матеріал повинен викладатися послідовно і логічно, слід уникати складних термінів. Якщо ж вони присутні, як необхідна термінологія, то обов'язково потрібно пояснити значення цих слів
6 - Літературна обробка тексту. Виклад має бути цікавим, без зайвих слів і повторів
7 - Важливо привернути увагу слухачів на самому початку лекції - це може бути головне питання теми, виявлення проблеми, заклик до розумової діяльності
8 - Структура лекції - вступ, основна частина і підведення підсумків - висновок
9 - Перш ніж виступати з лекцією, її потрібно підготувати, тобто, відрепетирувати як концертний номер - прочитати, визначити тривалість виступу за часом
10 - Подумки представляючи план, спробувати розповісти написане, дивлячись на своє відображення в дзеркалі. Це дуже важливо - навчитися контролювати руху корпуса і міміку обличчя. Коли навчитеся вільно дивитися на себе в дзеркало, зможете представляти, яким вас бачать слухачі, і як ви виглядаєте зі сторони.
3. Висновки
Робота викладача передбачає крім основного завдання - навчання і виховання дітей - ведення великої кількості документації.
Грамотно оформлена документація свідчить про методичну підготовку викладача і допомагає поетапно планувати подальшу роботу.
Сподіваюсь, що ця доповідь була для вас важливою, і допоможе у підготовці, оформленні та проведенні методичної роботи.
З повагою, Ірина Анищенко