Презентація "Дитячий фольклор – джерело народної культури в естетичному розвитку дітей"

Про матеріал

В традиції народного виховання протягом тисячоліть художнє слово у поєднанні із мелодикою і живими спостереженнями збагачувало знання дітей про навколишній світ, вчило доброти й співчуття, допомагало самоствердженню, формувало естетичні смаки та потреби. Тож залучення кращих зразків дитячого музичного фольклору, як невід'ємної частини практичної народної педагогіки, становить не лише морально-етичну основу розвитку особистості, а й здатне забезпечити реалізацію основних завдань естетичного виховання особистості, сприяти формуванню естетичні смаків, інтересів та потреби дитини. Батьки покликані усвідомити художню і педагогічну цінність дитячого фольклору та активно користуватися ним.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дитячий фольклор – джерело народної культури в естетичному розвитку дітей Шевченківської школи-інтернат

Номер слайду 2

Мета і завдання: • розробити методичні рекомендації його використання дитячого фольклору у процесі естетичного виховання молодших школярів; • розкрити малі фольклорні жанри дитячої творчості • зіставити літературний і місцевий матеріали; • виділити значення дитячого фольклору в сучасній українській державі та в нашому повсякденному житті.

Номер слайду 3

Малі фольклорні жанри – перша школа естетичного виховання дітей Потішки і пестушки - це невеликі вірші-примовки, якими супроводжують будь-які заняття з дитиною або дії самої дитини - потягування зі сну, одягання і т.д. Примовки - це також невеликі вірші, що описують смішні і безглузді ситуації, які супроводжено грою слів і різними жартами. Чукикалки -твори, які виконуються дорослими під час підкидання дитини на коліні або нозі. «Пальчикові» ігри – віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків.

Номер слайду 4

Заклички, лічилки, прозивалки, дражнилки, мирилки – прелюдія до пісень-ігор. Заклички — короткі поетичні твори, пов’язані з вірою давніх людей в магічну дію слова, в яких звучать звертання до природних явищ, стихій, обє’ктів, з метою вплинути на погоду, довкілля чи саму людину. Лічилка  невеликий віршований твір, звичайно дитячий, яким визначається роль і місце у колективній грі  кожного учасника.

Номер слайду 5

Прозивалки — невеликі римовані твори, що є дитячою реакцією в момент сварки чи суперечки на якусь образу чи дію. Дражнилки — ритмізовані словесні формули, якими діти виражають негативне ставлення до іншої дитини, пробуючи викликати в неї певну реакцію. Мирилки - твори, які сприяли встановленню миру після сварки.

Номер слайду 6

Пісні – ігри (хороводи) – найпоширеніший вид дитячого фольклору. Пісні-ігри (хороводи) являють собою синтетичний вид народної творчості, в якому органічно злиті поезія, музика та хореографія. Хороводи, в яких відображаються трудові процеси. Цей блок трудових пісень заслуговує окремої уваги, адже окрім виховання поваги до праці і передачі знань про перебіг тих чи інших сільськогосподарських чи ремісничих дій, несуть надзвичайно потужний естетичний потенціал, оскільки являють собою поєднання всіх видів мистецтв – музичного, літературного, хореографічного та драматичного. („Бондарику”, „Шевчику” та ін.)

Номер слайду 7

Хороводи, в яких відбито родинно-побутові відносини трудового народу В хороводах на побутову тематику в основному відображаються відносини української патріархальної сім’ї, де за старих часів всілякого утиску й поневірянь зазнавали жінки. («Перепілка») Зустрічаються й такі тексти хороводів, де гостро й дотепно висміюються старі парубки, ледарі («Старий дідусь», «Король» та ін.). У деяких текстах хороводів основною темою є повадки птахів і тварин (хороводи «Пташка», «Козлик»), в образах яких показано ті чи інші риси людей.

Номер слайду 8

Хороводи, в яких знайшли свій вияв патріотичні почуття народу, оспівується рідна природа У цій групі хороводів широко використовується реквізит: уквітчане стрічками і вінками гільце, опудало тощо. Нерідко розпалюється велике вогнище, через яке стрибають учасники хороводу («А вже весна» «Марена»). Людина з її почуттями змальовується в алегоричному образі голубки, перепілки, горобчика, зайчика. «Перепілка», «Заїнько», «Голуб-голубочок» і т. д. Нерідко вживаються психологічні паралелізми, коли природні явища зіставляються або порівнюються з переживаннями людини.

Номер слайду 9

Використання малих фольклорних жанрів та пісень-ігор у Шевченківській школі-інтернаті

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Висновок Вирішення проблеми використання дитячого фольклору можливе у трьох наступних напрямках: Активізація урядом розв’язання проблем національного та патріотичного виховання шляхом пропаганди кращих зразків народної творчості – в тому числі і пісенної, формуванням важливого ставлення до нашого історичного минулого. Залучення школярів до творчої культурної спадщини нашого народу у процесі навчально-виховної роботи школи. Організація тісної взаємодії, творчої співпраці сім’ї та школи у питаннях естетичного виховання молодших школярів.

Номер слайду 13

ppt
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
9088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку