“Без знання минулого неможливе точне поняття про сучасність ”,- справедливо наголошував видатний український історик і державний діяч М. Грушевський. Нові підходи до вивчення історії ХХІ століття повинні базуватися саме на особистістно - орієнтованому навчанні, а всі педагогічні технології мають бути спрямовані на виховання соціально - адаптованого, свідомого громадянина України, здатного творчо й виважено розв’язувати проблеми у процесі самореалізації особистості .
Колективне навчання — базується на організації навчального процесу в парах, склад яких може змінюватись. Спосіб колективного навчання дає можливість колективного співробітництва, і в той же час, дає можливість самостійного мислення, що зумовлює розвиток мовлення та комунікативних здібностей учнів, таким чином підвищуючи якість навчання.
Технологія взаємодії під час колективного навчання включає в себе три компоненти: Підготовка навчального матеріалу (добір викладачем навчальних текстів, додаткової літератури; розподіл навчального матеріалу на змістовні блоки; розробка завдань). Орієнтування учнів (у ході спеціальних тренінгів формування вміння слухати свого товариша, знаходити інформацію, працювати в умовах робочого шуму тощо; засвоєння правил роботи, способів обліку результатів навчання тощо). Проведення навчального заняття.
Етапи заняття, яке базується на основі колективного навчання: кожен учень індивідуально опрацьовує свою частину інформації;обмін знаннями у парі (рольова гра „викладач — учень”). Той, хто виконує роль викладача, пропонує свій варіант назви тексту, відповідає на поставлені запитання, пропонує контрольні завдання тощо;опрацювання вже нової, отриманої в парі інформації та пошук нового свого товариша для взаємонавчання.
Розвиток пізнавального інтересу до вивчення історії починається з „ занурення в океан історії”, створюються ситуації за заданими алгоритмами : „ Що, де, коли, як, хто, чим, чому”. За допомогою цих питань з`являється інтерес до історії як науки, учні замислюються над перспективами її розвитку.
Викладач повинен поставити перед собою завдання: Використовувати різноманітні форми, прийоми і методи на уроках. Розвивати в учнів прагнення до успіху. Навчити працювати, виконувати завдання, робити пропозиції. Розвивати творчі здібності : спостережливість, уяву, пам`ять, уміння аналізувати, Розвивати теоретичне мислення.
Кожен урок повинен бути підсумком та емоційним відкриттям. Використання різних форм навчання дає можливість простежити за роботою учня при вивченні певної теми, об`єктивно оцінити його навчальну діяльність. Сприяє виявленню глибини знань для створення проблемної ситуації. Посиленне сворення таких ситуацій показує усвідомлення учнями програмного матеріалу, відсутність прогалин. Учні досягнуть творчих результатів з історії тільки тоді, коли викладач буде усвідомлювати, що учень постійно перебуває під тиском потоку інформації, яка впливає на його свідомість і почуття.