Знання, тільки тоді знання,
коли вони отримані зусиллям
своєї думки, а не пам’яттю.
Л.М.Толстой
Світова література –предмет цікавий і багатогранний. Знання літератури народів з усіх куточків світу розширює кругозір дітей, разом з тим вони занурюються і в культуру, звичаї, історію і неповторну самобутність тієї чи іншої країни.Отже, одним із важливих напрямів сучасної української освіти є гуманітарний. Він забезпечує не лише духовний розвиток учнів, а й виступає в якості засобу виховання відповідальної особистості школяра, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем.
Ми живемо в такий час, коли високі вимоги до життя, до організації виховання і навчання змушують шукати нові, більш ефективні психолого-педагогічні підходи, націлені на приведення методів навчання і виховання відповідно до вимог. У цьому сенсі особливого значення набуває проблема впровадження ефективних прийомів самостійної роботи у навчально-виховний процес. Саме вміння самостійно працювати виробляють у школярів бажання бути впевненими в собі, самостійними, ерудованими, неординарно-мислячими. В даний час необхідні саме такі люди.
Моє завдання як сучасного вчителя – виховати та навчити нову особистість, здатну до самоосвіти, саморозвитку, яка вміє використовувати набуті знання для творчого розв’язання проблеми, критично мислити, прагне реалізувати себе, змінити своє життя на краще.
Організація самостійної роботи на уроках зарубіжної літератури
Самостійна робота є найважливішою і невід'ємною частиною будь-якого уроку, бо вона дозволяє виключити дозвільне проведення часу, змушує працювати думку, міцніше і глибше засвоювати досліджуваний матеріал.
У практиці можна виділити наступні види самостійної роботи:
- Робота з книгою: малюнок, графік, пошук відповіді на питання, конспектування, переказ, план відповіді, узагальнення по декількох параграфів, робота з першоджерелами.
- Вправи: відповіді на питання, рецензії відповідей, тренувальні вправи.
- Перевірочні, самостійні роботи.
- Доповіді та реферати.
- Індивідуальні та групові завдання при спостереженнях та екскурсіях.
- Домашні спостереження.
Всі ці види намагаюся доцільно використовувати у своїй практиці.
Організовуючи самостійну роботу спрямовую увагу учнів на виконання певних конкретних завдань до певного розділу:
а) пояснити назву розділу
б) знайти і відмітити у тексті як автор описує головних героїв
Конкретна постановка завдань чи запитань перед учнями, усвідомлення мети роботи викликають інтерес до неї, сприяють глибокому і свідомому засвоєнню знань, розвитку пізнавальної активності, самостійності.
Змінюю характер завдань і запитань для самостійної роботи і ступені їх складності на різних етапах навчання.Намагаюсь так організовувати самостійні роботи у навчальному процесі, щоб учні не тільки засвоювали систему знань, умінь і навичок, визначених програмою, а й розвивали свої творчі можливості і готувалися до безперервної самоосвіти, тобто до систематичного формування навичок культури розумової праці.
Підготовка учнів до виконання самостійних робіт.
Коли готую учнів до виконання самостійнох роботи, то перш за все даю вказівки, інструктаж щодо виконання поставлених завдань. Інструкція має бути чіткою і стислою.
Першим етапом у прищепленні навичок самостійної роботи є показ зразка. Наприклад, при складанні простого плану якогось розділу твору, демонструю послідовний і логічний шлях такого виду роботи. Якщо це письмова робота, то зачитую кращий твір, вказую на позитивне і негативне в ньому, попередньо опрацювавши відповідну пам’ятку.
Другим етапом є колективна робота, під час якої учні практично виконують певні завдання. Ця робота проводиться кілька разів, при чому моя участь в ній щоразу зменшується. Я уважно стежу за працею окремих учнів і допомагаю тим, хто цього потребує.
Систематично і послідовно застосовую самостійну роботу учнів у процесі навчання.
Результати самостійної роботи обов’язково повинні бути представлені на практиці. Ідеально відповідає цій потребі проєктна діяльність, бо вона сприяє активному залученню й реалізації життєвих планів учнів, активізації їх пізнавальної діяльності.
В основі цієї технології лежить розвиток основних компетенцій:
- пізнавальних навичок учнів;
- уміння орієнтуватися у різних джерелах інформації;
- застосовувати на практиці отримані знання, виділяти проблеми і визначати шляхи їх вирішення;
- організовувати групи і дотримуватись ділових стосунків – для майбутнього життя досвід безцінний, адже колективи, в яких буде працювати колишній учень, - це не компанія друзів. Отже, проектна технологія сприяє вихованню толерантності і комунікативності;
- добре знати матеріал теми, яка ляже в основу проекту (він знає, що робити);
- планувати свою роботу, заздалегідь прогнозуючи її результати;
- мати навички роботи з комп’ютером, він буде вирішувати технічні питання (він знає, як робити);
- аналізувати та порівнювати факти;
- аргументувати власні судження;
- приймати рішення;
- мати естетичний, художній смак, який допоможе при оформленні проекту;
- презентувати результати перед аудиторією, це вимагає вільного володіння українською мовою, а отже, є стимулом до вивчення її;
- оцінювати свою діяльність та діяльність партнерів;
- бути гідним конкурентом ( у разі якщо проект інших учнів кращий), програвати з гідністю. Невдачі і злети, конкурентна боротьба за вакантне місце – все це реалії дорослого життя.
Під час презентації і захисту своїх проєктів учні отримують навички, які допоможуть їм успішно самореалізуватися в умовах ринкових відносин світу дорослих !
Активізація пізнавальної діяльності на уроках зарубіжної літератури
Інтерес школярів до змісту уроку підтримую шляхом активізації мислення: виконання таблиць, схем; постановки проблемного питання; створення "асоціативного" куща. Завдання різні: виразне читання віршів або уривок твору, знайомство з літературною спадщиною митця, портретна характеристика письменника, презентація самостійного прочитаного твору, самостійна робота з додатковою літературою. Види роботи можуть бути різні, головне, щоб учні активно працювали на уроці.
Домінуючою формою спілкування на уроках, вважаю, діалог. Діалогічна модель вивчення літератури передбачає використання діалогу на будь - якому етапах вивчення художнього твору: підготовки до аналізу, на підсумковому етапі. Вчитель сам вирішує його місце в структурі уроку, але зазвичай починаю його сама, ставлячи перед учнями проблемне питання або створюючи проблемну ситуацію.
При обговоренні проблемної ситуації учні намагаються виражати власну точку зору, погоджуються або не погоджуються з співрозмовниками. Учні намагаються вирішити проблему, виходячи зі свого життєвого досвіду.
Своїм завданням вважаю необхідним допомогти учням знайти особистісний сенс твору, пам’ятаючи, що у кожного читача є власне право і власна можливість осмислити чи переосмислити сказане автором, тому особливе місце на уроках посідають інтерактивні форми роботи з учнями, зокрема «точка зору», «я так думаю», що спонукують до створення власних думок.
Із численного арсеналу методів активізації пізнавальної діяльності велику роль грають інтерактивні ігри.
Гра - це взаємодія педагога й учня, що забезпечує ефективність навчання, це спосіб спрямованої міжособової взаємодії учня та педагога.
Ігрова діяльність сприяє створенню пізнавального мотиву, посилює увагу до змісту матеріалу, посилює працездатність, почуття відповідальності за успіхи у навчанні всього колективу та кожного учня. Процес гри, її наслідки примушують замислитися деяких учнів над недоліками у знаннях та шляхами їх ліквідації.
До будь-якої навчальної гри входять такі компоненти: ігрова задумка; правила гри; безпосередньо ігрові дії; дидактичні завдання; обладнання гри; результат гри.
Будь-яка навчальна гра включає три основних етапи: підготовчий етап; етап проведення гри; етап узагальнення, аналізу результатів.
Під час підготовчого етапу формується мета гри, обирається навчальний зміст гри, розробляється її план та сценарій, готується обладнання, проводиться інструктаж, розподіл ролей, консультацій.
На останньому етапі допомагаю гравцям оцінити процес пізнавальної діяльності, систематизувати результат гри.
Навчальна гра може тривати від декількох хвилин до цілого уроку використовуватись на різних його етапах.
Часто на своїх уроках застосовую:
Інтерактивну гру «Мозковий штурм»
Це метод розв’язання проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою і „йдуть на неї в атаку”. Мозковий штурм застосовують, коли треба мати кілька варіантів розв’язання конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Мета „мозкового штурму” чи „мозкової атаки” в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.
Інтерактивну гру «Незакінчене речення»
Використання гри «Незакінчене речення» дає змогу визначити рівень засвоєння учнями поняття про текст, його ознаки, сприяє об’єктивності під час оцінювання навчальних досягнень.
Дану гру можна використовувати на різних етапах уроку ( під час перевірки домашнього завдання, засвоєння нового матеріалу, підсумку уроку)
Метод "Мікрофон", який надає можливість кожному і кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Правила проведення такі:
-говорити має тільки той чи та, у кого "символічний" мікрофон,"
- відповіді не коментуються і не оцінюються;
-коли хтось висловлюється, інші не можуть говорити або викрикувати з місця.
Метод "Займи позицію" , який допомагає поводити дискусію по спірній, суперечливій темі. Надає можливість висловитися кожному і кожній, продемонструвати різні думки по темі, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Метод "Прес" , котрий використовується у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і вам потрібно зайняти та аргументувати чітко визначену позицію із суспільної проблеми, що обговорюється. Метод надасть вам можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано в чіткій та стислій формі. Метод "Прес" має таку структуру та етапи:
1. Позиція
Я вважаю, що...
Отже (тому), я вважаю...
(узагальнення своєї думки, висновки про те, що необхідно робити).
Інтелектуальна гра – це активне нестандартне мислення; інтелектуальний відпочинок; навчання через гру; вміння перемагати; живе спілкування; розвиток особистості.
Підсумовуючи, хочу сказати, в майбутньому планую працювати над проблемою «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках зарубіжної літератури в умовах особистісно орієнтованого навчання». Чим більше буду працювати над нею, тим більше буду вдосконалювати методику своєї роботи й удосконалюватися сама. Система роботи, власний досвід, використання традиційних і альтернативних технологій, знання психології та педагогіки допоможуть і надалі розвивати пізнавальну активність, творчу самостійність учнів.
Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся.
Китайська мудрість