Методична розробка "Целі формування компетентності в аудіюванні на уроках англійської мови"

Про матеріал
Матеріали можна використати для проведення семестрового контролю з аудіювання. Тексти підібрані з урахуванням вікових особливостей учнів 9 - 11 класів.
Перегляд файлу

ЦІЛІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ В АУДІЮВАННІ

НА УРОКАХ  АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

(9 – 11 КЛАСИ).

      Вміння розуміти зі слуху зміст автентичних текстів є одним з основних комунікативних умінь.

      По закінченні основної школи учні 9 класу повинні вміти розуміти зміст нескладних висловлювань, що стосуються особистісної, публічної й освітньої сфер спілкування, а також нескладні тексти пізнавального та країнознавчого характеру; повний зміст висловлювання вчителя й учнів, що стосуються згаданих вище сфер спілкування; нескладні тексти, виділяти головну думку, використовуючи мовну і контекстуальну здогадку, паралінгвістичні засоби; прості пояснення, наприклад, щодо використання різних видів транспорту, пересування в незнайомому місті; основний зміст повідомлень, оголошень, репортажів; здобувати інформацію з радіо та телепередач на побутову тематику. Рівень сформованості компетентності в аудіюванні на кінець 9 - го класу має відповідати цільовому рівню володіння іноземною мовою – рівню А2 згідно з Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти. Для досягнення цього рівня сформованості компетентності в аудіюванні учні основної школи повинні вміти розуміти чіткі вказівки, прохання тощо для задоволення конкретних потреб, якщо мовлення достатньо чітке й повільне; розуміти основний зміст короткого повідомлення та прослуханих текстів різного характеру, побудованих на засвоєному матеріалі; розуміти інформацію як під час безпосереднього спілкування зі співрозмовником, так і опосеред- ковано (в звукозапису); розуміти основний зміст текстів відповідно до тематики ситуативного спілкування; вибирати необхідну інформацію з прослуханого; використовувати мовну і контекстуальну здогадку, спираючись на сюжетну лінію чи наочність.

Учні старшої школи (10-11 класи) продовжують оволодіння компетентності в аудіюванні з метою досягнення рівня В1 (рівень стандарту та академічний рівень) чи рівня В2 (рівень профільної підготовки). По закінченні старшої школи випускники повинні вміти розуміти висловлювання в межах запропонованих тем, а також автентичні, зокрема професійно орієнтовані тексти; висловлювання вчителя і учнів; основний зміст пізнавальних радіо і телепередач; зміст дискусії, що відбувається в класі або подається у звукозапису. Досягнення цього рівня сформованості компетентності в аудіюванні забезпечується сформованістю таких проміжних умінь: розуміти інформацію як під час безпосереднього спілкування зі співрозмовником, так і опосередковано (в звукозапису); розуміти основний зміст текстів відповідно до тематики ситуативного спілкування, виділяючи головну думку/ ідею, диференціюючи основні факти і другорядну інформацію; вибирати необхідну інформацію з прослуханого; використовувати мовну і контекстуальну здогадку, спираючись на сюжетну лінію чи наочність. Підпорядковуючись практичній меті формування компетентності в аудіюванні як провідній, у процесі формування компетентності в аудіюванні реалізуються також освітня, розвивальна й виховна цілі.

     Освітня мета передбачає набуття учнями різноманітних знань й отримання пізнавальної інформації з аудіоджерел, а також формування у школярів навчальних умінь і стратегій аудіювання, необхідних для успішності його перебігу.

     Розвивальна мета передбачає розвиток у школярів когнітивних процесів, які беруть участь в аудіюванні – уваги, слухового сприймання, різних видів аудитивної пам’яті, мислення, уяви.

     Виховна мета передбачає виховання в учнів культури аудіювання, а також

емоційно-ціннісного ставлення до почутого. Цілі реалізуються комплексно, що сприяє різнобічному особистісно-діяльнісному розвитку щколяра. Формування компетентності в аудіюванні передбачає навчання учнів різних його видів.

 

Тексти та завдання для аудіювання з англійської мови

 

9 клас

“Britain and the British”

     The United Kingdom is a multinational country today, but its people make up a unity. They call themselves British. Everyone who was born in Britain is British.

But don’t call a Walsh or Scotish person English! He wan’t like it! Only people from England can be called English. People from Scotland, Wales or Northern Ireland are not English. They are Scottish or the Scots, Welsh and Irish.
     More than 56 million people live in Britain. Many of them live in big industrial cities like London. Manchester and Liverpool, for example, are the biggest industrial cities in the centre of England. Other industrial cities are Leeds, Birmingham, Sheffield and others.
     Such cities as Plymouth, Portsmouth and Liverpool are big ports, where many sailors and fishermen live. Bristol is not a very large port. It is smaller than others, but it's very beautiful because it's a royal port.
     Stratford-upon-Avon is a very interesting town and the birthplace of famous Shakespeare. There is a church where he is buried.
     Everyone in Britain speaks English. But in some parts of Scotland and Wales, people speak different languages as well. The Welsh are especially proud of their language. They like to speak Welsh, to sing songs in Welsh, and when you travel, you can see road signs in Welsh all over Wales.
Everyone in the UK speaks English but they all speak it differently. A Scottish person has to listen carefully if he wants to understand a Londoner or a Welsh person.
 

9 клас

“Britain and British”

I. Write if the following statements are true or false.

1. The United Kingdom is multinational country today. 

2. Everyone who was born in Britain is British.             

3. More than 54 million people live in Britain. 

4. Manchester and Liverpool are the smallest industrial cities in the centre of England.

5. Plymouth, Portsmouth and Liverpool are big ports.

6. Stratford-upon-Avon is the birthplace of famous Shakespeare.  

7. Everyone in Britain speaks English.     

8. The Welsh like to speak only English.  

 

II. Complete the following sentences choosing the right variant.

1. More than … million people live in Britain.

a)  65; b) 46; c) 56.

2. … are the biggest industrial cities in the centre of England.

a) Manchester and Leeds; b) Liverpool and Manchester; c) Leeds and Birmingham.

3. Many sailors and fishermen live in Liverpool, … .

a) Plymouth and Portsmouth; b) Sheffield and Portsmouth; c) Portsmouth and London.

4. … is the birthplace of Shakespeare.

a) Bristol; b) Manchester; c) Stratford-upon-Avon.

5. In some parts of … and Wales people speak other languages besides English.

a) England; b) Britain; c) Scotland.

6. Everyone in the UK speaks English…  .

a) clearly; b) in the same way; c) differently.

III. Answer the following questions choosing the right variant.

1. How do people from the UK call themselves?

a) Scottish; b) Welsh; c) British.

2. Where do many of the people live?

a) in big industrial cities; b) in the villages;  c) in London.

3. Where do many sailors and fishermen live?

a) in the villages; b) in a big ports; c) near the river.

4. Where was W. Shakespeare born?

a) in London; b) in Stratford-upon-Avon; c) in Manchester.

5.  In what language do Wales people sing songs?

a)  in Welsh; b) in English; c) in Irish.

 

10 клас

“From the History of Ukrainian Sports”

     Perhaps it is football (soccer) which can be considered as the most popular game in Ukraine. The lion's share of success in this kind of sports belongs to the club Dynamo Kyiv that started its history in 1924. However, while speaking of Ukrainian football it would not be correct to mention only one team - there are a number of serious representatives on football arena. It is first of all 'Shakhtar' in Donetsk and Dnipro from Dnipropetrovsk. A further important step in the development of football will be the European championship 2012.

     In 1994, Independent Ukraine sent its national team to the Olympic Games for the first time. At the 17th Winter Games in Lillehammer, young figure skater Oksana Baiul went down into Olympic history, winning the 1st gold medal for Ukraine. Olena Hrushyna and Ruslan Honcharov won bronze medals at the last world championship in figure - skating.

     Many Ukrainian athletes are well - known throughout the world now. Lilia Podkopaieva,

Kateryna Serebranska proved themselves as winners at world and European championships in calisthenics. Andrii Shevchenko, a Ukrainian soccer player, started his football career at Dynamo Kyiv and after his playing for several foreign teams came back to Dynamo again.

     The Gold Fish of Ukraine is Yana Klochkova, the Olympic champion and four-time world champion Gymnast Valery Honcharov won the gold medal at the Olympics in Athens and a silver medal in Sydney in the year 2000.

    Yurii Bilonoh, a Ukrainian athlete, showed excellent results in the shot-putting event at the Olympic Games in Athens in 2004, winning the gold medal.

     Vasyl Virastiuk holds the title of the Strongest Man on Earth. He has won several strong Man world championships.

     One cannot help mentioning the legendary Klychko brothers, Vitalii and Volodymyr, heavy- weight world champions, whose achievements have made them an example of courage and the will to win

     Wrestling is a well-developed sport in Ukraine, too. Elbrus Tadeiev and Iryna Merleni won the highest awards at the Olympiad in Athens.

     The Olympic victories of Ukrainian athletes are quite impressive: 400 trophies, including 180 gold medals.

     These results say in favour of Ukraine - the country, which ranks with the world’s 20 leading Olympic countries.

10 клас

“From the History of Ukrainian Sports”

I. Write if the following statements are true or false.

1. The lion’s share of success in football (soccer) belongs to the club “Dynamo” Kyiv.

2. The club “Dynamo” Kyiv started its history in1926. 

3. In 1995, Independent Ukraine sent its national team to the Olympic Games for the first time.  

4. Olena Hrushyna and Ruslan Honcharov won bronze medals at the last world championship.

5. Andrii Shevchenko started his football career at Dynamo Kyiv.

6. Yurii Bilonoh showed excellent results at the Olympic Games in Athens in 2004.    

7. Vasyl Virastiuk holds the title of the Fastest Man on Earth.  

8. Wrestling is a well-developed sport in Ukraine.

9. Elbrus Tadeiev and Iryna Merleni won the highest awards in the Olympiad in Athens.

10. The Olympic victories of Ukrainian athletes are not impressive.

 

II. Complete the following sentences choosing the right variant.

1. The most popular game in Ukraine is … .

a) football; b) tennis; c) volleyball.

2. It was Oksana Baiul who won the first gold medal in … .

a) figure-skating; b) skiing; c) athletics.

3. Vasyl Virastiuk  holds the title of … .

a) the Fastest Man on Earth; b) the Cleverest Man on Earth; c) the Strongest Man on Earth.

4. The achievements of the legendary Klychko brothers have made them an example of… .

a)  bravery; b) confidence; c) courage.

5. In wrestling Elbrus Tadeiev won the highest … .

a) awards; b) medals; c) titles.

6. The Olympic victories of Ukrainian athletes are … .

a) unforgettable; b) great; c) impressive.

 

III. Answer the following questions choosing the right variant.

1. What is the most popular game in Ukraine?

a) volleyball; b) tennis; c) football.

2. When did Independent Ukraine send its team to the Olympic Games for the first time?

a)  1994; b) 1995; c) 1996.

3. Who is the Gold Fish of Ukraine?

a) Oksana Baiul; b) Yana Klochkova; c) Olena Hrushyna.

4. Where did Valery Honcharov win the gold medal?

a)  at the Olympics in Lillehammer; b) at the Olympics in Athens; c) at the Olympics in Sydney.

5. What is a well-developed sport in Ukraine?

a) tennis; b) athletics; c) wrestling.

 

11 клас

“Schools in Britain”

    Primary education takes place in infant schools and junior schools. Children go to school at the age of 5 and start secondary education when they are 11 or 12. Compulsory secondary education lasts five years. Traditionally secondary schools are divided into five years called 'forms' (from 1 to 5). Unlike Ukrainian schoolchildren, English pupils go to the 1st form only when they are 11 or 12.

     At the age of 16, they may either leave school or continue their education in the sixth form. Most British children get their secondary education at comprehensive schools.

     At the age of 14 or 15 in the 3rd or 4th form of secondary school, pupils begin to choose their exam subjects and prepare for their General Certificate of Secondary Education which they take at the age of 16. Many people decide to leave school at the age of 16, and they can go to a Further Educational College, where they choose more practical courses, for example, typing, hairdressing or engineering.

     Pupils who stay on into the 6th form, lasting 2 years more, prepare for their “A” Level Exams. “A” stands for “Advanced”. Good “A” Level results in two or five subjects are necessary to get a place at one of British universities.

     Secondary education is available to all children in Britain. Nevertheless, some parents prefer private education for their kids. No more than 5 per cent attend private schools. They are expensive. Private schools are sometimes called “independent” and those ones, which teach pupils aged 13 to 19 years old are called “public”.

     In a lot of public schools children live as well as study; they are called boarding schools. Among public schools, there are boys' schools, girls' school and mixed schools. The most famous British public schools include Harrow, Winchester and Eton, which date back to the 15th century.

     Many people in Britain are against public schools. They believe that all children in the country should have equal opportunities at the start and go to a usual British comprehensive school.

11 клас

“Schools in Britain”

I. Write if the following statements are true or false.

1. Children go to school at the age of six.

2. They start secondary education when they are 11 or 12.

3. Compulsory secondary education lasts four years.

4. Most British children get their secondary education at comprehensive schools. 

5. Pupils who stay on into the 6th form, lasting 2 years more, prepare for their “A” Level exam.

6. Secondary education is unavailable to all children in Britain.

7. Some parents prefer private education for their kids.

8 No more than 10 per cent attend private schools.

9. Private schools are expensive.

10. Schools where children live and study are called mixed schools.

11. The most famous British public schools include Harrow, Winchester and Eton.

12. Many people in Britain are against public schools.

 

II. Complete the following sentences choosing the right variant.

1. In Great Britain school begins at the age of… .

a) 5-6; b) 4-5; c) 6-7.

2. The 1st schools to which children go are called … .

a) secondary schools; b) junior schools; c) infant schools.

3. They leave their primary school when they are … .

a) 8; b) 11; c) 10.

4. They take the national General Certificate in Secondary Education exams at the age of … .

a)  11; b) 18; c) 16.

5. To enter the British university you should … .

a) take “A” level exams; b) attend preparatory course; c) take GCSE exams.

 

III. Answer the following questions choosing the right variant.

1. How many years does compulsory secondary education last?

a)  5 years; b) 4 years; c) 6 years.

2. When do English pupils go to the 1st form?

a)  11 or 12; b) 12 or 13; c) 13 or 14.

3. When can they go to a Further Educational College?

a) 15; b) 16; c) 14.

4. How are private schools sometimes called?

a) dependent schools; b) independent schools; c) the best schools.

5. What schools are expensive in Britain?

a) dependent schools; b) independent schools; c) private schools.