Проблема дистанційного навчання турбує педагогів, школярів та їхніх батьків. З березня 2020 року розпочалось впровадження моделі цифрового освітнього середовища (ЦОС), а саме дистанційного та онлайн-навчання. Головне завдання школи: модернізувати освітній процес до сучасних вимог.
Дистанційне навчання – нові реалії життя
Підготувала заступник директора з навчально-виховної роботи Калинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Воскресенської селищної ради Вітовського району Миколаївської області Кореновська Галина Антонівна
Проблема дистанційного навчання турбує педагогів, школярів та їхніх батьків. З березня 2020 року розпочалось впровадження моделі цифрового освітнього середовища (ЦОС), а саме дистанційного та онлайн-навчання. Головне завдання школи: модернізувати освітній процес до сучасних вимог.
Для чого потрібне віддалене навчання. Технічне оснащення шкіл, освітні платформи і цифрові інструменти не були орієнтовані на повний перехід до віддаленого навчання, потрібно розуміти, що урок у класі і онлайн-урок дуже відрізняються. На перший погляд здається, що дистанційне та навчання онлайн – синоніми. Однак більшість експертів розрізняють ці поняття. Онлайн-навчання – це уроки в режимі реального часу з діалоговим спілкуванням. Домашні завдання теж виконуються синхронно: виконав – отримав зворотній зв'язок. Онлайн-навчання може відбуватися і в школі: наприклад, якщо діти використовують певну інтернет-платформу. У школі під час групових занять і досліджень простіше організувати роботу онлайн. Вчителю потрібно лише розробити чіткі інструкції. Під час опитування діти говорять, що в онлайні вони відчувають себе комфортніше, ніж у класі, і можуть вільніше висловлюватися.
Нові форми дистанційного навчання
Для реалізації навчального процесу у дистанційній формі необхідно вирішити кілька основних завдань: 1. Визначити для учнів та їхніх батьків основне джерело інформації про організацію та реалізацію дистанційного навчального процесу.
2. Визначити засоби і інструменти організації навчальної діяльності.
3. Визначити форми роботи учнів із змістом навчального матеріалу, а також із завданнями для самостійної роботи і контрольно-вимірювальними матеріалами. 4. Визначити способи і форми організації зворотного зв'язку учнів і вчителів для перевірки результатів навчальної діяльності.
Синхронні або асинхронні уроки
За визначенням В. Ю. Бикова «дистанційне навчання – форма організації освітнього процесу на відстані з використанням інформаційно – комунікативних технологій». Дистанційне навчання частіше проходить в асинхронному режимі. Зазвичай це низка попередньо записаних лекцій, які можна слухати у зручний час. Завдання виконують в рамках певного дедлайну. Цей спосіб дає більше свободи, але вимагає більшої самоорганізації. Під час асинхронного викладання вчитель проводить заняття, а учні отримують доступ до уроку у різний час. Різновид електронного навчання, у якому використовуються записані відео, статичний текст, самостійний перегляд і автоматична оцінка - гарний приклад асинхронного навчання. При синхронному режимі відбуваються одночасно викладання й навчання. «Фізичні» класні кімнати - чудовий приклад синхронного навчання. Учитель у реальному часі дає матеріал учням, які присутні на уроці фізично. Який варіант кращий? Насправді все залежить від типу уроку та матеріалу. Проте, зазвичай, педагоги практикують додавати у програму як синхронні, так і асинхронні формати. Конкретне співвідношення багато в чому залежить від особистих переваг вчителя і варіюється, але включення елементів навчання в режимі реального часу і з можливістю подальшого ознайомлення підвищує шанси встановити з учнями осмислений зв'язок. А при використанні інструменту запису екрана онлайн-уроки можуть стати матеріалом для асинхронного навчання. Декілька прикладів реалізації дистанційного режиму навчання в нашій школі. Приклад 1. Інформаційне забезпечення навчального процесу. На сайті школи створена спеціальна сторінка, присвячена дистанційному навчанню. Міститься нормативна документація, інструкції для учнів і педагогів, розклад занять. Особливістю підходу є переважне використання сайту школи в якості інструменту організації навчального процесу, активне застосування різноманітних технологій і інструментів, освоєних вчителями. Організація навчального процесу. В якості платформи для організації навчального процесу використовується платформа ZOOМ. До віртуального уроку у формі відеоконференції на цій платформі може одночасно приєднатися 100 слухачів. Час зустрічі обмежений 40 хвилинами. Наявна віртуальна дошка, на якій вчитель і учень можуть робити записи. Платформа доступна на Windows, mas OS, Limex, Android та IOS. Спільний перегляд - важлива складова будь-якого віддаленого навчання, особливо живого спілкування вчителя з учнем. Він підтримує людський взаємозв'язок. Ми можемо зробити свій вибір на користь відео конференцій або потокового мовлення на основі власних уподобань, адже так чи інакше кожен із цих форматів покращує прямий контакт між педагогами і учнями.
Приклад 2.
Безкоштовною платформою для організації роботи з групами є Google Classroom. Платформа має всі інструменти для створення, зберігання та обміну інформацією. Є офлайн - доступ до інформації. Користуватися сервісом можна з комп’ютера та смартфона. Коли ми плануємо віддалені заняття, то прагнемо привести до ладу усі допоміжні навчальні ресурси. Іноді, навіть, кілька. Серед них можуть бути як ресурси для самостійного навчання, наприклад, ігри та онлайн-заняття, а також інструменти для навчання із використанням відео, які учні можуть використовувати для повторення або закріплення матеріалу. Або застосовуємо творчий підхід і використовуємо такі популярні ресурси, як Wikipedia, YouTube і інші онлайн-платформи із довідковими матеріалами. Учні виконують завдання, які запропоновані вчителем на певній платформі. Передбачається робота із підручниками і різними електронними ресурсами. Завдання і посилання на ресурси містяться у файлі, створеному учителем. Цифрові ресурси вибираються учителями із різних джерел.
Результати виконання завдань висилаються вчителям на перевірку по електронній пошті, у месенджері або через соціальну мережу. Реквізити для повідомлень вчителям вказуються у завданнях для самостійної роботи. Для учнів, які не мають можливості працювати з комп'ютером, організований обмін паперовими носіями. Таким чином, важливим є зворотній зв'язок, двостороння комунікація. Окрім того, постійно потрібно стимулювати учнів, контролювати виконання домашніх завдань, розвивати у школярів самостійну пізнавальну творчу діяльність. Найчастіше комунікація здійснюється через соціальні мережі, зокрема, месенджери (Вайбер, телеграм). Соціальні мережі, які часто не розглядаються для передачі і збору шкільних завдань, можуть дуже стати в нагоді для підтримки зв'язку між усіма учасниками класу. Уроки в ZOOМ, комунікація з вчителем в чаті й домашні завдання – це основа онлайн – навчання. Але знань ніколи не буває забагато, тож учні та вчителі можуть використовувати 5 безкоштовних ресурсів, які допоможуть урізноманітнити освітній процес (за рекомендаціями спільноти Школи-інфо):
Prometheus: курси підготовки до ЗНО, уроки англійської мови та добірка порад для сучасних вчителів.
Ed Eра: курси з історії України, англійської мови, біології, права та механіки.
Matific: математика в ігровій формі для учнів 1-6 класів.
Куншт: тексти й подкасти на теми фізики, хімії, біології, технологій, космосу й медицини.
Duolinqo: платформа для вивчення англійської мови за допомогою інтерактивних вправ з елементами гри.
Приклад 3.
Педагогам нашої школи не довелось докорінно змінювати принципи планування уроків. Оскільки ми вже впровадили інтерактивну дошку у свої уроки, використовуємо мультимедійні матеріали в якості навчальних посібників. Інтерактивні дошки - це програмні комплекти, які імітують і розширюють функції фізичних дошок. Традиційна функціональність важлива для забезпечення безперервності занять в режимі реального часу і надає вчителям практичний інтерактивний інструмент. Вона також допомагає скоротити час на підготовку до переходу від навчання у класі до цифрового навчання. Інтерактивна дошка має декілька головних функцій:
• Можливість малювати, писати і анотувати;
• Можливість запису голосу і екрану;
• Можливість експорту та імпорту медіафайлів;
• Можливість інтеграції з поширеними додатками.
Важливим під час дистанційного навчання є стимулювання учнів, контроль виконання навчальних завдань, самостійна пізнавальна творча діяльність. Ефективність дистанційного навчання є нижчою порівняно з класичною формою.
Віддалене викладання дуже відрізняється від «живого» викладання у класі, і дистанційне навчання навряд коли-небудь замінить очне.
Існує проблема із організацією навчання дітей із багатодітних сімей. Як правило, не у всіх членів сім'ї є свій комп'ютер, часто навіть немає окремих приміщень, щоб в один і той же час діти різного віку могли виходити в онлайн, не заважаючи один одному. І домашній інтернет є далеко не у всіх. Про дітей із неблагополучних сімей і зовсім говорити не доводиться. Вважаємо, що розвиток дистанційної освіти залежить від технічного оснащення тих, хто буде вчити і вчитися. І навіть найсучасніше оснащення шкіл не рятує, якщо у дитини або у вчителя немає технічної можливості підключення. Проте, сучасні технології роблять онлайн-викладання набагато більш ефективним і доступним завдяки широкому спектру існуючих інструментів. Велика частина процесу навчання полягає у керованому закріпленні матеріалу, щоб учні краще розуміли і запам'ятовували пройдене. У класі ці завдання можна фізично роздавати у вигляді карток із завданнями, наочних посібників, книжок або навчальних посібників. При віддаленому навчанні також існує можливість і цифрові роздачі навчальних посібників, і онлайн-здачі виконаних робіт. Онлайн-викладання може бути дуже різним. Зручно думати, що дистанційне навчання має більше обмежень, але це твердження далеке від істини. Хоча фізичних навчальних посібників в онлайн-навчанні немає, є велика кількість цифрових інструментів. Загалом, дистанційне навчання має значний вплив на повсякденне життя всіх учасників освітнього процесу. Цілий новий світ навчальних посібників відкривається для креативних педагогів, які хоча б трохи розбираються у технологіях.