Методична розробка для професії : Машиніст крана металургійного виробництва. Кваліфікація 2й розряд Тема уроку :Основні правила ремонту електромостового крана.

Про матеріал

Методична розробка для професії : Машиніст крана металургійного виробництва.

Кваліфікація 2й розряд

Тема уроку Основні правила ремонту електромостового крана.

Перегляд файлу

Комунальний навчальний заклад 

«Нікопольський центр професійної освіти» 

Дніпропетровської обласної ради» 

 

Методична розробка для професії : Машиніст крана металургійного виробництва.

Кваліфікація 2й розряд 

Тема уроку :Причини виникнення та характерні несправності деталей машини .

image

 

 

Майстер виробничого навчання :

Голубятникова Ганна Іванівна 

 

 

  

План – конспект уроку виробничого навчання

Тема :Слюсарна справа .Виявлення та усунення несправностей у роботі вантажопідйомного крана, що обслуговується 

Тема уроку : Основні правила ремонту електромостового крана. 

Професійні компетенції : Своєчасно вживати заходів щодо виявлення та усунення несправностей у роботі крана, що обслуговується

Ключові компетентності: Оперативність в прийнятті правильних рішень у позаштатних ситуаціях під час роботи. Здатність відповідально ставитись до професійної діяльності. Здатність працювати в команді. Знання професійної лексики, та термінології.

        Дотримання    професійної    етики.    Запобігання    конфліктних     ситуацій.

Спілкування державною мовою, уміння вчитися в продовж життя  Тип уроку: Формування первісних знань.

Вид уроку: робота в групах.

Дидактичне забезпечення:презентація та засоби її демонстрації;

Матеріально-технічна база: електромостовий кран 5т

Між предметні зв’язки : спец технологія, матеріалознавство ,охорона праці .

Структура уроку:

1.  Організаційна частина (5 хв.).

2.  Вступний інструктаж (45 хв.).

3.  Поточний інструктаж (4 год. 40 хв.)

4.  Заключний інструктаж ( 20 хв.)          Хід уроку

1. Організаційна частина (5 хв.).

-   Перевірка наявності учнів.

-   Перевірка зовнішнього вигляду учнів (спецодяг).

Рефлексія: «Смайлики»

Поділіться своїми враженнями про урок і поставте позначку (плюс, крапка або зірка) по кожній позиції в таблиці навпроти відповідного смайлика, за вашими внутрішніми відчуттями.

Відчуття

image 

image 

image 

image 

Настрій на уроці

 

 

 

 

Робота на уроці

 

 

 

 

Засвоєння матеріалу

 

 

 

 

 

2. Вступний інструктаж (45 хв.).

1.  Оголошення теми та мети уроку, навчально-виробничого завдання. «Основні правила ремонту електромостового крана.»

2.  Актуалізація опорних знань та досвіду учнів у формі бесіди:Після вивчення теми ви самостійно з можете виявити не і справні електор мостового крана

3.  Ознайомити учнів з задачами уроку.

4.  Повторити матеріал минулого уроку.

Для чого застосовується гак ,огляд гаку ?

Які гаки бувають за формою ?

Які гальма застосовуються не електромостовому крані?

Технічне обслуговування гальмі з електрогідроштовхачем ?

Який редуктор встановлюється на елетромостовому крані ?

Проведення огляду редуктора ?

Переваги і недоліки підшипників кочення ?

Які з’єднання ви знаєте? 

Норми бракування?

5.  Звернути увагу учнів на правила безпеки праці при виконанні ремонтних робіт  3. Пояснення нового матеріалу:

Що робити в разі аварії мостового крана?

Для того, щоб забезпечити безперебійну роботу мостового вантажопідйомного обладнання, керівництво будь-якого підприємства завжди ретельно стежить за дотриманням термінів технічного обслуговування обладнання.

Для того, щоб запобігти можливим неполадкам у роботі машини, а також убезпечити персонал, існує звід правил техніки безпеки під час роботи з мостовим краном. Ці правила існують не тільки для повсякденних робіт, а й на випадок виникнення непередбачених надзвичайних ситуацій.

Техніка безпеки має першорядне значення на будь-якому виробництві

Оскільки вантажопідйомне обладнання досить велике і громіздке, виникнення аварій або аварійних ситуацій за участю мостових кранів є дуже серйозною ЧП. Дії співробітників підприємства в таких ситуаціях мають бути максимально скоординованими та узгодженими, тому кожен працівник завжди чітко знає, що необхідно буде зробити.

Причини виникнення аварій на виробництві, де є мостовий кран

Вантажопідйомне обладнання виробляється на основі точних розрахунків і креслень, монтаж механізмів завжди проводять тільки професійні працівники. Тому, при дотриманні всіх заявлених у паспорті та іншій документації правил користування мостовим краном, ризик виникнення ЧП мінімальний.

Основними причинами, які можуть спричинити аварію мостового крана, є:

1.Неякісне виготовлення деталей, вузлів, або механізмів крана;

2.Неякісна збірка конструкції;

3.Помилки монтажу крана;

4.Порушення правил користування обладнанням або нормального режиму роботи;

5.Відсутність догляду за технікою або неякісне технічне обслуговування мостового крана;

7.Несвоєчасне проведення ремонтних робіт;

8.Порушення техніки безпеки кранівником, або іншими співробітниками.

Аварія - це ситуація, за якої виникають порушення цілісності механізму обладнання, його часткове або повне руйнування, поломка будь-яких деталей, або повне обвалення конструкції мостового крана. Робота крана в цих випадках зупиняється, і проводяться заходи з ліквідації наслідків.

За статистикою, аварії мостових кранів відбуваються частіше на тих підприємствах, де регулярно або разова знехтували правилами техніки безпеки, а також правилами користування обладнанням, наведеними в документації, що додається.

Важливо дотримуватися не тільки загальних правил безпеки на виробництві, а й тих, які розроблені виробником мостових кранів індивідуально, з урахуванням специфіки саме цього виду вантажопідіймальних пристроїв, оскільки в них враховуються конструктивні та функціональні особливості обладнання.

Дії в разі аварії мостового крана на виробництві

У "Типовій інструкції для кранівників (машиністів) з безпечної експлуатації мостових кранів" є пункт, у якому зазначено і прописано обов'язки кранівника в аварійних ситуаціях. Крім цього документа, на кожному виробництві існує окремий звід правил щодо запобігання нещасним випадкам або ліквідації наслідків ЧП.

Існує кілька факторів, при виникненні яких машиніст зобов'язаний зупинити роботу крана і подати попереджувальний звуковий сигнал:

1.Поява сторонніх шумів під час роботи механізму;

2.Нехарактерна поведінка техніки під час роботи (різкі рухи, "зависання", непередбачені зупинки тощо);

3.Порушення в роботі гальмівної системи, вантажопідйомного механізму та інших вузлів крана;

4.Іскри і замикання в будь-якій частині електрики крана;

5.Тріщини або поломки окремих деталей, або цілих вузлів мостового крана.

Усі перераховані вище обставини зобов'язують машиніста опустити вантаж, зупинити роботу машини, попередити працівників виробництва про аварію, а потім розпочати оцінку масштабів ушкоджень і з'ясування причин виникнення ЧП.

Для кранівників мостових існує типова інструкція з техніки безпеки

Бувають ситуації, коли конструкція мостового крана потрапляє під напругу внаслідок замикань проводки. У цьому разі кранівник насамперед повинен вжити заходів особистої безпеки, а потім відключити джерело живлення механізму. Загоряння мостових кранів так само становить серйозну загрозу для всіх співробітників виробництва, для ліквідації пожежі використовуються спеціальні засоби пожежогасіння, які є в кабіні крана, або в цеху.

Стихійні лиха (ураган, повінь, торнадо та інші), а так само у випадку виникнення загрози руйнування стін або перекриттів приміщення, становлять серйозну небезпеку. Машиніст мостового крана в таких випадках зобов'язаний опустити вантаж і зупинити роботу всіх механізмів. Нерідкі також випадки викрадення крана вітром, особливо на відкритих майданчиках, зупинка машини може проводитися всіма доступними способами, із застосуванням будь-яких протиугінних пристроїв, щоб унеможливити ситуацію втрати управління.

У разі аварії мостового крана на виробництві, кранівник обов'язково повинен повідомити про всі обставини події відповідальним особам, а також зберігати обстановку події до прибуття компетентних осіб, якщо це не загрожує життю і здоров'ю людей. Запис про аварійні ситуації та аварії обов'язково проводиться у вахтовому журналі.

Ремонт механічного та електричного обладнання кранів має на меті забезпечити їхню безперебійну роботу.

Ремонт  можна проводити за різними системами, але найпоширенішою є система плановопопереджувального ремонту (ППР), за якої ремонт проводять після закінчення певного терміну роботи обладнання, незалежно від того, помітний знос його чи ні.

Система планово-попереджувальних ремонтів-це комплекс організаційних та технічних заходів щодо догляду, нагляду, експлуатації та ремонту технологічного обладнання, спрямованих на попередження передчасного зносу деталей, вузлів та механізмів та утримання їх у працездатному стані

Під час зупинки крана на ремонт слід відключити рубильник у кабіні кранівника і витягнути ключ-бірку; над рубильником має бути вивішений плакат із написом: "Не вмикати - ремонт", «Не вмикати – працюють люд». Цей плакат може бути знятий тільки після закінчення ремонту особою, яка відповідає за його проведення.

У разі кількох кранів на одній підкрановому шляху місце проведення ремонту крана повинно бути огороджено тимчасовими тупиковими упорами з установкою сигналів - ліхтарів або прапорів. Крім того, адміністрація цеху повинна попередити всіх кранівників, які працюють на суміжних кранах, про ремонт, що відбувається, і про встановлення забороненої зони.

Ремонт частин крана, розташованих з боку головних тролейних проводів, повинен проводитися при відключеному і замкненому на замок рубильнику, який подає напругу на головні тролейні дроти, і знятих вставках плавких запобіжників; над рубильником повинен бути вивішений плакат "Не вмикати - ремонт".

Під час роботи декількох кранів на одній підкрановому шляху, коли не можна відключити головні тролеї, мають бути вжиті необхідні заходи щодо забезпечення безпечних умов роботи ремонтного персоналу. Місце роботи поблизу головних тролей має бути огороджено і вивішено плакати "Обережно, дроти під напругою".

Усі пробні ввімкнення механізмів крана під час ремонту або після закінчення його можуть проводитися лише з дозволу і в присутності особи, відповідальної за ремонт.

Пуск крана в роботу після ремонту проводиться тільки з дозволу особи, відповідальної за справний стан і безпечну дію крана.

Будь-який ремонт має починатися з підготовки його.

За поганої підготовки, коли низка деталей до ремонту не готова, коли немає запасних деталей і креслень на них, роботи можуть затягнутися на тривалий термін і викликати невизначений простій крана.

Підготовка до ремонту починається зі складання дефектної відомості, де мають бути записані всі деталі, що мають дефекти і підлягають заміні або виправленню.

Підготовляють усі необхідні для ремонту деталі, замовляють відсутні, підбирають необхідний кріпильний матеріал - болти, гайки тощо.

Деталі, що потребують тривалого виготовлення, треба замовити заздалегідь. Правильно поставлене виробництво запасних частин можливе тільки за кресленнями, а не за зношеними деталями, знятими для ремонту.

Аналіз аварій і пошкоджень обладнання кранів дає цінні відомості про якість обслуговування і ремонту кранів, про відповідність обладнання виробничим умовам цеху.

Закріплення нового матеріалу. Питання до учнів:

1.розшифруйте  ППР

2.зупинка крана на ремонт дії машиніста 

3.визначення поняття ппр

4.на що потрібно звернути увагу при огляді крана ?

Поточний інструктаж(5 год.):

Розміщення учнів по робочих місцях.

Отримання завдання: розмічання металу на смужки на нарізання смужок 

1.Обхід.Під час обходу робочих місць звернути увагу на організацію робочих місць. Перевірити правильність виконання трудових прийомів і дій.

2.Обхід.Перевірити дотримання правил техніки безпеки на робочому місці. Виявити помилки  в роботі.

3.Обхід. Перевірити дотримання учнями технологічного процесу при виконанні завдання. Звернути увагу на якість розмітки та кернування. При необхідності провести додатковий інструктаж с учнями, які мають типові помилки.

4.Обхід робочих місць з метою підготовки учнів до заключного інструктажу.

Заключний інструктаж(10 хв.)

1.Підведення підсумків виконання навчально-виробничих завдань.

2.  Аналіз роботи окремих учнів.

3.  Аналіз додержання вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності.

4.  Демонстрація кращих робіт.

5.  Оголошення оцінок учнів.

6.  Домашнє завдання: Відповісти на питання(вивчити ) та законспектувати у зошит  7. Прибирання робочих місць і майстерні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

 №1 Працювати за професією машиніст крана можуть:

-   Особи не молодші 16 років

-   Особи не молодші 18 років (+)

-   Особи не старші 60 років

№2 Які терміни огляду вантажозахоплювальних пристроїв, що рідко використовуються?

-   1 раз на місяць

-   1 раз на 10 днів

-   перед видачею їх у роботу (+)

 №3Ходові колеса кранів і візків підлягають бракуванню, якщо є:

-   Тріщини будь-яких розмірів (+)

-   Вироблення поверхні реборди до 50% від початкової товщини (+)

-   Вироблення поверхні катання, що зменшує початковий діаметр колеса на 2% (+)

-   Різниця діаметрів коліс, пов'язаних між собою кінематично, більше 0,5% (+)

-   Вироблення поверхні реборди до 25% від початкової товщини

 №4 У яких випадках має проводитись повторна перевірка знань машиністів кранів кваліфікаційною комісією?

-   На вимогу стропальника

-   при переході на інше місце роботи (+)

-   На вимогу власника крана

-   на вимогу інженера з охорони праці

 №5 Якщо під час роботи крана мали місце аварія чи нещасний випадок, то машиніст крана повинен:

-   негайно повідомити про це особу, відповідальну за безпечне виконання робіт кранами (+)

-   Забезпечити безпеку обстановки аварії або нещасного випадку (+)

-   Негайно повідомити про те, що сталося, інспектору 

 №6 Відповідно до якого документа проводиться планові ремонтні роботи на крані?

-   Відповідно до графіка планово-попереджувального ремонту (+)

-   Відповідно до посібника з експлуатації крана

-   Відповідно до Правил пристрою та безпечної експлуатації крана

 №7 Ким робиться виведення крана в ремонт?

-   інженерно-технічним працівником, відповідальним за утримання вантажопідіймальних кранів у справному стані (+)

-   Власником крана

-   інспектором 

 №8 Про всі аварійні ситуації машиніст крана зобов'язаний:

-   Зробити запис у вахтовому журналі (+)

-   довести до відома ІТП, відповідального за утримання вантажопідйомних машин у справному стані (+)

-   Написати доповідну записку власнику крана

№9 Чи допускаються експлуатація крана при виявленні несправностей гальм, канатів, ланцюгів, гаків, блокувальних пристроїв та приладів безпеки? - Не допускається (+)

-   Допускається під керівництвом ІТП з нагляду за безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів

-   Допускається за наказом власника крана

№10 У яких випадках не потрібно проводити позачерговий повний технічний огляд крана?

-   Після капітального ремонту

-   Після реконструкції

-   після ремонту металоконструкцій із застосуванням зварювання або заміни розрахункових елементів

– Після технічного обслуговування крана (+)

№11 У яких випадках має проводитись повторна перевірка знань машиніста крана кваліфікаційною комісією?

-   Періодично (не рідше одного разу на 12 місяців) (+)

-   достатньо первинної атестації

-   на вимогу інженера з охорони праці

-   На вимогу власника крана

№12 Шківи гальмівні підлягають бракуванню:

-   Тріщини та обломи, що виходять на робочі та посадкові поверхні (+)

-   Зношування робочої поверхні обода понад 25% від початкової товщини (+)

-   Зношування робочої поверхні обода понад 50% від початкової товщини

-   Зношування робочої поверхні обода більше 10% від початкової товщини

№13 Чи дозволяється входити на кран або сходити з нього під час роботи механізмів пересування чи підйому?

-   Не дозволяється (+)

-   Дозволяється лише обслуговуючому персоналу

№14 Що повинен зробити машиніст крана у разі несправностей?

-   Опустити вантаж (+)

-   Припинити роботу крана (+)

-   Повідомити про несправності особі, яка відповідає за безпечне виконання робіт кранами

(+)

-   Залишити робоче місце

№15Які з'єднання не допускається застосовувати в конструкціях механізмів кранів, що передають момент, що крутить?

-   Шліцеві

-   Шпонкові

-   Болтові

-   зварні (+)

№16 Перш ніж приступити до роботи машиніст крана повинен:

-   Зробити відповідний запис у вахтовому журналі (+)

-   Отримати завдання та дозвіл на роботу від власника крана

-   повідомити ІТП з нагляду за безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів про початок роботи

№17 Чи дозволяється огляд крана проводити при працюючих механізмах?

-   Допускається у присутності особи, відповідальної за безпечне виконання робіт кранами

-   Забороняється (+)

№18 Які повинні бути дії машиніста крана під час виявлення під час огляду крана несправностей чи недоліків у його стані?

-   При можливості усунути їх самотужки (+)

-   При неможливості усунути їх самотужки - доповісти про це ІТП, відповідального за утримання крана у справному стані (+)

-   При неможливості усунути їх самотужки - повідомити власника крана

 

  

Додаток 2 презентація до уроку  

image

 

pdf
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 березня
Переглядів
320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку