Папір. Виробництво паперу. Види паперу. Властивості паперу. (Лабораторна робота)
МЕТА.
Навчальна – ознайомити учнів з різними видами та властивостями паперу; розширювати уявлення про виробництво паперу; поповнювати знання про характеристики паперу, навчити впізнавати речі, зроблені з паперу, виявляти його якості (колір, білизна, гладкість, ступінь міцності, товщина, вбирає рідину), властивості (мнеться, рветься, ріжеться, горить);
Розвивальна – розвиток дрібної моторики, мислення, пам’яті, уваги, просторової і творчої уяви;
Виховна – виховання охайності, посидючості, любові до праці, самостійності; формувати дбайливе ставлення до природних ресурсів
Корекційна - розвиток мовлення на основі збагачення словника назвами видів і властивостей паперу; розвиток просторового орієнтування на основі виконання трудових дій за словесними вказівками вчителя; збагачення уявлення про предмети навколишнього середовища
Дидактичні засоби: зразки різних видів паперу, відео, мультимедійна презентація, сухий клей, тарілка з водою, ножиці.
Тип уроку: комбінований
Девіз уроку:
Ми справжні таланти —
Хоч вір, хоч не вір.
Стає у нас твором
Звичайний папір.
Привітання.
Дзвоник всім нам дав наказ:
«До роботи швидше в клас!»
На місця ми сядем чемно –
Плине час хай не даремно.
- Розпочнемо урок. А який у вас настрій? Зараз дізнаємось.
Гра «Світлофорик» (зелений колір- настрій чудовий, готовий працювати; жовтий колір-настрій задовільний, працювати не дуже хочеться; червоний колір- настрій поганий- працювати не хочу)
II. Підготовка робочих місць.
Учитель перевіряє організацію робочих місць учнів і наявність необхідних матеріалів та інструментів.
- Пригадаємо загальні правила безпеки на уроці технологій.
III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.
- Відгадайте загадку:
На чому ми любимо малювати,
Що можна зім’яти та обрізати?
І навіть трубочкою згорнути?
А ну, спробуй відгадати!
(Папір)
- Молодці! Сьогодні на уроці ми будемо працювати з папером. А чи потрібен нам папір? Так, звичайно.
ІV. Повідомлення теми, мети та завдання уроку.
- Тема, сьогоднішнього уроку: «Папір. Виробництво паперу. Види паперу. Властивості паперу.»
- Ви дізнаєтесь, що таке папір, його види, проведемо досліди і дізнаємось, які властивості має папір.
ІV. Вивчення нового матеріалу ( з переглядом презентації).
Папір — матеріал, який використовують для письма, друку газет і журналів, у побуті. Це один із найважливіших винаходів людства. Він став необхідною річчю для нас. А чи відомо вам як і з чого ми отримуємо папір? Так, з деревини. Для цього переглянемо відео (Фіксики. Папір.)
Ми знаємо, що людина використовує дуже велику кількість паперу в житті. І щоб не рубати даремно дерева в лісі, нам потрібно дбайливіше ставитися до паперу, економніше використовувати в нашому побуті: прочитані книги та журнали не викидати, а здавати їх у макулатуру, де папір набуде другого життя.
— А тепер, щоб дізнатися які види паперу бувають і як їх використовують пограємо!
Гра-руханка. «Знайди загублені речі».(Коробка, зошит, туалетний папір, папір для випічки, папір для друку, книжка, картон, кольоровий папір, газета, гофрований папір, альбом, серветки.)
- Молодці! Отже всі ці речі виробляють з паперу. Різні види паперу мають різне призначення.
Паперова промисловість випускає близько 600 видів та сортів паперу, що мають різну назву та властивості. А які види паперу ми використовуємо на уроках технології, малювання? Розглянемо ті види паперу, які отримали найбільшого поширення у нашому житті.
Зараз пропоную перевірити вашу спостережливість, увагу. Пограємо в гру «Так, чи – ні» (друкарський, кольоровий, картон, газетний, для письма, пакувальний).
V. Руханка « Я і ти»
VІ. Лабораторна робота : «Властивості паперу».
Інструктаж (Правила безпеки при роботі з ножицями, клеєм)
— Які властивості має папір, ми зараз дізнаємося із дослідів. Для цього ми переміщуємось з вами до лабораторії. Згадайте, хто працює у лабораторіях? Ми з вами всі перетворюємося на вчених.
Дослід 1.
— Для початку, по черзі, візьміть в руки аркуші паперу, шматок картону, газету і спробуйте зім'яти їх. Скрутіть. Зігніть. Зробіть висновок.
Висновок— чим товстіший папір, тим він важче мнеться, скручується, згинається.
Дослід 2.
— Спробуйте розірвати три види паперу. Зробіть висновок.
Висновок— картон товстіший, ніж папір і газета. Папір рветься по легкості залежно від товщини.
Дослід 3.
— Візьміть ножиці і зробіть надрізи спочатку газети, паперу, а потім картону. Зробіть висновок.
Висновок— картон товщий, ніж папір і газета. Чим товщий вид паперу, тим важче його надрізати.
Дослід 4.
— Опустіть у воду спочатку шматок газети, потім — аркуш паперу, потім— картон. Зробіть висновок.
Висновок— шматок газети найшвидше змінив форму, поглинув воду, картон товстіший, тому повільніше змінив форму, але йому знадобилося більше часу. Папір боїться води, папір матеріал не міцний.
Дослід 5.
Склейте розрізані частинки різних видів паперу разом сухим клеєм.
Зробіть висновок.
Висновок — найшвидше склеїлись шматки газети.
Дослід 6.
— Доторкніться до кожного зразка паперу і зробіть висновок.
Висновок — у аркуша паперу гладка поверхня, а у газети і картону— шорстка.
Підведення підсумків лабораторної роботи.(Заповнити таблицю)
—Повторимо висновки досліджень:
1. Папір буває за своєю будовою тонкий і товстий.
2. Папір буває міцним і не міцним.
3. Папір боїться води.
4. Папір може різатися ножицями або розриватися руками.
5. Папір можна склеїти.
6. Папір має різну поверхню.
Молодці! Багато властивостей паперу ми з вами дослідили. А зараз проведем
експеримент «Чарівна квітка».
VІІІ. Прибирання робочих місць.
ІХ. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія.
Метод незакінчених речень.
Тема уроку…
Ми дізнались що папір отримують з…
Людина потребує…паперу
Папір треба використовувати …
Папір буває тонкий і…
Папір буває міцний і…
Папір боїться…
Папір можна ножицями… і руками…
Папір можна клеєм …
Номер досліду |
Назва досліду |
Газетний папір
|
Папір для друку, письма
|
Картон
|
1. |
М’якість. Скручування |
Добре мнеться, скручується, згинається. |
Не м’який, скручується, згинається. |
Твердий, важко скрутити, зігнути. |
2. |
Міцність |
Легко рветься, надрізається. |
Міцний, легко надрізається. |
Міцний, важко надрізати. |
3. |
Волого - стійкіть |
Швидко намокає, поглинає воду |
Поглинає воду, міняє форму, стає тонким |
Погано поглинає воду, міняє форму |
4. |
Склеювання |
Швидко склеюється |
Склеюється |
Погано склеюється |
5. |
На дотик |
Шорстка |
Гладка |
Шорстка |