Методична розробка із зарубіжної літератури "Формування в учнів предметних та ключових компетентностей на уроках"

Про матеріал
Головне завдання уроку зарубіжної літератури полягає у тому, щоб сформувати у кожного учня такі читацькі компетентності, які б надавали йому змогу самостійно орієнтуватися у мистецьких фактах і явищах, грамотно використовувати їх для задоволення своїх духовних потреб.
Перегляд файлу

Формування в учнів предметних та ключових компетентностей

 на уроках зарубіжної літератури

 

Головне завдання уроку зарубіжної літератури полягає у тому, щоб сформувати у кожного учня такі читацькі компетентності, які б надавали йому змогу самостійно орієнтуватися у мистецьких фактах і явищах, грамотно використовувати їх для задоволення своїх духовних потреб.

Тому постійно прагну: - розширювати читацький досвід учнів, розвивати їхні почуття, мислення, мовлення; - виховувати толерантне ставлення до іншої точки зору; - вчити аргументувати свою думку  - вчити дітей визначати своє життєве кредо, керуючись кращими зразками світового мистецтва; - розвивати уміння здобувати інформацію з різних літературних джерел та застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення; - розвивати вміння використовувати набуті знання у житті, бути здатними генерувати нові ідеї, не боятися нестандартних рішень.

У зарубіжній літературі виділяють різні види компетентності: комп'ютерну та інформаційну, організаційну, самоорганізаційну, управлінську, мотивування, міжкультурну та ін..

Формування предметних компетентностей досягаю  засобами використання інноваційних технологій навчання (мультимедійних, методу проектів, прийомів інтерактивного навчання); застосуванням прийомів розвитку критичного мислення; розвитком літературно-творчих здібностей учнів у процесі написання творчих робіт; в позаурочній діяльності.

Основним є вміння організувати роботу з текстом художнього твору.Тому допомагаю учневі максимально наблизитись у сприйнятті твору до авторського задуму. Розуміння учнем значення творчості того чи іншого письменника відбувається безпосередньо через призму власних асоціацій, спостережень, і висновків.

Під час вивчення уроків зарубіжної літератури іноді використовую комп'ютеризоване навчання, інтерактивні види і форми роботи, можливості системи Інтернет, мультимедійні технології.

Робота з комп’ютером викликає інтерес учнів

Використання великої кількості якісної, кольорової наочності

Задіюється слухова, зорова пам'ять

Підвищується ефективність використання навчального часу

Ефективно здійснюються між предметні зв’язки: література – мистецтво – історія – географія.

На уроках музичні твори, живопису, художні тексти, історичні факти можуть бути як об’єктом дослідження, так і першоджерелом у творчому процесі, або фоновим матеріалом, що дозволяє сприймати художній твір і світовідчуття цілісно, « по - іншому», тобто «по - новому» якісно як от історичне дослідження « Рільке і Україна», « Гоголь і Україна». Завдяки таким формам роботи розширюється світогляд учнів, обсяговий матеріал подається лаконічно, чітко, яскраво, сучасно, з використання анімації.

  •                 Серед багатьох форм і методів оптимальною вважаю групову форму, адже група для кожного її члена – це суспільство в мініатюрі. Роботу організовую в такий спосіб, щоб досвід (знання, вміння), який набуває дитина в штучно створеному середовищі, вона могла перенести в зовнішній світ і успішно його використати. Така форма роботи розвиває одночасно і соціальні компетенції учнів. Темами для роботи у групах є:
  •                Створіть творчий рекламний проект поеми «Одіссея», щоб зацікавити друзів.
  •                Створіть творчий проект жіночі образи в….поемі «Одіссея»
  •                За інфографікою зі сторінки підручника та іншими джерелами складіть невелике резюме або візитівку доби Відродження
  •                Проаналізуйте:» Чі можна Офелію назвати ренесансним ідеалом жінки (Шекспір «Гамлет»)
  •                Створіть буктлерейлер  до трагедії «Гамлет»
  •                Створіть колаж образів та символів до одного із творів В. Вітмена
  •                Складіть асоціативне гроно на тему «Портрет як символ…(чого саме?)» (Портрет Доріана Грея)

З метою розвитку комунікативних компетентностей школярів найчастіше використовую інтерактивні методи: «мозковий штурм», «обери позицію», «мікрофон», асоціації, диспути, інсценізація та ін.. Наприклад, інсценізація важливий елемент уроків за темами «Літературна казка», «Байка у світовій літературі», «Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»».

Залучаю старших учнів до проектної технології та створення самостійних навчальних продуктів. Під час роботи над проектом у школярів розвиваються уміння узагальнювати проблему, комунікативні компетентності, навички представлення проекту, здатність працювати в групі задля спільного результату, самостійно осмислювати інформацію, інтерпретувати її. У процесі написання творчих робіт вважаю помилковим давати таке письмове завдання учню, яке легко виконати (списати), без внесення чогось свого, власного, самостійно здобутого, тому і пропоную своїм учням завдання з « цікавинками » :

5 клас – скласти казку «навпаки», де заєць - хитрий, підступний, а лисиця – добра , слабка. Або скласти невеличку розповідь « Якби я був чарівником», кого зі своїх друзів нагородив. За що? Чим?.

6 клас – написати міф про те , як виникла веселка або роса; спробувати себе у ролі журналіста - написати статтю про події на базарній площі ( інтерв’ю, бесіда з героями твору або з людьми з натовпу), після прочитання оповідання А. Чехова «Хамелеон»; скласти уявний діалог «Розмова з Робінзоном Крузо».

7 клас – спрогнозувати фінал однієї з балад; написати міні – твір за однією з тем: «Закони Запорозької Січі», « Чи виправдана зрада коханням ?», «Подорож Гуллівера у наш час», «Як порозумітися з людиною ?»; скласти анкету головних героїнь або героїв твору.

  8 клас – написати твір – мініатюру « Прометей – світла людина» про сучасника або історичну особу, чиє життя можна порівняти з життям Прометея; написати листа сучасникам від імені Омара Хайяма , використовуючи його поетичні рядки.

 Використовую ігрові методи навчання і виховання, які впливають і на пізнавальну, і на емоційно-особистісну сферу учнів. Ігри розвивають увагу, пам'ять, уяву, вміння знаходити залежності та закономірності, класифікувати та систематизувати матеріал, знаходити помилки. Гра може бути як складовою уроку так і окремим уроком (наприклад, урок-інтелектуальна гра за темою «Детектив»). Результативним є використання на уроках пізнавальних та рольових ігор, зокрема таких: «Четвертий зайвий», знайти зайве слово і пояснити свою думку

  «Упізнай автора» - відгадати ім'я автора за допомогою підказок;

«Хто це?» - за цитатою впізнати літературного героя

Літературна вікторина

Інтерв'ю з письменником, літературним героєм

Реклама літературного твору

Кросворд навпаки: скласти питання до розгаданого кросворду

«Хто краще знає текст» - визначити події твору, з якими пов’язані подані пейзажі.

«Стрілки» - з'єднати стрілками імена персонажів і властиві їм риси характеру, автора і країну чи назву твору.

Стимулює розвиток літературознавчих компетенцій компаративний аналіз. Формуванню компаративістської компетентності учнів найбільш ефективно сприяє використання прийому порівняння різнонаціональних творів (на рівнях ідейно-тематичної сутності, проблематики, системи образів, сюжету, композиції, характеру), який реалізується в різних видах навчальної діяльності, наприклад, працюючи над «Енеїдою» Вергілія, неможливо було обійтися без згадки про І.Котляревського; вивчаючи англійські народні балади про Робіна Гуда, проводили паралель з українськими легендами про ватажка опришківського руху Олексу Довбуша, а вивчаючи оповідання Дж. Лондона «Любов до життя » – з твором О.Довженка «Воля до життя» Такий компаративний аналіз творів вітчизняного та світового письменства допоможе учням усвідомити цілісність світового літературного процесу і своєрідність нашої культури у ньому, краще засвоїти здобутки українських та зарубіжних письменників.

Приділяю увагу щодо участі учнів у конкурсах. Зокрема у міжнародному конкурсі «Sunflovеr». Адже участь у них – це і своєрідна перевірка сформованості різноманітних навчальних компетентностей школярів. Ситуація конкурсу вимагає вміння спілкуватися з людьми, самостійно приймати рішення, працювати на результат, мати власну позицію, вміти програвати. Участь у таких заходах – це величезний життєвий досвід, цінний у майбутній професійній діяльності та соціальній практиці.

Таким чином, застосування компетентнісного підходу у вивченні зарубіжної літератури сприяє успішному моральному та естетичному розвитку учнів, стимулює їхню творчу активність, сприяє формуванню пізнавальних, творчих, світоглядних компетентностей та готує до самостійного життя у суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

Компетентності

Різновиди діяльності учнів

Вимоги, що визначаються компетентностями

Можливості, що відкриває компетентнісний підхід

Спілкування державною мовою

* Опанування вміння усно й письмово висловлювати власні думки й почуття;

*напісання самостійних творчих робіт різних жанрів (творів-роздумів, есе, рецензій, розгорнутих письмових коментарів;

* брати участь у спілкуванні (зокрема, у дискусії)

 

*Активізація творчих здібностей;

*уміння тлумачити поняття

*Уміння висловлювати свою думку стосовно проблем, порушених у творах:

Спілкування іноземними мовами

 

* Слухання;

 *говоріння;

* читання;

*виконання завдань в групах та парах;

*підготовка повідомлень про українські переклади творів;

 

*Уміння посередницької діяльності й міжкультурного спілкування.

 

*Уміння належно розуміти висловлене інозем­ною мовою, усно й письмово:

*висловлювати та тлу­мачити поняття, думки, почуття, факти й погля­ди;

*уміння перекладати уривки творів;

Уміння вчитися

Впродовж життя

*Написання повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт.

*Виконання випереджальних завдань.

*Участь в організації творчих виставок.

*Робота в Малій академії наук.

*Консультування з питань самоосвіти.

*Інтелектуальні конкурси, ігри, предметні тижні, які передбачають самостійне опанування певних питань та самоосвітню діяльність.

*Опанування предмету на високому науковому рівні викладання.

*Виконання навчальних програм з метою самоосвіти.

*Розв’язання проблемних ситуацій на основі сучасного життя.

*Складання й розв’язання тестів, кросвордів тощо.

*Участь у конкурсах.

*Участь в олімпіадах

 

*Готовність і потреба у творчості;

*уміння побачити та сформулювати проблему;

*активізація творчих здібностей;

*реалізація творчого потенціалу

*уміння здійснювати само оцінювання результатів власної діяльності;

*уміння читати, використовуючи пошукове та вибіркове читання

 

 

*Позитивний вплив освітнього середовища на розвиток учнів;

*уміння співвідносити об’єкт навчання з власним досвідом

Інформаційно-цифрові компетентності

*Опрацювання додаткової інформації в процесі опанування знань з предмета.

*Активна співпраця з кабінетом інформатики щодо використання навчальних програм з предмета.

*Використання складених викладачем таблиць, схем як джерел інформації та складання власних схем, таблиць, планів опорних конспектів як результат самостійного опрацювання додаткової інформації.

 

* Уміння здобувати, опрацьовувати й використовувати інформацію з різних джерел;

*уміння класифікувати документа;

*уміння користуватися новими інформаційними технологіями;

*уміння переробляти інформацію для отримання певного продукту;

*аналіз та критичне ставлення до інформації

*Самостійне опрацювання інформації;

*розуміння й усвідомлення інформації;

*залучення та збагачення  власного досвіду;

*мотивація саморозвитку;

*саморозвиток і самоосвіта;

*готовність та потреба навчатися упродовж усього життя;

*узагальнення власних знань;

*організація власних прийомів навчання;

 

Основні компетентності

В природничих науках і технологіях

 

*Випуск стіннівок, створення інформаційних сторінок у класних куточках.

*Уміння застосовувати науковий метод; *спостерігати;

*аналізувати,

*збирати дані, , *аналізувати результати.

 

*саморозвиток і самоосвіта;

*залучення та збагачення  власного досвіду.

 

Загальнокультурна грамотність

 

*Віртуальні екскурсії.

*Написання повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт.

*Проектні роботи.

*Створення творчих рекламних проектів.

*Складання візиток на тему…

*Опанування досягнень культури;

*розуміння інших людей, їхньої індивідуальності, їхніх відмінностей за національними, культурними, релігійними й іншими ознаками та прийняття цих відмінностей.

*Розроблення проектів культурологічної спрямованості;

*здійснення роботи в команді, забезпечення взаємодії учнів;

*усвідомлення ролі й впливу навчального предмета на розвиток культури;

*оцінювання творів літератури та мистецтва;

*уміння спілкуватися усно й письмово рідною та іноземними мовами;

*уміння презентувати свій продукт;

*адекватне ставлення до критики;

*формування загальнолюдських цінностей.

Соціальна та громадянська

*Створення творчих рекламних проектів.

*Створення коміксів.

*Створення буктлерейлерів

*Створення порівняльних таблиць. 

*Організація власної трудової та підприємницької діяльності;

*оцінювання власних професійних можливосте*уміння виявляти негативні соціальні явища;

*толерантне ставлення до культурних надбань інших народів;

*уміння визначати актуальні проблеми;

*Створювати та розв'язувати проблемні ситуації;

* висловлювати власну точку зору щодо суспільних і моральних питань, вислуховувати думку товариша, узгоджувати їх та дохо­дити до порозуміння;

*здатність до співпраці, уміння розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях.

Екологічна грамотність і здорове життя

*Використання складених викладачем таблиць, схем як джерел інформації та складання власних схем.

* Створення рекламних проектів.

*Створення ланцюжка подій.

 

*Виявляти ініціативу, логічно обґрунтовувати власну позицію;

*Брати участь в охороні  довкілля;

*економічне використання природних ресурсів;

*вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній , психічній і духовній сферах;

 

Підприємливість

* Створення рекламних проектів.

*Створення коміксів.

* Створення буктлерейлерів 

*Складання візиток на тему…

*Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.

*Створювати та розв'язувати проблемні ситуації;

*здатність до співпраці;

*готовність та потреба навчатися упродовж усього життя.

Математична

* Створення таблиць.

*Створення ланцюжка подій

*Уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу-складати схему;

*уміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки між подіями;


 

*готовність та потреба навчатися упродовж усього життя;

*уміння презентувати свій досвід;

 

 

doc
Додано
30 грудня 2022
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку