УРОК-ГРА
Підготувала Литвиненко О.В.
Немає казок, кращих від тих,
які створює саме життя.
Г. К. Андерсен
Мета: закріпити знання учнів про літературну казку; розкрити поетизацію працьовитості та скромності, ідею винагороди за людські чесноти та страждання; навчити складати план-характеристику героїні; довести, що в казках завжди добро перемагає.
Хід уроку
-
Організація учнів до уроку.
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Вступне слово вчителя.
Дивний світ літературної казки. З казкою ви познайомилися ще тоді, коли не вміли читати. їх читали вам мами, бабусі. Разом з героями ви побували у незвичайних чарівних країнах, перемагали у двобої зі злом. Нерідко казкові герої ставали для вас справжніми друзями. Через казкові образи у свідомість входить слово. Під впливом почуттів, що їх пробуджують казкові образи, ви вчитеся мислити, висловлювати свої думки.
-
Бесіда.
-
Що об’єднує казки “Кіт у чоботях”, “Червона Шапочка”, “Спляча красуня", “Синя борода”, “Попелюшка”? (Її написав один і той самий автор, Ш. Перро.)
-
Що вам відомо про НІ. Перро? (Це відомий французький учений і письменник. Перший у Європі автор літературної казки.)
-
З яких джерел автор черпав сюжети для своїх казок? (З фольклору.)
-
Слово вчителя.
Саме на простому народному сюжеті побудована казка “Попелюшка, або Кришталевий черевичок”. Підтвердженням цього є слова Андерсена, що стали епіграфом до нашого уроку.
(Зачитує слова Андерсена.)
Учитель.
-
Назвіть героїв казки “Попелюшка”.
-
Чому так називається казка?
-
Вікторина “Про кого ці слова?”
-
“Вона була такою чванливою та гордовитою, якої відколи світ світом, ніхто й не бачив”. (Мачуха)
-
"Вона була надзвичайно добра та ніжна - вся в матір, найкращу жінку в світі”. (Попелюшка)
-
"Не встигли відсвяткувати весілля, як вона вже показала свою лиху вдачу”. (Мачуха)
-
“Мачуха зненавиділа пасербицю за її красу, бо поряд з нею вони здавались ще огиднішими”. Хто вони? (Власні доньки.)
-
“Бідна дівчина покірно терпіла всі кривди” (Попелюшка)
-
“Навіть у лахмітті і в попелі вона була куди гарніша за своїх сестер, хоч ті й ходили в пишних шатах”. (Попелюшка)
-
“А їй доводилося робити - прати й прасувати білизну для сестер, крохмалити їм комірці та манжети”. (Попелюшка) |
-
“Вдягнувшись, вони покликали - її подивитись - адже знали, що в неї хороший смак". Кого сестри покликали? (Попелюшку)
-
“Вона була добра та незлостива і зачесала їх так гарно, що кращого годі було й бажати”. (Попелюшка)
-
“Раптом з'явилася її хрещена мати”. Хто вона? (Чарівниця)
-
“Ще дала чарівниця дівчині ... таких гарних та ловких, що кращих не було ні в кого у світі”. Що дала чарівниця дівчині? (Пару кришталевих черевичків.)
-
Хто вийшов зустрічати незнайому принцесу? (Принц)
-
“В залі запала тиша. Гості перестали танцювати, музики - грати: так уразила їх краса незнайомої дівчини”. Хто ця незнайомка? (Попелюшка)
-
“Вона сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними і почастувала їх апельсинами і лимонами, якими пригостив її принц”. (Попелюшка)
-
“Повернувшись додому, дівчина палко подякувала своїй хрещеній матері". (Попелюшка)
-
“На сходах вона загубила ... і принц шанобливо підібрав його”. Що загубила Попелюшка? (Кришталевий черевичок.)
-
“І диво! черевичок узувся так швидко та легко, ніби ніжка тільки того й чекала”. Хто взув черевичок? (Попелюшка)
-
“Сестри впізнали ту красуню, що приїздила в королівський палац”. (Попелюшка)
-
“Вона підвела їх і сказала, що вибачає їм од щирого серця”. Хто вона?
Учитель. Давайте запишемо слова, що характеризують героїв казки.
• Хто із героїв казки по-справжньому гарний і добрий?
- Чи була винагороджена Попелюшка за свої чесноти та страж- Міння?
-
Складання плану-характеристики Попелюшки Учитель. А тепер складемо план-характеристику Попелюшки. (Колективно обговорюють і записують в зошиті та на дошці.)
Характеристика Попелюшки
План
-
Дівчина-сирота.
-
Ставлення мачухи та її доньок до Попелюшки.
-
Риси характеру:
а) добра;
б) працьовита;
в) мудра;
г) здібна;
ґ) скромна.
-
Винагорода за людські чесноти та страждання.
-
Розповідь учнів про Попелюшку, за складеним планом.
-
Підсумок уроку.
-
Чи є казки кращі від тих, що їх дарує життя?
-
Чи сподобалася вам Попелюшка?
-
Що таке “літературна казка”?
-
Яких казкарів світу ви знаєте?
-
Які їхні твори ви читали?