Зміст.
Анотація
Одним з основних видів діяльності дитини, особливо молодшого віку, та найважливішим засобом її виховання та навчання є дитяча гра. Педагоги та психологи розглядають дитячу гру як особливу форму взаємовідносин дитини з оточуючою дійсністю.
Характерними ознаками розгортання гри є швидка зміна ситуацій, в яких опиняється об'єкт після дій з ним, і таке ж швидке пристосування дій до нової ситуації. Важливого значення надавали грі видатні педагоги К.Д. Ушинський, А.С. Макаренко. Так, К.Д. Ушинський відзначав, що в грі формуються всі якості "душі людської, його розум, його серце і його воля…".
А.С. Макаренко вважав, що гра має дуже великий вплив на розвиток дитини, "яка дитина у грі, майже така вона буде і у роботі, коли зросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається саме у грі …".
Отже, гра - ключ в руках дорослих, потужний засіб в організації навчання і виховання дитини.
У шкільному віці вона має більш складний і цілеспрямований характер. В навчальній діяльності переважають дидактичні ігри, в яких яскраво постає їх мета: успішно виконати завдання, перемогти свого партнера, розвинути в собі відповідні фізичні та розумові якості.
Вчитель використовує цей прийом, щоб у дітей не пропадала увага, яка в молодшому шкільному віці ще мимовільна. Також він використовується для урізноманітнення роботи на уроці, щоб зняти напругу і втомлюваність.
Однією з форм ігрової діяльності є розгадування кросвордів, яка на думку багатьох фахівців, сприяє розвитку пізнавальних інтересів школярів.
Кросворд – це гра-задача, яка полягає у вписуванні літер у перехресні рядки клітинок накресленої фігури так, щоб за горизонталлю та вертикаллю вийшли загадані слова.
Це інтерактивний прийом, який можна використовувати в якості розминки на початку уроку, командного змагання або перевірочної роботи під час узагальнення вивченого матеріалу.
Даний збірник містить кросворди за творами української літератури 5 класу. Їх розгадування дає можливість перевірити знання учнів з теорії літератури, знання текстів програмних творів, фактів біографії і творчості письменників, в ігровій формі повторити значення словникових слів. Посібник може використовуватись учителями української літератури як на уроках, так і для домашніх завдань.
До збірника додано мультимедійний додаток, в якому вміщені кросворди у вигляді презентації. Вчитель може використовувати їх у ході уроку з використанням інформаційно-комунікативних технологій. Анімовані кросворди викликають жваву увагу дітлахів, роблять процес розгадування більш цікавим і динамічним.
До збірника додано мультимедійний додаток з музичними фізкультхвилинками, які також розроблені відповідно до тем уроків української літератури 5 класу.
Більшу частину уроку дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження, яке вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми.
У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому, щоб не допустити перевтоми, необхідно робити перерви, під час яких діти могли б виконувати нескладні фізичні вправи. Такі перерви під час уроку сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Дані фізкультхвилинки включають 3-4 вправи, легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази під музику. Вчитель може сам регулювати їх кількість, змінюючи дію об’єкта на презентації клацанням. Фізкультхвилинки проводяться, як правило, після 20-30 хв. роботи. Їх тривалість - 2-3 хвилини.
Різноманітні за тематикою вони дають можливість вчителю підібрати саме ту, яка йому до вподоби, яка більше відповідає темі уроку, або настрою класу.
Дані доробки роблять фізкультхвилинки не тільки корисними, а ще й цікавими, вони піднімають настрій школярів, викликають посмішку, а натомість покликані зробити радісним життя дітей на уроках.
Кросворд до теми «Світ фантазії та мудрості»
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
5 |
|
|
7 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2. Розповідь про богів, духів, героїв, надприродні сили, які брали участь у створенні світу (міф) 3. Бог темряви, ночі, зими, холоду (Чорнобог) 5. Бог сонця (Дажбог) 8. Бог вітру (Стрибог) |
1. Оповідання, в якому розповідь велася за роками (літами) (літопис) 4. Бог вогню (Сварог) 6. Твори, які виникли в сиву давнину і передавалися в усній формі (фольклор) 7. Богиня краси і домашнього затишку (Берегиня) |
Кросворд до легенди «Чому в морі є перли і мушлі»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2.За кого хотів батько віддати свою дочку? (багатій) 3. Що бажав батько своїй дочці? (щастя) 4. Що знаходилося всередині каменя? (голка) 7. На що перетворилися сльози дівчини? (перли) |
1. Усне народне оповідання про чудесну подію, що сприймається як достовірна (легенда) 5. Чого не повинен був батько ламати своїй дочці? (доля) 6. Що потекло в море? (сльози) |
Кросворд до переказу «Прийом у запорожці».
Словникові слова
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. Зброєносець у козацької старшини (джура) 3. Організація українського козацтва (Січ) 4. Напівофіційна назва території Лівобережної України (Гетьманщина) 6. Висока водяна або болотяна багаторічна рослина родини осокових (комиш) 7. Насип над стародавньою могилою (курган) |
2. Житло козаків (курінь) 4. Танець (гопак) 5. Спритний, моторний (розторопний) |
Кросворд до казки «Летючий корабель»
Вгадай героїв казки.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2. Врятував дурня від смерті в бані. (Морозко) 5. Підслуховував царя. (Слухало) 6. Випив сорок сорокових кухлів води і вина. (Обпивайло) |
1. Той, що ніс … . Він створив полк війська. (Дрова) 3. З’їв шість пар волів і шість пічок хліба. (Об'їдайло) 4. Дістав живої води. (Скороход) 7. Розбудив Скорохода. (Стрілець) |
Кросворд до теми «Літературні казки» №1
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1. Ім’я Хухи з однойменної казки В. Короліва-Старого. (Моховинка)
2. Розмірена мова, що має певний ритм і риму. (Віршована)
3. Назва казки В. Короліва-Старого, де героями є Домовик, дяк. (Потерчата)
4. Прізвище автора казки про Лоскотона. (Франко)
5. Ім’я короля країни Недоладії. (Недороль)
По вертикалі:
7. Ім’я дяка з казки В. Короліва-Старого «Потерчата»
Кросворд до теми «Літературні казки» №2.
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1. Один з головних героїв казки «Потерчата» В. Короліва-Старого. (Домовик)
2. Прізвище автора повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». (Малик)
3. Персонаж казки Василя Короліва-Старого. (Лоскотон)
4. Ім’я письменника Короліва-Старого або Симоненка. (Василь)
5. Опис зовнішності героя. (Портрет)
6. Персонаж повісті-казки Галини Малик. (Аля)
По вертикалі:
7. Ім’я Лиса із казки «Фарбований Лис» (Микита)
Кросворд до теми «Із народної мудрості»
Теорія літератури
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
По горизонталі: |
По вертикалі: |
|||||||||||||||
1. Яскраве образне визначення, поетичне означення (епітет) 4. Порівняння якоїсь істоти чи предмета з іншою істотою чи предметом (порівняння) 6.Влучний вислів, який не виражає закінченої думки й не має повчального змісту (приказка) |
2. Образний вислів, у якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю (метафора) 3. Короткий стійкий народний вислів з повчальним змістом, що виражає закінчену думку (прислів'я) 5. Загадка, відгадку на яку можна прочитати за першими літерами кожного рядка (акровірш) 7. Стислий поетичний, часто ритмізований вислів, що треба відгадати; у якому в прихованій формі зашифровано якийсь предмет чи явище (загадка) |
|||||||||||||||
Кросворд до теми «Історичне минуле нашого народу»
О. Олесь «Ярослав Мудрий». Словникові слова
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
4 |
|
5 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2. Поспішно рухатися, щось роблячи (метушитися) 3. Відомий співець Київської Русі (Боян ) 4. Незабаром, невдовзі, скоро (небавом) 6. Річка в Україні (Сян) 8. Той, який порушує моральні настанови (окаянний) |
1. Князь племені касогів (Редедя) 3. Музичний інструмент (бандура) 5. Символ князівської влади; палиця (берл) 6. Митці, які розважали гостей при дворі князя (скоморохи ) 7. Музичний інструмент (гуслі) 9. Брат Ярослава, який вів міжосібні війни (Святополк) 10. Брат Ярослава, який керував східною частиною Київської Русі (Мстислав) |
Кросворд до теми «Історичне минуле нашого народу»
Теорія літератури
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2. Додаткові зауваження й пояснення в драматичному творі (ремарка) 3. Оповідання, у якому розповідь велася за роками (літопис) 4. Слова дійової особи, з якими вона звертається до іншої особи в драматичному творі (репліка) 6. Як називається твір, у якому життя змальовується у формі авторської розповіді про людей та їхні вчинки (епічний) |
1. Як називається твір, який призначено для постановки на сцені? (драматичний) 5. Розповідний художній твір, у якому широко змальовано життя одного чи кількох персонажів протягом тривалого або насиченого подіями часу (повість) |
Кросворд до теми «Історичне минуле нашого народу»
Повторення і узагальнення вивченого
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
|
1. Ярослав Мудрий (Олександр Олесь. Збірка «Княжа Україна») збудував над Сяном місто… (Ярославль) 6. Слова «Князь довідавсь, твій син неймовірну силу має, що в державі він один Ката-Змія подолає» характеризують головного героя драми-казки О. Олеся. Його ім’я….. (Микита) 7. Про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в ...» (за твором Зірки Мензантюк «Таємниця козацької шаблі») (Берестечко) |
2. Місто, де нарешті було знайдено старовинну шаблю називається… (за твором Зірки Мензантюк «Таємниця козацької шаблі») (Хотин) 3. «Валити ідолів» (літописна оповідь «Володимир вибирає віру» наказав князь… (Володимир) 4. І були три брати: одному ім’я Кий, а другому – Щек, а третьому – Хорив, а сестра в них була … (Либідь) 5. У Богдановій квартирі уподобав собі з'являтися один дуже патріотично настроєний … (за твором Зірки Мензантюк «Таємниця козацької шаблі») (привид) |
|
Кросворд до теми «Рідна Україна. Світ природи»
Теорія літератури
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. Художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображують як живу істоту (персоніфікація) 3. Твір, у якому житття відображається через думки, почуття, переживання, настрої ліричного героя (ліричний) 4. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування. (строфа) 7. Розповідний художній твір, у якому широко змальовано життя одного чи кількох персонажів протягом тривалого або насиченого подіями часу (повість) |
2. Художнє означення (епітет) 5. Співзвучне закінчення рядків (рима) 6. Невеликий прозовий твір, у якому зображено переважно один епізод із життя одного або кількох персонажів (оповідання) 8. Перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними. (метафора) |
Кросворд до твору С. Васильченка «У бур’янах» .
Впізнай героя твору за цитатою
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
1 |
|
2 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. «Моє маленьке! Скучив? Їстоньки хочеш?» (Катря) 3. «Не оддамо ми тебе маляру, бо нам самим таких треба» (управитель) 5. «Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде» (сусід) 7. «Світ не родив такого волоцюги!» (мати) |
2. «А коли ви почнете мене вчити малювати?» (Тарас) 4. «А побачила я – сидить за столом повно всякого панства, а поміж панством – мужик стоїть, вичитує щось із паперів…» (повитуха) 6. «Хай слухає, виросте – своїм розкаже дітям та онукам» (дід) 8. Синові Тарасу з мого хазяйства нічого не треба, він не буде аби яким чоловіком; з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо…” (батько) |
Кросворд до теми «Рідна Україна. Світ природи»
Повторення і узагальнення вивченого.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. Який художній засіб використовує П.Тичина в даному уривку? «Хмарки біжать – милуюся» (персоніфікація) 3. Хто привіз Тараса до батьків, коли він заблукав у полі? (чумаки) 4. Прізвище автора вірша «Садок вишневий коло хати» (Шевченко) 6. Малюнок, що виконав Олесь на уроці замість горщика («Дивак» Г.Тютюнника)? (дятел) 7. Герой якого твору стає на захист хижака і намагається його вилікувати? («Сіроманець») |
2. Продукт, яким пригостив вовка Сашко («Сіроманець» М. Вінграновський) (пиріжок) 5. Який художній засіб використовує П.Тичина в даному уривку? «Гаї шумлять – я слухаю» (метафора) 8. У якому творі розповідається про трагічну загибель тварини від рук браконьєра? («Лось») |
1