Тема: «Взаємні перетворення механічної енергії. Лабораторна робота № 2»
Кількість навчальних годин: 2
1.Актуальність теми
У перебігу фізичних явищ більшість фізичних величин, які їх характеризують, змінюється. Так, під час руху фізичного тіла різних значень набувають переміщення, шлях, можуть змінюватися прискорення, швидкість, сила, тощо. В електричних процесах за певних умов змінюється значення електричного заряду. Разом з тим було помічено, що є низка фізичних величин, які за певних умов залишаються незмінними (зберігаються). До таких величин, зокрема, належить маса, енергія, імпульс та інші. Вони підлягають дії законів, які у фізиці називають законами збереження. Врахування цих законів дає змогу раціонально розвʼязувати багато задач і пояснити плин багатьох фізичних явищ і процесів.
2. Результати навчання:
знати:
вміти:
практичні навички:
- здатність застосування отриманих знань з даної теми в майбутній
медичній практиці;
- здатність працювати автономно;
- здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
- здатність бути критичним та самокритичним;
- навички міжособистісної взаємодії;
- уміння перекладати медичну термінологію;
- уміння працювати індивідуально та в команді;
- уміння підтримувати бесіду, давати відповіді на питання.
3. Мета
навчальна:
розвиваюча:
виховна:
методична:
4. План та організаційна структура заняття
№ п/п |
Основні етапи заняття, їх функція та зміст |
Методи контролю і навчання |
Матеріали методичного забезпечення: контролю, наочності, інструкції, обладнання тощо |
Розподіл часу |
|
Підготовчий етап |
|
|
20 хв. |
1. |
Організація навчання. |
Перевірка присутніх |
Журнал |
2хв. |
2. |
Перевірка опорних знань.
|
Фронтальне опитування, Тестовий контроль |
Питання, тести, підручник, конспект, посібники |
18хв. |
|
Основний етап |
|
|
55 хв. |
3.
4.
5. |
Мотивація навчальної діяльності.
Фронтальна лабораторна робота. «Вивчення законів збереження і перетворення енергії».
Узагальнення вивченого матеріалу:
|
Презентація фільма «Механічна робота і енергія» Досліди з кульками
Заповнення таблиці
Розв’язок задач в зошиті |
Мультимедійна система
Лабораторне обладнання Додаток 1
Додаток 1
Збірник задач Римкевич А.П.
|
10хв
25хв
15хв
|
|
Заключний етап |
|
|
10 хв. |
6.
7. |
Підбиття підсумків заняття
діяльності.
|
Обмін враженнями Аналіз та оцінка результатів роботи |
|
|
8. |
Домашнє завдання:
|
|
Підручник |
|
5. Матеріали методичного забезпечення заняття (згідно етапів)
Тести:
а. Тільки додатною;
б. Тільки відʼємною;
в. Як додатною, так і відєʼмною;
г. Тільки векторною величиною.
а. На тіло діє сила;
б. Тіло рухається;
в. На тіло діє сила, і воно переміщується;
г. Напрям сили перпендикулярний до напряму переміщення.
а. Утворюють гострий кут;
б. Протилежні;
в. Взаємно перпендикулярні;
г. Утворюють тупий кут.
а. Зміні потенціальної енергії;
б. Зміні кінетичної енергії;
в. Зміні суми потенціальної і кінетичної енергій.
а. Поступово зростає;
б. Повільно зменшується;
в. Залишається сталою;
г. Перетворюється в інші види
енергії.
а. Величину роботи:
б. Величину енергії:
в. Час роботи;
г. Швидкість виконання роботи.
Тема: Вивчення законів перетворення і збереження енергії.
Мета: Визначити початкову швидкість кульки при пострілі з балістичного пістолету, використовуючи закони збереження енергії.
Обладнання: штатив, балістичний пістолет, секундомір, лінійка, металева кулька.
Вказівки до роботи:
у,м у,м у,м у,м
у
у0=0 у0=0 у0=0 у0=0
Виконання роботи.
Заповнити таблицю.
|
h, м |
m, 10-3кг |
Еп,10-3Дж |
Ек,10-3Дж |
Е, 10-3Дж |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
0,5 |
|
|
|
|
3 |
0 |
|
|
|
|
Побудувати графік залежності Ек (h), Еп (h)
Ек (h), Еп (h)
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 h
Варіант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
Механічна енергія
Вид енергії |
Позначення |
Одиниця вимірювання |
Формула |
Властивості |
Кінетична |
Ек |
Дж |
|
Енергія швидкості |
Потенціальна. Сили тяжіння. |
Еп |
Дж |
|
Енергія взаємодії існує коли тіло знаходиться на висоті h |
Потенціальна. Деформованого тіла |
Еп |
Дж |
|
Енергія взаємодії виникає при деформації |
Аналіз та оцінка результатів роботи.
Рефлексія діяльності.
Обмін враженнями.
9. Література:
Навчальна
Основна:
Додаткова:
Методична
Основна:
Додаткова:
Додаток 2
Перелік знань, навичок, вмінь
при виконання лабораторної роботи
Оцiнювання рiвня володiння студентами практичними умiннями та навичками здiйснюється за результатами виконання фронтальних лабораторних робiт та експериментальних задач. При цьому враховуються вмiння студента:
На практичних заняттях студент самостiйно розв’язує комбiнованi типовi задачi стандартним або оригiнальним способом, розв’язує нестандартнi задачi.
При оцiнюваннi практичних знань та вмінь студентів потрібно користуватися характеристиками рівнів оволодіння цими уміннями, поданими нижче.
Критерії оцінювання навчальних досягнень
студентів при розвʼязуванні задач
Початковій рівень (1-3 бали) Студент уміє розрізняти фізичні величини, одиниці вимірювання з певної теми, розвʼязувати задачі з допомогою викладача лише на відтворення основних формул; здійснює найпростіші математичні дії.
Середній рівень (4-6 балів) Студент розвʼязує типові прості задачі (за зразком), виявляє здатність обгрунтувати деякі логічні кроки з допомогою викладача.
Достатній рівень (7-9 балів) Студент самостійно розвʼязує типові задачі й виконує вправи з одної теми, обгрунтовуючи обраний спосіб розвʼязку.
Високий рівень (10-12 балів) Студент самостійно розвʼязує комбіновані типові задачі стандартним або оригінальним способом, розвʼязує нестандартні задачі