Комунальний заклад
«Бериславський медичний фаховий коледж»
Херсонської обласної ради
Методична розробка на тему:
«Адміністративна відповідальність»
Викладач: Запорожець Р.М.
м. Берислав
План
1. Адміністративне правопорушення: поняття, ознаки, склад.
2. Адміністративні стягнення та їх види.
1. Адміністративне правопорушення: поняття, ознаки, склад.
Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законодавством передбачено адміністративну відповідальність.
Ознаки адміністративного правопорушення:
— протиправність дії або бездіяльності (тобто заборонене законом, оскільки може завдати шкоди інтересам особи, матеріальним речам, а також загрожувати небезпекою);
— суспільна небезпека дії або бездіяльності (не є універсальною ознакою всіх без винятку адміністративних правопорушень, багатьом із них вона не властива);
— винна дія або бездіяльність (вважається адміністративним правопорушенням лише тоді, коли встановлено вину особи у його вчиненні, а також доведено причинний зв'язок між такими діяннями (дія або бездіяльність) і шкідливими наслідками, якщо такі настали);
— караність дії або бездіяльності (тобто за вчинення адміністративного правопорушення до особи можуть бути застосовані заходи державного примусу).
Говорити про адміністративне правопорушення можна лише за наявності складу адміністративного правопорушення, тобто передбачених у законі об'єктивних і суб'єктивних ознак, які у своїй сукупності характеризують певне діяння як адміністративне правопорушення.
Склад адміністративного правопорушення — це сукупність встановлених законом основних елементів, які характеризують діяння як адміністративне правопорушення.
Елементами складу адміністративного правопорушення є:
а) об'єкт — суспільні відносини, які охороняються адміністративним правом. Це насамперед відносини у сфері управлінської діяльності;
б) суб'єкт — особа, яка на момент здійснення правопорушення досягла 16 років;
в) об'єктивна сторона — сукупність передбачених законом ознак (місце, час, спосіб тощо), які характеризують зовнішні прояви вчиненого діяння;
г) суб'єктивна сторона — вина, мета, мотиви здійснення діяння.
За наявності складу адміністративного правопорушення настає адміністративна відповідальність, яка полягає у накладанні на особу, що вчинила адміністративний проступок, адміністративних стягнень. Тобто, адміністративні стягнення накладаються для виховання особи, що вчинила адміністративне правопорушення, а також як засіб запобігання скоєнню нових правопорушень.
Отже, адміністративні правопорушення розрізняються за специфічними ознаками, які характеризують їх об'єктивну і суб'єктивну сторони і визначають склад адміністративного правопорушення.
2. Адміністративні стягнення та їх види.
Адміністративне стягнення — примусовий захід державного вплину (міра відповідальності), що застосовується до особи, яка вчинила адміністративне правопорушення (проступок) для забезпечення виконання загальнообов'язкових правил, покарання та виховання порушника, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Мету стягнень складають:
• покарання правопорушника;
• припинення протиправного вчинку;
• відновлення порушених правовідносин;
• виправлення правопорушника;
• запобігання можливих з його боку проступків;
• відшкодування завданих проступком збитків.
Види адміністративних стягнень.
1. Попередження — офіційний осуд правопорушника і застереження про недопустимість аналогічної поведінки у майбутньому, що оформлюється письмово або фіксується іншим чином.
2. Штраф — стягнення з порушника певної грошової суми на користь держави.
3. Платне вилучення предмету, який був засобом скоєння чи безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення. Після примусового вилучення предмет реалізується і порушнику передається повернена від продажу сума (наприклад, вилучення і продаж незареєстрованої в установленому порядку мисливської рушниці).
4. Конфіскація предмета або грошей — примусове безоплатне вилучення майна і передача його у власність держави (наприклад, конфіскація предметів контрабанди).
5.Позбавлення спеціального права, наданого конкретному громадянину (наприклад, права керування автомобілем).
6. Виправні роботи строком до двох місяців, які правопорушник відбуває за місцем своєї постійної роботи, полягають в утриманні до 20% його заробітку на користь держави. Цей вид адміністративних стягнень застосовують виключно у судовому порядку.
7. Адміністративний арешт із використанням на фізичних роботах без оплати (призначається виключно у судовому порядку; не застосовується до вагітних та жінок, які мають дітей до 12 років, а також до неповнолітніх, інвалідів І та II груп).
Адміністративна відповідальність неповнолітніх
Стаття 12. Вік, після досягнення якого настає адміністративна відповідальність
Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку.
Стаття 13. Відповідальність неповнолітніх
До осіб віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративні правопорушення, застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 24-1 цього Кодексу.
У разі вчинення особами віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років адміністративних правопорушень, передбачених статтями 44, 51, 121-127, частинами першою і другою статті 130, статтями 173, 174, 185, 190-195 Кодексу законів про адміністративні правопорушення, вони підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах. З урахуванням характеру вчиненого правопорушення та особи правопорушника до зазначених осіб (за винятком осіб, які вчинили правопорушення, передбачені статтею 185) можуть бути застосовані заходи впливу, передбачені статтею 24-1 цього Кодексу.
До неповнолітніх можуть бути застосовані такі заходи впливу (Стаття 24-1.) :
- зобов'язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
- застереження;
- догана;
- передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
Стаття 34. Обставини, що пом'якшують відповідальність за адміністративне правопорушення
Обставинами, що пом'якшують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:
Стаття 36. Обставини, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення
Обставинами, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:
Література:
Братанюк Л.Є., Основи права і законодавства в охороні здоров’я: підручник. – К.: Медицина, 2010. – 544 с.
Медичне право України: С.Г. Стеценко, В.Ю.Стеценко, І.Я.Сенюта / За заг. ред. д. ю. н., проф. С.Г.Стеценка.: Підручник. - К.: Всеукраїнська асоціація видавців «Права єдність», 2012-507 с.
Шпиталенко Г.А., Шпиталенко Р.Б. Основи правознавства: Навчальний посібника/ За заг. ред.. І. П. Лаврінчук. - К.: Каравела, 2014. -376 с.
Болотіна Н.Б. Медичне право України: Збірник нормативно-правових актів. – К.: ВД «Ін-Юре», 2013. – 412 с.