Державний навчальний заклад
«Новоград – Волинське вище професійне училище»
Методична розробка на тему:
«Компетентнісно орієнтований підхід до навчання з впровадженням інноваційних педагогічних технологій»
(З досвіду роботи)
Підготувала: Сімон Лариса Феодосіївна
викладач предметів професійно-теоретичної
підготовки з професії «Кравець, вишивальник»
м. Новоград – Волинський
«Компетентнісно орієнтований підхід до навчання з впровадженням інноваційних педагогічних технологій»
(З досвіду роботи)
«Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора, то ми крадемо в наших дітей завтра».
Джон Дьюї.
Проблематика компетентнісно орієнтованої освіти є в наш час дуже актуальною; її розробляють відомі міжнародні організації, зокрема ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, ПРООН, Рада Європи, Організація європейського співробітництва та розвитку, Міжнародний департамент стандартів.
На сучасному етапі соціально-економічного розвитку нашого суспільства докорінно змінилися вимоги до виховання молодої людини, яка вступає в самостійне життя. Як організувати процес виховання учнів? Яким змістом його наповнити? Як адаптувати учня до життя в суспільстві, щоб він зрозумів й осмислив своє життя, навчився розв’язувати щоденні життєві завдання? Як виховати компетентну особистість, яка володіє не лише знаннями, професіоналізмом, високим моральними якостями, але й уміє діяти адекватно у відповідальних ситуаціях, застосовувати знання і брати на себе відповідальність за таку діяльність? Як сформувати принципи та ідеали громадянина України?
Такі питання хвилюють викладачів, методистів, науковців, керівників освіти, які прагнуть побудувати українську національну школу. У «Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті» зазначено, що головна мета української системи освіти – створити умови для розвитку, саморозвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління, здатне вчитися впродовж життя, створювати та розвивати цінності громадянського суспільства. Саме життя вимагає від сучасної школи формування людини, яка б уміла будувати гідне життя у гідному суспільстві.
«Освіта XXI століття - це освіта для людини XXI століття - це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни».
Це, крім іншого, означає, що в методиці повинен бути здійснений кардинальний перехід від інформаційно-пояснювального підходу, орієнтованого на передачу готових знань, до діяльного підходу, спрямованого не тільки на засвоєння знань, а й на способи цього засвоєння, на зразки та способи мислення і діяльності, на розвиток пізнавальних сил і творчих здібностей учнів. Реалії сьогодення, інтенсивність інформаційного потоку в суспільстві вимагають інноваційних підходів до навчання. А інновації можна ефективно активувати тільки за допомогою педагогічних знахідок, творчого підходу до реалізації нововведень. Важливість педагогічних інновацій професійно-технічних навчальних закладів України обумовлена кількома аспектами: організація в процесі навчання продуктивної співпраці тих, хто навчається; орієнтація навчання на результат і набуття учнями найважливіших компетентностей; можливість отримання глибоких знань, які легко засвоюються; особистісно - зорієнтований підхід до організації навчально-виховного процесу.
Новий етап у розвитку професійної освіти пов'язаний з упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу. Компетентнісна освіта зорієнтована на практичні результати, досвід особистої діяльності, вироблення ставлень, що зумовлює принципові зміни в організації навчання, яке стає спрямованим на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань і умінь учнів.
Компетентнісно орієнтований підхід - один із нових напрямків розвитку освіти в Україні та розвинених країнах світу.
Нестабільна соціально-економічна ситуація у світі, постійні зміни сучасного суспільства, в якому майже кожній людині доводиться кілька разів за життя змінювати свою кваліфікацію і, відповідно, для досягнення успіху в будь-якій сфері бути ініціативною, брати на себе відповідальність, приймати рішення у складних ситуаціях, уміти успішно працювати в групі на загальний результат, самостійно підвищуючи свій кваліфікаційний рівень, – це чинники, що зумовлюють сьогодні впровадження ідей компетентнісного підходу в педагогічну науку. Ідея компетентнісно орієнтованого навчання – одна з відповідей на запитання про напрями модернізації сучасної освіти.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання.
Інноваційна діяльність у галузі сучасної освіти регламентована відповідними нормативними документами:
Яка правова база запровадження компетентнісного підходу? Про компетентнісний підхід до формування змісту освіти зазначено в Державних стандартах освіти, його реалізовано в «Критеріях навчальних досягнень». Під поняттям "компетентнісний підхід" розуміється спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Поняття "компетенція" традиційно вживається у значенні "коло повноважень", "компетентність" же пов'язується з обізнаністю, авторитетністю, кваліфікованістю. Тому доцільно в педагогічному сенсі користуватися саме терміном "компетентність".
Найбільш універсальними є ключові компетентності, які формуються засобами міжпредметного і предметного змісту. Виокремлюють п’ять наскрізних ключових компетентностей.
Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із такими підходами до навчання, як:
Компетентнісний підхід вимагає особистісної спрямованості при формуванні змісту освіти. Необхідно забезпечити реальну активність учнів у навчальному процесі.
Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісно орієнтованого підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань. Це, зокрема:
Реалізуючись у навчальних програмах, компетентнісний підхід змінює уявлення про оцінювання. За такого підходу найактуальнішою є проблема розвитку особистісних здібностей учня. Результати навчальної діяльності розглядають як особисті досягнення учня. Важливим стає не наявність у нього внутрішньої організації знань, а здатність застосовувати компетентності в навчанні та житті.
У контексті освітніх реалій сьогодення ця мета може конкретизуватись як підготовка учнів до життя, розвиток їх інтелектуальних і творчих здібностей, опанування знань, актуалізація вмінь, затребуваних життям, - уміння спілкуватись, контактувати з іншими людьми, у тому числі задля розв'язання конкретних проблем, уміння опрацьовувати інформацію, гнучко реагувати на зміни в житті, тощо. Отже, мета навчання виступає нині як формування життєвої компетентності учнів.
Важливо пам’ятати, що компетентнісно орієнтований підхід – лише один із чинників, що сприяють модернізації змісту освіти, він лише доповнює низку освітніх інновацій, не применшуючи значення класичних підходів.
Технологія досвіду
Автор вважає, що уроки – це єдність процесу навчання і виховання моральних якостей громадянина суспільства. Сам викладач, як мінімум, має володіти тими компетенціями, яких навчає учнів. Базова компетентність викладача полягає в умінні організувати заняття, створити невимушене, доброзичливе, розвивальне середовище, в якому стає реальною можливість досягнення освітніх результатів учня, сформульованих як ключові компетенції. Викладачу важливо вміти організувати навчання так, щоб воно стимулювало інтерес, бажання разом думати і дискутувати, ставити оригінальні питання та оцінювати нестандартні ситуації, проявляти незалежне креативне мислення, формулювати ідеї, висловлювати різноманітні точки зору. Важливо, щоб це мотивувало учнів до нових, на сходинку вищих, здобутків та інтелектуального зростання. Викладач має налаштуватися на пошук та закріплення позитивної динаміки на шляху до формування компетентності учнів.
Опрацьовуючи передовий педагогічний досвід, науково-методичну літературу, інформаційні джерела мережі Internet з питання формування ключових компетентностей учня навчального закладу та використовуючи власний педагогічний досвід, потрібно приділяти більше уваги цілеспрямованому розвитку особистості та формуванню ключових компетентностей учнів, таких як: соціальні, комунікативні, інформаційні, саморозвитку і самоосвіти, здоров’язберігаючі, продуктивної творчої діяльності як в урочний, так і у позаурочний час. Своє головне завдання потрібно вбачати у пробудженні та розвитку інтересу до оволодіння знаннями, бо інтерес - це рушійна сила пізнання та навчання. Але зараз для розвитку інтересу до навчання на уроці недостатньо лише особистісних якостей викладача. Необхідно створити і нові умови для продуктивного навчання, результатом якого є учень, який у стінах ПТНЗ набуває ключових життєвих та професійних компетентностей.
В процесі навчальної діяльності потрібно намагатися:
Як зробити так, щоб кожен учень активно працював на уроці, і то не під тиском викладача, а за власним бажанням? Як домогтися того, щоб учні були не пасивними учасниками, а співавторами уроку?
Ігрові технології є однією з унікальних форм, яка дозволяє зробити цікавою і захоплюючою не лише роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але і буденні кроки по вивченню різноманітних технологій. Багаторічна практика роботи показала, що зросла кількість різноманітних ігрових технологій, які ефективно можна використати на уроках професійно-теоретичної підготовки. Організація ігор допомагає моделювати творчий процес, створює сприятливі умови для розвитку творчих здібностей учнів, розвиває інтерес до самостійних досліджень. Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання та виховання. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра, як метод навчання, - організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість. В процесі своєї роботи автор переконалася, що уроки з використанням ігрових технологій дають прекрасні результати. Розроблено збірник «Інтерактивні ігри» для актуалізації, закріплення, узагальнення знань, перевірки домашнього завдання і підготовки до тематичних атестацій на всі теми поурочно-тематичного плану. Практикуються такі ігрові методи навчання, як: «Допуск» «Хрестики - нулики», «Світлофор», «Ти мені – я тобі», «Засідання блеф-клубу», «Сам собі технолог», «Доміно».
Потрібно прагнути дати своїм учням міцні та глибокі знання, виховати мислячу, творчу, компетентну людину, прищепити любов до професії, тому необхідно застосовувати на уроках найефективніші методи і прийоми навчання, використовувати передовий педагогічний досвід, шукати і знаходити свої власні шляхи до реалізації поставлених завдань, прагнути сформувати творчі та соціальні компетентності в учнів. З цією метою широко використовується метод проєктів.
Метод проєктів є основною технологією формування ключових компетентностей учнів, яка дозволяє, використовуючи найменші затрати ресурсів, створити в навчальному процесі умови діяльності, максимально наближені до реальних. В ньому чітко просліджується особистісно орієнтований компонент. Метод проєктів є ефективним, оскільки стимулює практичну проєктну діяльність учнів і дозволяє формувати весь набір компетентностей. Він орієнтований на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну, групову. Досвід роботи за методом проєктів показує, що учні можуть виступати активними учасниками процесу створення проєкту, виробляти свій власний погляд на інформацію, формулювати мету та завдання й шукати шляхи їхнього вирішення. Метод проєктів дозволяє учням учитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретних справах і приносить задоволення учням, що бачать продукт власної праці, створює ситуацію успіху, сприятливі умови для повноцінної діяльності кожного учня.
Для підвищення якості проведення уроків важливо застосовувати методи проблемно-розвиваючого навчання (навчальна проблема, проблемна ситуація, частково - пошукова діяльність). При цьому учні виявляють самостійність у роботі, розвивають творчу і пізнавальну діяльність, вчаться логічно мислити. Вирішення проблеми відбувається, в основному, в ході продуктивної розумової діяльності. Акцент робиться на підсилення ролі самого учня, підвищення його активності, спонукає учнів робити узагальнення, висновки, аналіз, співставляти факти. Зрозуміло, що такий навчальний матеріал учні сприймають з більшим зацікавленням, а це заохочує їх до поглиблення знань і набуття нових умінь. В проблемному навчанні створюються найбільш сприятливі умови для формування таких якостей особистості, як пізнавальний інтерес, творча активність і самостійність.
Визначальною рисою уроку має бути його побудова на засадах розвивального навчання, що сприяє розвитку в учнів розумових здібностей на основі використання елементів дослідження, пошуку, упровадження прийомів розумової діяльності (аналізу, синтезу, зіставлення та порівняння, виділення головного та класифікації). Все це сприяє формуванню креативного мислення. Формування креативного мислення займає значне, чи не основне, місце в даній технології, що робить її потужним фактором розвитку особистості. Досить ефективними є випереджувальні завдання для індивідуальної та групової роботи (усні повідомлення, запитання і відповіді у формі діалога).
На уроках професійно-теоретичної підготовки та виробничого навчання доцільно застосовувати колективно – групову технологію інтерактивного навчання. Це сприяє розвитку ініціативи, незалежності, уяви, співпраці з іншими учнями. Учням подобається робота в групах, кожна з яких колективно виконує конкретне навчальне завдання – однакове для всіх груп чи різне. При цьому можна передбачити не лише спільну роботу в одній групі, а й міжгрупову взаємодію.
Групові форми роботи успішно формують в учнів потребу самостійно здобувати знання, опрацьовувати додаткові джерела знань, учитися використовувати одержані знання для вирішення пізнавальних і практичних завдань, що дає можливість набувати комунікативні вміння, розвивати професійні навички. Працюючи в групах, учні самостійно розв'язують доступні для них питання, стають дослідниками, разом переборюють труднощі на шляху до мети.
Потрібно привчати учнів до самостійності – вміння самостійно вирішувати труднощі, що виникають в процесі роботи, самостійно усувати неполадки обладнання, здійснювати самоконтроль. При цьому необхідно будувати свою діяльність на особистісно орієнтованому підході до кожного учня, на взаєморозумінні й повазі, знанні можливостей учнів, їх інтересів; прагнути навчити учнів бережливого ставлення до матеріалів, електроенергії, обладнання, виконувати всі вимоги безпеки праці. Робота повинна бути спрямована на розкриття творчого потенціалу й особистості кожного учня, діагностику особистісного розвитку. Такий підхід до навчання є особливо актуальним для професійної освіти, адже майбутній робітник повинен бути не тільки грамотним, а й компетентним, тобто повинен уміло використовувати одержані знання в умовах сучасного виробництва, уміло орієнтуватися у виробничій ситуації, вирішувати виробничі проблеми.
Дуже часто ми стикаємося з проблемою зниження рівня пізнавальної активності учнів, небажання працювати самостійно та просто вчитися. Серед багатьох причин втрати учнями інтересу до знань можна назвати одноманітність уроків. Відсутність можливості повсякденного пошуку нової цінної інформації призводить до шаблонного виконання, а це руйнує та вбиває учнівський інтерес до навчання. Творчий підхід до побудови та проведення уроку, насиченість різноманітними прийомами, методами та формами викладання зможуть забезпечити його ефективність.
В умовах введення нових освітніх стандартів, той, хто здобуває освіту, стикається з величезним потоком інформації, яку він має можливість почерпнути з різних джерел.
Об’ємність матеріалу істотно ускладнює його цілісне сприйняття й осмислення. Інформаційна перенасиченість ускладнює запам’ятовування і засвоєння теоретичних і практичних знань на високому рівні. Форсоване проходження матеріалу перешкоджає його засвоєнню, бо головним тут виступає виконання вимог програми.
Необхідність запам’ятовування великої кількості інформації, значна частина якої носить абстрактний характер, викликає значні труднощі для тих, хто здобуває освіту, під час вивчення різних предметів. Чим більше інформації подається, тим менше її засвоюється.
Ефективним способом обробки та компонування інформації є її «стиснення», тобто представлення в компактному, зручному для використання вигляді. Тому в навчальному процесі доцільно використовувати фрейми.
Фрейм - каркас, структура подачі матеріалу, яку можна накласти на всі наступні теми. Відображення основного змісту матеріалу послідовно розташованими малюнками і схемами, так зване піктографічне зображення – один з найдавніших способів передачі та закріплення знань. Я.А. Коменський називав наочність «золотим правилом» дидактики. Найбільш цікаво досвід використання конспектів-схем представлений В.Ф.Шаталовим (технологія повного засвоєння матеріалу шляхом інтенсифікації навчального процесу на основі схемно-знакових моделей)
Як кажуть: «Усе нове – це добре забуте старе». Тому інтерес до логічно-опорних схем у педагогічній практиці знову зростає.
Активізація навчально-пізнавальної діяльності під час пояснення навчального матеріалу – це дійсно одна з актуальних педагогічних проблем, часткове рішення якої полягає в застосуванні нових технологій, що включають такі методичні елементи, як схеми-опори, конспекти-схеми. Саме ці методичні елементи сприяють розвитку логічного мислення, умінню виділяти головне і суттєве з навчального матеріалу, усвідомити і запам'ятати його. Найкращим способом запам’ятовування інформації є її кодування, уміння читати опорні сигнали, представити матеріал то в стислому, то в розгорнутому вигляді – це важливі навички творчого процесу, що дозволяють реалізувати вимоги розвивального та проблемного навчання.
Робота з символічними позначеннями та опорними конспектами на уроках веде до розвитку уваги в учнів, зростанню темпу роботи і, певна річ, ефективності використання робочого часу.
Фреймові структури є одним із найбільш ефективних способів графічного способу представлення навчальної інформації.
Учні будуть любити предмет, вчити його, захоплюватися ним лише тоді, коли їм буде цікаво. А зацікавити учнів – це обов’язок кожного викладача. Ще А. Ейнштейн писав: "... якщо учитель поширює навколо себе подих нудьги, то в такому оточенні все зачахне; зуміє навчити той, хто навчає цікаво”.
Сучасному учневі не нудно на уроці, де використовуються новітні інформаційно-комунікативні технології навчання, які передбачають широке використання комп'ютерної техніки та спеціального програмного забезпечення. Необхідно проводити уроки та позакласні заходи з широким використанням комп’ютерної техніки та мережі Internet. Завдяки використанню можливостей інформаційно-комунікативних технологій формується пізнавальний інтерес, виникає яскравий емоційний образ, особисте відношення до матеріалу, що вивчається. Використання інформаційно-комунікативних технологій (презентацій в програмі Microsoft PowerPoint, відео матеріалів, електронних плакатів) слугує для підвищення пізнавальної активності учнів та результативності праці викладача, посилення мотивації учбової діяльності, зміна відношення до уроку і навчального предмету, зростання професійної і особистої компетентності викладача і учня. Тому розроблено навчальні презентації за допомогою програми Microsoft Power Point до уроків з предметів «Технологія виготовлення та ремонту швейних виробів», «Обладнання швейного виробництва», «Охорона праці».
При вивченні нового матеріалу доречно використовувати демонстраційний матеріал, електронні плакати. Це такий вид презентації, який замінює собою найпростіші засоби технічного супроводу. Комп’ютер використовується як звичайний слайд - проектор. Такі плакати можуть бути опорними конспектами. Використання мультимедійних технологій дає можливість створювати конспекти не тільки у вигляді статистичних зображень, а і так званого "живого" конспекту, створеного з використанням програмного засобу Microsoft Power Point.
Завдяки цьому урізноманітнюються уроки та полегшується сприйняття навчального матеріалу учнями, розвиваються уміння учнів побачити велику тему в цілісному вигляді. При цьому процес навчання стає більш інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень та інших важливих частин матеріалу, тому що викладачу не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки викладач повторить саме потрібний йому фрагмент.
Схеми-опори, конспекти-схеми, фрейми, перенесені на екран - більш цікаві для учнів, а тому й ефективніші для засвоєння знань, активізації роботи учнів на уроці.
Пропонується використовувати відео матеріали у поєднанні з бесідою, поясненням, проблемними запитаннями, що дає добрий ефект щодо розуміння та зацікавленості учня. Для посилення інтересу до навчання використовуються відео матеріали не тільки з мережі Internet, а й відеоролики про новітнє обладнання, самотужки зняті на швейній фабриці «Леся».
Для контролю і перевірки знань розроблені тестові завдання за допомогою контрольно-діагностичної системи TEST-W.
Викладачу професійно-теоретичної підготовки ПТНЗ найкраще використовувати спосіб інтеграції окремих елементів сучасних технологій навчання для розвитку життєвих компетентностей учнів. Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, потрібно вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати їх на своїх уроках залежно від теми, мети, а також типу уроку. Лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій: інтерактивного, особистісно-орієнтованого, проектного навчання, ІКТ на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дає змогу розвивати творчий потенціал учня, його креативність, талановитість, самовдосконалення та самореалізаціїю в навчальному процесі, адже на сучасному етапі саме це дає можливість розвивати ключові компетентності, які сприятимуть розвитку особистості та її всебічній повновартісній самореалізації в сучасному житті.
Щоб кожен урок був неповторний, глибоко продуманий, на якому вміло досягається навчальна, розвивальна та виховна мета, потрібно проводити систематичну, цілеспрямовану роботу, приділяти увагу міжпредметним зв’язкам.
Компетентність безпосередньо не пов’язана із змістом навчального предмета. Вона характеризує не предметні, а життєві уміння людини. Тому не потрібно обходити увагою і позакласну роботу.
Кожен рік готуються моделі для показу на загальноучилищних батьківських зборах, на міських заходах, на фешн-показах в м. Житомир. Це створює ситуацію успіху, приносить емоційне задоволення учням, які бачать, що їхня праця потрібна, а це, в свою чергу, сприяє розвитку бажання творити, працювати.
В. Сухомлинський говорив, що «школа має бути не коморою знань, а середовищем думок». Навчити мислити – одне із завдань викладача; це завдання на перспективу, над яким потрібно працювати щодня - створити таку навчальну атмосферу, яка б давала можливість молодим людям самостійно здобувати знання, знаходити найоптимальніші шляхи розв’язання певної проблемної ситуації, аргументовано відстоювати власну позицію, чітко висловлювати свою думку, мати розвинені комунікативні здібності і, в ідеалі, сформувати життєву компетентність учня, високоморальну особистість.
Необхідно сприяти зацікавленості учнів у подальшому навчанні та отриманні гідної роботи, розвитку та самовдосконаленню, що є необхідною умовою формування фахівця своєї справи за складних конкурентних умов на ринку праці.
Отже, компетентнісно орієнтований підхід до навчання дає можливість: активізувати мислення учнів, мотивувати й стимулювати їх діяльність, залучити їх до творчого продуктивного навчання, розвивати вміння логічно й аргументовано викладати матеріал, формувати навички колективного спілкування, почуття взаємодопомоги, уміння обробляти інформацію, готовність робити свідомий вибір, здатність до генерування і використання нового. Таким чином, проблема навчання спрямована на формування життєвої компетентності учнів. Викладач – це мудрий наставник , адже «Вся гордість учителя в учнях, в зростанні посіяних ним зерен» (Дмитро Менделєєв).
1