МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ.
Самойленко Ю.П., викладач професійно-теоретичної підготовки Зеленодольського професійного ліцею
(м.Зеленодольськ Дніпропетровської обл.)
Головним завданням професійно-технічної освіти є якісна підготовка кваліфікованих робітників для різних галузей економіки з урахуванням потреб ринку праці,що забезпечується впровадженням інноваційних технологій в навчання.
До основних завдань інноваційного розвитку освітнього процесу слід віднести:
На сьогоднішній час змінюється мета та зміст освіти, з'являються нові технології, методи, форми та засоби навчання, але основною формою професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки залишається урок. Урок, як форма навчання, має визначену структуру, обумовлену педагогом в залежності від дидактичних цілей і реальних умов навчально-виробничого процесу.
Концепція сучасного уроку базується на особистісно-орієнтованих цінностях освіти, коли здобувач освіти є центральною фігурою освітнього процесу. При цьому педагог у більшій мірі виступає в ролі організатора самостійної, активної, пізнавальної діяльності здобувачів освіти, компетентного консультанта і помічника.
Загальна характеристика інноваційного уроку – це показник активності здобувачів освіти.
Урочна форма організації навчального процесу дозволяє педагогу вирішувати комплекс дидактичних цілей:
На своїх урок професійно-теоретичної підготовки дисципліни «Технологія штукатурних робіт», пройшовши тему «Провішування поверхонь під оштукатурення», виконавши аналіз рівня досягнутих знань здобувачами освіти, мною було визначено,що учні не досить чітко зрозуміли тему. Тому я вирішила провести урок-практикум для кращого засвоєння учнями знань, умінь та навичок.
Урок-практикум - це форма організації навчання, яка передбачає виконання учнями практичних і лабораторних робіт самостійно.
Виділяють кілька видів уроків-практикумів, це:
- установчі
- ілюстративні
- тренувальні
- дослідні
- творчі
- узагальнюючі
Відмітна особливість уроку-практикуму - це, перш за все самостійність учнів, і, звичайно ж, вирішальну роль тут відіграє наявність необхідного обладнання.
Так, як урок-практикум це групова форма роботи, здобувачі освіти були поділені на групи по дві особи. Кожна група виконувала практичні завдання в навчальній лабораторії за спеціальним розкладом, щоб створити сприятливі умови внутрішньогрупової диференціації учнів,а також за рекомендаціями Міністерства освіти про проведення навчального процесу в умовах карантину. Важливо уважно поставитися до складу груп і розподілу обов'язків всередині них.
Основними цілями уроку – практикуму було:
Навчальні:
- засвоєння міцного та усвідомленого обсягу теоретичних знань;
- формування знань, умінь і навичок планування та здійснення практичного процесу навчання;
- формування вмінь і навичок щодо застосування теоретичних знань на практичних заняттях;
- вміння оцінювати свою роботу та виправляти недоліки.
Розвиваючі:
- розвивати інтерес до предмету через практичну спрямованість
- розвивати уміння роботи з лабораторним обладнанням;
- розвивати комунікативні компетенції при роботі в парах або групах
- розвивати самостійність
Виховні:
- виховувати відповідальне ставлення до діяльності групи в цілому і власної діяльності;
- виховувати повагу до відповідей учнів,
- виховувати почуття колективізму
Уроки- практикуми проводяться після вивчення будь-якого розділу курсу з метою повторення і поглиблення пройденого матеріалу. Урок-практикум має певну структуру, яку можна змінювати в залежності від вмісту роботи, підготовки учнів і наявності обладнання.
Моя структура уроку складалась з таких етапів:На початку уроку я оголосила тему над якою ми будемо працювати.
- Постановка загальної мети виконання практичного завдання.
- Актуалізація знань. Здобувачі освіти надавали відповіді на запитання,які відносились до раніше вивчених тем.
- Інструктаж. До учнів було доведено правила техніки безпеки та правила використання інструменту та засобів індивідуального захисту.
- Визначення завдань уроку. Обговорення послідовності виконання робіт при провішуванні поверхні стіни.
- Підбір необхідних дидактичних матеріалів, засобів навчання та обладнання. Ознайомлення з інструкційними картками, підбір інструменту.
- Підготовка обладнання
- Перевірка функціонування обладнання
- Самостійна робота. Виконання провішування стіни. Робота передбачає використання наочних, практичних і дослідницьких методів.
- Аналіз і обговорення результатів виконаної роботи. В ході роботи проводиться аналіз, порівняння і зіставлення отриманих результатів.
- Оцінювання практичного завдання. Після проведення практикуму проводиться групова перевірка. Не була виключена самоперевірка, яка сприяє розвитку самооцінки.
Важливою умовою для проведення таких уроків є наявність кабінету - лабораторії з необхідним обладнанням, а також наявність детальних інструкцій щодо виконання завдань та інструкцій з техніки безпеки до кожної проведеної роботи.
Підготовка викладача до таких уроків, звичайно, займає великий обсяг часу. Проводиться аналіз тематичного планування. Теоретичний матеріал рекомендується вивчати укрупненими блоками, для того, щоб звільнити 2-3 уроки, а по можливості і більше.
Ефективність уроку практикуму залежить, звичайно, від рівня теоретичної підготовки учнів, від ступеня сформованості умінь працювати з обладнанням. І це можна відстежувати, і по можливості коригувати.
Підготовка викладача до конкретного уроку - це творчий процес, який розкриває індивідуальність викладача, його досвід, його майстерність.
Також під час проведення уроку-практикуму, порадившись з учнями, було вирішено зробити відеоролик на тему «Технологія провішування поверхні стіни за допомогою виска» для кращого сприйняття знань майбутнього контингента.
Відеоролик додається.