Методична розробка на тему «Регулювання дорожнього руху за допомогою світлофорів і сигналів регулювальника»

Про матеріал
Мета: Вивчити значення сигналів регулювальника. Сформувати уміння у слухачів швидко та безпомилково діяти в різних ситуаціях у відповідності до сигналів регулювальника. Метод: Усне викладення з показом на плакатах, малюнках і кіноекрані. Матеріальне забезпечення: Кабінет устаткований відповідно до програми підготовки водіїв транспортних засобів, плакати з «Правил дорожнього руху», комп’ютери з відповідною програмою. Місце занять: Кабінет правил дорожнього руху та основ безпеки дорожнього руху.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

З предмета : «Правила дорожнього руху»

 

Тема 7. «Регулювання дорожнього руху за допомогою світлофорів і сигналів регулювальника

 

Заняття 2 «Регулювання дорожнього руху за допомогою сигналів регулювальника»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

З предмета: «Правила дорожнього руху»

 

Розділ ІІ: «Регулювання дорожнього руху»

 

Тема 7: «Регулювання дорожнього руху за допомогою світлофорів і сигналів регулювальника»

Навчальні питання:

  1. Значення сигналів регулювальника, для учасників дорожнього руху. Обов’язки учасників руху діяти відповідно до сигналів регулювальника.
  2. Дії водіїв і пішоходів у випадках, коли на перехресті значення сигналів світлофора та регулювальника суперечливе.

 

Мета: Вивчити значення сигналів регулювальника. Сформувати уміння у слухачів швидко та безпомилково діяти в різних ситуаціях у відповідності до сигналів регулювальника.

 

Час – 2 год (90 хв)

 

Метод: Усне викладення з показом на плакатах, малюнках і кіноекрані.

 

Матеріальне забезпечення: Кабінет устаткований відповідно до програми підготовки водіїв транспортних засобів, плакати з «Правил дорожнього руху», комп’ютери з відповідною програмою.

 

Місце занять: Кабінет правил дорожнього руху та основ безпеки дорожнього руху.

Використана література

 

  1. Робочі навчальні плани і програми підготовки водіїв автотранспортних засобів.
  2. Правила дорожнього руху НВП «Світлофор», м. Харьків 2002 р.
  3. З. Д. Дерех та інші «Коментарі по Правилам дорожнього руху» м. Вінниця. ДТП. 1994 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

Значення і виконання вимог сигналів регулювальника водіями і пішоходами в значній мірі впливає на безпеку дорожнього руху. Якщо порівняти ці сигнали із засобами регулювання дорожнього руху, то вони стоять на щабель вище від інших.

 Тому висвітлюючи зміст першого питання теми слід нагадати слухачам, термін – «регулювальник», пояснити слухачам які сигнали може подавати регулювальник. Доцільно кожне положення регулювальника супроводжувати показом (обов’язково з жезлом або диском). Кожне положення замалювати на дошці, пояснивши слухачам черговість проїзду даного перехрестя.

 Замалювавши відповідне положення для прикладу розвести транспортні засоби. Після чого слід опитати декількох слухачів зайнявши положення регулювальника. Ретельно зупинитись на положенні де пішоходи можуть перетинати проїзну частину. Тому, наближаючись до перехрещення проїзних частин, водій (пішохід) зобов’язаний чітко діяти відповідно даного положення, своєчасно прийняти правильне рішення в даній ситуації, від виконання якого залежить в цілому безпека дорожнього руху.

 Що стосується другого питання теми, тут доцільно розповісти слухачам, як взагалі відбувається регулювання дорожнього руху і яким засобами воно здійснюється: сигнали регулювальника, сигнали світлофора, дорожні знаки, дорожня розмітка, дорожнє обладнання. Не кожен водій чи пішохід може своєчасно зорієнтуватись в положенні коли на перехресті значення сигналів світлофора та регулювальника суперечливі. Доцільно показати схему на дошці і дати можливість замалювати слухачам у конспект.

 При викладені матеріалу теми рекомендується широке застосування плакатів, схем, та фрагментів кінофільмів і відеофільмів – це зацікавлює слухачів, а також сприяє кращому засвоєнню матеріалу.

 Фрагменти слід підбирати і гармонійно поєднувати з викладенням матеріалу. Тривалість демонстрації одного фрагменту не повинна перевищувати 2-3 хв.

 Для контролю засвоєння матеріалу доцільно після висвітлення кожного питання проводити опитування, яке примушує працювати всіх слухачів, при цьому, задавати такі питання, які потребують коротких відповідей.

 В заключній частині занять оголосити питання, на які слухачі повинні бути готові відповісти на наступному занятті.

 

Порядок проведення заняття та розрахунок часу

Вступна частина – 15 хв.

  • Прийняти доповідь чергового по групі та привітати слухачів
  • Відмітити присутніх та відсутніх по журналу
  • Перевірити знання слухачів по слідуючих питаннях
  1. Які застосовуються засоби регулювання дорожнього руху ?
  2. Типи світлофорів, їх призначення.
  3. Значення сигналів світлофора, обов’язки учасників дорожнього руху діяти відповідно до сигналів світлофора.
  4. Сигнали світлофора для регулювання руху трамваїв.
  5. Значення реверсивних сигналів світлофора та світлофорів, що регулюють рух пішоходів.
  6. Світлофори для регулювання руху на залізничних переїздах.
  7. Організація дорожнього руху за допомогою світлофорів.
  • Зробити короткий вступ до заняття.
  • Оголосити тему, мету, навчальні питання.

 

Основна частина – 70 хв.

  1.               Значення сигналів регулювальника, дія учасників дорожнього руху . Обов’язки учасників руху діяти відповідно до сигналів регулювальника – 60 хв.

 

8.8. Сигналами регулювальника є положення його корпуса, а також жести руками, в тому числі з жезлом або диском з червоним світлоповертачем, які мають такі значення:

 

Положення корпуса регулювальника є значення сигналів, що визначають черговість проїзду транспортними засобами та переходу пішоходами перехрестя (іншої ділянки дороги) у випадках, коли знаходиться в умовному центрі перехрещення  проїзних частин і регулює черговість проїзду транспортних засобів і перехід пішоходів. Якщо регулювальник знаходиться не в центрі перехрестя, а в іншому місці, де він чітко помітний водіям, він може подавати сигнали, зрозумілі для водіїв вказувати водіям про необхідність зайняти відповідну смугу руху і зупинитися. Положення його корпуса в цьому випадку не має значення.

 Для кращого сприйняття жестів регулювальника, особливо  в темну пору доби, він повинен мати одяг із світлоповертаючими елементами та використовувати жезл з під світкою.

 а) руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми:

 з лівого і правого боків – дозволено рух трамвая прямо, нерейковим транспортним засобам – прямо і праворуч;

 пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;

D:\ппппппппппп.jpg

 

 

 

Мал. 1 Дозволені напрямки руху транспортних засобів і пішоходів з лівого і правого боків регулювальника.

D:\ссссссссс.jpg з боку грудей і спини – рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонений.

 

 

 

 

Мал. 2 Заборона руху транспортних засобів і пішоходів з боку

грудей і спини регулювальника

 Положення регулювальника, яке описано в даному підпункті Правил, наближене до значення зеленого сигналу світлофора. Відмінністю є те, що нерейковим транспортним засобам заборонений лівий поворот, а трамваям – правий і лівий повороти.

 Така регламентація забезпечує безперебійний рух основних потоків і виключає аварійні ситуації і затримки

 б) права рука витягнута вперед:

D:\ооооооооооооооо.jpg з лівого боку – дозволено рух трамвая ліворуч, нерейковим транспортним засобам – у всіх напрямках пішоходам дозволено проходити проїзну частину за спиною регулювальника;

 

 

 

 

 

Мал. 3 Дозволені напрямки руху при сигналі

регулювальника з лівого боку

 з боку грудей – усім транспортним засобам дозволено рух лише праворуч;

D:\ггггг.jpg

 

 

 

 

Мал. 4 Дозволені напрямки руху при сигналі

регулювальника з боку грудей

D:\ссссссссс.jpgD:\юююююююю.jpg з правого боку та спини – рух усіх транспортних засобів заборонено;

 

 

 

 

 

Мал. 5 Заборона руху транспортних засобів з правого боку та спини регулювальника

 Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;

 При вказаному положенні регулювальника дозволяється рух нерейковим транспортним засобам, що рухаються зі сторони лівого плеча регулювальника, у всіх напрямках, і на розворот, а транспортним засобам, що рухаються на груди регулювальника – здійснювати правий поворот. Пішоходи при такому положенні регулювальника можуть переходити проїзну частину тільки за спиною (паралельно спині), трамваю зі сторони лівого плеча дозволяється рухатись ліворуч, а зі сторони грудей – праворуч.

 Правила не визначають який із транспортних засобів має перевагу, так як в цьому випадку регулювальник додатковим жестом може затримати один із транспортних засобів. Якщо при такому положенні регулювальник не подає додаткових сигналів, то при перехрещенні траєкторій руху транспортних засобів на перехресті, коли один транспортний засіб виконує розворот зі сторони лівого плеча регулювальника, а другий виконує правий поворот зі сторони грудей, черговість проїзду перехрестя визначається пунктом 10.11 Правил.

 в)рука піднята вгору:

D:\мммммммммммммм.jpg рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках

 

 

 

 

 

Мал. 6 Дія водія при сигналі регулювальника – рука піднята вгору

 Жест регулювальника з піднятою вверх рукою аналогічний вимогам жовтого сигналу світлофора (див П. 8.7.3 «д»). Враховуючи швидкість руху і небезпечність різкого гальмування на перехресті, особливо на слизькій проїзній частині, регулювальник за допомогою додаткових жестів може надати можливість закінчити проїзд перехрестя водіям, які не можуть зупинитися у стоп-лінії, або у перехрещуваної проїзної частини.

 Цей сигнал дозволяє регулювальнику при необхідності тимчасово зупинити рух в усіх напрямках.

 Жезл застосовується тільки працівниками підрозділів Державтоінспекції та військової інспекції безпеки дорожнього руху.

 Для пріоритетного позначення регулювальника на дорозі Правилами передбачено, що для регулювання жезл застосовується тільки працівниками Державтоінспекції та військової інспекції безпеки дорожнього руху при проходженні військових колон транспортних засобів.

 Для привертання уваги учасників дорожнього руху застосовується сигнал, поданий свистком.

 Регулювальник може потавати інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.

 В умовах інтенсивного дорожнього руху регулювальник може подавати і інші жести.

 8.9 Вимога про зупинку транспортного засобу подається працівником міліції:

 а) жезлом а бо рукою, що вказує на цей транспортний засіб;

 Працівник Державтоінспекції, який здійснює нагляд за рухом транспортних засобів, може подавати сигнал про зупинку будь-якого транспортного засобу, який рухається будь-якою смугою проїзної частини, при умові, що його сигнал повинен бути зрозумілим учаснику дорожнього руху. Даний пункт, крім регламентації способу подачі сигналу зупинки працівником Державтоінспекції, вказує на обов’язкове і правильне виконання цієї вимоги від водіїв з дотриманням маневрування.

D:\гггггггггггггг.jpg

 

 

 

 

 

Мал. 8 Сигнал регулювальника для зупинки транспортного засобу.

 Невиконання водіями вимоги про зупинку транспортного засобу є адміністративним правопорушенням, за яке діюче законодавство передбачає суворе покарання навіть до позбавлення права на керування всіма видами транспортними засобами на строк до трьох років.

 б)за допомогою ввімкненого проблискового маячка синього і червоно або лише червоного кольору і (або) спеціального звукового сигналу;

 У відповідності з пунктом 3,2 Правил у випадку наближення транспортного засобу з ввімкненими проблисковими маячками синього і червоного або лише червоного кольору водії інших транспортних засобів зобов’язані зупинитися біля правого краю проїзної частини (на правому узбіччі). Додатково для привернення уваги водія транспортного засобу який зупиняється, може бути поданий спеціальний звуковий сигнал та жест рукою з жезлом через відкрите праве вікно.

 в)за допомогою гучномовного пристрою;

 Для привертання уваги водія зупиняючого транспортного засобу який зупиняють при наближенні до нього на відстані звукосприйняття робітник  міліції може подати команду «Водій автомобіля (номер) прийняти праворуч та зупинитись»

 г)за допомогою спеціального табло, на якому позначаються вимоги про зупинку транспортного засобу;

D:\ффффффффффф.jpg При здійсненні нагляду за рухом в транспортному потоці на патрульному автомобілі встановлюється спеціальне світлове табло, котре включається при випереджені транспортного засобу, який зупиняють і вказує його водію зупинитися.

 

 

 

 

 

Мал. 9 Вимога про зупинку транспортного засобу за допомогою спеціального табло

 Водій повинен зупинити транспортний засіб в місті на якому йому буде вказано, з дотриманням правил зупинки.

 

 

Контрольні питання

  1. Що являється сигналом регулювальника ?
  2. Показати основні сигнали регулювальника і пояснити їх значення для трамвая і безрейкових засобів?
  3. Які сигнали регулювальника мають однакове значення для трамвая і безрейкових засобів ?
  4. Якому сигналу світлофора аналогічний сигнал регулювальника, при якому він підняв праву руку вгору ?
  5. Які вимоги про зупинку транспортного засобу подає працівник міліції?
  6. В якому напрямку транспортним засобам дозволено рух?

 

D:\оооооооооо.jpg

 

 

 

 

 

  1. D:\жжжжж.jpgВ яких напрямках дозволено рух транспортних засобів ?

 

 

 

 

 

 

  1. На якому малюнку водій повертає правильно ?

D:\5555555.jpgD:\ццццццц.jpg

 

 

 

  1. D:\0000000000.jpgЦей сигнал регулювальника означає, що :

 

 

 

 

 

 

  1. D:\2222222222.jpgРух заборонено

 

 

 

 

 

  1. Яким транспортним засобам дозволено рух ?

D:\999999999.jpg

 

 

 

 

 

  1. Хто з водіїв має право рухатись прямо ?

D:\44444444444.jpg

 

 

 

 

  1. Дії водіїв і пішоходів у випадках, коли на перехресті значення сигналів світлофора та регулювальника суперечливі – 10 хв.

 

8.3 Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків пріоритету і є обов’язковими для виконання.

 Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.

 Регулювання дорожнього руху регулювальником, як правило, застосовується лише в якості тимчасової міри при несправності світлофорних об’єктів, в містах, де короткочасно утворюється інтенсивні потоки транспортних засобів або пішоходів або при проведенні спеціальних міроприємств.

 

Контрольні питання:

  1. Хто має перевагу в русі на перехресті коли значення сигналів світлофора та регулювальника суперечливі.
  2. Які дії водіїв та пішоходів коли значення сигналів світлофора та регулювальника суперечливі.

 

Заключна частина – 5 хв.

 

  1. Відповісти на запитання слухачів.
  2. Підвести підсумок заняття.
  3. Дати завдання додому.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку